Ful rost på Volvo V40 framskärmar, hur gå tillväga? (bilder finns)

Mack Forum- och sitemoderator
14 februari 2015 · 26 149 Inlägg

eddiboy skrev:

eddiboy skrev:

Nybergrobin skrev:
Eller så köper du nya på bildelar24!  Kostade 300kr/st till din bil för helt nya skärmar..

Länka gärna, de jag hittar kostar 1200 kr/st.


Tack för tips reg-skylten! Du har inga projektbilder eller dylikt på lagninar du gjort med popnit?

edit: vad tror ni om denna plan? Jag har en likadan bil som den ni såg på bilderna, fast avställd, stående på min gård. skärmar är tyvärr också i klass med den påställda, marginellt bättre kanske.

1. demontera skärmarna på avställd bil
2. i lugn och ro kapa, slipa och skära bort rost på denna skärm inne i värmen.
3. skarva på med anpassad plåtbit sen sedan popnitas fast genom befintlig "frisk" plåt
4. "fyller upp" med plastic paddning till nivå med friska skärmen, sen grundmåla, lacka och prima..
5. avsluta med sån där svart "kantlist" som finns på biltema för att göra den icke-vass.

Kan detta vara en plan?

noob-fråga: vilken slags plåt använda? tjocklek? och var för köper man plåt? XL bygg?

Hur länge har du tänkt ha bilen?
För gör du på detta vis så kommer det att se överjävligt ut - beroende på klimat och rådande väder - inom ett par år.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
Mew
14 februari 2015 · 2 160 Inlägg

eddiboy skrev:

Nybergrobin skrev:
Eller så köper du nya på bildelar24!  Kostade 300kr/st till din bil för helt nya skärmar..

Länka gärna, de jag hittar kostar 1200 kr/st.


Tack för tips reg-skylten! Du har inga projektbilder eller dylikt på lagninar du gjort med popnit?

Har du några skrotar i närheten kan du alltid gå dit och kolla. Annars tror jag det finns skrotar nära mig för åtminstone halva det priset, men då skulle självklart frakt tillkomma, förutsatt att de har skärmar. tongue

Tobzter
14 februari 2015 · 3 145 Inlägg

Känns som de kommer bli dyrare än en bättre begagnade hyffsat rostfri skärm..om du inte har alla grejer hemma för att popnita,spackla,slipa,lacka,och dylikt

Dodge Charger SE "Magnum 440" (1972)
eddiboy
14 februari 2015 · 204 Inlägg

Hmm..ok. Ni gav mig lite att fundera på. Bilen är tänkt att behållas i förhoppningsvis många år till, gått 21k mil nu. Köra till den rasar typ. Den funkar jävligt bra annars, förutom rosten då. Vilket givetvis är mitt eget fel då jag skitit i att hålla bort rosten och bara fuskat med hammarlack.

Lutar väl åt att hitta en skärmjävel ändå och lacka med sprayfärg själv. orkar inte bry mig att det kommer skifta i nyans mot det fabrikslackade.  Varför i helvete har man plåt på framskärmarna förresten?? Extremt utsatt rostposition, varför??

Mew
14 februari 2015 · 2 160 Inlägg

eddiboy skrev:
Hmm..ok. Ni gav mig lite att fundera på. Bilen är tänkt att behållas i förhoppningsvis många år till, gått 21k mil nu. Köra till den rasar typ. Den funkar jävligt bra annars, förutom rosten då. Vilket givetvis är mitt eget fel då jag skitit i att hålla bort rosten och bara fuskat med hammarlack.

Lutar väl åt att hitta en skärmjävel ändå och lacka med sprayfärg själv. orkar inte bry mig att det kommer skifta i nyans mot det fabrikslackade.  Varför i helvete har man plåt på framskärmarna förresten?? Extremt utsatt rostposition, varför??

Normalt brukar det inte vara något problem, tyvärr har första generationens X40 väldigt dåligt rostskydd vilket leder till sådana problem. Det blev mycket bättre på de senare årsmodellerna, så hittar du skärmar från en senare modell lär de vara i betydligt bättre skick. Det är inte så ovanligt med silverfärgade heller. smile

Senast redigerat av Mew (14 februari 2015)

Mack Forum- och sitemoderator
14 februari 2015 · 26 149 Inlägg

eddiboy skrev:
Hmm..ok. Ni gav mig lite att fundera på. Bilen är tänkt att behållas i förhoppningsvis många år till, gått 21k mil nu. Köra till den rasar typ. Den funkar jävligt bra annars, förutom rosten då. Vilket givetvis är mitt eget fel då jag skitit i att hålla bort rosten och bara fuskat med hammarlack.

Lutar väl åt att hitta en skärmjävel ändå och lacka med sprayfärg själv. orkar inte bry mig att det kommer skifta i nyans mot det fabrikslackade.  Varför i helvete har man plåt på framskärmarna förresten?? Extremt utsatt rostposition, varför??

Tal om att lappa ihop en skärm..

https://www1.garaget.org/gallery/archive/19631/279787_6bely1.jpg

Fann denna bil på en skrot för några år sedan..

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
14 februari 2015 · 14 058 Inlägg

Mack skrev:

eddiboy skrev:
Hmm..ok. Ni gav mig lite att fundera på. Bilen är tänkt att behållas i förhoppningsvis många år till, gått 21k mil nu. Köra till den rasar typ. Den funkar jävligt bra annars, förutom rosten då. Vilket givetvis är mitt eget fel då jag skitit i att hålla bort rosten och bara fuskat med hammarlack.

Lutar väl åt att hitta en skärmjävel ändå och lacka med sprayfärg själv. orkar inte bry mig att det kommer skifta i nyans mot det fabrikslackade.  Varför i helvete har man plåt på framskärmarna förresten?? Extremt utsatt rostposition, varför??

Tal om att lappa ihop en skärm..

http://www1.garaget.org/gallery/archive/19631/279787_6bely1.jpg

Fann denna bil på en skrot för några år sedan..

"Alla sätt är bra utom de dåliga" brukar det heta! smile

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Mack Forum- och sitemoderator
14 februari 2015 · 26 149 Inlägg

Vettemannen skrev:

Mack skrev:

eddiboy skrev:
Hmm..ok. Ni gav mig lite att fundera på. Bilen är tänkt att behållas i förhoppningsvis många år till, gått 21k mil nu. Köra till den rasar typ. Den funkar jävligt bra annars, förutom rosten då. Vilket givetvis är mitt eget fel då jag skitit i att hålla bort rosten och bara fuskat med hammarlack.

Lutar väl åt att hitta en skärmjävel ändå och lacka med sprayfärg själv. orkar inte bry mig att det kommer skifta i nyans mot det fabrikslackade.  Varför i helvete har man plåt på framskärmarna förresten?? Extremt utsatt rostposition, varför??

Tal om att lappa ihop en skärm..

http://www1.garaget.org/gallery/archive/19631/279787_6bely1.jpg

Fann denna bil på en skrot för några år sedan..

"Alla sätt är bra utom de dåliga" brukar det heta! smile

/Benny

Haha, precis.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
silversnurran
14 februari 2015 · 773 Inlägg

Kan ju bara meddela att jag hittade 2 st skärmar i svart rostfria, monterat o klart på bilen för en 1000 lapp:) så nog går de o hitta.
Lycka till du:)

Saab 9000 cse 2,0t A50 "Pensionären" (1998)
Opel Kadett GSI Cabriolet "5000 milar sommarbilen" (1991)
Evildan
15 februari 2015 ·

http://www.blocket.se/stockholm/Volvo_v … 12&w=3

Sälj den du har, köp en annan som är bes till 2015-11-30 och skattad året ut.
Begärs 7500, den får du med dig hem för 6000kr.
Skatten är 1654kr kvar på.
Sommar och vinterdäck, sälj en uppsättning beroende på skick för 500kr-1000kr.
6000-1654-500=3846kr för bilen och då behöver du inte besiktiga den du har eller köpa skärmar för 331,98+469 inkl frakt X2=1601,96kr.
Skillnaden blir alltså 2244,04kr, och då är det bara att köra, vad mer som eventuellt kommer på bes med den du har vet du ju inte ännu.
Din bil bör du få 3000kr för samma dag du annonserar ut den.

Väldigt smärtfritt.

Senast redigerat av Evildan (15 februari 2015)

eddiboy
15 februari 2015 · 204 Inlägg

Tack nybergrobin! Hur sökte du? Jag letar först och främst en högerskärm..blir inte klok på deras hemsida! sad

Evildan..mkt intressant upplägg smile  Dock orkar jag inte "hålla på". Ung och singel så kanske jag hade det men nu, tid finnes ej.

REG-SKYLTEN Föredrar MoPar,GM och Ford
18 februari 2015 · 1 004 Inlägg

eddiboy skrev:

Nybergrobin skrev:
Eller så köper du nya på bildelar24!  Kostade 300kr/st till din bil för helt nya skärmar..

Länka gärna, de jag hittar kostar 1200 kr/st.


Tack för tips reg-skylten! Du har inga projektbilder eller dylikt på lagninar du gjort med popnit?

Nej, tyvärr. Personligen föredrar jag lagningar med svets, eller att byta hela skärmen. smile

"My drinkingteam has a racingproblem"
Diio
19 februari 2015 · 570 Inlägg

köp nya skärmar! smile
fas1 bilarna har billiga skärmar . kostar ca 700-750 st

ex:
http://www.bildelsbasen.se/504-W17688.html

Senast redigerat av Diio (19 februari 2015)

Volvo V40 2.0T "Silver line" (2000)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang