Volvo xc70 2.5t -2003 stänga av antisladd / antispin?

Piratstikin 2015 Dbakuten.
7 januari 2015 · 5 092 Inlägg

Osäker om detta är rätt forums del samt sitter på jobbet med mobilen och googlade lite snabbt utan några svar som passade mig.

Hur kan man stänga av denna funktion om man tex vill leka lite rätt var det är?

Har läst nåt om read knappen som ska hållas inne osv men testade det nör jag skulle kolla ev felkoder. Fungerar ej. Händer inte ett jota nör jag håller inne knappen?

Awdn är ur funktion för tillfället men ska åtgärdas efter felsökning. Kan det ha med saken att göra?

Kan tillägga att När man spinner med framhjulen Så Blinkar antispin lampan men den reducerar inget som den gör på alla andra bilar utan spinner bara på lika mycket iallafall.

Det kanske oxå har att göra med att 4 hjulsdriften är pajj?

Sett filmer när folk sladdar med dessa bilar men inte fattat hur man stänger av systemen så man kan göra det :p

siiimooon Påstängd
7 januari 2015 · 1 194 Inlägg

Håll in dstc-knappen i nån sekund så ska de stängas av, står i färddatorn då med. smile

Piratstikin 2015 Dbakuten.
7 januari 2015 · 5 092 Inlägg

Ja jag höll på att testa med det där när jag skulle se om det fanns nå felkoder på 4 hjulsdriften?  Skulle man hålla den intryckt men inget hände då. Ska testa igen i morgon smile

DiwraZ Konnässör/TaxiChaufför
7 januari 2015 · 3 730 Inlägg

Genom att hålla inne dstc knappen så stänger man bara av antispinn. Antisladd går ej att stänga av genom knapptryckning. Då får man plocka säkring isf. Vet ej om det är att rekomendera. Kan du spinna hejvilt med framhjulen så är din fyrhjulsdrift kaputt och då tjänar det inte mycket till

Avundsjuka blickar är det bästa jag vet...
...och självgodhet är en Dygd!!
Growe Fri fart för ett fritt folk!
7 januari 2015 · 13 742 Inlägg

bara ta ur säkringen till abs. så sätts antikul ur spel.. fungerar inte på min när ena bakgivarn är död.. går både att sladda och spinna..

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
Piratstikin 2015 Dbakuten.
7 januari 2015 · 5 092 Inlägg

DiwraZ skrev:
Genom att hålla inne dstc knappen så stänger man bara av antispinn. Antisladd går ej att stänga av genom knapptryckning. Då får man plocka säkring isf. Vet ej om det är att rekomendera. Kan du spinna hejvilt med framhjulen så är din fyrhjulsdrift kaputt och då tjänar det inte mycket till

nej den är rätt kaputt tongue men de ska lämnas in och lagas så är efter det tanken är att leka lite (om det går) med en awd tongue

Piratstikin 2015 Dbakuten.
7 januari 2015 · 5 092 Inlägg

Growe skrev:
bara ta ur säkringen till abs. så sätts antikul ur spel.. fungerar inte på min när ena bakgivarn är död.. går både att sladda och spinna..

vart hittar man denna säkring? tänkte om den är lätt att ta bort? typ nu ska vi leka & ta bort säkringen på 20 sek? tongue

Growe Fri fart för ett fritt folk!
7 januari 2015 · 13 742 Inlägg

du får leta runt lite så hittar du nog någon passande säkring finns några att välja på.

annars fäll ena sittdynan ta loss den gråa 2pols kontakten på vänster sidan eller den gröna på högersidan så är skiten off smile

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
H3dlund Med lem
7 januari 2015 · 1 127 Inlägg

Enda bilar i P2 serien (V70N,S60,S80,XC90) som kan koppla ur antisladd OCH antispinn helt är V70 & S60R 04-07. Övriga kan endast koppla ur den delvis, antispinnen kopplas ur och antisladden tillåter lite mer sladd än med allt på.

MEN, du kan lura systemet lite. Jag lyckades på min en gång, var inte ens meningen. På R:en man man ha dstc i tre lägen. Helt på, DSTC reducerad (det läge din bil hamnar i när du trycker på knappen en gång) och DSTC av.

Jag åkte och sladdade på mitten läget på en sjö, till slut när bromsarna fått jobba får mycket så tyckte bilen att den använt bromsarna för mycket. Risk för överhettning antar jag, då slår den ifrån systemet helt. Detta skall funka på samtliga, då är din bil helt urkopplad ända tills du stänger av och startar om den. Så leta upp en stor parkering med snö och sladda så mycket du kan tills den bryter.

Den blinkande lampan du ser med dstc reducerat är när haldexen jobbar.

Piratstikin 2015 Dbakuten.
7 januari 2015 · 5 092 Inlägg

var ut och testade nu. håller jag read knappen intryckt. alltså allt mellan 2 sekunder till 15 sekunder så händer absolut ingenting. har haft den på det läget som gör att info displayen är helt släckt samt radom läge där typ bränsleförbrukning visas och ingen skillnad. står inget om något som är av/på eller liknande.

Trycker jag snabbt en gång så kommer det bara upp: Du har 0st meddelanden. sen inget mer :S

Skit skumt ju

H3dlund Med lem
7 januari 2015 · 1 127 Inlägg

Piratstikin skrev:
var ut och testade nu. håller jag read knappen intryckt. alltså allt mellan 2 sekunder till 15 sekunder så händer absolut ingenting. har haft den på det läget som gör att info displayen är helt släckt samt radom läge där typ bränsleförbrukning visas och ingen skillnad. står inget om något som är av/på eller liknande.

