LED-ljus i fronten på "nyare" bilar?

it_mutt Avstängd
17 februari 2015 · 10 388 Inlägg

rikard454 skrev:
Så, DRL (daytime running lights) är benämningen på dom - tackar!

En följdfundering, man får väl knappast ha dom på i kombination med vanliga halvljuset?

Det är ju tyvärr till och med vanligt att man kör med både dessa DRL, halvljus ooooch dimljus numera - dimljus och halvljus får inte kombineras i alla fall, det vet jag.

Thanks!
/Rikard

Det beror på. Tillsammans med halvljus "ska" de sänkas i ljusstyrka för att vara godkänt.

Då de (vid full styrka) går som varselljus, så får de inte kombineras med vare sig halvljus eller dimljus.

Detta blir dock en tolkningsfråga.

De som sitter på Passaten där lär inte uppfylla kravet för DRL (som i "varselljus"). Då kan det istället klassas som parkeringsljus. Då blir det att de får kombineras både med halvljus och dimljus. När det gäller att använda dessa som parkeringsljus, så finns det helt plötsligt en massa andra lagar och regler att ta hänsyn till.

Eftermarknadslampor med Devil Eyes/Angel eyes brukar få just Devil Eyesen och Angel eyesen kopplade som så att de går som parkeringsljus. Ofta är styrkan på dessa långt under motsvarande för "riktiga" DRL

- - Edit - -

DRL är egentligen inget nytt. Vill man se det rent krasst är halvljusautomatik med reducerat halvljus också en form av DRL (och detta gäller då även "vanliga" varselljus)

Senast redigerat av it_mutt (17 februari 2015)

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
DasAuto
17 februari 2015 · 2 751 Inlägg

Har nog aldrig sett en bil med "original drl" där inte det sköts automatiskt. Är det dåligt väder/mulet så sätts ju halvljuset och bakljusen igång. Så är det på min bil iaf.

Who Djaa bless no man curse
Audi A6 (2009)
Mercedes W123 "240D" (1981)
Seth
17 februari 2015 · 3 354 Inlägg

DasAuto skrev:
Har nog aldrig sett en bil med "original drl" där inte det sköts automatiskt. Är det dåligt väder/mulet så sätts ju halvljuset och bakljusen igång. Så är det på min bil iaf.

kolla på skoda fabia mk2. helmanuell styrning av "DRL"

Diplomati är konsten att be någon dra åt helvete på ett sådant sätt att han ser fram emot resan
Att inneha körkort betyder inte att man kan köra... det betyder bara att man just vid ett enda tillfälle körde någorlunda bra
Skoda Fabia 1.6 TDI "Lätt optimerad" (2014)
Muttley
17 februari 2015 ·

felixtb skrev:
DRL, daytime running lights kallas dom. I min mening livsfarligt och värdelöst eftersom bakljusen ofta är släckta när man kör med dom på. Använder alltid halvljuset eller position+bakljus så jag syns mer.

Helt ofattbart att det i sverige blivit lagligt att åka runt utan bakljus!

I min mening icke farligt överhuvudtaget.  Men sen kör jag ju runt med en sådan runt 10 tusen mil om året. Har 0 tillbud pga bakljuset.   Ett fåtal som inte uppdaterar sig om lagen brukar blinka smile

Sen tänds i för sig mitt bakljus så fort de blir lite molnigt.  Tända nästan hela dagen nu på vintertid.  En passat -12 är det.

Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
17 februari 2015 · 14 060 Inlägg

felixtb skrev:

St3v3 skrev:
En bra sak med lysande bakljus är ju t.ex. om en bil står parkerad/stilla på nåt konstigt ställe. Lyser parkeringen blir man ju lite mer uppmärksam på att bilen kanske kommer att flytta på sig
Är ju inte direkt nåt problem att se att nån bromsar nuförtiden då led-bromsljusen lyser så starkt + att "alla" bilar har ett tredje bromsljus

+1 inget problem med små framljus på dagen men behåll baklyset på smile

+1?????

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Mack Forum- och sitemoderator
17 februari 2015 · 26 155 Inlägg

Vettemannen skrev:

felixtb skrev:

St3v3 skrev:
En bra sak med lysande bakljus är ju t.ex. om en bil står parkerad/stilla på nåt konstigt ställe. Lyser parkeringen blir man ju lite mer uppmärksam på att bilen kanske kommer att flytta på sig
Är ju inte direkt nåt problem att se att nån bromsar nuförtiden då led-bromsljusen lyser så starkt + att "alla" bilar har ett tredje bromsljus

+1 inget problem med små framljus på dagen men behåll baklyset på smile

+1?????

/Benny

Den nya internetflugan..folk har blivit så lata när dom vill hålla med andra att dom bara skriver "+1" numer..
Kul dock att felixb också gav en förklaring till sitt hållameande.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
Evildan
17 februari 2015 ·

Mack skrev:

Vettemannen skrev:

felixtb skrev:

+1 inget problem med små framljus på dagen men behåll baklyset på smile

+1?????

/Benny

Den nya internetflugan..folk har blivit så lata när dom vill hålla med andra att dom bara skriver "+1" numer..
Kul dock att felixb också gav en förklaring till sitt hållameande.

+1 på det.

Mack Forum- och sitemoderator
17 februari 2015 · 26 155 Inlägg

Evildan skrev:

Mack skrev:

Vettemannen skrev:

+1?????

/Benny

Den nya internetflugan..folk har blivit så lata när dom vill hålla med andra att dom bara skriver "+1" numer..
Kul dock att felixb också gav en förklaring till sitt hållameande.

+1 på det.

Word.



Nej men till tråden; är det bara jag som tycker DRL:ens funktion att "dimmas ner" verkar funka sämre på en del bilmodeller, till den grad att det verkligen sticker i ögonen när man möter dom på kvällen/natten?

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
DiwraZ Konnässör/TaxiChaufför
17 februari 2015 · 3 730 Inlägg

Mack skrev:

Evildan skrev:

Mack skrev:

Den nya internetflugan..folk har blivit så lata när dom vill hålla med andra att dom bara skriver "+1" numer..
Kul dock att felixb också gav en förklaring till sitt hållameande.

+1 på det.

Word.



Nej men till tråden; är det bara jag som tycker DRL:ens funktion att "dimmas ner" verkar funka sämre på en del bilmodeller, till den grad att det verkligen sticker i ögonen när man möter dom på kvällen/natten?

+1 så att säga. Att möta en Audi eller motsv i "blå timmen" eller strax innan är obehagligt. Det är även bra snyt i v70 nya Drl/dimljus. Men det är nog det vettigaste Volvo gjort på flera år att automatiskt ersätta halvljus med dimljus dagtid då väldigt många för att inte säga alla "medvetna" chaufförer slår om till detta läge för att spara på gasurladdningslamporna.

Avundsjuka blickar är det bästa jag vet...
...och självgodhet är en Dygd!!
Founder
18 februari 2015 · 1 414 Inlägg

Har BMW's Adaptive LED system på min, fantastiskt system när man kör nattetid då man aldrig behöver släcka helljuset även om man får möte, och nej den släcker inte helljuset, den skapar en mörk fläck på mötande bilar, kolla filmen!

https://www.youtube.com/watch?v=CBUYm5AghVI

in any case, knowledge is generally a useful thing in its own right ...
- www.bmwb.se
Erdem-1612 Enda RS6 optik i Sverige!!=)
18 februari 2015 · 329 Inlägg

Founder skrev:
Har BMW's Adaptive LED system på min, fantastiskt system när man kör nattetid då man aldrig behöver släcka helljuset även om man får möte, och nej den släcker inte helljuset, den skapar en mörk fläck på mötande bilar, kolla filmen!

https://www.youtube.com/watch?v=CBUYm5AghVI

Fy fan vad grymt. Jag har ju full LED i min bil med helljusassistent med den släcker ju helljuset helt inte som på videon. Det var riktigt imponerande måste jag säga. Bra jobbat av BMW

Audi A6 2.0 TDI "RS6 sedan Concept" (2013)
Founder
18 februari 2015 · 1 414 Inlägg

Erdem-1612 skrev:

Founder skrev:
Har BMW's Adaptive LED system på min, fantastiskt system när man kör nattetid då man aldrig behöver släcka helljuset även om man får möte, och nej den släcker inte helljuset, den skapar en mörk fläck på mötande bilar, kolla filmen!

https://www.youtube.com/watch?v=CBUYm5AghVI

Fy fan vad grymt. Jag har ju full LED i min bil med helljusassistent med den släcker ju helljuset helt inte som på videon. Det var riktigt imponerande måste jag säga. Bra jobbat av BMW

Det LED systemet räddade mig igår på de småländska skogarna, hade möte och det stod ett rådjur på min fil, hade inte hel-ljuset varit igång så hade jag aldrig hunnit se den och stanna i tid... smile

in any case, knowledge is generally a useful thing in its own right ...
- www.bmwb.se
Erdem-1612 Enda RS6 optik i Sverige!!=)
18 februari 2015 · 329 Inlägg

Founder skrev:

Erdem-1612 skrev:

Founder skrev:
Har BMW's Adaptive LED system på min, fantastiskt system när man kör nattetid då man aldrig behöver släcka helljuset även om man får möte, och nej den släcker inte helljuset, den skapar en mörk fläck på mötande bilar, kolla filmen!

https://www.youtube.com/watch?v=CBUYm5AghVI

Fy fan vad grymt. Jag har ju full LED i min bil med helljusassistent med den släcker ju helljuset helt inte som på videon. Det var riktigt imponerande måste jag säga. Bra jobbat av BMW

Det LED systemet räddade mig igår på de småländska skogarna, hade möte och det stod ett rådjur på min fil, hade inte hel-ljuset varit igång så hade jag aldrig hunnit se den och stanna i tid... smile

Tur det. Halleluja för strålkastarna!!

Audi A6 2.0 TDI "RS6 sedan Concept" (2013)
christAfer Wärmland
18 februari 2015 · 943 Inlägg

DasAuto skrev:
Har nog aldrig sett en bil med "original drl" där inte det sköts automatiskt. Är det dåligt väder/mulet så sätts ju halvljuset och bakljusen igång. Så är det på min bil iaf.

Låg bakom en bil i somras, tror det var en Kia Sportage, när det var skymmning och spöregn. Inget bakljus, upptäckte bilen typ två billängder bakom. Att inte ha krav på lysande baklampor hela tiden är som bäddat för fler olyckor. Dessutom ser jag ingen fördel med det heller, förutom att man sparar på dioderna. Men samtidigt kan vi räkna på att en diod har en livslängd på 30000h, och kör man i snitt 1 timme om dagen ger ljusen upp efter 82 år, så det känns inte som ett befogat argument heller. Så vad fan ska det vara bra för?

Ööööööööööööh.....
it_mutt Avstängd
18 februari 2015 · 10 388 Inlägg

christAfer skrev:

DasAuto skrev:
Har nog aldrig sett en bil med "original drl" där inte det sköts automatiskt. Är det dåligt väder/mulet så sätts ju halvljuset och bakljusen igång. Så är det på min bil iaf.

Låg bakom en bil i somras, tror det var en Kia Sportage, när det var skymmning och spöregn. Inget bakljus, upptäckte bilen typ två billängder bakom. Att inte ha krav på lysande baklampor hela tiden är som bäddat för fler olyckor. Dessutom ser jag ingen fördel med det heller, förutom att man sparar på dioderna. Men samtidigt kan vi räkna på att en diod har en livslängd på 30000h, och kör man i snitt 1 timme om dagen ger ljusen upp efter 82 år, så det känns inte som ett befogat argument heller. Så vad fan ska det vara bra för?

Det spännande där är ju att det inte finns någon statistik som stödjer en ökning av olyckor (med förklaringen "jag såg honom inte" eller liknande).

Du missar dock hela "grejen", Sverige ligger före, här har det funnits en halvljuslag sen ~30 år (eller något), detta har inte kommit till för Sveriges del, utan för att få till en gemensam lag om belysning under dagtid, i hela Europa, på nya kärror.

Men, som påpekat, äldre kärror får köra med varselljus utan att ha bakljusen tända, så, det är inget nytt detta heller.

Senast redigerat av it_mutt (18 februari 2015)

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
christAfer Wärmland
19 februari 2015 · 943 Inlägg

it_mutt skrev:

christAfer skrev:

DasAuto skrev:
Har nog aldrig sett en bil med "original drl" där inte det sköts automatiskt. Är det dåligt väder/mulet så sätts ju halvljuset och bakljusen igång. Så är det på min bil iaf.

Låg bakom en bil i somras, tror det var en Kia Sportage, när det var skymmning och spöregn. Inget bakljus, upptäckte bilen typ två billängder bakom. Att inte ha krav på lysande baklampor hela tiden är som bäddat för fler olyckor. Dessutom ser jag ingen fördel med det heller, förutom att man sparar på dioderna. Men samtidigt kan vi räkna på att en diod har en livslängd på 30000h, och kör man i snitt 1 timme om dagen ger ljusen upp efter 82 år, så det känns inte som ett befogat argument heller. Så vad fan ska det vara bra för?

Det spännande där är ju att det inte finns någon statistik som stödjer en ökning av olyckor (med förklaringen "jag såg honom inte" eller liknande).

Du missar dock hela "grejen", Sverige ligger före, här har det funnits en halvljuslag sen ~30 år (eller något), detta har inte kommit till för Sveriges del, utan för att få till en gemensam lag om belysning under dagtid, i hela Europa, på nya kärror.

Men, som påpekat, äldre kärror får köra med varselljus utan att ha bakljusen tända, så, det är inget nytt detta heller.

Källa på det första du skrev? Förs det ens statistik över det?

Det spelar ingen roll, det är fortfarande idioti att inte ha krav på tänt bakljus, oavsett om det gäller i hela Europa eller bara i Sverige. Varför inte ha med det i föreskrifterna på samma gång som DRL fram blev "standard"? Det finns inga nackdelar med det. Att det glömdes bort köper jag inte.

Ööööööööööööh.....
it_mutt Avstängd
19 februari 2015 · 10 388 Inlägg

christAfer skrev:

it_mutt skrev:

christAfer skrev:
Låg bakom en bil i somras, tror det var en Kia Sportage, när det var skymmning och spöregn. Inget bakljus, upptäckte bilen typ två billängder bakom. Att inte ha krav på lysande baklampor hela tiden är som bäddat för fler olyckor. Dessutom ser jag ingen fördel med det heller, förutom att man sparar på dioderna. Men samtidigt kan vi räkna på att en diod har en livslängd på 30000h, och kör man i snitt 1 timme om dagen ger ljusen upp efter 82 år, så det känns inte som ett befogat argument heller. Så vad fan ska det vara bra för?

Det spännande där är ju att det inte finns någon statistik som stödjer en ökning av olyckor (med förklaringen "jag såg honom inte" eller liknande).

Du missar dock hela "grejen", Sverige ligger före, här har det funnits en halvljuslag sen ~30 år (eller något), detta har inte kommit till för Sveriges del, utan för att få till en gemensam lag om belysning under dagtid, i hela Europa, på nya kärror.

Men, som påpekat, äldre kärror får köra med varselljus utan att ha bakljusen tända, så, det är inget nytt detta heller.

Källa på det första du skrev? Förs det ens statistik över det?

Det spelar ingen roll, det är fortfarande idioti att inte ha krav på tänt bakljus, oavsett om det gäller i hela Europa eller bara i Sverige. Varför inte ha med det i föreskrifterna på samma gång som DRL fram blev "standard"? Det finns inga nackdelar med det. Att det glömdes bort köper jag inte.

Har du någon källa på att det faktiskt inträffar fler olyckor som ett resultat av det?

- - - - - - Edit - - - - - -

Statistik förs över de mest märkliga saker. Statistik över olyckstyper förs absolut, men som nedan angivet, handlar det mycket om hur lättillgänglig statistiken är.

- - - - - - - - - - - - - - - -

Problemet är att Trafikanalys ändrat statistiken de lämnar ut, detta i sin tur då Vägverket och senare Transportstyrelsen tagit över det hela. Det finns alltså ett problem i dels vad som klassas som vad och vem som ger ut informationen. Man har alltså efter detta gått över till ett annat rapportsystem. Numer anges "helst" och "gärna" bara de fall där det varit personskador och/eller dödlig utgång, i det som publiceras brett. Mot tidigare där, från Trafikanalys sida, man angav specifik olyckstyp.

Med detta inte sagt att det inte går att få fram, jag sitter dock inte med den statistiken tillgänglig (som pekar på antal totala olyckor av specifik olyckstyp) "här och nu", och har inte heller några planer på att börja rota efter den "här och nu". Det finns som sagt inga indikationer på att dessa olyckor skulle ha ökat som följd av den "nya" lagen. OM så varit fallet, dvs en lavinartad ökning av upphinnandeolyckor, så hade vi garanterat hört något om detta.

Det som däremot går att säga med den statistik som finns, är att det från mitten på 90-talet fram till mitten på 2000-talet ökade ordentligt. Och att det på många ställen i landet står för över 30% av olyckorna (detta sett till statistik som finns tillgänglig från Trafikanalys). Värt att tillägga är dock att majoriteten av olyckorna involverar stillastående fordon.

Vad du köper eller inte, är ju ganska ointressant i den mån att det har helt enkelt inte skrivits in, anledningen kan i förlängningen helt och totalt kvitta. Med det -inte- menat att din åsikt skulle vara oviktig, utan snarare att det egentligen inte spelar någon roll om det är av lathet, glömska, något (som gärna framhävs av någon anledning) knepigt miljöskäl eller liknande. Nu var det ju inte DRL i sig som blev standard, utan varselljus

Som sagt, äldre bilar får ha det så, så det är inte på något vis nytt, ens i Sverige, att köra med varselljus tända, utan bakljus.

Sett till hela EU, har du då åtminstone en beräkning;

Nyttan av varselljus har utretts av EU och man hoppas på 3-5 procent färre olyckor när alla kör med varselljus. Över 35.000 dödsolyckor rapporterades inom EU under 2009 och det skulle i så fall betyda 1.050-1.750 färre döda per år.

http://www.automotorsport.se/artiklar/n … och-med-nu

Detta är då givetvis, och som påpekat, bara en beräkning.

Vill man argumentera för det så kunde man möjligen argumentera för att styrsystemet skulle behöva uppdateras; på vissa bilar fungerar det ypperligt och "slår över" som "det ska", medan det på andra bilar fungerar ungefär inte alls och lite sämre. Att det då skulle finnas en hårdare kontroll av just det. Hur bra/dåligt det är på de "dagsfärska" bilarna har jag dock ingen aning alls om.

Senast redigerat av it_mutt (19 februari 2015)

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
christAfer Wärmland
19 februari 2015 · 943 Inlägg

it_mutt skrev:

christAfer skrev:

it_mutt skrev:

Det spännande där är ju att det inte finns någon statistik som stödjer en ökning av olyckor (med förklaringen "jag såg honom inte" eller liknande).

Du missar dock hela "grejen", Sverige ligger före, här har det funnits en halvljuslag sen ~30 år (eller något), detta har inte kommit till för Sveriges del, utan för att få till en gemensam lag om belysning under dagtid, i hela Europa, på nya kärror.

Men, som påpekat, äldre kärror får köra med varselljus utan att ha bakljusen tända, så, det är inget nytt detta heller.

Källa på det första du skrev? Förs det ens statistik över det?

Det spelar ingen roll, det är fortfarande idioti att inte ha krav på tänt bakljus, oavsett om det gäller i hela Europa eller bara i Sverige. Varför inte ha med det i föreskrifterna på samma gång som DRL fram blev "standard"? Det finns inga nackdelar med det. Att det glömdes bort köper jag inte.

Har du någon källa på att det faktiskt inträffar fler olyckor som ett resultat av det?

- - - - - - Edit - - - - - -

Statistik förs över de mest märkliga saker. Statistik över olyckstyper förs absolut, men som nedan angivet, handlar det mycket om hur lättillgänglig statistiken är.

- - - - - - - - - - - - - - - -

Problemet är att Trafikanalys ändrat statistiken de lämnar ut, detta i sin tur då Vägverket och senare Transportstyrelsen tagit över det hela. Det finns alltså ett problem i dels vad som klassas som vad och vem som ger ut informationen. Man har alltså efter detta gått över till ett annat rapportsystem. Numer anges "helst" och "gärna" bara de fall där det varit personskador och/eller dödlig utgång, i det som publiceras brett. Mot tidigare där, från Trafikanalys sida, man angav specifik olyckstyp.

Med detta inte sagt att det inte går att få fram, jag sitter dock inte med den statistiken tillgänglig (som pekar på antal totala olyckor av specifik olyckstyp) "här och nu", och har inte heller några planer på att börja rota efter den "här och nu". Det finns som sagt inga indikationer på att dessa olyckor skulle ha ökat som följd av den "nya" lagen. OM så varit fallet, dvs en lavinartad ökning av upphinnandeolyckor, så hade vi garanterat hört något om detta.

Det som däremot går att säga med den statistik som finns, är att det från mitten på 90-talet fram till mitten på 2000-talet ökade ordentligt. Och att det på många ställen i landet står för över 30% av olyckorna (detta sett till statistik som finns tillgänglig från Trafikanalys). Värt att tillägga är dock att majoriteten av olyckorna involverar stillastående fordon.

Vad du köper eller inte, är ju ganska ointressant i den mån att det har helt enkelt inte skrivits in, anledningen kan i förlängningen helt och totalt kvitta. Med det -inte- menat att din åsikt skulle vara oviktig, utan snarare att det egentligen inte spelar någon roll om det är av lathet, glömska, något (som gärna framhävs av någon anledning) knepigt miljöskäl eller liknande. Nu var det ju inte DRL i sig som blev standard, utan varselljus

Som sagt, äldre bilar får ha det så, så det är inte på något vis nytt, ens i Sverige, att köra med varselljus tända, utan bakljus.

Sett till hela EU, har du då åtminstone en beräkning;

Nyttan av varselljus har utretts av EU och man hoppas på 3-5 procent färre olyckor när alla kör med varselljus. Över 35.000 dödsolyckor rapporterades inom EU under 2009 och det skulle i så fall betyda 1.050-1.750 färre döda per år.

http://www.automotorsport.se/artiklar/n … och-med-nu

Detta är då givetvis, och som påpekat, bara en beräkning.

Vill man argumentera för det så kunde man möjligen argumentera för att styrsystemet skulle behöva uppdateras; på vissa bilar fungerar det ypperligt och "slår över" som "det ska", medan det på andra bilar fungerar ungefär inte alls och lite sämre. Att det då skulle finnas en hårdare kontroll av just det. Hur bra/dåligt det är på de "dagsfärska" bilarna har jag dock ingen aning alls om.

