3508
Sök

Volvo 744 GL 1990 B230F, Motorn går runt men startar ej.

7 Inlägg
5 januari 2015
Trådstartare
Jag har en volvo som rubriken lyder som inte startar, motorn går runt fint men den går inte igång. Den har stått stilla i 3 månader och under den tiden har den lyckats starta ca 3-4 gånger men dör ganska omgående, typ stryper sig själv. Batteriet är dött nu så varje gång jag ska starta den måste jag ha starthjälp så jag hör inte om pumpen under bilen går igång. (Den funkade när bilen dog första gången). Tändstiften är bytade och den har bra gnista. Fördelarlock och rotor är bytt. Styrenheten till tändsystemet är också bytt men den startar fortfarande inte. Bränslepumpsreläet är bytt någon vecka innan bilen dog då jag hade problem med den innan. Är inte så kunnig om sånt här så hoppas på hjälp härifrån. Tacksam för svar!

Bärs!
3 456 Inlägg
7 Inlägg
5 januari 2015
Trådstartare
Hur gör jag det ? Som sagt är inte så kunnig när det gäller motorer.

6 620 Inlägg
5 januari 2015
Hej!
Börja med det enkla först!
En motorn går (kan inte säga nej) om den får Bränsle, luft och gnista!-Enkelt va?!
Så kolla ...
1. Kommer det fram bränsle till förbränningsrummen?
2. Finns det gnista? Du säger att det finns gnista på alla stiften? då vet du att det fungerar men...Jag byter alltid rotor och fördelarlock när jag köper beg bil för säkerhets skull. Kolla också tändningen med stroboskåplampa
3. Luft? Inte särskilt troligt att motorn inte skulle få luft men byt luftfilter ändå.

Hur är det med bränslepumpen/ar?
Har du en eller två pumpar? Om du har två pumpar ,en i tanken och en under förarstolen så är det ofta den i tanken som trasslar, eller rättare sagt kablaget som ärgar på tankens lock (sitter under ryggstödet i bak).

7 Inlägg
7 januari 2015
Trådstartare
Jag och en vän höll på med bilen igår och den startar typ när han använde startgas eller vad han nu kallade det rakt in i förgasaren. Bilen har 2 st bränslepumpar, den där bak vid tanken såg kablaget bra ut, det var bara någon rörklämma som var rostig där men den under bilen ser hemsk ut av rost och slangar och klämmer lika illa, där fanns en 10 cm stump slang som stack ut från bränsleslangen av någon anledning som gick av och där rann ut kanske totalt 1L bensin så vi drog slutsatsen efter allt som är gjort att det är nog pumpen under förarsidan som gett upp. Min mekaniker får bilen efter sin semester. Återkommer här i tråden vad han sen har gjort. Tack för svar!

Sök