Mazda 323 år: 1984. Ingen reaktion när jag jag vrider om nyckeln

corax
6 februari 2015 · 3 Inlägg

Bilen har stått orörd utomhus sedan november. Behövde flytta den igår för att undvika att den blir bortforslad.
Startade utan problem men på grund av väglag/sommardäck körde jag fast upprepade tillfällen i en backe. Tog hjälp av en vän som startade medans jag puttade på. Denne vän fick fyra motorstopp på raken och vid femte försöket la bilen av, inte ett ljud, inte en suck, startar helt enkelt inte.

Problem: Ingen reaktion när jag vrider om nyckeln, inget ljud alls, ej heller någon lampa som tänds eller blinkar till.

Felsökning: Tog batteriet till macken för testning: Resultat - fulladdat.

Vad blir nästa steg?

DragonII
6 februari 2015 · 115 Inlägg

Titta över säkringar. Kan vara nån som har gått.

uhlin
6 februari 2015 · 2 834 Inlägg

Gör rent batteripolerna och batteriklämmorna, kanske var dålig kontakt där.

Skulle tippa på det i första hand då den stått en tid.

corax
6 februari 2015 · 3 Inlägg

Batteriet är bara några månader gammalt och klämmorna sitter bra. Skall däremot kolla säkringarna. Hör av mig när det är gjort. Tack för råden.

uhlin
6 februari 2015 · 2 834 Inlägg

corax skrev:
Batteriet är bara några månader gammalt och klämmorna sitter bra. Skall däremot kolla säkringarna. Hör av mig när det är gjort. Tack för råden.

Jo, men för det kan det ha ergat och är dålig kontakt där. Klämmorna kan ju sitta bra, men är det ergat kommer inte strömmen igenom ändå.

corax
6 februari 2015 · 3 Inlägg

Sant, skall kolla det med.

caromania Forummoderator
6 februari 2015 · 9 296 Inlägg

Eftersom inga lampor tänds så låter batteriglapp eller dålig kontakt som en variant. Även diverse jordpunkter. Gör rent jordpunkter som batterflätan, fläta mellan motor/låda och chassie. Ta loss, gör rent, fetta in, skruva ihop.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
Tubbex
6 februari 2015 · 1 517 Inlägg

Som åvan kolla jorden.  hade det på min

▂ ▃ ▅ ▆ ▇ ▉ 100%
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang