VW Caddy -06. Bruksskåpet börjar spåra ur..

Min tänkta slit och släng bil, en Volkswagen Caddy 1.9TDI från 2006 spårade så smått ur redan efter några veckor. Man lär ju trivas med bilen :)
  • 511 Följare
  • 566 172 Visningar
  • Uppdaterades senast 19 november 2018
Jonta
22 maj 2015 · 463 Inlägg

Nu har jag fått tag på alla pusselbitar för faceliftombyggnad. Allt från Caddy 2011-> förutom lyktorna som kommer från nya Touran, tycker helt enkelt dom är snyggare smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/1/508/508-7ee86e285518b42172298bdcab279f0f_large.jpg

Så nu är de strax bara att börja riva ner fronten smile

// John Fahlström | JF Motor
Instagram: johnsgarage82
Saneringa
23 maj 2015 · 141 Inlägg

Ska bli kul att se resultatet, tror det kommer bli riktigt bra!

Apropå Touran så köpte jag en ny sådan till sambon förra veckan och det finns mycket som går att plocka mellan Touran och Caddy då det i grunden är samma bil.

Själv bytte jag kamrem  på arbetsholken (Caddy 1,6 -05) för första gången efter 10 år och 16500 mil denna veckan! smile

Happines is a choise!
Volkswagen Golf Cabriolet "Karmann" (1991)
Stol3n_Identity så äre!
23 maj 2015 · 872 Inlägg

Nu börjar det spåra ut! smile kommer bli galet snyggt med den nya fronten! smile

Min projekttråd!
Sponsorer sökes! ;)
Garageplats i södra Stockholm sökes! :)
Eat/Sleep/Volkswagen
Mazda Miata "Mimmi" (1990)
Volkswagen Passat CC "Graphite" (2010)
Jonta
24 maj 2015 · 463 Inlägg

Saneringa skrev:
Ska bli kul att se resultatet, tror det kommer bli riktigt bra!

Apropå Touran så köpte jag en ny sådan till sambon förra veckan och det finns mycket som går att plocka mellan Touran och Caddy då det i grunden är samma bil.

Själv bytte jag kamrem  på arbetsholken (Caddy 1,6 -05) för första gången efter 10 år och 16500 mil denna veckan! smile

Helt klart, de är massor med likheter, stora delar av min inredning kommer från Touran även om de inte är helt bolt-on är inge jättestora modifieringar för att få dit grejerna smile

SpendeX skrev:
Nu börjar det spåra ut! smile kommer bli galet snyggt med den nya fronten! smile

Tror det kommer bli ett rejält lyft med facelift smile

// John Fahlström | JF Motor
Instagram: johnsgarage82
LND05
27 maj 2015 · 88 Inlägg

Har du tänkt att måla fronten eller ska du ha den svart?

Volkswagen Scirocco "Hypen" (2009)
Jonta
27 maj 2015 · 463 Inlägg

LND05 skrev:
Har du tänkt att måla fronten eller ska du ha den svart?

Den ligger på lack nu 😊

// John Fahlström | JF Motor
Instagram: johnsgarage82
LND05
27 maj 2015 · 88 Inlägg

Jonta skrev:

LND05 skrev:
Har du tänkt att måla fronten eller ska du ha den svart?

Den ligger på lack nu 😊

Rätt svar big_smile *tummen upp*

Volkswagen Scirocco "Hypen" (2009)
Robinjaha
27 maj 2015 · 37 Inlägg

Sjukt kul projekt du har på gång här. Hänger aldrig här på garaget men snubblade in på din tråd utav en slump då jag funderar på att införskaffa en caddy själv och nu känns det nästan som att jag inte har något annat val förutom att skaffa en själv roll vågar man fråga hur mycket du har spenderat på bilen ungefärligen såhär långt? tongue

Väntar på nästa uppdatering!!

Jonta
27 maj 2015 · 463 Inlägg

Robinjaha skrev:
Sjukt kul projekt du har på gång här. Hänger aldrig här på garaget men snubblade in på din tråd utav en slump då jag funderar på att införskaffa en caddy själv och nu känns det nästan som att jag inte har något annat val förutom att skaffa en själv roll vågar man fråga hur mycket du har spenderat på bilen ungefärligen såhär långt? tongue

Väntar på nästa uppdatering!!

Kul att du råkade snubbla in här 😊

De är bra och trevliga bilar, tycker helt klart du ska köpa dig en. Går att ju med relativt enkla medel att få dom hyfsat snygga också. Än så länge har jag inte lagt så mycket pengar faktiskt, mycket tack vare självplocksskrot med bra priser, eBay och lite tålamod 😊 Dyrast hittills är coiloversarna som kostade 4000kr, förutom fälgarna men de hade jag sen tidigare.

// John Fahlström | JF Motor
Instagram: johnsgarage82
Robinjaha
28 maj 2015 · 37 Inlägg

Jonta skrev:

Robinjaha skrev:
Sjukt kul projekt du har på gång här. Hänger aldrig här på garaget men snubblade in på din tråd utav en slump då jag funderar på att införskaffa en caddy själv och nu känns det nästan som att jag inte har något annat val förutom att skaffa en själv roll vågar man fråga hur mycket du har spenderat på bilen ungefärligen såhär långt? tongue

Väntar på nästa uppdatering!!

Kul att du råkade snubbla in här 😊

De är bra och trevliga bilar, tycker helt klart du ska köpa dig en. Går att ju med relativt enkla medel att få dom hyfsat snygga också. Än så länge har jag inte lagt så mycket pengar faktiskt, mycket tack vare självplocksskrot med bra priser, eBay och lite tålamod 😊 Dyrast hittills är coiloversarna som kostade 4000kr, förutom fälgarna men de hade jag sen tidigare.

Självplocksskrot är det samma som bildelsbasen eller?? Bor på Åland och drar till swe lite nu och då men har inte koll på den biten. Hjälp en förvirrad finne till en bättre ekonomi. big_smile

nameless
28 maj 2015 · 181 Inlägg

tar förgivet att han menar typ returbilen.se
bilskrotar där du själv går ut på skrotgården och skruvar av det du ska ha, och alltså bara betalar för delen och inte allt jobb med att lossa sk*ten mm. en "handla över disken" skrot tar betalt för

Volvo 945 "Busisen" (1998)
Robinjaha
28 maj 2015 · 37 Inlägg

nameless skrev:
tar förgivet att han menar typ returbilen.se
bilskrotar där du själv går ut på skrotgården och skruvar av det du ska ha, och alltså bara betalar för delen och inte allt jobb med att lossa sk*ten mm. en "handla över disken" skrot tar betalt för

Tack precis vad jag sökte! smile

Jonta
28 maj 2015 · 463 Inlägg

nameless skrev:
tar förgivet att han menar typ returbilen.se
bilskrotar där du själv går ut på skrotgården och skruvar av det du ska ha, och alltså bara betalar för delen och inte allt jobb med att lossa sk*ten mm. en "handla över disken" skrot tar betalt för

Robinjaha skrev:

nameless skrev:
tar förgivet att han menar typ returbilen.se
bilskrotar där du själv går ut på skrotgården och skruvar av det du ska ha, och alltså bara betalar för delen och inte allt jobb med att lossa sk*ten mm. en "handla över disken" skrot tar betalt för

Tack precis vad jag sökte! smile

Precis som Nemeless skriver är bildelsbasen inte speciellt billigt (även om jag  köpt vissa delar är där ändå). Men Returbilen.se har jag handlat mycket på, sen finns delplocken också, med samma koncept.

// John Fahlström | JF Motor
Instagram: johnsgarage82
Robinjaha
1 juni 2015 · 37 Inlägg

Hur går det med projektet? smile nu vill vi ha lite info om vad som sker! roll
För övrigt hur mycket markfrigång har du på caddyn? Är den mycket stötig och äter den däck som en galning?
Läste i en tråd om att det endast går att köra original eller toksänkt baktill på grund av bladfjädrarna, är det så?
Sorry för alla dessa frågor men blev så nyfiken smile

Jonta
1 juni 2015 · 463 Inlägg

Robinjaha skrev:
Hur går det med projektet? smile nu vill vi ha lite info om vad som sker! roll
För övrigt hur mycket markfrigång har du på caddyn? Är den mycket stötig och äter den däck som en galning?
Läste i en tråd om att det endast går att köra original eller toksänkt baktill på grund av bladfjädrarna, är det så?
Sorry för alla dessa frågor men blev så nyfiken smile

Mycket jobb just nu, och jag har några delar kvar på lack än. Men de blir ett ryck med med fronten inom några veckor iallafall 😊

Markfrigången är inget problem, för mig är största problemet frigång mellan hjul och skärmkant vid mycket last. Men visst har den blivit lite stötig nu, men de beror mycket på att jag kör med 20tum och 30 profil på däcken också 😊 När jag körde med 17tums vinterhjul va komforten bättre 😊

Bak lägger man ju bakaxeln på bladfjädern istället för att ha den under. Men köper man ett färdigt kit ingår grejer för att kunna justera höjden genom att montera bakre bladfjäderfästet i olika hål. Ingick iallafall i mitt kit.

Inga problem, fråga på 😊

// John Fahlström | JF Motor
Instagram: johnsgarage82
Lajnuz Lajnuz
2 juni 2015 · 27 Inlägg

Så fränt med vw byggen är själv vw torsk premiär lagd

Lajnuz Tha Man!
m-lowet
3 juni 2015 · 253 Inlägg

Vill först bara säga att jag är impad vilket arbete du lägger ner på en gammal slit å släng bil och att du gett mej många ideer och tips vad man kan göra med dom då jag ska köpa Caddy själv är det tänkt big_smile Är lite nyfiken hur det blev när du bytte stolar? Hamna dom högre eller längre fram på nåt vis? Jag är ca 195cm lång så måste nog ha all plats jag kan få big_smile

Dalsland......Varför trängas?
Jonta
3 juni 2015 · 463 Inlägg

m-lowet skrev:
Vill först bara säga att jag är impad vilket arbete du lägger ner på en gammal slit å släng bil och att du gett mej många ideer och tips vad man kan göra med dom då jag ska köpa Caddy själv är det tänkt big_smile Är lite nyfiken hur det blev när du bytte stolar? Hamna dom högre eller längre fram på nåt vis? Jag är ca 195cm lång så måste nog ha all plats jag kan få big_smile

Egentligen tycker jag inte de är så mycket jobb jag lagt ner, någon timme lite då och då bara smile Men man är väl lite skadad kanske, jag vill trivas med mina bilar smile

För att stolarna ska passa bolt on lär man även byta stolsunderreden till underreden från Touran. Dessa är högre än Caddy original. Men även fast man gör detta så hamnar stolarna lägre än original, vill man hamna ännu längre går det ju att behålla stolsunderreden från Caddy, och borra lite egna hål för stolarna.

// John Fahlström | JF Motor
Instagram: johnsgarage82
Jonta
4 juni 2015 · 463 Inlägg

Har lite delar till faceliftfronten på lack nu, huv och stötfångare bland annat. Skärmarna som kommer från en taxi har jag inte hunnit lämna in än. Dels behövde de riktas lite, och så har jag idag lagt igen hålen för skärmblinkersarna eftersom jag numera har blinkers i backspeglarna.

Med taxi dekaler 😀
https://www1.garaget.org/gallery/images/1/508/508-81f5ea6020f56c1034a83191af865519_large.jpg

Bortplockade dekaler, och redo för svetsning
https://www1.garaget.org/gallery/images/1/508/508-5c1e6995d1801a3e9b754254b91adb58_large.jpg

Hyfsat klara, med igenlagda blinkershål. Ska provmontera och rikta upp det sista sen är de redo för lack 😀
https://www1.garaget.org/gallery/images/1/508/508-62483a4a337214d600a8124fca239dd4_large.jpg

// John Fahlström | JF Motor
Instagram: johnsgarage82
Jonta
6 juni 2015 · 463 Inlägg

Planen va ju att montera en Touran front så länge innan faceliftombyggnaden, men de blev aldrig av att få den lackad, så den är nu till salu, medföljer gör även en splitt ny emblemlös grill i kartong (ligger löst på bild) och ett nytt bogseröglelock medföljer det med.

Om nån är intresserad är de bara skicka ett PM, annars får de bli blocket 😊

https://www1.garaget.org/gallery/images/1/508/508-8357541c53ed8b2697a46694a419026c_large.jpg

// John Fahlström | JF Motor
Instagram: johnsgarage82
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang