Skadlig med kalk på lacken under en längre tid?

DN1
11 februari 2015 · 18 Inlägg

Hej!

Det är så att jag har en massa kalkfläckar på min solid svarta Audi. Skulle tvätta bilen för att ställa av för småfix och tänkte låta den stå fram till april/maj. Men jag upptäckte nyss att vattnet ute i garaget innehöll en massa kalk och nu har jag fått massa kalk fläckar på lacken. Har testat att få bort fläckarna med en mf duk och Meguiars Quik wax men gick inte bort helt. sad

Borde få bort det genast eller kan jag låta det va fram till april/maj för bilen ska ändå poleras?
'Mvh, Dannio

Audi A5 "B8" (2011)
DN1
11 februari 2015 · 18 Inlägg

Kom precis på att trädgårdslangen är nyinköpt också, kanske den som är "smutsig"?

Audi A5 "B8" (2011)
Berryda
12 februari 2015 · 219 Inlägg

DN1 skrev:
Hej!

Det är så att jag har en massa kalkfläckar på min solid svarta Audi. Skulle tvätta bilen för att ställa av för småfix och tänkte låta den stå fram till april/maj. Men jag upptäckte nyss att vattnet ute i garaget innehöll en massa kalk och nu har jag fått massa kalk fläckar på lacken. Har testat att få bort fläckarna med en mf duk och Meguiars Quik wax men gick inte bort helt. sad

Borde få bort det genast eller kan jag låta det va fram till april/maj för bilen ska ändå poleras?
'Mvh, Dannio

Testa att tvätta bilen igen med avfettning och torka av bilen efter tvätt. Torkar inte jag av bilen efter tvätt så får jag också kalkfläckar över hela bilen.. Är den helt torr får du inga kalkfläckar. Men borde inte vara någon fara att vänta till du tar fram den igen.

Mvh Lindqvist
BMW 335i e90 "Bruksbilen" (2008)
Bike
12 februari 2015 ·

Vanlig kalk från vatten är vanligtvis ingen fara
det är när det är starkare doser det kan bli mer besvärligt

Men som berryda ovan sa kan en vanlig tvätt och torka vara nog
annars får man använda ett schampo med lägre ph

DN1
12 februari 2015 · 18 Inlägg

Berryda skrev:

DN1 skrev:
Hej!

Det är så att jag har en massa kalkfläckar på min solid svarta Audi. Skulle tvätta bilen för att ställa av för småfix och tänkte låta den stå fram till april/maj. Men jag upptäckte nyss att vattnet ute i garaget innehöll en massa kalk och nu har jag fått massa kalk fläckar på lacken. Har testat att få bort fläckarna med en mf duk och Meguiars Quik wax men gick inte bort helt. sad

Borde få bort det genast eller kan jag låta det va fram till april/maj för bilen ska ändå poleras?
'Mvh, Dannio

Testa att tvätta bilen igen med avfettning och torka av bilen efter tvätt. Torkar inte jag av bilen efter tvätt så får jag också kalkfläckar över hela bilen.. Är den helt torr får du inga kalkfläckar. Men borde inte vara någon fara att vänta till du tar fram den igen.

Ja, jag ska testa att testa med ordentligt tvätt igen och torka med våffelduken. Får hoppas att det mesta försvinner iaf!

Audi A5 "B8" (2011)
DN1
12 februari 2015 · 18 Inlägg

Bike skrev:
Vanlig kalk från vatten är vanligtvis ingen fara
det är när det är starkare doser det kan bli mer besvärligt

Men som berryda ovan sa kan en vanlig tvätt och torka vara nog
annars får man använda ett schampo med lägre ph

Jag kör på shampot från BBV, deras egna Arti eller vad den nu heter, vad finns för andra shampo som har lägre pH?  smile

Audi A5 "B8" (2011)
Bike
12 februari 2015 ·

https://shop.bollnasbilvard.se/bilvard/ … loss-473ml

Men testa vanlig tvätt och torka först och återkom gärna så ska vi se om vi kan hitta en billig bra lösning.


Jag brukar säga detta som ett litet skämt
men då vi pratar ph så är kalk högt och citron lågt
så citronsaft löser upp kalk

Men jag ska kolla runt lite om jag hittar något medel med lägre ph

Jill Bilvårdstekniker & Fotograf
16 februari 2015 · 4 418 Inlägg

Om bilen är avtvättad, så räcker det med en detailer/spray vax för att bromsa processen mellan kalk och lack.

DN1
16 februari 2015 · 18 Inlägg

Jill skrev:
Om bilen är avtvättad, så räcker det med en detailer/spray vax för att bromsa processen mellan kalk och lack.

Jag har försökt att torka av det mesta med en mf-duk & Meguairs quik wax så hoppas att det går bort sen. Jag ska köra en ordentligt tvätt nästa vecka. Får hoppas på det bästa!

Audi A5 "B8" (2011)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang