Smart fortwo -00 motorrenovering mm.

En liten smartfortwo som ska få en motorrenovering mm.
  • 79 Följare
  • 156 486 Visningar
  • Projektet avslutat 1 december 2015
Skruvar till det
11 mars 2015 · 1 702 Inlägg

Funkiee skrev:
trist med ännu en dryg kostnad...

Vill dock höja ett varnings finger.





Starta inte motorn utan o filma!!! Annars kommer jag o Mr Fab o hemsöker dig med diverse pilar o cirklar!

Ja det är sånt som man inte räknat med i den lilla toköverskridna budgeten.

Oups jag lär ha minst 4 kameror igång för detta event för att inte förgrymma er onda andar:cool:cool

Tack till C_Lazer, C Sutt, Robertfab, Peter_Eriksson och alla andra.
Tommy Out.
BlueScreeen
11 mars 2015 · 2 030 Inlägg

Håller med föregående talman! En video på första uppstart är ALLTID ett måste! wink

Och fan ska jag komma ihåg de på min sen som alltid är så ivrig lol

Kolla gärna in mitt V40 projekt där jag lackerar min V40 på egen hand och rostlagar! :)
Motorrenovering och uppfräschning av min V70R -98 finns att följa här: Bluescreen's V70R
Räddningen av min och sambons Laserblå V70R -00, finner du bland mina projekt.
Volvo V40 T4 "R-Design" (2001)
Skruvar till det
12 mars 2015 · 1 702 Inlägg

BlueScreeen skrev:
Håller med föregående talman! En video på första uppstart är ALLTID ett måste! wink

Och fan ska jag komma ihåg de på min sen som alltid är så ivrig lol

Ja man är lite ivrig vid det ögonblicket.

Tack till C_Lazer, C Sutt, Robertfab, Peter_Eriksson och alla andra.
Tommy Out.
Skruvar till det
12 mars 2015 · 1 702 Inlägg

Jag tog min vevaxelgivare som jag hade till ett megasquirt för länge sen och tänkte använda den i min felsökning.

https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-72afdf6ddf5d1aa130576c4449c72259.jpg
Den var exakt lika lång som smartens orginal så då kommer den ju ha samma avstånd till triggerhjulet.

Jag monterade den och läste av 280 ohm på kablarna från den.

Satte multimetern på ac-volt och kopplade den till kablarna från givaren och körde på starten och där är ett fint värde runt 0.8-0.12 volt, alltså läser givaren och skickar signalen vidare.

Då kopplade jag in kablarna från givaren in i kontakten till orginalgivaren och sen testade jag i styrboxens kablage om jag hade mina 280 ohm även där, och det hade jag så nu vet jag att signalen går till styrboxen från vevaxelgivaren.

Monterade ihop allt som jag plockade bort för att komma ner till vevgivaren och provade starta men näääää det hjälpte inte.

Frågan lyder nu: Behöver tändspolarna ha 12 volt även när startmotorn är igång?
För jag testade först varifrån 12 volt kommer till spolarna, och det är ju den ärgiga kontakten under framstolen och där är det glapp för ibland har jag 12 volt och nästa gång jag tar ur och sätter i den kontakten så är det noll volt.

När jag nu har 12 volt på tändning så går den ner till ca 8 volt när jag försöker starta och det känns ju logiskt som om det inte kan ge gnista då eller.

Det känns nu som om vevaxelgivaren inte är problemet längre utan dags att mäta kontinuitet från styrboxens kablage till tändspolarnas signalkablar och sen även mäta upp spolarna så dom är hela.

Ska även riva ut stolarna och mattan för att fixa handbromsen och även fixa den reläboxen som var ärgad i kontaktstyckena.

Tack till C_Lazer, C Sutt, Robertfab, Peter_Eriksson och alla andra.
Tommy Out.
BlueScreeen
12 mars 2015 · 2 030 Inlägg

Elfel kan ju vara bland det jävligaste man kan hålla på med tyvärr! hmm

Kolla gärna in mitt V40 projekt där jag lackerar min V40 på egen hand och rostlagar! :)
Motorrenovering och uppfräschning av min V70R -98 finns att följa här: Bluescreen's V70R
Räddningen av min och sambons Laserblå V70R -00, finner du bland mina projekt.
Volvo V40 T4 "R-Design" (2001)
Skruvar till det
13 mars 2015 · 1 702 Inlägg

BlueScreeen skrev:
Elfel kan ju vara bland det jävligaste man kan hålla på med tyvärr! hmm

Ja och dem felen verkar hitta mig hela tiden.
Men jag är ju envisare än en åsna så jag ger mig inte,svärmor sa ju till mig att nu lämna vi in bilen för felsökning och jag ba - e du goooo eller tror du jag ger upp.... hon skakade på huvet och gick därifrån.

Så jag tog och satte tillbaka orginal vevaxelgivare för att verkligen testa om den ger ac-volt och med en ställning som en gravid sugga så nådde jag med multimeterns testpinnar på givaren och kunde även starta samtidigt och ..... jag fick 0.14 volt alltså inget fel på den givaren inte.

Då går tankarna genast åt strömmen till tändspolarna igen så det får bli testande där helt enkelt.

Tack till C_Lazer, C Sutt, Robertfab, Peter_Eriksson och alla andra.
Tommy Out.
BlueScreeen
13 mars 2015 · 2 030 Inlägg

haha! Det kan ha sina fördelar att vara envis!

Kolla gärna in mitt V40 projekt där jag lackerar min V40 på egen hand och rostlagar! :)
Motorrenovering och uppfräschning av min V70R -98 finns att följa här: Bluescreen's V70R
Räddningen av min och sambons Laserblå V70R -00, finner du bland mina projekt.
Volvo V40 T4 "R-Design" (2001)
marcus80 Sir
13 mars 2015 · 935 Inlägg

Envis måste man vara annars kan man lika bra ge upp. Du ska se du fixar det där.

Varför läser ingen instruktionsboken??
Och varför kan ingen stava ordentligt längre??
Skruvar till det
16 mars 2015 · 1 702 Inlägg

Fredag eftermiddag kom man hem lagom sleten från en veckas lidande, fick syn på smarten och tänkte nu jävlar....

Det sägs ju att pics or it didn`t happen så....

Nånting happend here iaf.
https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-ff2a7ed63ed7e86441cf950cba9ddbf3.jpg

Jaja jag ska sluta vara mystisk och erkänna att bilen är startad äntligen och som vanligt vid första uppstart så läcker det nånstans.

Men jag hade ju glömt att momentdra oljetillförseln till den lille turbon, samtidigt började det bli sent på kvällen och lite mörkt så jag såg ju inte oljeläckan direkt, därav tömdes nästan hela oljemängden ut på typ 20 sek.

Det verkar inte vara nåt fel på oljetrycket iaf:), jag lade mig under och såg att det rann mellan blocket och anslutningen som förser turbon med olja.
Där ska ju vara kopparbrickor som tätar men när det inte var ordentligt (slarv) åtdraget så var det fritt fram för oljan att forsa mellan där.

Detta är nu åtdraget och jag fick fyllt på med den sista oljan jag hade i garaget men kom knappt upp till oljestickans min,  så jag vågade inte starta igen.

Lördag var det lugnt på mekandet men söndag hände det en del.

Jag fick hjälp av min fru att lufta bromsarna på hennes bil hehe första gången som det inte behövde mutas med typ shopping eller likn.

Det var ett lätt jobb och tog inte mer än ca 10 min, jag har ju vanan inne från saaben så att säga.

Nu har jag plockat ut stolarna och konsoller för att få bort mattan och ta mig an handbromsen.

För att få bort mittkonsollen så behövdes växelknoppen tas bort och damn va den satt, den ska dras rakt upp bara.
https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-b71d8dec80f8f0ab04aaf383330462c7.jpg

Vid lite mer forskning så ska denna gråa plastdelen dras nedåt samtidigt som knoppen dras uppåt och visst det funkade tillslut.
https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-7119c257efaba735d0de6e13894b0559.jpg

Här sitter ett plastlock som man bänder bort med en liten spårmejsel och så sitter det en torxskruv i hålet som håller konsollen i bakkant.
https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-7f27db178617489dcc42d289baa7050d.jpg

Ungefär där pilen visar sitter det små plastflärpar som man böjer från mitten och utåt samtidigt som konsollen sakta dras uppåt.
https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-2a8e6dbad86a76fb1416a02a94cd74b1.jpg

Sådär då var den borta, den svarta grejen med sladd är fjärrmottagaren för centrallåset.
https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-1adf0191cef00b645977ffa5b508b982.jpg

Nu kom man åt den där säkringsboxen för motorns elektronik som dom så smart placerat under mattan här.
https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-7633cb3550491224f12778991ae7c494.jpg

Det sitter ett skyddslock på här över relä/säkringarna sen.
Två plastmuttrar 10 mm ska loss.
https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-137f3956bd103296605ccd92e74f3240.jpg

Borta, redan här börjar man ana att det är lite äckel på gång.
https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-89615ea2729beee45846c9c78dc95e26.jpg

Yuck!!
https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-57c96f62daf2f1e1c9e06c7804fb2d77.jpg

Lossade kontakterna och.....lovely så massa ärg att tvätta/fixa.
Tops dränkta i isopropylalkohol ska vara ett bra sätt att få rent.
Skrapar man bort ärgen så kan även guldplätteringen följa med och det kommer då vara helt oskyddat och lättare bli korroderat igen.
https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-a5b9022a847a50e4dee55729a4663075.jpg

Vad jag kom fram till i min felsökning var att 12 volt kommer från främre reläboxen och går till denna bakre som sen vidare ger tändspolarna 12 volt genom motorkablaget.
När jag mätte hade jag 12 volt och sen 0 volt efter tagit loss kontakten och satt dit den igen. Glapp var det här.

Vid startförsök var det ju ca 8 volt, men vid ett tillfälle fick jag ca 10 volt och bilen hostade till,slutsats det blir ingen gnista under säg 10 volt kanske.

Ja vad säger man, bra placering av smart att sätta dessa under en golvmatta där fukten trivs bra vintertid.
Jag har väl inte så mycket val än att montera tillbaka på samma plats,men jag tänkte fylla kontakterna med kontaktfett efter dom blivit tvättade.
Då bör det hålla länge.
https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-075b9c7ec78b26d465e0212855d67538.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-89456536dc18fc49b0c64475942e65df.jpg


Handbromsen då.
Det som behöver fixas är först, den vita plasthylsan och sen justeringen för hansbromsen är utanför spaken.
https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-1d05f410e8ebfcdf738043d27f957627.jpg

Enklaste sättet var att ta loss hela spaken som satt på tre bult.
https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-f9e0f7c9b75094e34a062bf05764444f.jpg

Med den borta så var det en baggis att få upp plasthylsan så att den låstes på plats med dessa två hakar.
https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-fb42b2d33c3cf88f2ec83bd498094241.jpg


https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-c1c1c8c95eca98b1424739b697b4c9b7.jpg

Jag kunde inte se vad det är som låser sjävla den där räfflade delen inuti handtaget men med hjälp av frugan så löstes det iaf, det som gick att se var att ena sidan av handtagets del där skulle skåran passa in iaf.

Så med allt på plats igen, de 3 bultarna åtdragna så var det bara att prova handbromsen och den funkade bra,men vet inte riktig hur det funkar tyvärr.
https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-fa0a2ef769faad39361f20b68c257fdd.jpg

FYI
https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-a2eabd5446837171e2016f6cce336a23.jpg

Snyggotrumman fy faaaan.
Ja handbromsen tog ju bra men den tog inte jämnt för när den var låst på 3 klick på vänster krävdes det ett fjärde klick för höger sida att nypa, så jag tänkte ge mig på justeringen i trumman.
https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-615a2839f478172fee62234a27a77267.jpg

Denna satt ju gött fast som vanligt men en bra metod var att ta ett passande bits i ett litet spärrskaft och banka på spärrskaftet samtidigt som man lossade och se på fan det gick enkelt då. Bara ett tips på vägen.
https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-0639e52d6a4ac739c73b924b0d143343.jpg

Jag kommer återkomma till denna justeringsgrej när jag vet mer för det var inte bara att peta på den med mejsel.
https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-91f89c265578fa85a9a5583f6bd9d120.jpg

Insidan på trumman var fin och även bromsbackarna var ok.
https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-e9f11ad2e828cff6921d4a681e74ce4e.jpg

Tack till C_Lazer, C Sutt, Robertfab, Peter_Eriksson och alla andra.
Tommy Out.
robertfab
16 mars 2015 · 490 Inlägg

Herr Rövhalt!? Vart e filmen på uppstarten?

Citat 1: -Om du vågar gasa fullgas, så har du inte trimmat tillräckligt!
Citat 2: -Har du inte döda flugor på sidorutorna, har du inte kört fort nog!
Citat 3: -När du kör så fort du kan och känner att du har kontroll, då kör du för sakta!
Följ Mitt Bubbla Projekt: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=265896 Slide in, Burn OUT!!
marcus80 Sir
16 mars 2015 · 935 Inlägg

Gött med framsteg men tråkigt med bakslag som det där med turbon. Men skönt du såg det i rätt tid.

Även imponerad hur mycket bilder du lyckas ta. Jag blir så inne i skruvandet så jag glömmer använda kameran.

Varför läser ingen instruktionsboken??
Och varför kan ingen stava ordentligt längre??
Funkiee Saab älskare!
16 mars 2015 · 4 597 Inlägg

Nä nu jävlar, håller med bebisen!! Nu är det krig vill jag lova! Men kan ju nöja mig med att gud straffar ju somliga med det samma wink dvs ditt fina oljeläckage... mohaha! skönt att den starta iaf smile

Volvo XC70 "Polestar" (2016)
BlueScreeen
16 mars 2015 · 2 030 Inlägg

Alltid ska det vara något som man missat när man tror de är klart roll

Kolla gärna in mitt V40 projekt där jag lackerar min V40 på egen hand och rostlagar! :)
Motorrenovering och uppfräschning av min V70R -98 finns att följa här: Bluescreen's V70R
Räddningen av min och sambons Laserblå V70R -00, finner du bland mina projekt.
Volvo V40 T4 "R-Design" (2001)
robertfab
16 mars 2015 · 490 Inlägg

Inga bilder på turbon förresten?
Före och efter bytet?
Hur ser grenrörret ut?
Hur ser själva turbo:n/core:n ut?

Jag får ingen uppfattning om hur pytteliten skiten är, har du ingen vanlig TD04/15T liggandes som du kan lägga bredvid din T10:a eller vad det är nu.......

Lycka till med uppstart nr2, men bara så du vet: jag å FunkyBoy kommer och hemsöker snart......

Film på de kanske?

Citat 1: -Om du vågar gasa fullgas, så har du inte trimmat tillräckligt!
Citat 2: -Har du inte döda flugor på sidorutorna, har du inte kört fort nog!
Citat 3: -När du kör så fort du kan och känner att du har kontroll, då kör du för sakta!
Följ Mitt Bubbla Projekt: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=265896 Slide in, Burn OUT!!
Skruvar till det
17 mars 2015 · 1 702 Inlägg

marcus80 skrev:
Gött med framsteg men tråkigt med bakslag som det där med turbon. Men skönt du såg det i rätt tid.

Även imponerad hur mycket bilder du lyckas ta. Jag blir så inne i skruvandet så jag glömmer använda kameran.

What he said robert och funkiee

Tack till C_Lazer, C Sutt, Robertfab, Peter_Eriksson och alla andra.
Tommy Out.
Skruvar till det
17 mars 2015 · 1 702 Inlägg

robertfab skrev:
Inga bilder på turbon förresten?
Före och efter bytet?
Hur ser grenrörret ut?
Hur ser själva turbo:n/core:n ut?

Jag får ingen uppfattning om hur pytteliten skiten är, har du ingen vanlig TD04/15T liggandes som du kan lägga bredvid din T10:a eller vad det är nu.......

Lycka till med uppstart nr2, men bara så du vet: jag å FunkyBoy kommer och hemsöker snart......

Film på de kanske?

Jag kommer lägga upp flmen när den är klar, mobilen filmade hela tiden som jag fixade oljeläckan så videon blev 22 min istället för säg 2 min.

Den ska editeras helt enkelt.

Den gamla turbon finns det redan bilder på i tråden men här är dom igen då.
https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-be323d9435a6048866458499f5cf7e53.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-c535f188b5115f5082c157c17d08b3ed.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-87c79c17a17ad9ca649acb96fe56581d.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-21f79059937ada1754e0933551e0097d.jpg


NYA grenröret.
https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-32921ca30d8474489ebd03dc750a9f7a.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-4841f815b3c309fe6d13d03d86284516.jpg


Eftersom dessa gärna spricker så har de nya en förstärkt del ingjuten som förlänger livslängden men har inte botat problemet alls.
https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-4355ea64627a044fc9cda2407e6d979d.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-a3e372b65df60f251f5c26b11152ab01.jpg

Turbokärnan!
https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-6aa6136b7c3c5e5ee0cca8c59ce9f527.jpg

Tack till C_Lazer, C Sutt, Robertfab, Peter_Eriksson och alla andra.
Tommy Out.
Funkiee Saab älskare!
17 mars 2015 · 4 597 Inlägg

alltså har du tagit en universitetskurs för dina pilar? som är ju i massa olika former!!

Volvo XC70 "Polestar" (2016)
Skruvar till det
17 mars 2015 · 1 702 Inlägg

Funkiee skrev:
alltså har du tagit en universitetskurs för dina pilar? som är ju i massa olika former!!

Självlärd i paint är jag hehe.
Fantasin som sätter mina gränser, och jag vill ju gärna hitta nya grejer att imponera er med...

Tack till C_Lazer, C Sutt, Robertfab, Peter_Eriksson och alla andra.
Tommy Out.
Skruvar till det
18 mars 2015 · 1 702 Inlägg

Igår så skruvade jag till det i mörkret, ungefär när alla andra normala tittar på tv inne och myser ja då ger jag mig ut.

Fixade lite på jobbet...
Körde lite rengöring av elkontakterna med denna combo!
https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-b0651656683f66380b28d5000f757bc8.jpg

Det funkade bra på plasten som var nersölad men inget som fixade kontaktblecken direkt.
Så det ända sättet var att skrapa försiktigt med vass skalpell för att rå på rosten och ärgen.

Rengjord så gott det går.
https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-156455bbe5cf1861440b861bb29fe3a0.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-d0268a945dc1120c360e025a5930b7c9.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-75843a6120d90a1558f267ae2450af4b.jpg

Hemma fortsatte jag med sjävla kablaget.

https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-c72189e6186171c4307903f4fbdd9c0f.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-65759a8a9190f50917754c22be8524dc.jpg


Innan ihopsättning använde  jag Pro meister contact spray som finns på bl.a mekonomen och  denna skyddar mot vidare korrosion,fuktbeständig mm testad för tuffa driftförhållanden.
Så då är reläboxen inkopplad igen och locket på.

Den ensamma kabeln är till stolsairbagen.
https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-641642dd7a41ffb4bed17b52f647c023.jpg

Inredningen komplett med stolar och mittkonsoll tillbaka.
Allt glatt ditskruvat i pannlampans sken.

Ser att det behövs textiltvätt på sina ställen och det kommer senare.
https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-060f9dc9c3682b47962bdb2aa16b82ae.jpg


https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-a4582c6122b2af6d317d4d4d29d69ffb.jpg
Jag dammsög iaf mattan.

Senast redigerat av Skruvar till det (18 mars 2015)

Tack till C_Lazer, C Sutt, Robertfab, Peter_Eriksson och alla andra.
Tommy Out.
Funkiee Saab älskare!
18 mars 2015 · 4 597 Inlägg

har en fråga, vilken var den ensamma kabeln? Går de o flika in nån pil? o kanske vart du dammsög? jobbar ju som rekondare så jag vet att det finns massor av ställen o dammsuga på.

Funkade bilen som den skulle nu utan ärg?

Volvo XC70 "Polestar" (2016)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang