4271
Sök

V eller VX kam till Volvo 740 b230f

627 Inlägg
9 januari 2015
Trådstartare
#1
Hej har en V och VX kam men kan inte bestämma mig vilken jag ska använda. Toppen är inte planad eller portad och det är en 530 topp kommer jag märka någon skillnad då om jag bara byter kam eller ska jag fortsätta använda M kammen? nu sitter det en M kam och den drar vid 2000-4000 varv är det lönt ens att byta om jag tycker den drar hyfsat bra. Det som jag har satt dit på bilen är extraktor, racekisse och 2,5" system och då fick jag mycket bättre bottendrag och drog lite längre i registret än med originalet systemet. Jag har testat V kam en gång och då gick bilen skitdåligt och jag visste inte varför bilen studsade fram kan man säga och ventilspelet låg på 0.40.
Senast redigerat av volvo-93 (9 januari 2015)


klabbarpan
3 041 Inlägg
9 januari 2015
#2
M kammen är totalt värdelös. Ungefär lika kul som t kammen i urbo spisarna. Vx3 kammen är den som ger mest. Vx3 är förövrigt en upphottad v kam. Bättre drag på mellan och hög.


627 Inlägg
9 januari 2015
Trådstartare
#3
Har hört att vx3 är en turbo kam och passar inte bra till en sugis? i 940in har jag en V kam och där drar den riktigt bra vid 2500 men den är portad och planad smile
Senast redigerat av volvo-93 (9 januari 2015)


klabbarpan
3 041 Inlägg
9 januari 2015
#4
Nej vx3 satt med 531 toppen pp b230fb motorn. En sugis mao. Däremot poppis att ta till turbo bilarna smile


Forummoderator
26 547 Inlägg
9 januari 2015
#5
volvo-93 skrev:
Har hört att vx3 är en turbo kam och passar inte bra till en sugis? i 940in har jag en V kam och där drar den riktigt bra vid 2500 men den är portad och planad smile

I så fall skulle den aldrig ha monterats original i bland annat 900-serien med sugmotorer..

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

627 Inlägg
9 januari 2015
Trådstartare
#6
VX och VX3 kommer jag väl inte märka någon skillnad mellan? VX3 är ju bara backad 3 grader
Senast redigerat av volvo-93 (9 januari 2015)


klabbarpan
3 041 Inlägg
9 januari 2015
#7
A-kam Lyft: 10.5, Duration: 260 (B17, B19A, B21A, B23A, B19E (84-), B23E (84-), B200E, B230E, B230A, B230ET)
B-kam Lyft: 10.6, Duration: n/a (B21F, B21E, B23ET)
D-kam Lyft: 11.2 Duration: n/a (B19E, B21E)
F-kam = M-kam (F-kam orginal till B21F)
GR-A kam Lyft: 10.24, Duration 252
GR-A T5 kam Lyft: 11.0, Duration 267
GT6 kam Lyft: 12.5, Duration 312 (nockvinkel 107) (racing, kräver minst 2x45 förgasare eller motsvarande)
H-kam Lyft 12.0 in/11.5 ut, Duration 272in / 268ut (B23E 1979-80)
K-kam Lyft: 11.95, Duration: 268 (B23E 1980-83, B19 Sport)
M-kam Lyft: 9.5 in/10.5 ur, Duration: n/a (B21F, B23F, B230F)
T-kam Lyft: 9.94, Duration: n/a (B19ET, B21ET, B23ET, B23FT, B21FT, B230K)
V-kam Lyft: 11.27, Duration: 245.4 (B200E, B230E)
VX-kam Lyft: 11.37 in /10.65 ut, Duration 245.4 in/236.2 ut
VX3-kam Lyft: 11.37 in /10.65 ut, Duration 245.4 in/236.2 ut (hela kammen backad 3 grader senare)
X-Kam Lyft: 10.65, Duration: n/a (B230K)
Y-Kam Lyft: 10.35, Duration: n/a (B200K)


Alla kamprofilerna. Där kan du själv läsa av hur dem är. Vx eller vx3 du märker ingen större skillnad alls. Mer flyyten i registret från m kammen du lär känna.


627 Inlägg
9 januari 2015
Trådstartare
#8
Ju högre duration det är så drar det väl bra på höga varv men nockvinkel och lyft är jag osäker på vad man ska gå efter? det jag ser mellan v och vx är att vx har högre lyft in och mindre ut och mindre duration ut så jag fattar inte vad som är dom bästa värdena. Kan någon förklara hur effekten påverkas med lyft och nockvinkel?
Senast redigerat av volvo-93 (9 januari 2015)


5 916 Inlägg
9 januari 2015
#9
V-kammen är marginellt vassare än VX.

Varför inte bara prova vilken av kamprofilerna du gillar bäst? Tar ju inte lång tid att byta kam.
Personligen hade jag valt V-kammen just för att den är lite varvvilligare.

Förmodligen fick du inte kammen i rätt läge i förhållande till vevaxeln senast du provade den för det är ändå en snäll kam som drar som bäst i mellanregistret.


2015 Dbakuten.
5 092 Inlägg
10 januari 2015
#10
om jag får låna ett inlägg på tråden, är det helt enkelt bara att byta kam rätt & slätt? har en VX3 liggandes, är det bara att byte skiten på 5 min eller "måste" man hålla på att shimsa (stavning) och allt va det heter? har en gammal 740 från 88 så antar att det är b230f motorn smile

kan tillägga att allt är helt original på bilen men tycker den är sinnessjukt trött när man gasar fullt jämtemot alla andra 740is man haft.


627 Inlägg
10 januari 2015
Trådstartare
#11
Piratstikin jag har aldrig behövt shimsa när jag har testat olika kammar tror inte det behövs alls med Volvos original kammar. Det är inte svårt att byta 30-45 minuter brukar jag göra det på, dra kamöverfallen med 20nm och olja in allt ordentligt smile och nu till mitt problem. Allt stod rätt när jag hade v kammen i 740in jag jobbar som bilmekaniker på fritiden och har aldrig lyckats få en kamrem eller kedja fel på någon motor smile Men m och vx kammen går den bra med men vx känns lite trött tycker jag på låga varv. Men det är så konstigt att v kammen går bra i 940in, kan även tillägga att 740in går för snålt ventilerna och tändstiften är kritvita om där felet är kanske? Sa ju innan att 740in hoppar fram men det är bara om jag kör lugnt men om gasar till så drar den redigt bra och så har jag ställbart kamdrev men blir ingen skillnad när jag ändrar den.

här är en bild på ventilerna gillar inte detta riktigt

http://www.garaget.org/mypage/gallery_i … ge=2244580
Senast redigerat av volvo-93 (10 januari 2015)


627 Inlägg
14 februari 2015
Trådstartare
#12
Blev en vx kam, bottendragen fick jag nu när jag satte raka rör på bilen och den går riktigt fint efter 2000 varv smile
Senast redigerat av volvo-93 (14 februari 2015)



Sök