Seat Leon Cupra R, enklare styling och uppfräschning

Tobzter
24 maj 2015 · 3 145 Inlägg

Låter kalas

Dodge Charger SE "Magnum 440" (1972)
Cupra_
24 maj 2015 ·

Okej, idag/ikväll har det hänt lite smått.
Jag mötte upp Tobzter och fick prova på Torque-appen och OBD-läsare via blåtand, så nu är en sån beställd smile

Vi bytte lite grejer så jag fick 2 dekaler och han fick en dumpventil. Min gamla då jag köpt en ny i tron att jag hade den gamla modellen på min bil, vilket jag inte hade.

Då jag var lite tidig och stod och väntade så kunde jag inte hålla mig längre, så jag beställde även ett nytt turbo end pipe, eller intercooler-rör kanske det heter på svenska. Då kan jag ta bort turbons ljuddämpning för ett trevligare ljud, få en snabbare spool up och någon extra hästkraft.

https://www1.garaget.org/gallery/images/107/106387/106387-b5b0951c03f3a9554bf6bbba848cb8ec.jpg






Lite därför beställde jag även OBD-läsaren ikväll, så jag kan jämföra lite innan och efter för att se om det blir skillnad i insugstemp och effekt som utlovat.
Sen framförallt för att kunna hålla bättre koll på saker i bilen och läsa ut eventuella felkoder själv i framtiden.


Jag är även sugen på en motorkåpa från en Audi TT-S och ett insugskit, men det är 3000 till minst, så vi får se.. Känner att pengarna rullat lite väl senaste tiden tongue

Totalt sett blev det en bra kväll med andra ord smile

Senast redigerat av Deception (25 maj 2015)

Superb-linkan
25 maj 2015 · 276 Inlägg

Pengarna ska man ha i rullning!!

Cupra_
25 maj 2015 ·

Superb-linkan skrev:
Pengarna ska man ha i rullning!!

Haha ja,  fast man ska ju ha några att rulla också tongue
Därför är det dessvärre jobb hela veckan.. Men turboröret hinner jag med lite tur slänga på innan jobbet någon dag smile

wama
25 maj 2015 · 991 Inlägg

Trevlig tråd.
Kanske kan man hitta något att "låna" till sin egen bil i styling väg wink

Seat Cupra R550 "Wama Edition" (2011)
Cupra_
25 maj 2015 ·

wama skrev:
Trevlig tråd.
Kanske kan man hitta något att "låna" till sin egen bil i styling väg wink

Fritt fram att låna/kopiera.
Dessvärre har det inte blivit så mycket styling än då fokus just nu ligger på effekt i mån av pengar..

wama
25 maj 2015 · 991 Inlägg

Deception skrev:

wama skrev:
Trevlig tråd.
Kanske kan man hitta något att "låna" till sin egen bil i styling väg wink

Fritt fram att låna/kopiera.
Dessvärre har det inte blivit så mycket styling än då fokus just nu ligger på effekt i mån av pengar..

Jag har kvar mitt gamla kit som jag försöker sälja nu så hojta till om du vill ha mycket effekt för en billig peng;)

Seat Cupra R550 "Wama Edition" (2011)
Cupra_
25 maj 2015 ·

wama skrev:

Deception skrev:

wama skrev:
Trevlig tråd.
Kanske kan man hitta något att "låna" till sin egen bil i styling väg wink

Fritt fram att låna/kopiera.
Dessvärre har det inte blivit så mycket styling än då fokus just nu ligger på effekt i mån av pengar..

Jag har kvar mitt gamla kit som jag försöker sälja nu så hojta till om du vill ha mycket effekt för en billig peng;)

You've got mail.

Superb-linkan
25 maj 2015 · 276 Inlägg

Deception skrev:

Superb-linkan skrev:
Pengarna ska man ha i rullning!!

Haha ja,  fast man ska ju ha några att rulla också tongue
Därför är det dessvärre jobb hela veckan.. Men turboröret hinner jag med lite tur slänga på innan jobbet någon dag smile

Haha, ja det har du rätt i smile

wama
25 maj 2015 · 991 Inlägg

Deception skrev:

wama skrev:

Deception skrev:

Fritt fram att låna/kopiera.
Dessvärre har det inte blivit så mycket styling än då fokus just nu ligger på effekt i mån av pengar..

Jag har kvar mitt gamla kit som jag försöker sälja nu så hojta till om du vill ha mycket effekt för en billig peng;)

You've got mail.

Check

Seat Cupra R550 "Wama Edition" (2011)
Cupra_
26 maj 2015 ·

Just när jag trodde att allt var löst...

Idag när jag kom till jobbet skulle jag en extra gång lysa och kolla så ingen ny olja hade läckt från intercoolern.. Mycket riktigt, klet på exakt samma ställen som jag rengjorde, och nu vet jag att allt sitter som det ska.
Så det var bara bita i det sura äpplet och beställa:

https://www1.garaget.org/gallery/images/107/106387/106387-7f455b7a7520a9d4d7925b1ce0cdc604.jpg

En ännu större intercooler från wagner tuning smile

Den gamla har med största sannolikhet spruckit vid en av de nedre fästskruvarna då de dras in i plastbanken, och motorskyddet/belly pan är oljigt precis där. Riktigt usel konstruktion måste jag säga.

Tack och lov kunde stertman fixa fram ovanstående.
Det kommer dock ta ca 10-12 dagar, så jag väntar med installationen av mitt turbo end pipe tills dess då allt ändå måste rivas.

Något kul i alla fall är att nu har jag hela baklyktor igen!
Var förbi lackfirman på väg till jobbet och hämta hämtade upp de nya och monterade på en gång smile

Senast redigerat av Deception (26 maj 2015)

Tobzter
26 maj 2015 · 3 145 Inlägg

Surt att den va trasig...men härligt med feting intercooler  wink är inte alls avundsjuk  smile

Dodge Charger SE "Magnum 440" (1972)
Cupra_
26 maj 2015 ·

tobzter skrev:
Surt att den va trasig...men härligt med feting intercooler  wink är inte alls avundsjuk  smile

Haha ja jo, men inget ont som inte för något gott med sig smile Får försöka se det så trots att jag hellre hade lagt pengarna på annat..
Jag tror att det blir riktigt trevligt när den väl sitter på bilen, men det är en lång väg dit med miljoner saker som måste rivas.. 7-8 timmar får man räkna med om det är första gången och man är själv.. Så det blir ju kul..

Cupra_
27 maj 2015 ·

Inget särskilt att uppdatera men ändå:

Idag snackade jag med brorsan och jag skulle i alla fall få låna verkstaden/få hjälp när intercoolern ska bytas.. Känns lite bättre än att stå i min carport..

Sedan har jag kollat luftfilter.
Min ursprungliga tanke var att köpa ett insugskit och sedan montera ett aem dryflow på det, just för att slippa oljan.
Men nu när jag kollat runt så verkar det finnas en hel del missnöjda kunder med dryflow. Filtret släpper material och liknande är vad jag har läst.

Alla filter är väl i princip sämre än original renhetsmässigt, men vad är det minst dåliga alternativet?

Tobzter
27 maj 2015 · 3 145 Inlägg

Så kan du ju inte säga om filtret smile har haft de på 2 bilar aldrig nå problem, tänkte även ha de i cupran ,hittar bara en "länk" om man googlar som har haft problem med filtret?  Har du läst nå mer stans

Dodge Charger SE "Magnum 440" (1972)
Cupra_
27 maj 2015 ·

Den länken jag hittade, då hade filtret släppt massa skit som satt sig på LMM så den var helt röd tongue Lite därför jag skrev som jag gjorde i inlägget, det var en fråga om ni övriga hade synpunkter på dem.

Tobzter
27 maj 2015 · 3 145 Inlägg

då hitta vi samma länk wink ja tycker det är skönt att slippa kladda med olja å skit därför rekommenderar jag det smile

Dodge Charger SE "Magnum 440" (1972)
Cupra_
27 maj 2015 ·

Ja precis, det är lite så jag känner också. Dessutom gillar jag inte riktigt att oljan KAN förstöra lmm..

Den här kollar jag på just nu.
http://www.creatix.se/aem-dryflow-5-/2257-0

Tobzter
27 maj 2015 · 3 145 Inlägg

Samma som ja har haft fast ja hade 9"lång..men vänta med å beställ om du ska beställa rör satt du får rätt anslutning smile

Dodge Charger SE "Magnum 440" (1972)
Cupra_
27 maj 2015 ·

tobzter skrev:
Samma som ja har haft fast ja hade 9"lång..men vänta med å beställ om du ska beställa rör satt du får rätt anslutning smile

Jo jag mailade just med stertman ang deras insugskit från CTS Turbo och frågade vad det var för anslutningsdiameter. De avrådde mig från att köra med dryflow då, som jag tolkade det, att de upplevt massa mer problem med den sortens filter och våra lmm inte är känsliga för filterolja.

Jag är sugen på det insugskitet och ska jag ändå byta IC så funderar jag på om man ska slå till på en gång.. Försöker bara komma på varför det kittet är 2000 dyrare än BSR:s..

Bsr-Kittet, där ser anslutningen till vevhusslangen ut att vara slät. På dyrare system verkar det som om det är anpassat för originalkontakten.
På CTS-kittet verkar det vara slätt och dras med slangklämma, och det vill jag helst undvika, men man vill ju ha bra saker och det kittet skulle passa bra ihop med värmeskölden. Men jag vill med enkelhet kunna återställa till original om det skulle behövas någon gång..

Senast redigerat av Deception (27 maj 2015)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang