Idag blev det en miniservice i form av ett oljebyte.
Självklart tar man bort kåpan under motorn först men det fattar ni, så jag tog inga bilder på det. Sitter med 8st T25 iaf..
Så, hissade bilen och bort med kåpan.
Dags att plocka pluggen.
![https://www1.garaget.org/gallery/images/107/106387/106387-6d18c792a147a4a4417ba4f8283f2b8c.jpg]()
Det gick fint, så nästa steg var filtret.
Jag började med att skruva bort locket till ventilen och tömde ur all olja som var där i.
![https://www1.garaget.org/gallery/images/107/106387/106387-d65a2242c5c614b4a7ef60bfcfbbdd41.jpg]()
So far so good. Sen höll det på att skita sig. Jag hittade ingen hylsa i strl 36, så jag fick ta en skiftnyckel. Bara det, på plast, kändes fel. Filtret satt som berget också, jag som dragit

.
Till slut släppte det, men till nästa gång köper jag filterhus i aluminium istället.
Filtret väck, och bort med det gamla möget!
![https://www1.garaget.org/gallery/images/107/106387/106387-e9e0f6ea2f2adbc92ba15e76d2dd2f44.jpg]()
Inte glömma att byta packningen i filterburken

![https://www1.garaget.org/gallery/images/107/106387/106387-2a7e5f72201409482ccb8fc2841f850a.jpg]()
Sedan dags att slänga i nya filtret.
![https://www1.garaget.org/gallery/images/107/106387/106387-5d8a98ae5d187df8c9ff3385701ca2c4.jpg]()
Därefter var det bara att återmontera i omvänd ordning..
Dags för mat

![https://www1.garaget.org/gallery/images/107/106387/106387-6a1c0bb3851eebe6a5b1a570de076b2b.jpg]()
Provade Mobil1 den här gången då den fått bra i tester och kostar mig runt 50kr/litern.
Bilen blev genast mycket tystare och gick lenare och lite bättre

Den gamla Motulen var inte fin. Visst, den var rätt svart, men den kändes liksom smetig.. Då hade jag ändå kört ca 4 mil innan bytet, så det var skönt att bli av med den.
Nu blir det en kall innan sängen
