4769
Sök

Passat tdi 2.0 -11 (manuell) Den vill ligga på låg växel och fläkten går för fullt efteråt. Vad händer??

1 Inlägg
5 februari 2015
Trådstartare
Hej, har ett märkligt fel på min passat. För nån vecka sedan efter runt 10 minuters motorvägskörning så kommer jag in i stan. Ligger på 50km/h och 4:ans växel, och då vill den att jag ska växla ner till 3an (har manuell låda men bilen säger till vilken växel man ska ha), vilket är lite väl lågt då den i annat fall viljat växla upp till 4an istället för 3an. Och var lika när jag låg i lägre hastigheter då ville den ner på 1an! När jag sedan kommer hem så går fläkten för fullt och luktar kylarvatten (min gamla golf kokade ett par gånger och luktade lite lika). Minns inte om det rykte om den men har för mig att den gjorde det lite grann. Tog ett tag innan fläkten la av. Testade köra bilen en stund senare och var då inga problem alls.

Nu idag hände samma sak, kommer in i stan efter landsvägskörning på 80km/h, märker sedan att den vill ner ovanligt lågt i växel. Stannar efter en kort stund vid hemköp och mycket riktigt går fläkten och det luktar, dock inte så det ryker från under huven. Märkte aldrig att temperaturen gått för högt och ingen varningslampa denna gången heller. När jag handlat klart 10min senare startar jag bilen och den går som en klocka igen...

Vad kan felet vara? En kompis som är bilmekaniker hade ingen som helst aning. Har garanti kvar (köpte begagnad hos bilhandlare), värt att ringa och klaga? Har varit med om detta två gånger på en månad sen jag köpte bilen, lär ju knappast bli bättre med tiden.

Årsmodell: 2011
Miltal: 12 500
Dieselmotor 2.0 140hk
Satte in motorvärmare innan felet kom

Är tacksam för alla teorier om vad felet kan vara och tips på vad jag kan göra. Är helnöjd med bilen i övrigt. Kan väldigt lite om bilar så vänder mig till er. :-) Mvh, Jimmy!
Senast redigerat av Jimmikayey (5 februari 2015)

Sök