2767
Sök

Seat Leon Cupra R, enklare styling och uppfräschning

Cupra_
29 april 2016
Ikväll har jag bytt bränslefilter!

Det var en enkel operation. Kanske inte helt nödvändigt egentligen men bilen är ändå 5 år så det kan ju inte skada. Tyvärr så var det rätt rejält tryck i filtret så jag fick miles plus i ögonen, munnen och örat.

Ni som smakat på bensin vet att det absolut inte är gott..
Det gick bra ändå då jag blundade och spottade på en gång sedan sköljde ögat under kranen en bra stund.

Då vet man att filtret är fräscht i alla fall smile

Sen har jag beställt röktonad strålkastarfilm och lite mattsvart vinyl..
Senast redigerat av Deception (29 april 2016)

162 Inlägg
29 april 2016
vet hur de känns... jag bytter min matarpump till en dv65 å fick inte trycksidan att klicka fast riktigt, när jag kommit en kilometer så smäller den loss å bränslet står som en fontän i kupen, baksätet hade jag inte monterat i vid tillfället som tur är,annars hade jag fått köpt en ny skinsoffa också hmm soppalukt vill gärna ta sin lilla tid att försvinna

Cupra_
29 april 2016
mangeSBR skrev:
vet hur de känns... jag bytter min matarpump till en dv65 å fick inte trycksidan att klicka fast riktigt, när jag kommit en kilometer så smäller den loss å bränslet står som en fontän i kupen, baksätet hade jag inte monterat i vid tillfället som tur är,annars hade jag fått köpt en ny skinsoffa också hmm soppalukt vill gärna ta sin lilla tid att försvinna

Haha låter som en otrevlig upplevelse.. Men du fick inte en dusch på dig?

162 Inlägg
29 april 2016
näää, klarade mej.. hade man suttit i passagerarstolen hade man blivit blöt, bilen skulle behöva en liten rekond nu, men de gör jag inte förräns jag vet om den håller ihop i rullarna/mappning som är inbokade... blire ras så ställer jag undan skrotet å köper nåt annat,trött på att skruva nu smile

Cupra_
29 april 2016
Ja.. Jag har haft BMW, Volvo, SEAT, skoda, Volkswagen.. Jag tycker att i princip alla märken är mer eller mindre skit, det handlar mer om vilka fel man kan stå ut med..  Och värre blir det när man trimmar.

162 Inlägg
29 april 2016
håller den inte ihop så är det ingen annans fel än mej...eller mapparen, för nu har jag fan slängt i bitarna som ska behövas för bra resultat, men allt kan hända, räcker med att en spridarjävel klabbar så e de ajöss på 2kg ladd.
men de e bara att bryta ihop å komma igen

Cupra_
1 maj 2016
Bakis och skakis men har fått lite smått gjort smile

Jag fick göra om dippningen längst ned på stötfångaren då jag var lite hårdhänt med högtrycken igår.. Sedan passade jag på att dippa hela grillen förutom kanten för att få en enhetlig färg på allt smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/107/106387/106387-8e790bb64ccc56d8ce21e2a0d6bace33.jpg

Sen kanske det inte framgår av nedan bild men jag har ägnat mig åt lite lädervård vilket var välbehövligt. Medlet bara sögs in tongue

https://www1.garaget.org/gallery/images/107/106387/106387-64ad8446663fbba9029113babb4e9e24.jpg

Men det blev blankt och lite mjukare i alla fall, så det är skönt att ha fått det gjort inför sommaren så det inte torkar ut ännu mer..

1 966 Inlägg
1 maj 2016
Förlåt om jag är den som är den, men...

Läder ska inte vara blankt, då är det smutsigt och eller slitet!

Den här guiden är helt ok.
Senast redigerat av ehedman (1 maj 2016)

Cupra_
1 maj 2016
ehedman skrev:
Förlåt om jag är den som är den, men...

Läder ska inte vara blankt, då är det smutsigt och eller slitet!

Den här guiden är helt ok.

Det är garanterat inte slitet i alla fall. Dammsög gjorde jag. Sedan arbetade jag in medlet flödigt och eftertorkade med microfiberdukar. Inga fläckar fanns. Baksätet är i princip aldrig använt och det blev likadant i passaten som i seaten så jag tror mer att det var medlets förtjänst att det blev lite blankt. Körde med Hagmans Lädervård.

Gick ut sen och kollade på bilarna. Nu var stolarna inte alls lika blanka längre utan var mer matta, så det var nog för att de var fuktiga av medlet..
Senast redigerat av Deception (1 maj 2016)

1 966 Inlägg
1 maj 2016
Det är skönt att höra. Det är inte alla som vet att läder (i regel) ska vara matt om det är i gott skick - jag skrev det i all välmening.
Senast redigerat av ehedman (1 maj 2016)

Cupra_
1 maj 2016
ehedman skrev:
Det är skönt att höra. Det är inte alla som vet att läder (i regel) ska vara matt om det är i gott skick - jag skrev det i all välmening.

Nej men det är lugnt..

Cupra_
2 maj 2016
Idag har jag tagit den första turen efter att bränslefiltret byttes.
Jag tömde ur det gamla filtret men såg inte något särskilt då, men tänkte att då är det gjort i alla fall. Filtret är igensvetsat så jag såg aldrig insidan på det.
Bilen har bara gått 5000 mil så det borde inte ha varit så skitigt..

Konstigt nog gick bilen riktigt märkbart mycket bättre idag!
Filtret har ju inbyggd tryckreglering till 6.6 bar, så jag vet inte om något i filtret kanske var trasigt eller något, men nu gick bilen sjukt fint, precis som när jag just monterat min IC och insug. Speciellt segdragningar på 5-6:an blev mycket starkare.

Visst, det är varmare idag så temperatur och luftfuktighet kan väl spela in lite, men det kändes som om man fick 15-20 hästar till, verkligen påtaglig skillnad. Samma sträcka som vanligt, samma soppa som vanligt (Miles + 98).
Så det var väl värda 180kr för filtret kände jag smile

Tyvärr så behöver även passaten  lite kärlek (9000-mila service) så jag måste hålla på med den till helgen, men sänkning av Seaten är på G i alla fall.
Senast redigerat av Deception (2 maj 2016)

10 164 Inlägg
3 maj 2016
Dagens bensin är urusel om bilen står mycket kan mycket väl filtret bli förstört av att stå med bensin som blir gammal.

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D

Cupra_
3 maj 2016
Djo skrev:
Dagens bensin är urusel om bilen står mycket kan mycket väl filtret bli förstört av att stå med bensin som blir gammal.

Mycket möjligt.. Den förra (första) ägaren körde 6-700 mil per år med bilen bara. Så den har ju stått en del. 5 år gammal nu och gått 5000mil, men hade gått 2600 när jag köpte den för drygt ett år sedan..

10 164 Inlägg
3 maj 2016
Deception skrev:
Djo skrev:

Mycket möjligt.. Den förra (första) ägaren körde 6-700 mil per år med bilen bara. Så den har ju stått en del. 5 år gammal nu och gått 5000mil, men hade gått 2600 när jag köpte den för drygt ett år sedan..

Ja då är det inge konstigt att filtret lägger igen sig. wink

Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D

Cupra_
3 maj 2016
Djo skrev:
Deception skrev:
Djo skrev:

Dels det men sen kan ju själva tryckregleringen ha slaggat igen.
Då blir ju inte toppen samma då den stryper som själv typ. Man såg på stiften vid förra servicen att den gått en aning snålt så jag misstänker att det kan ha med det att göra..

10 164 Inlägg
4 maj 2016
Deception skrev:
Djo skrev:
Deception skrev:

Dels det men sen kan ju själva tryckregleringen ha slaggat igen.
Då blir ju inte toppen samma då den stryper som själv typ. Man såg på stiften vid förra servicen att den gått en aning snålt så jag misstänker att det kan ha med det att göra..

Jo men det jag menade (med filter menar jag allt som hör filtret till om det sitter tryckreglering eller ej) smile

Cupra_
4 maj 2016
Idag kom vinylen och strålkastarfilmen så efter jobbet åkte jag och hämtade dem på posten.
Därefter hem och efter middagen hann jag greja lite i alla fall.

Randen är tillbaka!

https://www1.garaget.org/gallery/images/107/106387/106387-5437fec6a86dbd59a998e2280f70c3ce.jpg

Jag vet inte vad ni tycker om det riktigt? Jag gör det mest som en kul grej, men jag tycker faktiskt att det är lite snyggt.

Imorgon ska jag försöka få på den röktonade strålkastarfilmen också.. Tror det kan bli snyggt.

497 Inlägg
5 maj 2016

Dream as if you could live forever. Live as if you only have today.
Suprans projekttråd: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=308981

10 164 Inlägg
5 maj 2016
Blir den smalare ju längre bak den kommer eller ? ser ut som det på bilden därför jag undrar.

Sök