2392
Sök

Bulten på remskivan går ej att få lös!!! :@

2 251 Inlägg
16 februari 2015
Och tänk lite vidare. Den verktyg som puttas in för att låsa veven, är väl bara till för att allt ska komma i rätt läge.
Ge dig på med ordentlig hyls och hävstång.... du klipper verkyget med en gång... så blir det att dissekera hela motorn för att hitta rester.
Senast redigerat av Meaganeowner (16 februari 2015)

CNC-Operatör
561 Inlägg
16 februari 2015
Trådstartare
de där har vi försökt med å muttermaskin å det går absolut inte..

6 692 Inlägg
16 februari 2015
Meaganeowner skrev:
Och tänk lite vidare. Den bult som skruvas in för att låsa veven, är väl bara till för att allt ska komma i rätt läge.
Ge dig på med ordentlig hyls och hävstång.... du klipper bulten med en gång... så blir det att dissekera hela motorn för att hitta bultrester.

Verktyget som låser veven fungerar även som mothåll vid åtdragning, tar man bara en lång basic bult så går den av ja..

De/Dem

2 251 Inlägg
16 februari 2015
Vilket är det som inte går? Klippa av verktyget? Eller lossa bulten?

CNC-Operatör
561 Inlägg
16 februari 2015
Trådstartare
lossa bulten...

CNC-Operatör
561 Inlägg
16 februari 2015
Trådstartare
Malheus skrev:
Meaganeowner skrev:
Och tänk lite vidare. Den bult som skruvas in för att låsa veven, är väl bara till för att allt ska komma i rätt läge.
Ge dig på med ordentlig hyls och hävstång.... du klipper bulten med en gång... så blir det att dissekera hela motorn för att hitta bultrester.

Verktyget som låser veven fungerar även som mothåll vid åtdragning, tar man bara en lång basic bult så går den av ja..

hur låser man veven på för vis? aldrig behövt göra det vid kamremsbyten på sånahär?

Ford fantast
1 607 Inlägg
16 februari 2015
har en 1.8 så jag vet inget om det med koningen men pappa och jak klickade med startmotorn för att lossa. var tvungen att byta vattenpump då min sprack i impellern.

mitt projekt http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=260519
spacers.se
katt åt lampa lös i magen
en volvo är som aids när man fått den blir man aldrig av med den

CNC-Operatör
561 Inlägg
16 februari 2015
Trådstartare
Fiesta_Racing skrev:
har en 1.8 så jag vet inget om det med koningen men pappa och jak klickade med startmotorn för att lossa. var tvungen att byta vattenpump då min sprack i impellern.

våran läcker som f*n haha

6 692 Inlägg
16 februari 2015
Skrev i tidigare inlägg om hur du låser veven och vars du får tag på verktyg...

De/Dem

Ford fantast
1 607 Inlägg
16 februari 2015
Malheus skrev:
Skrev i tidigare inlägg om hur du låser veven och vars du får tag på verktyg...

går utmärkt med en bit plattjärn med sålänge inte kammarna rör sig

mitt projekt http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=260519
spacers.se
katt åt lampa lös i magen
en volvo är som aids när man fått den blir man aldrig av med den

CNC-Operatör
561 Inlägg
16 februari 2015
Trådstartare
låst kammarna har vi gjort med ett plattjärn bak på kammarna,alltså helt seriöst bulten går inte att rubba på riktigt..... enklare att byta motorn är att försöka lossa den med muttermaskin eller dragskaft......

6 692 Inlägg
16 februari 2015
Men det är enklare att låsa veven med rätt verktyg.. wink

De/Dem

CNC-Operatör
561 Inlägg
16 februari 2015
Trådstartare
jo men vi kan inte vänta på ett verktyg nu... måste få det gjort denna vecka

En Medlem
405 Inlägg
16 februari 2015
Är det inte också en sk. "sträckbult", alltså den måste kasseras efter man tagit loss den? Kanske det är därför den sitter som ett monster också...

CNC-Operatör
561 Inlägg
16 februari 2015
Trådstartare
jag har absolut ingen aning, rättare sagt skräckbult... så j***a less nu på den....

En Medlem
405 Inlägg
16 februari 2015
Anledningen till sträckbulten var ju (om jag inte har fel) pga. att remskivan är "key-less" dvs den måste sitta som f*n för att inte lossa under drift.

Så visa lite förståelse för konstruktörerna smile

CNC-Operatör
561 Inlägg
16 februari 2015
Trådstartare
just nu så avskyr jag ford.... alltså jag förstår att dom ska sitta åt lite, som på fars hyundai, där va de bara peta i 5:an å bromsen å dra lös bulten, här kan man drömma om det gick så här....

CNC-Operatör
561 Inlägg
16 februari 2015
Trådstartare
Testade startmotorvarianten.....fungerade inte.....

2 251 Inlägg
16 februari 2015
Får väl hoppas att motorn går åt rätt håll på alla bilar, om man tänker sig att lossa bulten. Om inte så drar man åt lite hårdare.

Vid de allra flesta bultförband, så är det bara de yttersta gängorna, typ 4 - 6 som tar upp den största kraften. Sen avtar det drastiskt.

Ett sätt kan vara att lägga för en papp- eller gummiskiva runt skruvskallen. Kyl ned bultskallen med kylspray eller startgas under kanske en minut. Då krymper skruven något och lossnar lättare.

Helst ska remskivan först värmas.

Allt bygger på att spännbulten ser ut som en helgängad skruv. Sitter så att säga gängorna bara i änden längs ut. kommer det inte att funka.
Senast redigerat av Meaganeowner (16 februari 2015)

CNC-Operatör
561 Inlägg
16 februari 2015
Trådstartare
vi fick tips på att värma bulten med en svets, så nu snart ska vi testa de å ta i för kung å fosterland och dess släktingar å kusiner å allt såntdär! återkommer med resultat!

Sök