2987
Sök

Långsam spoolup V70 t5 K24

IT-Konsult
88 Inlägg
19 januari 2015
Trådstartare
Hej allihopa,

Har en v70N t5 2005 med K24 turbo. Sedan jag köpt bilen har den gått bra och utan problem. Däremot så sen i fredags morgon då jag skulle iväg så var bilen annorlunda. Det kändes som att bilen var slöare. Spoolupen börjar vanligtvis vid 1500rpm och ökar succesivt upp och vid 3000 drar den ordentligt. Nu börjar den vid c:a 2500rpm och ökar mindre och har ett lägre "max" laddtryck vid 3000 varv där. Det känns som att köra en 2.5T ungefär men att laddtrycket kommer lika sent som på en t5a.

Någon som känner igen dessa symptom?

Tacksam för svar!

//Anders
Senast redigerat av anjohansson (19 januari 2015)

42 Inlägg
19 januari 2015
Kolla tryckrör till och från turbon, låter nästan som att du har ett läckage där smile

1 938 Inlägg
19 januari 2015
Släng ett öga på wastegaten, sen provtrycker du.
Är allt OK så ta en titt i turbon, ser den OK ut bör det problemet vara elektroniskt.

IT-Konsult
88 Inlägg
6 februari 2015
Trådstartare
T5Yellow skrev:
Kolla tryckrör till och från turbon, låter nästan som att du har ett läckage där smile

Glesmark skrev:
Släng ett öga på wastegaten, sen provtrycker du.
Är allt OK så ta en titt i turbon, ser den OK ut bör det problemet vara elektroniskt.

LÖST!

Hade bilen inne på verkstad och efter 2 dagar hade de inte hittat någonting. De bytte magnetventil och vakuumslangar utan att det gjorde skillnad. De sa åt mig att bilen visst gick som den skulle. Oavsett vad jag sa så spelade det ingen roll för mig för enligt dem gick den som den ska. Jag visste själv att bilen inte gått såhär.

Nu igår så fick jag problem med anslutningen till bakre dämparen så det slutade att jag stannade vid vägkanten och slet av den. Då jävlar! big_smilebig_smile

Bilen gick precis som den gjorde förut. Hade börjat tvivla på om jag hade fel på hur bilen hade gått men nu insåg jag att jag hade helt rätt för mig. Kan det varit något i bakre ljuddämparen som hållt emot kanske?

Tyvärr så kan jag ju inte köra runt med detta även om det inte låter särskilt mycket på grund av turbon.
Tänkte nu haft en cutout innan den sista dämparen och en dämpare från biltema för att slippa köpa volvos för 3000kr.

Är det ett jävla motstånd i biltemas dämpare? Någon som har erfarenhet?

IT-Konsult
88 Inlägg
23 mars 2015
Trådstartare
Nu är "problemet" tillbaks igen. Nu har jag monterat biltemas ljuddämpare och nu beter sig bilen som förut. Lite slöare spoolup och inte lika högt laddtryck. Bilen gick ju som en dröm med rakt rör från katten..

3 181 Inlägg
23 mars 2015
Då är de något fel i avgassystem någon stans..katten kanske är dålig "lite igensatt " eller mitten ljuddämparen lite igensatt så de vart rätt motstånd när du avlägsna den bakre ljuddämparen

3 860 Inlägg
23 mars 2015
Kan varma som ovan... hur långt har din rullat? I sommras flög allt ull ut ur mitt sysgem tongue

Ta en titt i min prjokttråd! V70 T5
Autotech

Sök