2339
Sök

940 b230fb går värdelöst

338 Inlägg
11 januari 2015
Trådstartare
När jag startar min 940 så har den oftast ingen tomgång och jag får hålla varven uppe för att den inte ska dö,(håller jag  ex 3000rpm så börjar den sjunka i varv efter ett tag)
Den är även jävligt svagt i början, den orkar inte köra iväg utan att spinna (får varva kanske 2500-3500rpm för att den ska orka)

Och när den då är igång så går den riktigt dåligt, tills temperaturtaren  är halvvägs till mitten.
Då går den att köra någorlunda fast dör av lite om jag gasar lite mer för att den accelerera (riktigt slö)

Den verkar också så extra dåligt om man gasar i kurvor (har haft mellan 100-35% fulltank samma sak)

MEN ibland (tex igår) så har jag kört kanske 5km (där den gått dåligt) och stänger av bilen, och då när jag startar den så gick den helt normalt (både tomgång,effekt allt) körde ytterligare 5km, kör hem och stänger av motorn och startar den 5min senare. Och då går den lite värdelöst igen, ingen tomgång och svarar knappt på gas

Ibland när jag kallstartar den så ligger tomgången på jämnt ca 1000rpm men efter ca 3 sekunder så tappar den tomgången och dör om jag inte gasar.

Jag är ganska säker på att det började samtidigt som minusgraderna /någon enstaka pluss.

Har kollat jordpunkter
Testat kopplat ur lmm och lamdasensor
Kollat alla vakumslangar jag hittat
Lyssnat efter båda bränslepumparna (lyssnat under bilen och genom tanklocket)
Säkringar
Felkoder (inga just nu, men hade tidigare på någonting med lamdareglering, tror att den var på gränsen att inte klara hålla rätt blandning

Har även mätt resistansen i tändspolen och tändkablar, men vet inte riktigt vad det ska vara

Kan det vara vevaxellägesgivaren? Då plasten runt kabeln på den är borta längst ner.

Kan också tillägga att den nu senaste dagarna att den knappt velat starta ibland (ca 5-10sek på startmotorn)

338 Inlägg
12 januari 2015
Trådstartare
?

klabbarpan
3 041 Inlägg
12 januari 2015
Vevgivarens hölje skall inte vara skadat. Kan bli vajsing med störningar odyl. Ta och kolladin tempgivare till sprutet. Kan vara defelt så att den fetar på alt går magert.

338 Inlägg
13 januari 2015
Trådstartare
nixon89 skrev:
Vevgivarens hölje skall inte vara skadat. Kan bli vajsing med störningar odyl. Ta och kolladin tempgivare till sprutet. Kan vara defelt så att den fetar på alt går magert.

Såklart förstår jag att höljet inte ska vara sönder...

Har mätt tempgivaren och den verkar någorlunda (mätt ca en timme efter jag körde så svårt att veta temp, men borde vara bra,ska mäta sen när jag vet temp)

Sök