5 februari 2015
Trådstartare
Skall börja med att säga att jag letat runt ett bra tag nu och när frågan kommer upp om att sätta i T5 kolvar i T7 så är alla snabba med att säga att 1,1 mm skall svarvas av.
Tittar vi på värdena som jag plockat fram (om någon kan siffrorna i huvudet får ni gärna bekräfta att de stämmer) kan även någon svara på hur mycket tjockare T7 topp packningen är än T5 topp packningen?
Från centrum på veven till övre delen på cylinderblocket b204T = 232mm
Från centrum på veven till övre delen på cylinderblocket b205T = 232mm
Cylinder diameter b204T = 90mm
Cylinder diameter b234T = 90mm
Cylinder diameter b205T = 90mm
Cylinder diameter b235T = 90mm
Slaglängd vevaxel b204T = 78mm
Slaglängd vevaxel b234T = 90mm
Slaglängd vevaxel b205T = 78mm
Slaglängd vevaxel b235T = 90mm
Stakens längd b204T = 153mm
Stakens längd b234T = 147mm
Stakens längd b205T = 159mm
Stakens längd b235T = 153mm
Kolvhöjd från kolvbultens centrum till kolvtoppen b204T = 40mm
Kolvhöjd från kolvbultens centrum till kolvtoppen b234T = 40mm
Kolvhöjd från kolvbultens centrum till kolvtoppen b205T = 34mm
Kolvhöjd från kolvbultens centrum till kolvtoppen b235T = 34mm
om vi tar b234 och b205 som exempel
b234: 90mm/2 + 147mm + 40mm = 323mm
b235: 90mm/2 + 153mm + 34mm = 232mm
alltså blir måtten samma med b234 och b235 men ändå väljer man att svarva av kolven 1,1mm när man använder T7 topp packningen med T5 kolvar, beror detta på att kolven har en annan utformning vilket i sin tur gör att den bidrar till högre komp?
Senast redigerat av newflag (5 februari 2015)