Audi A6 -96 Ojämn tomgång vid låga varv

bambrullan
11 februari 2015 · 25 Inlägg

Har en Audi A6 Sedan 2.0L bensin -1996a som har problem med tomgången..

Den går ojämnt på tomgången

Alla värdena på besiktningen var katastrofala... HC 555 (100 gränsen) CO 7.3 (0.5 gränsen) CO 2500 6.7 (0.3 gränsen) LAMBDA 8.55 (0.97-1.03 gränsen)

som ni ser var värdena totalt i skyarna... Grenröret läckte så jag bytte packningarna där, avgassystemet läckte, svetsade det och det är tätt, tändstift bytt, olja och filter till motorn bytt, luftfilter bytt..

Vad jag har kvar är väl Lambdan, luftmassemätaren, tomgångsmotorn, tändsystem.

Men tänkte höra ifall nån här kanske haft liknande problem eller vad ni tror mest på?

Senast redigerat av bambrullan (12 februari 2015)

Fekzen
12 februari 2015 · 181 Inlägg

Hmm , med så urspårade värden så måste det vara mer läckage någonstans skulle jag säga. Kolla inte bara avgassystemet mellan lambdasond och motor utan undersök också så det inte läcker mellan LMM och motor på insugssidan.

Med så högt lambdavärde så känns det som läckage någonstans mellan bilprovningens mätinstrument och motor så undersök hela vägen. Provtryck om du har möjligheten.

Med vänlig hälsning//A

A.Fekzen - Mycket vrid spar tid!
www.fekzen.se - Mjukvarudesign av originalmonterade styrsystem. Turbochip, E85 chip mm.
bambrullan
15 februari 2015 · 25 Inlägg

Jo avgassystemet är helt. det är kollat.

Nu är lambdasond bytt. Dock är bilen svårstartad när den är kall. Men en sak jag märkte är att när jag väl fått igång den när den är kall kan jag stänga av den och sen prova igen och då starta den direkt hela tiden varje gång och då är ju motorn fortf. kall.. Kan det ha med bränsle att göra?

it_mutt Avstängd
15 februari 2015 · 10 388 Inlägg

bambrullan skrev:
Jo avgassystemet är helt. det är kollat.

Nu är lambdasond bytt. Dock är bilen svårstartad när den är kall. Men en sak jag märkte är att när jag väl fått igång den när den är kall kan jag stänga av den och sen prova igen och då starta den direkt hela tiden varje gång och då är ju motorn fortf. kall.. Kan det ha med bränsle att göra?

Du hör bränslepumpen?

En sak du kan testa är; slå på tändningen (så att du hör bränslepumpen). Slå av tändningen, vänta eventuellt några minuter, slå på tändningen, och testa sen att starta

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
bambrullan
15 februari 2015 · 25 Inlägg

Jo den låter. den sitter vid baksätet va?

it_mutt Avstängd
15 februari 2015 · 10 388 Inlägg

bambrullan skrev:
Jo den låter. den sitter vid baksätet va?

Vill väl ha för mig att den gör det på C4:an ja

Min tanke med att slå på tändningen två gånger innan du startar, var helt enkelt för att se om det var som så att bilen av någon anledning tappar bränsletrycket. Så när du kommer ut på "morgonen", är där helt enkelt klent med soppa i systemet. Går bilen igång med en "dubbelpumpning", så är det iaf en möjlig förklaring. Sen varför får man ju då forska vidare på.

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
bambrullan
15 februari 2015 · 25 Inlägg

Jajjemen, jag ska prova det imorgonbitti! Tack för tipset!!

it_mutt Avstängd
15 februari 2015 · 10 388 Inlägg

bambrullan skrev:
Jajjemen, jag ska prova det imorgonbitti! Tack för tipset!!

Så lite så. Bara att hoppas att det löser problemet. Eller ja, "fungerar". Då har du ju åtminstone något att gå på s.a.s.

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang