Okej, idag/ikväll har det hänt lite smått. Jag mötte upp Tobzter och fick prova på Torque-appen och OBD-läsare via blåtand, så nu är en sån beställd
Vi bytte lite grejer så jag fick 2 dekaler och han fick en dumpventil. Min gamla då jag köpt en ny i tron att jag hade den gamla modellen på min bil, vilket jag inte hade.
Då jag var lite tidig och stod och väntade så kunde jag inte hålla mig längre, så jag beställde även ett nytt turbo end pipe, eller intercooler-rör kanske det heter på svenska. Då kan jag ta bort turbons ljuddämpning för ett trevligare ljud, få en snabbare spool up och någon extra hästkraft.
Lite därför beställde jag även OBD-läsaren ikväll, så jag kan jämföra lite innan och efter för att se om det blir skillnad i insugstemp och effekt som utlovat. Sen framförallt för att kunna hålla bättre koll på saker i bilen och läsa ut eventuella felkoder själv i framtiden.
Jag är även sugen på en motorkåpa från en Audi TT-S och ett insugskit, men det är 3000 till minst, så vi får se.. Känner att pengarna rullat lite väl senaste tiden
Superb-linkan skrev: Pengarna ska man ha i rullning!!
Haha ja, fast man ska ju ha några att rulla också Därför är det dessvärre jobb hela veckan.. Men turboröret hinner jag med lite tur slänga på innan jobbet någon dag
Superb-linkan skrev: Pengarna ska man ha i rullning!!
Haha ja, fast man ska ju ha några att rulla också Därför är det dessvärre jobb hela veckan.. Men turboröret hinner jag med lite tur slänga på innan jobbet någon dag
Idag när jag kom till jobbet skulle jag en extra gång lysa och kolla så ingen ny olja hade läckt från intercoolern.. Mycket riktigt, klet på exakt samma ställen som jag rengjorde, och nu vet jag att allt sitter som det ska. Så det var bara bita i det sura äpplet och beställa:
En ännu större intercooler från wagner tuning
Den gamla har med största sannolikhet spruckit vid en av de nedre fästskruvarna då de dras in i plastbanken, och motorskyddet/belly pan är oljigt precis där. Riktigt usel konstruktion måste jag säga.
Tack och lov kunde stertman fixa fram ovanstående. Det kommer dock ta ca 10-12 dagar, så jag väntar med installationen av mitt turbo end pipe tills dess då allt ändå måste rivas.
Något kul i alla fall är att nu har jag hela baklyktor igen! Var förbi lackfirman på väg till jobbet och hämta hämtade upp de nya och monterade på en gång
tobzter skrev: Surt att den va trasig...men härligt med feting intercooler är inte alls avundsjuk
Haha ja jo, men inget ont som inte för något gott med sig Får försöka se det så trots att jag hellre hade lagt pengarna på annat.. Jag tror att det blir riktigt trevligt när den väl sitter på bilen, men det är en lång väg dit med miljoner saker som måste rivas.. 7-8 timmar får man räkna med om det är första gången och man är själv.. Så det blir ju kul..
Cupra_
27 maj 2015 ·
Inget särskilt att uppdatera men ändå:
Idag snackade jag med brorsan och jag skulle i alla fall få låna verkstaden/få hjälp när intercoolern ska bytas.. Känns lite bättre än att stå i min carport..
Sedan har jag kollat luftfilter. Min ursprungliga tanke var att köpa ett insugskit och sedan montera ett aem dryflow på det, just för att slippa oljan. Men nu när jag kollat runt så verkar det finnas en hel del missnöjda kunder med dryflow. Filtret släpper material och liknande är vad jag har läst.
Alla filter är väl i princip sämre än original renhetsmässigt, men vad är det minst dåliga alternativet?
Så kan du ju inte säga om filtret har haft de på 2 bilar aldrig nå problem, tänkte även ha de i cupran ,hittar bara en "länk" om man googlar som har haft problem med filtret? Har du läst nå mer stans
Den länken jag hittade, då hade filtret släppt massa skit som satt sig på LMM så den var helt röd Lite därför jag skrev som jag gjorde i inlägget, det var en fråga om ni övriga hade synpunkter på dem.
tobzter skrev: Samma som ja har haft fast ja hade 9"lång..men vänta med å beställ om du ska beställa rör satt du får rätt anslutning
Jo jag mailade just med stertman ang deras insugskit från CTS Turbo och frågade vad det var för anslutningsdiameter. De avrådde mig från att köra med dryflow då, som jag tolkade det, att de upplevt massa mer problem med den sortens filter och våra lmm inte är känsliga för filterolja.
Jag är sugen på det insugskitet och ska jag ändå byta IC så funderar jag på om man ska slå till på en gång.. Försöker bara komma på varför det kittet är 2000 dyrare än BSR:s..
Bsr-Kittet, där ser anslutningen till vevhusslangen ut att vara slät. På dyrare system verkar det som om det är anpassat för originalkontakten. På CTS-kittet verkar det vara slätt och dras med slangklämma, och det vill jag helst undvika, men man vill ju ha bra saker och det kittet skulle passa bra ihop med värmeskölden. Men jag vill med enkelhet kunna återställa till original om det skulle behövas någon gång..