Saab 93 sc -07 2,0t (209hkr) turbo tjuter vid fullt laddtryck TRIMMAD (ca 270hkr)

peliase
14 februari 2015 · 9 Inlägg

Hej!

Nu går jag helt bet, har en Saab 9-3 sc -07 2,0T (209hkr). Den är programvaruoptimerad hos gdm-performance och ger nu ca 270hkr.

Problemet började direkt efter att den nya programvaran lagts in med att det började tjuta när turbon uppnådde fullt tryck, dessutom blir det tryckbortfall i samband med att det börjar tjuta, låter lite som en visselpipa. Har bytt intercooler då den såg skum ut men det hjälpte inte, satte en helsvetsad i aluminium från do88. Alla slangar är nya och täta så det läcker inte.

Provade att plocka av luftburken för att se om det var där det tjöt, enda skillnaden blev att "tjut-ljudet" hördes tio gånger tydligare och högre, fortfarande likadant med tryckbortfall, plus att bilen "gungar" fram när man trycker gasen i botten, samtidigt som tjutljudet låter mer och mindre i takt med gungandet.

Ska tilläggas att det här tjutandet inte ALLTID kommer, men oftast..

Någon som vet vad det kan vara, eller fått samma problem och hittat lösningen?
All hjälp är av stor tacksamhet!

Kan tillägga att jag haft den inne på verkstad men vi lyckas inte lura ut vad sjutton det är..

Ha det gott alla!

/Elias

Saab 93 "Nordic steg 3 Viggen" (1998)
Gizmojohan
14 februari 2015 · 3 295 Inlägg

Den där bilen har en inbyggd dumpventil i turbon va? Kan nog vara läckage på den, iomed att det lät mer när du öppnade upp insugsvägen..

peliase
14 februari 2015 · 9 Inlägg

Ingen aning om den är inbyggd, vart sjutton hittar jag dumpen då?

Saab 93 "Nordic steg 3 Viggen" (1998)
peliase
14 februari 2015 · 9 Inlägg

Slave_joe skrev:
Den där bilen har en inbyggd dumpventil i turbon va? Kan nog vara läckage på den, iomed att det lät mer när du öppnade upp insugsvägen..

Rotade fram var det sitter, tydligen ett membran som brukar kunna gå där, men det var helt, kollade precis.. sad

Saab 93 "Nordic steg 3 Viggen" (1998)
Maffia
14 februari 2015 · 383 Inlägg

Kör du med original avgassystem?

peliase
16 februari 2015 · 9 Inlägg

Maffia skrev:
Kör du med original avgassystem?

Ja, men tror du det kan ha något med det att göra då? I och med att ljudet "kommer ut" via insuget..?

Saab 93 "Nordic steg 3 Viggen" (1998)
scats91
16 februari 2015 · 13 Inlägg

om bilen nu gungar till när turbon går igång så prova kolla back ventilen vid vevhusventilationen kan vara massa smuts i den eller något prova o blåsa i den. om det nu går igenom luft på båda sidor rekommenderar jag du byter till ny eller kolla så den åtminstone går åt rätt hål. pilen på den ska peka ifrån vevhuset om jag inte minns helt fel. hade en trasig backventil för ett tag sen och det lätt likt det du beskriver. hade dock inte det tjutande ljudet du beskriver men ja det är en saab finns det 1 fel kan det vara miljontals olika anledningar till det big_smile är din turbo en garret G17? i så fall tror jag inte det är en inbyggd dump i den. är det visslande eller vinande?

Senast redigerat av scats91 (16 februari 2015)

Saab 9-3 ver 1 "gröna faran" (2000)
Bosse-buss
19 februari 2015 · 210 Inlägg

Att laddtrycket liksom varierar och gör att bilen gungar så kan det vara backventilen bakom ventilkåpan som släpper igenom övertrycket mot ventilkåpan. Eller en slang som felar någonstans i resten av vevhusventilationens alla slangar. Tjutet kan ju också vara turbon som liksom sjunger på sista versen men det verkar långsökt att den skulle fallera samtidigt som du trimmat och tjutet började just då.

Den lilla vita backventilen bara måste fungera till 100% för annars blir det en massa konstiga saker med vevhusventilationen och annat eftersom överladdningen då läcker ut och går in i ventilkåpan och ner i oljepåfyllningsröret. Byt ventilen. Den kostar 50 kr och byts på 2 min.

Gizmojohan
19 februari 2015 · 3 295 Inlägg

Han har en 2007 så det ni tipsa om sitter inte så samma ställen. Det är ju en "opel" motor i den därwink

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang