Köpråd Honda civic 2005 type-r

Icyveins Götterdämmerung
9 februari 2015 · 450 Inlägg

Hej nu är jag i behov av en mindre bil och är riktigt intresserad på just en Honda.
Jag har kollat med dom dom har bra förmåner och hyfsat bra pris på service osv.

Men ville gärna höra mig för lite mer om just försäkringarna på dom rackarna för dom är rätt höga även för mig som är 31. Finns det billigare alternativ vägar för att få en billigare försförsäkring på dom?

Dela med er av era egna erfarenheter och tankat.

Mvh.

Can´t kill it join It
Bullpop
10 februari 2015 · 74 Inlägg

Förstår inte hur försäkringen kan vara så hög på dig. Min CTR -04 står på min styvfar och han är cirka 40-43.
Och då betalar jag 6000 om året för den.

Mina egna erfarenheter.

Jag har ägt bilen sedan Juli 2014. Ångrar inte mitt köp överhuvudtaget. Den är sjukt snygg, stilren och fräsh.
Kör du som en "normal" människa drar den inte mycket soppa alls. Men är du väldigt blyfotad och V-TEC'ar väldigt ofta så får du tanka lite oftare. (Obvious)

Den är väldigt härlig att köra, den ligger slickad i marken. Riktigt härlig i svängar/kurvor.
Koppling och styrning är väldigt stum på den. Antagligen för det är en "racingbil".

Är det något mer du vill veta är det bara att ställa frågor så ska jag besvara dem så fort och utförligt jag kan!

Ägda bilar!
------------
Honda CTR -04
Lowpass
10 februari 2015 · 1 224 Inlägg

Bra bil! Ägt min i tre år.
Försäkringen är väl lite högre än en vanlig familjebil kanske, men inget superfarligt.
Jag är 24 år, bor i Stockholm och betalar 11.000 kr om året. Det är bra tycker jag.

i-vtec Do you?
Icyveins Götterdämmerung
12 februari 2015 · 450 Inlägg

Bullpop skrev:
Förstår inte hur försäkringen kan vara så hög på dig. Min CTR -04 står på min styvfar och han är cirka 40-43.
Och då betalar jag 6000 om året för den.

Mina egna erfarenheter.

Jag har ägt bilen sedan Juli 2014. Ångrar inte mitt köp överhuvudtaget. Den är sjukt snygg, stilren och fräsh.
Kör du som en "normal" människa drar den inte mycket soppa alls. Men är du väldigt blyfotad och V-TEC'ar väldigt ofta så får du tanka lite oftare. (Obvious)

Den är väldigt härlig att köra, den ligger slickad i marken. Riktigt härlig i svängar/kurvor.
Koppling och styrning är väldigt stum på den. Antagligen för det är en "racingbil".

Är det något mer du vill veta är det bara att ställa frågor så ska jag besvara dem så fort och utförligt jag kan!

Tackar tur att man kan prata med någon som har erfarenhet om dom bilarna. Jag har alldrig ägt en sån tidigare därför vill jag veta så mycket som möjligt om dom. smile

Can´t kill it join It
Bullpop
12 februari 2015 · 74 Inlägg

Sappuru skrev:

Bullpop skrev:
Förstår inte hur försäkringen kan vara så hög på dig. Min CTR -04 står på min styvfar och han är cirka 40-43.
Och då betalar jag 6000 om året för den.

Mina egna erfarenheter.

Jag har ägt bilen sedan Juli 2014. Ångrar inte mitt köp överhuvudtaget. Den är sjukt snygg, stilren och fräsh.
Kör du som en "normal" människa drar den inte mycket soppa alls. Men är du väldigt blyfotad och V-TEC'ar väldigt ofta så får du tanka lite oftare. (Obvious)

Den är väldigt härlig att köra, den ligger slickad i marken. Riktigt härlig i svängar/kurvor.
Koppling och styrning är väldigt stum på den. Antagligen för det är en "racingbil".

Är det något mer du vill veta är det bara att ställa frågor så ska jag besvara dem så fort och utförligt jag kan!

Tackar tur att man kan prata med någon som har erfarenhet om dom bilarna. Jag har alldrig ägt en sån tidigare därför vill jag veta så mycket som möjligt om dom. smile

Bara till att ställa frågor så ska jag göra mitt bästa med att besvara dem!

Ägda bilar!
------------
Honda CTR -04
Icyveins Götterdämmerung
13 februari 2015 · 450 Inlägg

Skönt att slippa dyra kamrem byten iallafall. Vad kostar servicen på dom liten & stor?

Can´t kill it join It
BeCe
13 februari 2015 · 364 Inlägg

Jadu, riktigt roliga bilar är det.
Som ovan som dem har skrivit, skön bil i övrigt go väghållning tajt och precis växellåda.
Bromsarna hade ju dem kunnat kosta på lite mer tycker jag dock.
Har min 3:e Type-R nu och är fortfarande supernöjd!

Servicar är inte dyrt alls, kolla noga i serviceboken så att alla är gjorda.
Känna så att lådan är bra, synkringarna brukar bli kassa på dem, man kör ju inte direkt lugnt med dem tongue
Annars är det inte något problem med dem, sån säkring/glödlampa som behöver bytas smile
Är 25 betalar 15.000 i försäkring, bor i gbg ganska centralt.

Saab 9-5 2.0T "-Blacked Out-" (2006)
Bullpop
14 februari 2015 · 74 Inlägg

Sappuru skrev:
Skönt att slippa dyra kamrem byten iallafall. Vad kostar servicen på dom liten & stor?

Servicen är inte så dyr. Min förra service jag gjorde var 12k milen! Då är det oljan och lite diversa kollar. Kosta mig sjukt nog bara 1500! Men det gjordes även av en gammal arbetskollega så fick rabatt! wink

Och som BeCe säger. Kolla verkligen noga så alla stämplar är där, ring gärna runt till dem olika verkstäderna och fråga.

Ägda bilar!
------------
Honda CTR -04
Icyveins Götterdämmerung
15 februari 2015 · 450 Inlägg

BeCe skrev:
Jadu, riktigt roliga bilar är det.
Som ovan som dem har skrivit, skön bil i övrigt go väghållning tajt och precis växellåda.
Bromsarna hade ju dem kunnat kosta på lite mer tycker jag dock.
Har min 3:e Type-R nu och är fortfarande supernöjd!

Servicar är inte dyrt alls, kolla noga i serviceboken så att alla är gjorda.
Känna så att lådan är bra, synkringarna brukar bli kassa på dem, man kör ju inte direkt lugnt med dem tongue
Annars är det inte något problem med dem, sån säkring/glödlampa som behöver bytas smile
Är 25 betalar 15.000 i försäkring, bor i gbg ganska centralt.

Ska göra det tack. smile

Can´t kill it join It
Icyveins Götterdämmerung
15 februari 2015 · 450 Inlägg

Bullpop skrev:

Sappuru skrev:
Skönt att slippa dyra kamrem byten iallafall. Vad kostar servicen på dom liten & stor?

Servicen är inte så dyr. Min förra service jag gjorde var 12k milen! Då är det oljan och lite diversa kollar. Kosta mig sjukt nog bara 1500! Men det gjordes även av en gammal arbetskollega så fick rabatt! wink

Och som BeCe säger. Kolla verkligen noga så alla stämplar är där, ring gärna runt till dem olika verkstäderna och fråga.

Ska göra det smile

Can´t kill it join It
Icyveins Götterdämmerung
15 februari 2015 · 450 Inlägg

Är det värt att köpa en bil som har JDM lådan eller ska man satsa på en vanlig?  Läste att det ska vara en bättre låda den tål mer?

Can´t kill it join It
Lowpass
16 februari 2015 · 1 224 Inlägg

Sappuru skrev:
Är det värt att köpa en bil som har JDM lådan eller ska man satsa på en vanlig?  Läste att det ska vara en bättre låda den tål mer?

Jdm lådan erhåller högre utväxling på 4,5 och 6:an samt har differencialbroms som standard.

Stora servicen vid 12k mil kostar mellan 10-12k kr.
Där ingår bla. Oljebyte, oljefilter, luftfilter, kupéfilter, bränslefilter växellådsolja och inte minst ventiljusteringen.

Resten är småservice och kostar inte så mycket.
Ventiljustering ska göras varje 4000mil.

Senast redigerat av Lowpass (16 februari 2015)

i-vtec Do you?
Bullpop
16 februari 2015 · 74 Inlägg

Lowpass skrev:

Sappuru skrev:
Är det värt att köpa en bil som har JDM lådan eller ska man satsa på en vanlig?  Läste att det ska vara en bättre låda den tål mer?

Jdm lådan erhåller högre utväxling på 4,5 och 6:an samt har differencialbroms som standard.

Stora servicen vid 12k mil kostar mellan 10-12k kr.
Där ingår bla. Oljebyte, oljefilter, luftfilter, kupéfilter, bränslefilter växellådsolja och inte minst ventiljusteringen.

Resten är småservice och kostar inte så mycket.
Ventiljustering ska göras varje 4000mil.

Det var väldigt knas. Min polare kolla bara över allt men byta bara olja/filter.

Ägda bilar!
------------
Honda CTR -04
BeCe
16 februari 2015 · 364 Inlägg

Lowpass skrev:

Sappuru skrev:
Är det värt att köpa en bil som har JDM lådan eller ska man satsa på en vanlig?  Läste att det ska vara en bättre låda den tål mer?

Jdm lådan erhåller högre utväxling på 4,5 och 6:an samt har differencialbroms som standard.

Stora servicen vid 12k mil kostar mellan 10-12k kr.
Där ingår bla. Oljebyte, oljefilter, luftfilter, kupéfilter, bränslefilter växellådsolja och inte minst ventiljusteringen.

Resten är småservice och kostar inte så mycket.
Ventiljustering ska göras varje 4000mil.

Vart har du fått den informationen att det är så dyrt att serva vid 12k mil??
Betalade inte ens i närheten av det på en auktoriserad Honda verkstad!

Saab 9-5 2.0T "-Blacked Out-" (2006)
Bullpop
16 februari 2015 · 74 Inlägg

BeCe skrev:

Lowpass skrev:

Sappuru skrev:
Är det värt att köpa en bil som har JDM lådan eller ska man satsa på en vanlig?  Läste att det ska vara en bättre låda den tål mer?

Jdm lådan erhåller högre utväxling på 4,5 och 6:an samt har differencialbroms som standard.

Stora servicen vid 12k mil kostar mellan 10-12k kr.
Där ingår bla. Oljebyte, oljefilter, luftfilter, kupéfilter, bränslefilter växellådsolja och inte minst ventiljusteringen.

Resten är småservice och kostar inte så mycket.
Ventiljustering ska göras varje 4000mil.

Vart har du fått den informationen att det är så dyrt att serva vid 12k mil??
Betalade inte ens i närheten av det på en auktoriserad Honda verkstad!

Håller med där. Det kanske är så dyrt om det blir mycket jobb att göra om
dem hittar fler fel än vad dem borde..

Ägda bilar!
------------
Honda CTR -04
Turbobulten
16 februari 2015 · 65 Inlägg

ang. lådan så kan du själv vid ett senare tillfälle välja fritt hur du vill ha växlarna.
populärt är att byta 4,5 till jdm och byta 6an till accordens för att få ner varvtalet på motorväg. JDM lådan har även 6an kortare än vanligt och varvar mer på motorväg.

Om inte annat kan du byta till Fn2ans slutväxel (5.06). Då får du bättre skjuts på alla växlar. vill du få ner varvet på 6an till original igen så byter du till accordens 6a.

Att lådan skulle hålla bättre har jag inte hört något om.
Kör en vanlig låda och släng i en Mfactory diff och något av det jag nyligen skrev.

Jdm drev - 2k styck
slutväxel - 5k
accordens 6a 2,5k
Diff 6K

smile

Honda Civic Type R "Rotrex kompressor EP3" (2004)
Lowpass
17 februari 2015 · 1 224 Inlägg

Det är priset man får i Stockholmstrakten, priset varierar på var man bor. Jag talar om auktoriserad Honda verkstad.
Jag inkluderade i min text vad som ingår enligt serviceschemat på 12k service. Har ni inte utfört alla dessa punkter är det ganska logiskt att det blir billigare. Eller hur?

Senast redigerat av Lowpass (17 februari 2015)

i-vtec Do you?
BeCe
17 februari 2015 · 364 Inlägg

Lowpass skrev:
Det är priset man får i Stockholmstrakten, priset varierar på var man bor. Jag talar om auktoriserad Honda verkstad.
Jag inkluderade i min text vad som ingår enligt serviceschemat på 12k service. Har ni inte utfört alla dessa punkter är det ganska logiskt att det blir billigare. Eller hur?

Kanske är det på det viset att det kostar olika på andra verkstäder.
Jag bytte även bromsklossar fram och var uppe i 6900:-
Med det du skrev ovan.
Detta i Göteborg smile

Saab 9-5 2.0T "-Blacked Out-" (2006)
Lowpass
17 februari 2015 · 1 224 Inlägg

BeCe skrev:

Lowpass skrev:
Det är priset man får i Stockholmstrakten, priset varierar på var man bor. Jag talar om auktoriserad Honda verkstad.
Jag inkluderade i min text vad som ingår enligt serviceschemat på 12k service. Har ni inte utfört alla dessa punkter är det ganska logiskt att det blir billigare. Eller hur?

Kanske är det på det viset att det kostar olika på andra verkstäder.
Jag bytte även bromsklossar fram och var uppe i 6900:-
Med det du skrev ovan.
Detta i Göteborg smile

Skönt, låter fullt rimligt.

i-vtec Do you?
Icyveins Götterdämmerung
20 februari 2015 · 450 Inlägg

Turbobulten skrev:
ang. lådan så kan du själv vid ett senare tillfälle välja fritt hur du vill ha växlarna.
populärt är att byta 4,5 till jdm och byta 6an till accordens för att få ner varvtalet på motorväg. JDM lådan har även 6an kortare än vanligt och varvar mer på motorväg.

Om inte annat kan du byta till Fn2ans slutväxel (5.06). Då får du bättre skjuts på alla växlar. vill du få ner varvet på 6an till original igen så byter du till accordens 6a.

Att lådan skulle hålla bättre har jag inte hört något om.
Kör en vanlig låda och släng i en Mfactory diff och något av det jag nyligen skrev.

Jdm drev - 2k styck
slutväxel - 5k
accordens 6a 2,5k
Diff 6K

smile

Ok det som jag dock hörde är att man inte skrapar kopplingen om man skulle missa en växel? Jaså gillar den att varva på motorväg?

Can´t kill it join It
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang