1972
Sök

Seat Leon Cupra R, enklare styling och uppfräschning

162 Inlägg
22 april 2016
I sin egen tråd får man blajja hur mkt man vil, jag personligen tycker det är ganska intressant att läsa olika personers funderingar ang felsökning.

Har personligen haft min dust med felsökningar på sista tiden,men det börja ordna upp sej  big_smile

239 Inlägg
22 april 2016
jag håller med mangeSBR helt och hållet! det är din tråd och jag själv tycker också att det är trevligt att få höra/läsa hur olika personer tänker hur de ska gå till väga.

Och ska man försöka hitta något i tråden någongång för att se hur du gjorde så är sånna här miniupppdateringar jätte bra, då är det lättare att hitta om man snabbspolar mellan sidorna smile

Seat leon cupra r -11
When the clutch drops.. the bullshit stops.

10 164 Inlägg
23 april 2016
Babbla på du bara roligt läsa om dina idéer och felsökningar smile

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D

Cupra_
23 april 2016
Tack för era svar! Förstår hur ni menar även om jag inte är riktigt lika upphetsad av min felsökning tongue

Men som sagt, idag får jag förhoppningsvis ordning på bilen smile

Cupra_
23 april 2016
God kväll!

Ikväll har jag fått ordning på bilen, äntligen!
Och, biltemas laddtrycksmätare är skit. Mer om det senare.

Det blev inte så mycket bilder då jag bara ville hinna klart innan det blev allt för sent.

En flygande Seat! Här är min huvudsakliga meckarplats, när jag får låna den.
https://www1.garaget.org/gallery/images/107/106387/106387-221e948d39ac21916c3e6f4ba355de88.jpg

Jag kollade anslutningen mot turbon och hittade felet.
Silikonröret som CTS skickar med sitt utloppsrör har aningen fel vinkel. Det gör att om du sätter dit det som det ska, sen drar åt klämman, så flyttar det på sig så att klämman på ovansidan nästan helt glider av slangen, och det ser du inte när du ligger under och skruvar.

Jag löste det så att jag tog loss allt mellan turbon och ICn, sedan började jag vid turbon och såg till att allt satt rakt och som berget. Då kunde jag passa på att göra rent tryckrör m.m. på en gång.

Tog en provtur och allt var kalas igen! Nästan. Jag hörde fortfarande något men bilen gick kolossalt bättre.

Sedan bytte jag slangen mellan trottelrör och insug till ett i silikon från Forge. Det har legat hemma i ett halvår men har aldrig haft tid, lust eller möjlighet att byta det för än nu. Jag rekommenderar absolut ingen att byta det om man inte måste.. Eftersom jag har en tjockare IC var det otroligt trångt att ens röra trottelröret trots att det var löst.

Här var det trångt!
https://www1.garaget.org/gallery/images/107/106387/106387-4f69acad8d0d8bb1a35cf582d57ec55e.jpg

Men till slut kom det på plats!

https://www1.garaget.org/gallery/images/107/106387/106387-ae053e2fc62659d9260fd7d8f73a3645.jpg

Efter allt var gjort tog jag en provsväng med Torque-appen.
Tidigare idag laddade bilen som mest 0,6 och då körde jag livet ur den...

Nu laddar den som minst 0,9 och den peakar på 1,1 vilket ändå får anses acceptabelt. Den ska ladda 1,2 max egentligen men sen är det ju så mycket annat som spelar in också.
Dessutom märkte jag att bilen lät helt annorlunda nu. Svårt att beskriva men med allt åtgärdat kom allt vrid tillbaka och bilen gick tystare, men dumpljudet blev avsevärt skönare och högre såklart smile

Biltemas elektroniska laddtrycksmätare står fortfarande och skakar på 0,5 vid full gas.. Så den är keff. SKa riva ut skiten och bara köra med torque istället tror jag.

Jippi! Nu är bilen kul igen!
Senast redigerat av Deception (23 april 2016)

3 181 Inlägg
23 april 2016
Skönt att du fick ordning på blåa faran 😉

Cupra_
23 april 2016
tobzter skrev:
Skönt att du fick ordning på blåa faran 😉

Ja det känns bra smile Tror att det kan vara så simpelt för dig med, eller Lmm..

239 Inlägg
24 april 2016
Härligt att höra!

då får du köpa en sånn telefonhållare jag har om du ska bara köra torque wink

Seat leon cupra r -11

10 164 Inlägg
24 april 2016
Trevligt du fick ordning på bilen smile

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D

Cupra_
24 april 2016
team_larsson skrev:
Härligt att höra!

då får du köpa en sånn telefonhållare jag har om du ska bara köra torque wink

Haha nä, vi har såna på jobbet och jag gillar dem inte.. Sen orkar jag inte ha luckan väck och obd-dongeln sticka ut hela tiden i vilket fall..

Djo skrev:
Trevligt du fick ordning på bilen smile

Ja riktigt skönt! Tack!

239 Inlägg
24 april 2016
det är därför jag kört så lite med min dongel, just för att den där jäkla luckan är borttagen isåfall. man kanske skulle köpa en ny lucka och göra ett hål i xD

Seat leon cupra r -11

162 Inlägg
24 april 2016
Vill man veta effekt finns det bara ett sätt, man kör bilen i rullarna, åk till tex roffe lundblad, kostar inte mkt
Vill man veta motorvärden så installerar man en polar-fis eller fis-control

Tror inte på såna där appar å ha kablar hängandes wink

Cupra_
24 april 2016
mangeSBR skrev:
Vill man veta effekt finns det bara ett sätt, man kör bilen i rullarna, åk till tex roffe lundblad, kostar inte mkt
Vill man veta motorvärden så installerar man en polar-fis eller fis-control

Tror inte på såna där appar å ha kablar hängandes wink

Rullar litar jag inte på då jag själv har sett bänkningspapper som varit extremt felaktiga.  En Audi som enligt mapparen skulle ha ca 340hk hade nästan 400hk på rullarna...

162 Inlägg
24 april 2016
Man kör givetvis på rullar som man vet är pålitliga, roffes rullar har jag ingen aning om,var bara ett exempel.

Cupra_
24 april 2016
mangeSBR skrev:
Man kör givetvis på rullar som man vet är pålitliga, roffes rullar har jag ingen aning om,var bara ett exempel.

Jo men hur vet man vilka som är pålitliga?

Cupra_
27 april 2016
Mikro-uppdatering:

Peppar peppar ta i trä, men än så länge fungera allt som det ska. Man behöver inte växla ned från 6:an för att köra om längre big_smile

Väntar fortfarande på soppafiltret som jag har tänkt byta, sen funderar jag på att byta till en bättre olja inför sommaren, Motul 300V 5w-40 eventuellt..
Vore kul att pröva en riktigt fin olja men jag har 16liter castrol edge fst 5-30 stående hemma så det kanske är onödigt..

Sen överväger jag olika alternativ vad gäller foliering för att få till en personlig touch som går att ta bort..

Cupra_
27 april 2016
tobzter skrev:
Hur går de med sänkningen wink

Fråga min bror, det är han som ska göra det tongue
Planen är att göra det i maj. Man var ju tvungen att ta bort den breda listen under rutan för att komma åt stötdämparnas övre fästen sad

Sånt som blir med stor motor i liten bil tongue

3 181 Inlägg
27 april 2016
Hehe  wink är nyfiken på om du kommer bli nöjd. Passa på och beställa ett Njurbälte satt du har de när du ska studsa runt sedan 😀

Cupra_
27 april 2016
tobzter skrev:
Hehe  wink är nyfiken på om du kommer bli nöjd. Passa på och beställa ett Njurbälte satt du har de när du ska studsa runt sedan 😀

Haha äh tongue Det är redan noll komfort i bilen så det är lugnt smile Jag har ju passaten när jag vill åka skinnsoffa och simma runt på vägen..

Sök