Nej det har jag inte, men så har jag aldrig påstått att det sker fler olyckor utan bakljus; jag sa att det var bäddat för fler olyckor. Ditt påstående om att det inte sker fler olyckor väger ingenting utan en källa.

Äldre bilar får säkert också köra utan bakljusen tända, men hur ofta ser man en bil som är äldre än -78 ute på vägarna? Kontra hur många bilar från -09 och framåt man ser, och de blir fler varje dag.

Jag står fast vid att varselljus som standard, utan tända bakljus,  är idioti och inget annat. Jag ser dessutom inte kopplingen med minskade olyckor.

Ööööööööööööh.....
it_mutt Avstängd
19 februari 2015 · 10 388 Inlägg

christAfer skrev:
Nej det har jag inte, men så har jag aldrig påstått att det sker fler olyckor utan bakljus; jag sa att det var bäddat för fler olyckor. Ditt påstående om att det inte sker fler olyckor väger ingenting utan en källa.

Äldre bilar får säkert också köra utan bakljusen tända, men hur ofta ser man en bil som är äldre än -78 ute på vägarna? Kontra hur många bilar från -09 och framåt man ser, och de blir fler varje dag.

Jag står fast vid att varselljus som standard, utan tända bakljus,  är idioti och inget annat. Jag ser dessutom inte kopplingen med minskade olyckor.

Du påstår att det är bäddat för fler olyckor, men påstår inte att det sker fler olyckor.

Om du nu inte påstår att det de facto sker fler olyckor, så spelar det ju ingen roll.

Att det är "bäddat för" fler olyckor spelar ju ingen roll om det de facto inte sker fler olyckor.

Nu säger du att du -inte- ser en koppling mellan minskade olyckor med en varselljuslag (inom EU) ( kontra inga tända lampor alls fram då givetvis).

Samtidigt hävdar du att det är som bäddat för fler olyckor när folk inte har lamporna på bak. Fast, det är klart, du sa ju inte att de skedde fler olyckor när folk hade bakljuset släckt...

Ja...just...

Senast redigerat av it_mutt (19 februari 2015)

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
Bosse-buss
19 februari 2015 · 210 Inlägg

it_mutt skrev:

linusniemi skrev:

felixtb skrev:
DRL, daytime running lights kallas dom. I min mening livsfarligt och värdelöst eftersom bakljusen ofta är släckta när man kör med dom på. Använder alltid halvljuset eller position+bakljus så jag syns mer.

Helt ofattbart att det i sverige blivit lagligt att åka runt utan bakljus!

är väl för att de syns tydligare när du bromsar om du har bakljusen släckta? drl är ju inte lagligt att köra med på kvällstid. och många bilar går de inte ens att köra med drl tänt på kvällstid.

Stämmer bra, vid skymning (/gryning och mörker givetvis) så är det inte lagligt att köra med varselljus (eller DRL då).

Gällande bakljuset så är det så enkelt att när EU skulle enas om en standard för belysning dagtid (det är inte direkt så att resten av medlemsländerna haft det som standard i 30 år), så glömdes helt enkelt bakljuset "bort". Man enades alltså om varselljus fram, men glömde bort belysningen bak.

Man glömde inte bort bakljusen utan det var en del länder som aldrig haft ljus på bilar dagtid som bara tvärvägrade. Alla EU-länderna var tvungna att acceptera ett förslag om ljus på bilar dagtid och frågan var i hur många år man skulle förhandla. Därför blev det som det blev och är som det är med denna kompromiss. Enkelt, billigare och mer praktiskt för biltillverkarna då en tillverkad bil inte behöver anpasas vad gäller ljus oavsett var inom Eu den säljs. Faktum är att de enda länderna som haft halvljus/varselljuslag med tända bakljus är Sverige och Finland.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang