5746
Sök

BMW 325 e46 Ojämn tomgång. Feltänder

1 Inlägg
6 februari 2015
Trådstartare
Hej jag äger en BMW 325 e46 års model 04.

Problemet började i sommras då motorlampan började lysa. Kollade man då felkoderna. Visade den att den fick en för stor blandning bensin. Men de var inget som märktes alls under körning. Och släkte man lampan började den lysa efter ca 15 mil igen.
Jag valde då att vara dum snål och skjuta på problemet och gjorde inget åt saken då jag inte upplevde något problem.

Jag var bortrest  i över en månads tid och lämnade bilen med princip tom tank. När jag kom tbx till en insnöad bil och startade bilen vilket gick utan några problem.
Lätt bilen gå och efter några minuter på tomgång började den gå väldigt ojämt och bilen dog. Att starta gick bra men tomgången var nu otroligt dålig och bilen klarade inte av att gå på tomgång utan
hjälp av varvning av motorn. Jag började köra bilen och de var väldigt svårt att få någon kraft från motorn och den enda sättet att var få upp farten var att växla och på 5 växel med gasen fullt nertryckt lyckades jag få upp den till 50 km/h. Jag tankade bilen fullt och bilen gick direkt tillbaka till sitt gamla jag. Jag fyllde även på K skydd. Bilen gick bra efter det förutom vid vissa kallstarter då den gick ojämt vilket aldrig skett innan. Men antar (antog) att de fortfarande var fukt i tanken. Och forsätte att tillsätta k-sprit vid varje tankning.

Nu när jag besiktade bilen gick den inte igenom pga dåliga lamb värden (heter de så?) . Jag åkte till en verkstad och visade dem besiktnings papprerna förklarade även de ovanstånde problemet. Dem var helt säker på att de var lambda sensor. Och bytte den. När dem skulle besikta bilen igen började den gå ojämt igen.

Så han på verkstaden sa att han inte visste vad problemet var och ville börja felsöka på bilen. Han trodde de skulle ta ca 5-8 timmar att hitta problemet. Vilket jag inte alls har lust att betala då planen är att sälja bilen.

Så frågan till er är.. Vad tror ni problemet är? Vad skulle de kosta?

Jag tror jag skulle kunna få 55  tusen för bilen i fullt fungerande skick.
Om jag skulle sälja den vad är då en rimlig prislapp? vill ju inte ge bort bilen för mindre än vad jag har kvar på lånet ca 40 tusen kvar..

Sök