2788
Sök

Är det det skillnad på trailer och släpvagn?

346 Inlägg
4 februari 2015
Trådstartare
hej,
undrade ifall det är samma sak? vad är egentligen skillnaden mellan trailer och släpvagn?
en trailer räknas väl som ett släp? eller?

Muttley
4 februari 2015
Vad jag förstått så är de ingen skillnad alls när de väl gäller personbil.   När jag köpte till båten så heter de båttrailer men är ju bara en släpvagn.
De nya släpen som du inte behöver bromsar på heter ju EU-trailer.

Avstängd
10 388 Inlägg
4 februari 2015
Det blir väl skillnad först när man börjar titta på vad saker och ting -faktiskt- och egentligen heter; semitrailer, efterfordon, släpkärra (det man normalt kallar för bara släp) osv osv

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!

Muttley
4 februari 2015
it_mutt skrev:
Det blir väl skillnad först när man börjar titta på vad saker och ting -faktiskt- och egentligen heter; semitrailer, efterfordon, släpkärra (det man normalt kallar för bara släp) osv osv

Men till personbil finns de ju bara Släpvagn och efterfordon, 80 eller 30.  Trailer är ju bara ett hämtat ord.  Eller är de någon skillnad på just registrerade släpvagnar smile  Kan inte hitta någonting.

Avstängd
10 388 Inlägg
4 februari 2015
tkd_rille skrev:
it_mutt skrev:

Men till personbil finns de ju bara Släpvagn och efterfordon, 80 eller 30.  Trailer är ju bara ett hämtat ord.  Eller är de någon skillnad på just registrerade släpvagnar smile  Kan inte hitta någonting.

Nej, det finns släpvagn, släpkärra, efterfordon, dolly och via en dolly kan du ju sen också dra en semitrailer (fast, det är väl inte direkt tillåtet i sverige kan jag tänka mig). Å andra sidan, drar man en dolly "utan last" går den väl som släpkärra iofs

- - Edit - -

Faktiska släpvagnar (dvs minst ett hjulpar/en axel i var ände av släpet) är väl kanske inte heller tokvanliga

- - Edit 2 - -

Men för TS' skull så; nej, det är väl rent genrellt och i dagligt tal ingen skillnad. Beror vem man pratar med. Säger jag trailer till min far, så tänker han då på en semitrailer
Senast redigerat av it_mutt (4 februari 2015)

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!

Foto/Bilnörd
1 541 Inlägg
4 februari 2015
Finns släpvagnar med "dolly"/styrade axel för personbil i sverige.. Finns även semi-trailer byggen på lätta lastbilar som går under B/BE körkort.. Dok väldigt ovanliga.. dyra konstruktioner och blir sonika lättare att köra en tung bil.

Turbo-konverterad miata. Busbil :) --> http://www.garaget.org/?car=247712

Sök