![https://www1.garaget.org/gallery/images/211/210285/210285-b060fb8d27b8e9cf62a844f55e7f0c8e.jpg]()
Jag fick spackla lite på 2 fälgar för att fylla i lite repor och små hål osv , det finns flera sätt att täcka skador på fälgar så som kantstöttningar och material som saknas osv
Det absolut enklaste och billigast är att bara slipa lite med sandpapper där fälgen är skadad och sedan spackla på med Metall Spackel som man kan köpa överallt (köpte min på biltema och är supernöjd).
Har man lite mindre skador eller repor osv så kan man slipa i fälgens material där skadan är tills skadan är borta men det kan göra så att det bli ojämn höjd på olika ställen på fälgen
Vill man ha en skada gjort på rätt sätt så det håller länge och det är väl gjort så ska man punktsvetsa där skadan är och sen slipa bort tills det blir jämnt och fint , det ör lite dyrare att göra om man inte själv vet hur man gör och har utrustningen
En annan sak som man kan göra är att Svarva fälgen , det är många som gör det och det kostar ungefär 300-700 kr (Exempel) beroende på firma osv ,
Det finns säkert andra sätt att göra det men jag skulle ha valt det lättaste och billigaste med att fylla i med spackel
Det gjorde jag på mina fälgar och är nöjd med spacklet och hur jämnt det är
Väljer man att spackla som jag gjort så måste man inte ha någon erfarenhet av det , det är väldigt lätt att spackla på , det man ska tänka på är att när man har tagit tillräckligt med spackel som man vill ha så ska man alltid sätta på locket tillbaka för annars så kommer den att härda och då måste man köpa en annan tub/burk , man kan nog värma den tillbaks till sitt ursprungliga skick men man ska vara försiktigt pga det är brandfarligt , det kan vara bra att ha en mask och handskar när man arbetar med spackel för att det luktar illa och starkt och handskar är bra att ha pga man kan få hud irritationer osv . När man har tagit den önskade dosen av spackel så ska man blanda ihop den med Härdaren som man får med när man köper spacklet (Jag är inte säker om alla affärer säljer med spackel , köper man det från biltema så finns en liten tub med, annars så kan man köpa det löst för 19,90 kr hos biltema) Oavsett mängden spackel som du tog så rekomenderar jag att man blandar i lite härdare , man måste inte men det är mycket längre torktid utan härdare , man ska inte ta mycket härdare utan bara 2% av mängden spackel du valt . Är man osäker åå hur mycket härdare man ska ha blanda med spackel så finns det ett sätt att se hur mycket man ska blanda , tex ditt spackel är grått (som mitt spackel är och Härdaren är röd) och Härdaren är röd , så ska man lägga på härdare tills man får en rödaktig färg i spacklet
Mycket information om skadan saker finns på internet om man är osäker