Smart fortwo -00 motorrenovering mm.

En liten smartfortwo som ska få en motorrenovering mm.
  • 79 Följare
  • 156 513 Visningar
  • Projektet avslutat 1 december 2015
marcus80 Sir
4 mars 2015 · 935 Inlägg

Det blir snyggt det där. Du är välkommen hem till mig sen och ta dig an en xc70 wink

Varför läser ingen instruktionsboken??
Och varför kan ingen stava ordentligt längre??
Funkiee Saab älskare!
4 mars 2015 · 4 597 Inlägg

Du får inte ha sånt jävla temprament när du handkas med slangklämmor som "råkar" gå sönder! Men skönt att turbon är på plats. Glöm inte o filma vid uppstart! smile

Volvo XC70 "Polestar" (2016)
robertfab
4 mars 2015 · 490 Inlägg

När du skriver "här är den grejen", eller "här ska den där grejen sitta":    Då har man ingen aning om vart "här" eller "där" är någonstans, Hade det bara varit EN grej eller slang eller del som skulle föreställa "den där" så hade man nog räknat ut det...... men nu va de flera saker som kunde vara "här" eller där" på bilderna.....

JAG SAKNAR PILARNA.   Gör mer pilar eller orka att skriva vad det är du beskriver oss!
Jag hade gärna sett en eller tre bilder på turbo och grenrör, separat innan det blev ihopskruvat och monterat på motorn.
Annars va uppdate:en Awsome!

Citat 1: -Om du vågar gasa fullgas, så har du inte trimmat tillräckligt!
Citat 2: -Har du inte döda flugor på sidorutorna, har du inte kört fort nog!
Citat 3: -När du kör så fort du kan och känner att du har kontroll, då kör du för sakta!
Följ Mitt Bubbla Projekt: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=265896 Slide in, Burn OUT!!
Funkiee Saab älskare!
4 mars 2015 · 4 597 Inlägg

Håller med gay robert!!

Volvo XC70 "Polestar" (2016)
Skruvar till det
5 mars 2015 · 1 702 Inlägg

marcus80 skrev:
Det blir snyggt det där. Du är välkommen hem till mig sen och ta dig an en xc70 wink

Tack, nu får det räcka med projekt på ett tag så det där löser du själv:)

Funkiee skrev:
Du får inte ha sånt jävla temprament när du handkas med slangklämmor som "råkar" gå sönder! Men skönt att turbon är på plats. Glöm inte o filma vid uppstart! smile

Jag blir ju rädd för mig själv ibland som man beter sig i garaget när nåt jävlas,tur jag oftast är ensam annars hade jag nog blivit tvångsinlagd på psykhem.
Ska filma när det slamrar och klonkar.

robertfab skrev:
När du skriver "här är den grejen", eller "här ska den där grejen sitta":    Då har man ingen aning om vart "här" eller "där" är någonstans, Hade det bara varit EN grej eller slang eller del som skulle föreställa "den där" så hade man nog räknat ut det...... men nu va de flera saker som kunde vara "här" eller där" på bilderna.....

JAG SAKNAR PILARNA.   Gör mer pilar eller orka att skriva vad det är du beskriver oss!
Jag hade gärna sett en eller tre bilder på turbo och grenrör, separat innan det blev ihopskruvat och monterat på motorn.
Annars va uppdate:en Awsome!

Pilarna kände jag nog att dom hade behövts på de bilderna du menar,sen blir man lite hemmablind för jag vet ju exakt vad det är på bilderna.
Jag ska tänka mer på er läsare självklart.
Jag har det trasiga grenröret och den gamla turbon lös som ser exakt likadan ut så dom kan jag ta kort påsmile

Funkiee skrev:
Håller med gay robert!!

Tror inte Robert uppskattade det där, men heter man RobertFab så är det vissa som skojar till namnet ibland Typ Peter.E var det som började.

Tack till C_Lazer, C Sutt, Robertfab, Peter_Eriksson och alla andra.
Tommy Out.
Skruvar till det
5 mars 2015 · 1 702 Inlägg

Skruvade lite igår men inte alls så mycket gjort som jag planerat.

För alla pilälskare:

https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-c51ba8caac0692efd41ff1e0b064bf3b.jpg

Det som gjordes igår var att koppla in alla slangar och ic-rör samt montera lambdasonden och avgassystemet.
Tog ner bilen på egna hjul för jag behöver ha ut den för att komma åt vissa saker.

Nåt har ju hänt med handbromsen och för att komma åt ordentligt för att se mekanismen så behöver jag plocka ut båda framstolarna med deras konsoller och sen ska golvmattan ut, det gör jag gärna ute med gott om plats för att ha öppna dörrar.

Inte långt kvar nu....
https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-aab1911aecf4cfd8cab3f71e19edd4eb.jpg

Tack till C_Lazer, C Sutt, Robertfab, Peter_Eriksson och alla andra.
Tommy Out.
Skruvar till det
5 mars 2015 · 1 702 Inlägg

Har redigerat några bilder i tidigare inlägg med pilar.

Tack till C_Lazer, C Sutt, Robertfab, Peter_Eriksson och alla andra.
Tommy Out.
Funkiee Saab älskare!
5 mars 2015 · 4 597 Inlägg

Ska bli spännande o se!!

Hoppas du inte vart ledsen Robert! Hoppas du har samma underliga humor som oss skadade dårar:)

Volvo XC70 "Polestar" (2016)
robertfab
5 mars 2015 · 490 Inlägg

Här på internet får man inte vara lättkränkt!
Skattade mest, ser ändå glimten i ögat när det skrivs så. Hehe.....

Vissa får ju verkligen spel på varandra när någon blivit alldeles för lätt-kränkt.

Om man döper sig själv till Robertfab på ett forum, så får man räkna med att det tillslut kommer fram en eller två  lustiga killar som döper om en till Robertfag eller dylikt. Är man med i leken, så får man leken tåla!
Eller vad säger "Mr PeterNiklas" och "Slarvar till det"?

Hehe....

Citat 1: -Om du vågar gasa fullgas, så har du inte trimmat tillräckligt!
Citat 2: -Har du inte döda flugor på sidorutorna, har du inte kört fort nog!
Citat 3: -När du kör så fort du kan och känner att du har kontroll, då kör du för sakta!
Följ Mitt Bubbla Projekt: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=265896 Slide in, Burn OUT!!
Skruvar till det
6 mars 2015 · 1 702 Inlägg

Kärt barn har många namn...
Jag kan intyga att Robert har samma sjuka humor som the rest of us och then some.....

Till det intressanta hör väl att bilen nu står på hjul utanför garaget och jag har kört startmotorn för att få oljetryck.

Vi kan ju börja historien med att startmotorn inte alls ville vara med utan det bara klickade.

Jaha bara att lyfta upp bakänden så man kommer åt startmotorn, den sitter så man precis kan komma åt att banka på den med hjälp av en lång plattmejsel alltså trångt som fan.

Jag fick in ett par rediga slag och testade igen klick,klick klicwaa waaa waaaklick.
Hrmm nästa försök så gick den äntligen runt men väldigt sakta.

Batteriet hade vart på laddning men det var inte tillräckligt tydligen.
Så jag tog en promenad med doggsen och prövade igen och i displayen där man ser vilken växel som är i där blinkar ett - bara samtidigt blinkar tank och vattentempmätarna.....what the hell är det nu då.....
Efter lite internetforskning kom det fram att systemet har känt av att det kan vara fel på canbus typ kabelbrott el liknande.
Aha den gillade inte att jag tog ut säkringen till bränslepumpen, stoppade tillbaka den men samma fel.
Norsk reset! av med pluspolen en kaffepaus senare på med den igen och nu funka det.

Ok med bättre batteri så fick jag fjong i starten men fick inte oljetryckslampan att slockna så frågan lyder, vågar man starta ändå det kan ju vara så att startmotorn inte räcker för att bygga upp det oljetrycket som krävs för lampan att slockna.
Tidigare erfarenhet säger att min nissan 200 kunde inte bygga upp mer än 0,2-0,3 bar på starten medans saaben klarade av att släcka oljetryckslampan på endast startmotor.

Jag ska forska mer under dagen så ska det nog bli ett startförsök ikväll.

Tack till C_Lazer, C Sutt, Robertfab, Peter_Eriksson och alla andra.
Tommy Out.
Skruvar till det
6 mars 2015 · 1 702 Inlägg

Oljetryckslampan ska slockna vid 0,35 bar enligt Smart.

Tack till C_Lazer, C Sutt, Robertfab, Peter_Eriksson och alla andra.
Tommy Out.
Funkiee Saab älskare!
6 mars 2015 · 4 597 Inlägg

http://upload.wikimedia.org/wikipedia/en/e/ef/Fab_logo.png Mest den jag tänkte på hehe Robert.

Hmm, ja om du testar o startar o ser om den slocknar direkt är det ju ingen fara, o om den inte slocknar dödar du den o då lär det inte ha skadats något!

Volvo XC70 "Polestar" (2016)
Hunted Jackass
6 mars 2015 · 795 Inlägg

"Pallbock hehehe" fick mig att skratta mer än jag gjort på ett halvår. Jag måste söka hjälp.

Why is it when your wife or girlfriend gets pregnant, all her friends rub her belly and say "congratulations!"
But nobody rubs your dick and says "good work!"
Skruvar till det
9 mars 2015 · 1 702 Inlägg

Funkiee skrev:
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/e … b_logo.png Mest den jag tänkte på hehe Robert.

Hmm, ja om du testar o startar o ser om den slocknar direkt är det ju ingen fara, o om den inte slocknar dödar du den o då lär det inte ha skadats något!

Jag har ju inte så mycket val längre för den har nog gått ett par minuter på startmotorn n utan att lampan slocknat.
Problemet är först att få den att starta, kommer mer info snart.

Hunted skrev:
"Pallbock hehehe" fick mig att skratta mer än jag gjort på ett halvår. Jag måste söka hjälp.

Hjälpen finns ju här på garaget min sida ska ju vara lite humor i samt lite humör och just nu är det inte på topp direkt morr!
Varför kommer ni få veta nu!

Tack till C_Lazer, C Sutt, Robertfab, Peter_Eriksson och alla andra.
Tommy Out.
Skruvar till det
9 mars 2015 · 1 702 Inlägg

OK du har ju hela helgen på dig känner vi igen från en av sveriges bästa reklamfilmer genom tiderna.

Men trots det så fick jag inte igång Smartfanskapet......

Roberts favorit i repris EL- FEL GRANDE Mc BACON.. vi som fattar det interna skämtet kan garva lite för nåt som genomsyrat alla mina projekt är just elfel och det värsta var ju min nissan 200 där jag sökte efter gnistan i 3 månader innan det hittades en liten svart jordkabel som det var avbrott i men inget synligt på isoleringen eller nåt sånt.

Nu har jag testat följande:

Bränsle, flödar som aldrig förr och stiften luktar soppa.

Kompression 8 bar över alla 3 cylindrar, bra? känns så.

Gnista...nä... no spark ja förutom mina varierande karatesparkar i garaget på väl valda föremål.
Det var ju det där med humöret igen ..hrmmmf

OK då testar vi ifall tändspolarnas kontakt får:
1.  12 volt på tändning....yes
2.  Kontinuitet mot jord ( piiiiptest)...yes
3. Signal från styrboxen...... yes. Det är inte mycket men man mäter ändå i volt fast på AC området på multimetern..
0,07 volt är 700 millivolt enligt en gubbe på youtube och det var det värdet jag fick när startmotorn gick runt så nån signal får tändspolarna iaf.

Det började regna så jag har kvar att testa en del grejer, tex vevaxelgivaren och.. detta är sjukt men när jag kollade runt på nätet efter liknande fel så kom det upp en video där en kille hade fel på vattentempgivaren och därför startade inte bilen, så han böt den mot en ny och då fick han gnista HELT SJUKT hur det kan spela in så.

Jag har ju köpt ett nytt termostat som sitter på med en medföljande tempgivare, det jag kan göra är att sätta tillbaka den gamla givaren.

Vidare så piper mitt gasspjäll på tändning och nånstans läste jag att om tempgivaren är kortsluten så påverkar det signalen till gasspjället.... ni hör väl hur fan det låter.

Mera??? jaaa såklart ärgade kontakter har vi ju glömt, det gick ju ett kablage från motorns elhärva in i kupen som jag fick lossa när motorn togs ut.
Detta kablage sitter kopplat i en relä/säkringsbox under mattan under förarstolen,ja det är sant.

Det går ju då fler kablage till denna box varav 12 volt går in i boxen och vidare till motorn i dess kablage, detta var ärgat och ändå gick signalerna fram till tändspolarna (12 volt som jag redan testat) så det var inte heller problemet.

Grädden på moset är att jag inte får kontakt med diagnosuttaget......

Det var det jag gjorde i helgen iaf.....

Tack till C_Lazer, C Sutt, Robertfab, Peter_Eriksson och alla andra.
Tommy Out.
Skruvar till det
11 mars 2015 · 1 702 Inlägg

Kan det vara så att det kommer en rolig update nu? ja i teorin iaf.

Först och främst, jag har sökt runt överallt efter elschema för vilken pin som är vad i styrboxen och det krävdes att jag registrerade mig på www.ecuconnections.com för att få den infon.

Nu får man då tänka sig denna spegelvänd så blir det rätt på kablagets sida.
https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-2c99c321d44bbf4b90fb4bfa1eb44c43.jpg

Det sitter två stora kontakter i styrboxen, här är den andra.
https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-f875fa884d93705e0df96d395298ac1e.jpg

Gött då vet jag numreringen och tidigare hittade jag en lista med vad varje funktion är och vilket nr i boxen det är.
Fann den på www.evilution.co.uk , där finns massa bra info.

Så då börjar felsökningen och jag börjar med vevaxelgivaren, den sitter på stift 8 och 9 så däröver mäter jag resistans ( OHM) och får 1028 vilket är rätt högt.

Jag kollar läget med kära internet och då ska en frisk givare ha mellan 200-500 ohm ungefär.
https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-911a48daedb75c68cd15120213447a0f.jpg

Vad gör man då, jo man rotar fram megasquirtlådan och tar sin knappt använda givare och mäter på den och får endast 280 ohm.
https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-e24c804fb5ad2bf87eb4a7b6168306e6.jpg

Nu när det är konstaterat för högt motstånd i givaren så finns det ett test till att göra och det är att mäta ac-volt när man kör på starten, det gick ju inte när jag har styrboxens kontaktstycke i handen.

Jag ska ju ändå ta loss givaren för att mäta ohm direkt på dess stift så det inte är nåt fel i kablarna mellan givaren och styrboxens kontakt.

Denna givare sitter lite jobbigt till nu med motorn i bilen så först får jag demontera fläkten till intercoolern,intercoolern samt ic-rören och även gasspjället.

Nej jag vänder inte på bilderna som jag la in åt rätt håll.
Två plastskenor som sitter i två hållare på intercoolern i botten.
https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-2c0af1084c6a8c612933b6879bba99fc.jpg

Där de vita pilarna är trycker man ner fläktens plastskenor.
https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-b9cf26c60b9b5fec2a77d2e94706d3d1.jpg


Intercoolern sitter nedtryckt i 4 plastflärpar som låser den på plats.
https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-45b6dbc815c5125acc0369c6ec7bea11.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-784731c997e955bb188e6dfb60c7dba2.jpg


https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-70944a4cb691e5e36145c0fe6121c739.jpg

Jag fick då tag i givaren tillslut och den mätte 1030 ohm även på stiften, kvar att testa är ac-volten och för  det behöver jag bara hitta små kabelskor som jag kan sätta på givarens stift när den sitter på sin plats.
Stiften satt ett par cm ner i givaren så det var svårt att hålla kablar mot dom samtidigt som jag behöver köra på starten.

Så med ett par kabelskor i rätt storlek och två långa kablar så når jag.

Men ny givare lutar det starkt åt sen ska väl gnistan hitta hem.

Tack till C_Lazer, C Sutt, Robertfab, Peter_Eriksson och alla andra.
Tommy Out.
amoreex
11 mars 2015 · 2 712 Inlägg

Ser bra ut, hoppas den startar snart! smile

Tips istället för att använda kameran och ta bild på datorskärmen, använd funktionen "Skärmklippsverktyget"
Ser mycket bättre ut då wink

Plötsliga stoppet är det som dödar..
Saab 9-3 SC "Biopower" (2008)
cars4ever
11 mars 2015 · 834 Inlägg

Tänk att det alltid kan dyka upp nya problem sad men men, ofta visar det sig att felet är enklare än man först trodde smile

BMW 730iA "E32" (1988)
Suzuki Grand Vitara "XL7 V6" (2004)
Saab 9-3 "Turbo" (2000)
Skruvar till det
11 mars 2015 · 1 702 Inlägg

amoreex skrev:
Ser bra ut, hoppas den startar snart! smile

Tips istället för att använda kameran och ta bild på datorskärmen, använd funktionen "Skärmklippsverktyget"
Ser mycket bättre ut då wink

Tack för tipset ska genast kolla upp det.
Snart ska den nog starta:)

cars4ever skrev:
Tänk att det alltid kan dyka upp nya problem sad men men, ofta visar det sig att felet är enklare än man först trodde smile

Ja man får ju tänka såhär, vad har jag demonterat och sen testa testa testa! älskar multimetern.
Jag ska hem och mäta vad den genererar i volt när den läser av triggerhjulet, och är det noll så vet jag till 100% att givaren är kass.

Tack till C_Lazer, C Sutt, Robertfab, Peter_Eriksson och alla andra.
Tommy Out.
Funkiee Saab älskare!
11 mars 2015 · 4 597 Inlägg

trist med ännu en dryg kostnad...

Vill dock höja ett varnings finger.





Starta inte motorn utan o filma!!! Annars kommer jag o Mr Fab o hemsöker dig med diverse pilar o cirklar!

Volvo XC70 "Polestar" (2016)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang