5370
Sök

Seat Leon Cupra R, enklare styling och uppfräschning

168 Inlägg
31 mars 2016
Har endast åkt med i en som hade H&R. Har inget direkt att jämföra med, men tyckte inte det kändes något "särskilt" utan "normalt" om jag kan säga så. Kanske inte hjälper dig så värst mycket, men kan lämna ett omdöme till dig när min Audi har H&R om du inte hinner skaffa dem tidigare wink

Deception skrev:
Threefifty skrev:
Min röst ligger på H&R! lite för jag själv kommer ha dem på min bil snart smile

Okej.. Har du prövat dem på någon annan bil så du vet hur de känns?

You've got to live it!

Cupra_
31 mars 2016
hyrbil skrev:
Vet inte hurpass denna infon hjälper, men jag kör Eibach Pro 25mm på min bil och är toknöjd. Visst är den lite stötig emellanåt (men mina 225/35/19 hjälper knappast) men det går definitivt att leva med. Det är en daily driver så mycket vardagskörning blir det även om högerfoten är tung och jag gärna tar kurvor snabbt men de känns väldigt följsamma och förhållandevis mjuka i fjädringen.

Okej, jo Tobzter kör ju med Eibach och han verkar också nöjd.. Vem vet, kanske inte är någon skillnad mellan dem så länge man tar samma höjd på dem..

Cupra_
31 mars 2016
Threefifty skrev:
Har endast åkt med i en som hade H&R. Har inget direkt att jämföra med, men tyckte inte det kändes något "särskilt" utan "normalt" om jag kan säga så. Kanske inte hjälper dig så värst mycket, men kan lämna ett omdöme till dig när min Audi har H&R om du inte hinner skaffa dem tidigare wink

Deception skrev:
Threefifty skrev:
Min röst ligger på H&R! lite för jag själv kommer ha dem på min bil snart smile

Jag brukar dessvärre inte ha så bra tålamod så risken är att jag köper dem ikväll men tongue
Sen är det så olika på bil också såklart.. Kan ju vara kanon på en bil och skit på en annan.. Men ja, återkom gärna i vilket fall så får vi se om jag hunnit handla smile

168 Inlägg
31 mars 2016
Det gör jag gärna smile
Deception skrev:
Threefifty skrev:

Deception skrev:

Jag brukar dessvärre inte ha så bra tålamod så risken är att jag köper dem ikväll men tongue
Sen är det så olika på bil också såklart.. Kan ju vara kanon på en bil och skit på en annan.. Men ja, återkom gärna i vilket fall så får vi se om jag hunnit handla smile

You've got to live it!

162 Inlägg
31 mars 2016
Jag har åkt sänkfjädrar av alla dess slag, men H&R är dom som gett skönast känsla, nu senast hade jag såna på en passat 3c ihop med org sportchassi å åkte på 20".
Perfekt komfort, tom min morsa på 60 år tyckte det gick fint när hon lånade den.

Nuvarande bil åker jag KW coils på, men det är en annan historia smile

Cupra_
31 mars 2016
mangeSBR skrev:
Jag har åkt sänkfjädrar av alla dess slag, men H&R är dom som gett skönast känsla, nu senast hade jag såna på en passat 3c ihop med org sportchassi å åkte på 20".
Perfekt komfort, tom min morsa på 60 år tyckte det gick fint när hon lånade den.

Nuvarande bil åker jag KW coils på, men det är en annan historia smile

Låter lovande smile Insåg just dessvärre att jag måste vänta till nästa lön.. Men men..

36 Inlägg
1 april 2016
Tjena, jag har kört H&R fjädrar på mina senaste 4-5 bilar och tycker det funkar bra då dom bara sänker 30-35mm, men på Polon jag hade körde jag på en kortare variant av fjädrar och då blev det väldigt stötigt....men hur snyggt som helst och låg som ett strykjärn på vägen. Så kör på.. det kommer bli både snyggt och bra körglädje smile

3 181 Inlägg
1 april 2016
Ja kör med eibach sportline på min och tycker som ja sagt tidigare att dom är hyfsat styva som en sänkt bil ska vara smile vet att flera kör med dessa fjädrar på Cuprorna .sök lite på seatcupra.net står hyfsat mycket om fjädrar till våra bilar

Cupra_
1 april 2016
Får kolla där med då.. Har hittat H&R för priser mellan 1700-3000 beroende på var.. Eibach verkar inte vara lika vanligt i de svenska shopparna..

Cupra_
3 april 2016
Sänkfjädrar beställda!

Det blev Eibach sportline.
Varför?

De var billigast. 2200 för alla fyra inkl frakt.
Dessutom har jag läst runt och det verkar som att h&r är hårdare. I normala fall hade jag föredragit det, men varenda skarv i vägen känns redan med mina 19". Bilen dånar även en del efter insugskittet kom på och ljuddämparen togs väck.. Jag vill ha någon form av körbarhet till vardags kvar också då jag åker bilen till jobbet, och det kommer garanterat bli bättre än original oavsett..

Cupra_
7 april 2016
Idag kom fjädrarna!

https://www1.garaget.org/gallery/images/107/106387/106387-ada88319beaedd9ed4377f38b004bd0b.jpg

När jag hämtat dem åkte jag till brorsan men på honom lät det som om jag skulle få vänta till runt maj innan jag kunde få hjälp med dem sad

Sedan åkte jag hem och lagade mat.. En till mig och en till hunden smile
https://www1.garaget.org/gallery/images/107/106387/106387-136ff179b645f96cf7e8e661cb1e8cdb.jpg

10 164 Inlägg
8 april 2016
Trevliga fjädrar och gött med grillat smile

Tråkigt du inte kan få hjälp förens då.  Du kan inte ge dig på det själv då eller du kanske inte har grejer ?

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D

Cupra_
8 april 2016
Jag har bara väldigt enkla fjäderkompressorer, så jag kanske klarar av det själv bak, men fram är jag inte lika säker. Min bror driver en bilverkstad som jag brukar få låna, men just nu är det mycket däckbyten och bromsar så de behöver alla lyftarna.. Kvällstid kan jag stå själv ibland och hålla på men det verkade inte som om han ville det just nu..

10 164 Inlägg
8 april 2016
Deception skrev:
Jag har bara väldigt enkla fjäderkompressorer, så jag kanske klarar av det själv bak, men fram är jag inte lika säker. Min bror driver en bilverkstad som jag brukar få låna, men just nu är det mycket däckbyten och bromsar så de behöver alla lyftarna.. Kvällstid kan jag stå själv ibland och hålla på men det verkade inte som om han ville det just nu..

Är det Biltemas enklaste ? har då lyckats med dom fram på 240 fjäderben utan problem.

Aha ja då förstår jag det är mycket nu på däckverkstäderna.

Ingen möjlighet att du skruvar lös benen och tar med dom till hans jobb då för då tar ju inte bilen någon plats då behövs ju bara fjäder verktyget och en muttermaskin och har man flytt på grejerna hinner man ju göra det på en lunch.

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D

Cupra_
8 april 2016
Djo skrev:
Deception skrev:

Är det Biltemas enklaste ? har då lyckats med dom fram på 240 fjäderben utan problem.

Aha ja då förstår jag det är mycket nu på däckverkstäderna.

Ingen möjlighet att du skruvar lös benen och tar med dom till hans jobb då för då tar ju inte bilen någon plats då behövs ju bara fjäder verktyget och en muttermaskin och har man flytt på grejerna hinner man ju göra det på en lunch.

Nja jag måste ju få upp bilen på pallbockar i sånt fall men min domkraft lyfter inte så högt.. Jag har ingen brådska heller egentligen så det kan vänta..

162 Inlägg
8 april 2016
Jag hade kunnat hjälpa dej ...men har gått in lite i garageväggen, så less på skruva för tillfället

Cupra_
8 april 2016
mangeSBR skrev:
Jag hade kunnat hjälpa dej ...men har gått in lite i garageväggen, så less på skruva för tillfället

Det var synd för mig tongue Men jag förstår dig..

Cupra_
11 april 2016
Okej då hade ett nytt problem dykt upp, men eventuellt kan jag ha löst det.

Jag har tyckt att bilen gått sämre och laddtrycksmätaren har visat låga värden.  Trodde först att det bara var mätaren som spökade men.. Tydligen hade jag lågt ladd.

Det har inte svajat men det går helt enkelt inte upp som det ska. Det ska maxa på ca 1,2 och ligga stabilt på 1.0-1.1. Idag gick det upp till 0,8 som mest, sen sköt det iväg ordentligt till 1,3 för att gå ned till 0,6.

Jag letade läckor överallt efter jobbet men hittade inte en tillstymmelse till olja eller klet någonstans.. Sen började jag kolla slangklämmor.

Tyvärr kommer jag inte åt dem vid ICn utan lyft men många andra kom jag åt. Framförallt den sista slangen upp till insuget gick att dra åt flera varv.
Efter det tog jag en tur med torque och obd - läsaren.

Då var maxladd 1,2 och 0,9-1.0 stabilt på 1,2 och 3:ans växel, så förhoppningsvis har jag löst problemet. Dessutom är den slangen i sig rätt ledsen så den ska bytas när tillfälle ges.

Cupra_
12 april 2016
Liten uppdatering:

Det är inte helt bra med laddtrycket än.
Men det verkar variera. Ibland är det som det ska och ibland går det skit.
Det kan ju bara vara något glapp men..

Hur som så har jag nu beställt en N80 och en N75 ventil. Lika bra att byta båda så har man uteslutit det och man vet med säkerhet att det är fräscha grejer i bilen.

Funkar det fortfarande inte som det ska efter det så ser jag ett par möjliga orsaker:

Min nya dumpventil är paj (Extremt osannolikt då den typen av dump i princip aldrig gått sönder)
Spricka i turbon på utloppssidan eller en packning (Känns osannolikt då den ibland går som den ska och inte ryker el. liknande.
Jag har missat en läcka någonstans (Detta kan dock stämma, dessutom är ju en slang halvdan och ska bytas)
Luftmassemätaren har kastat in handduken (Kan ge dessa problem men inte jättevanligt att den pajar efter drygt 4000 mil).

Så, jag börjar med att byta dessa ventiler, byter slangen som är kass och efterdrar alla slangklämmor samt kollar efter synliga läckor.
Om den fortfarande krånglar så byter jag luftmassemätaren. Funkar inte det så ger jag upp och lämnar in bilen till någon som kan mer än mig.

239 Inlägg
13 april 2016
Deception skrev:
Liten uppdatering:

Det är inte helt bra med laddtrycket än.
Men det verkar variera. Ibland är det som det ska och ibland går det skit.
Det kan ju bara vara något glapp men..

Hur som så har jag nu beställt en N80 och en N75 ventil. Lika bra att byta båda så har man uteslutit det och man vet med säkerhet att det är fräscha grejer i bilen.

Funkar det fortfarande inte som det ska efter det så ser jag ett par möjliga orsaker:

Min nya dumpventil är paj (Extremt osannolikt då den typen av dump i princip aldrig gått sönder)
Spricka i turbon på utloppssidan eller en packning (Känns osannolikt då den ibland går som den ska och inte ryker el. liknande.
Jag har missat en läcka någonstans (Detta kan dock stämma, dessutom är ju en slang halvdan och ska bytas)
Luftmassemätaren har kastat in handduken (Kan ge dessa problem men inte jättevanligt att den pajar efter drygt 4000 mil).

Så, jag börjar med att byta dessa ventiler, byter slangen som är kass och efterdrar alla slangklämmor samt kollar efter synliga läckor.
Om den fortfarande krånglar så byter jag luftmassemätaren. Funkar inte det så ger jag upp och lämnar in bilen till någon som kan mer än mig.

vad tror du om att det kanske kan vara någonting med spridarna? vet en som åker audi och hans ladd är på 0.6 ibland och ibland ger den 2.0. och det påstås ha med spridarna att göra. han åker dok med 500hk+. (kanske gäller mer för tobzter,s problem)

Men din är väll fortfarande orginal i boxen va? men fast å andra sidan blev det ju en förbättring av ditt senaste ingrepp. så det skulle ju inte förvåna mig om det är en läcka eller någon backventil eller liknande. hoppas det räcker med det nästkommande  du byter.
Senast redigerat av team_larsson (13 april 2016)

Seat leon cupra r -11
When the clutch drops.. the bullshit stops.

Sök