Trycker jag snabbt en gång så kommer det bara upp: Du har 0st meddelanden. sen inget mer :S

Skit skumt ju

Har du inte en DSTC knapp under kontrollpanelen till klimaten?

Piratstikin 2015 Dbakuten.
7 januari 2015 · 5 092 Inlägg

H3dlund skrev:

Piratstikin skrev:
var ut och testade nu. håller jag read knappen intryckt. alltså allt mellan 2 sekunder till 15 sekunder så händer absolut ingenting. har haft den på det läget som gör att info displayen är helt släckt samt radom läge där typ bränsleförbrukning visas och ingen skillnad. står inget om något som är av/på eller liknande.

Trycker jag snabbt en gång så kommer det bara upp: Du har 0st meddelanden. sen inget mer :S

Skit skumt ju

Har du inte en DSTC knapp under kontrollpanelen till klimaten?

nej ingenting sad har bara en knapp med en bild på en bil med 2 eller 3 banan streck ovanför eller om dom är under?
Ingen aning om vad det är men kanske nå om nivåreglering? (om vi har det på denna bil) ?

DiwraZ Konnässör/TaxiChaufför
7 januari 2015 · 3 730 Inlägg

Piratstikin skrev:

H3dlund skrev:

Piratstikin skrev:
var ut och testade nu. håller jag read knappen intryckt. alltså allt mellan 2 sekunder till 15 sekunder så händer absolut ingenting. har haft den på det läget som gör att info displayen är helt släckt samt radom läge där typ bränsleförbrukning visas och ingen skillnad. står inget om något som är av/på eller liknande.

Trycker jag snabbt en gång så kommer det bara upp: Du har 0st meddelanden. sen inget mer :S

Skit skumt ju

Har du inte en DSTC knapp under kontrollpanelen till klimaten?

nej ingenting sad har bara en knapp med en bild på en bil med 2 eller 3 banan streck ovanför eller om dom är under?
Ingen aning om vad det är men kanske nå om nivåreglering? (om vi har det på denna bil) ?

Den knappen har med larmet att göra. Du har antispinn och antisladd på din bil då?

Avundsjuka blickar är det bästa jag vet...
...och självgodhet är en Dygd!!
Piratstikin 2015 Dbakuten.
7 januari 2015 · 5 092 Inlägg

DiwraZ skrev:

Piratstikin skrev:

H3dlund skrev:

Har du inte en DSTC knapp under kontrollpanelen till klimaten?

nej ingenting sad har bara en knapp med en bild på en bil med 2 eller 3 banan streck ovanför eller om dom är under?
Ingen aning om vad det är men kanske nå om nivåreglering? (om vi har det på denna bil) ?

Den knappen har med larmet att göra. Du har antispinn och antisladd på din bil då?

antar jag väll?

Antispinn lampan blinkar ju när jag spinner (även fast den inte motverkar) men kan väll tro att alla xc70 har det? smile

Blyfot_Racing
7 januari 2015 · 904 Inlägg

Har samma problem i min s60 när jag trycker på DSTC knappen händer inget i bland när jag har burnat kört hårt så kan ja trycka på den å den stängs "av"

AUTOTECH S60 power
Volvo S60R "Magic blue" (2005)
Nobrando
7 januari 2015 · 214 Inlägg

Har du någon sån här knapp? Då ska du kunna stäng av den delvis iaf.

http://www.braadhe.se/V70N4/V70N4dstcknapp1.jpg

BMW 728iA (1999)
Audi S6 Avant 4.2 "Nobrando" (1997)
Piratstikin 2015 Dbakuten.
7 januari 2015 · 5 092 Inlägg

nepp. alla 3 "knappar" finns men har bara den längst till vänster och dom andra 2 går ej att trycka på hmm

Piratstikin 2015 Dbakuten.
7 januari 2015 · 5 092 Inlägg

såhär ser det ut i våran hmm

https://www1.garaget.org/gallery/images/74/73108/73108-18430d900902681bd5ca2cd7c4dda008.jpg

Nobrando
7 januari 2015 · 214 Inlägg

Piratstikin skrev:
såhär ser det ut i våran hmm

http://www1.garaget.org/gallery/images/74/73108/73108-18430d900902681bd5ca2cd7c4dda008.jpg

Saxat från Jagrullar

Antispinn finns inte innan my 04 utan det var tracs och det var tillval.

http://www.volvocars.com/se/sales-servi ... 5_V70N.pdf

Tittar man under Volvo 2.5t AWD 2003 så finns bara tracs

Då är ju frågan om det är samma på XC70n

TRACS är ett antispinn system som ENDAST är aktiverat i hastigheter underskridande 40km/h. Det har INGET med antisladd att göra alltså. Det fungerar så att ABS enheten aktiverar det spinnande hjulets broms så att det hjulet går tyngre. Då går kraften över via diffen till hjulet som står stilla. Börjar det hjulet med slira så ligger ABS systemet och klapprar mellan hjulen för att du ska spinna minimalt. Intelligentare än så är det inte tyvärr.

Senast redigerat av Nobrando (7 januari 2015)

BMW 728iA (1999)
Audi S6 Avant 4.2 "Nobrando" (1997)
Blyfot_Racing
7 januari 2015 · 904 Inlägg

Piratstikin skrev:
såhär ser det ut i våran hmm

http://www1.garaget.org/gallery/images/74/73108/73108-18430d900902681bd5ca2cd7c4dda008.jpg

Den knappen stänger av larmet inne i bilen om du nu skulle ha barn eller djur sittandes kvar i bilen om du skulle behöva larma

AUTOTECH S60 power
Volvo S60R "Magic blue" (2005)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang