BMW 540ia -98 knackar och pissar olja i bakkant motor

Sahl_83
15 februari 2015 · 149 Inlägg

Det började med att den rök och bluddrade när den var kall, men sen en dag så kom jag 100 meter aå blev den orkeslös och oljelampan tände sej. När jag testade att starta igen så knackade den ganska ordentligt.
Jag har kollat så att oljepumpen sitter fast, så den kan uteslutas.
När jag lossade tråget så märkte jag att all olja var borta, jag fyllde på ca 7,5 liter och testade att starta å då fanns de oljetryck och bilen gick fint på tomgång och vid lite gas samt att den inte rök nånting.
Den knackade lika mycket som förut och efter bara ca 20 sekunder tändes oljelampan igen och när jag tittade under bilen så bara det pissade olja i bakkant, ser inget uppifrån och har inte haft möjlighet att lyfta upp den just nu så tänkte kolla om det är nån här som vart ute för samma sak.
Med vänlig hälsning, Mikael

Hellre ett varv på hjulen än ett varv på kopplingen
Volkswagen 1303s "Bubblan" (1975)
Volvo 242 Turbo "Grupp-A U.S.A" (1976)
Volkswagen Golf mk5 gti "Bsr s2" (2007)
Micoway
18 februari 2015 · 296 Inlägg

Grymt fel när oljetrycket försvinner. På min Chrysler V8 var det ett vevlager par som var slitet. Är du en energisk motormek så lyft ur motorn och kolla alla lager på vevaxeln. De får inte vara repiga. Tyvärr så är det för dyra att slipa och sätta dit nya lager på en gammal bil. Men pissar det motorolja så är ramlagren slut?! Bättre att lägga in en bra begagnad BMW motor?

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang