Letar efter vad "swirl pot coolant"

andlid
16 februari 2015 · 54 Inlägg

sad

Letar efter vad "swirl pot coolant" heter på Svenska, någon som har något tips? Letar efter ett ställe som kan göra en custom eller har följande:

http://imagizer.imageshack.us/v2/150x100q90/593/sam0923edit.jpg
* Två till "heater core"
* En till "overflow"
* En från kylaren "overflow"
* En från turbo

Tror att en sådan setup skulle hjälpa mig emot bubblor/luft i kylsystemet som börjar bli jobbigt wink

Nissan 350Z "fairlady" (2003)
nixon89 klabbarpan
16 februari 2015 · 3 041 Inlägg

Exapnsions kärl?

Volvo V70 "Blöjexpressen" (2006)
Volvo 940 T5 "Tss racing" (1991)
andlid
17 februari 2015 · 54 Inlägg

Jo, men letar ju efter en sk "swirl pot" vilket brukar vara en extra burk för att "lufta" systemet.

Nissan 350Z "fairlady" (2003)
Glesmark
17 februari 2015 · 1 938 Inlägg

Beskriv vart den sitter, och den exakta uppgifter den har.
Ska du ha 5 st av något för att få ut luften ur din motor? Varför fungerar det inte med en vanlig luftning av kylsystemet? Om det nu är kylsystemet vi pratar om.

andlid
18 februari 2015 · 54 Inlägg

Glesmark skrev:
Beskriv vart den sitter, och den exakta uppgifter den har.
Ska du ha 5 st av något för att få ut luften ur din motor? Varför fungerar det inte med en vanlig luftning av kylsystemet? Om det nu är kylsystemet vi pratar om.

Uppgift: Lufta systemet automatiskt.

Den kommer sitta här:


https://www1.garaget.org/gallery/images/150/149297/149297-ee1310fdd698669a23d8148439d76fc8.jpg


Kan du beskriva en "vanlig luftning"? Problemet är att man behöver göra en manuell luftning av systemet nästan varje gång man kört bilen...

Nissan 350Z "fairlady" (2003)
Glesmark
18 februari 2015 · 1 938 Inlägg

andlid skrev:

Glesmark skrev:
Beskriv vart den sitter, och den exakta uppgifter den har.
Ska du ha 5 st av något för att få ut luften ur din motor? Varför fungerar det inte med en vanlig luftning av kylsystemet? Om det nu är kylsystemet vi pratar om.

Kan du beskriva en "vanlig luftning"? Problemet är att man behöver göra en manuell luftning av systemet nästan varje gång man kört bilen...

Jag tycker det låter extremt knepigt, krävs en manuell luftning av systemet efter varje körning så står nog inte allt rätt till låter det som.
I övrigt får du kolla verkstadshandboken för att hitta instruktionerna gällande hur man luftar just din bil.
Kanske lämna in den till Nissan och be dom byta kylvätska, då får du tillbaka den luftad och klar.

andlid
18 februari 2015 · 54 Inlägg

Njae måste jag lämna in den till Nissan så är jag ute och cyklar big_smile Det är vanligt på just den här modellen som jag snackar om. Även andra boostade Nissan har mer eller mindre det här problemet. Om du tittar på rally bilar mm så brukar dom också köra en "swirl pot" setup, samt Lotus verkar ha ett standard kit man kan införskaffa. Synd att det inte verkar finnas speciellt mycket information på .SE sidor om ämnet. (som jag kan hitta)

Nissan 350Z "fairlady" (2003)
Glesmark
18 februari 2015 · 1 938 Inlägg

Kan du inte svetsa slanganslutningar på en burk med ett rör i toppen, kanske 1.5-2mm invändigt som via slang går till ordinarie expansionskärlet?
Det skulle innebära konstant avluftning om inte luften rör sig för snabbt i ledningarna för att hinna ta sig ut då, och tillräckligt lite förlust för att skall bli någon nämnbar försämring i flödet?

Jag har aldrig hört om detta förut och gissar därför bara, men jag tycker ju att det borde finnas en anledning till att det finns luft i kylvattnet och åtgärda denna.

andlid
18 februari 2015 · 54 Inlägg

What does the swirl pot do?
It is standard race car practice to use a swirl pot in the cooling system. If hot spots in the engine cause localised boiling of the water, small pockets of air will form. Air in the water will reduce the heat transference properties of the cooling system. If correctly positioned & designed, the swirl pot will spin the water around inside it, making any water pockets form in the middle of the water. Percolation will then make this air rise inside the swirl pot, and exit out of the small bleed tube in the top, back to the header tank.

En förklaring ovan, en till nedan...

http://www.motoiq.com/MagazineArticles/ … ed-in.aspx

Nissan 350Z "fairlady" (2003)
Glesmark
18 februari 2015 · 1 938 Inlägg

andlid skrev:
What does the swirl pot do?
It is standard race car practice to use a swirl pot in the cooling system. If hot spots in the engine cause localised boiling of the water, small pockets of air will form. Air in the water will reduce the heat transference properties of the cooling system. If correctly positioned & designed, the swirl pot will spin the water around inside it, making any water pockets form in the middle of the water. Percolation will then make this air rise inside the swirl pot, and exit out of the small bleed tube in the top, back to the header tank.

En förklaring ovan, en till nedan...

http://www.motoiq.com/MagazineArticles/ … ed-in.aspx

Man lär så länge man lever, men jag har aldrig varit med om det att motorn kokar "lokalt" på en plats och skapar luft. Det låter underligt i mina öron eftersom vattnet kontinuerligt rör sig.
Men om så faktiskt är fallet så bygg en behållare som jag (eller din text) skrev, så borde det väl fungera tycker man.
Hittar du ingen som kan bygga en sådan eller vad är problemet i det hela?

andlid
18 februari 2015 · 54 Inlägg

Precis jag letar info om det finns någon som har eller kan fabrikera den som är på min första bild big_smile Även fabriksbilar har "swirl pots"

Nissan 350Z "fairlady" (2003)
Glesmark
18 februari 2015 · 1 938 Inlägg

Bilden du laddat upp är pyttepyttepytteliten, men är det några koniska kopplingar och några rör-anslutningar så är det väl snabbt tillverkat om du anger mått och vinkeln på anslutningarna. Eller köp hem materialet och åk till någon som svetsar.
Aluminium eller rostfritt e väl nästan skit samma på en sådan pryl, fler hemmapulare som inte svetsar aluminium dock.

andlid
18 februari 2015 · 54 Inlägg

Ja rostfritt skulle väll duga...

Nissan 350Z "fairlady" (2003)
Maffia
18 februari 2015 · 383 Inlägg

Problemet är ju att original expansionskärl inte är på högsta punkten i kylsystemet eller hur?

http://www.summitracing.com/int/search/ … 4294950709

Glesmark
19 februari 2015 · 1 938 Inlägg

Maffia skrev:
Problemet är ju att original expansionskärl inte är på högsta punkten i kylsystemet eller hur?

http://www.summitracing.com/int/search/ … 4294950709

Förstår inte frågan, varför skulle det vara ett problem?

Maffia
19 februari 2015 · 383 Inlägg

Glesmark skrev:

Maffia skrev:
Problemet är ju att original expansionskärl inte är på högsta punkten i kylsystemet eller hur?

http://www.summitracing.com/int/search/ … 4294950709

Förstår inte frågan, varför skulle det vara ett problem?

Redan original har dom problem med punktkokning och eftersom TS bil har turbokonverterats så spär detta på problemet ytterligare.

Det bildas luftfickor i systemet pga så som det är byggt nu och just därför monterar man en swirlpott på en plats högre i motorrummet.

Glesmark
19 februari 2015 · 1 938 Inlägg

Maffia skrev:

Glesmark skrev:

Maffia skrev:
Problemet är ju att original expansionskärl inte är på högsta punkten i kylsystemet eller hur?

http://www.summitracing.com/int/search/ … 4294950709

Förstår inte frågan, varför skulle det vara ett problem?

Redan original har dom problem med punktkokning och eftersom TS bil har turbokonverterats så spär detta på problemet ytterligare.

Det bildas luftfickor i systemet pga så som det är byggt nu och just därför monterar man en swirlpott på en plats högre i motorrummet.

Ja du tänkte så, jag satt i tankarna kring att avluftningen från swirlpottan går till ordinarie expansionskärl, det är det som står skrivet i dom sista inläggen, och förstod inte varför det skulle vara ett problem om expansionskärlet inte vore högsta punkten.
Kommunikation när den är som bäst... smile

andlid
19 februari 2015 · 54 Inlägg

Delvis är det problem med att den inte sitter på högsta punkt, samt att den har bantas ner pga alla rör som nu går där för IC mm. Tyckte inte jag hittade något på Summit som passar in utan stor modifiering, ska försöka hitta någon som kan fabrikera upp ett från scratch tror jag, om det är någon som vet någon händing så posta gärna. Z33 har ju problem med kylning design helt och hållet, finns något som heter "pathfinder mod" som jag tittar på också som gör att kylvattnet flödar bättre genom alla cylinder topparna, i dagsläget ligger 5an och 6an lite surt till och får inte lika bra flöde som övriga 1,2,3,4. Betyder dock motor ur så drar mig lite för det big_smile

Det är inget problem med "swirl pot"; den heter iofs inte så alls då designen jag letar efter inte kommer "swirla" något.. att den går till expansions kärlet som sitter längre ner, då kylar hatten kommer flyttas från vanliga kylaren där den blankas av till det nya kärlet så gamla expansionskärlet blir en extra "overflow" som förhoppningsvis inte kommer fyllas upp och spruta ut vatten, som den gör idag.

jobbigt det blev...

Nissan 350Z "fairlady" (2003)
Glesmark
19 februari 2015 · 1 938 Inlägg

Det finns garanterat folk som kan tänka sig att göra en sådan, börja skriva med vart du bor kanske. big_smile

Det är inte så att det finns nån vattenpump med högre kapacitet som skapar tillräckligt flöde till dom sista cylindrarn? Brukar komma ut sånna produkter om det blir erkända problem på motorer. smile

viccoA
19 februari 2015 · 3 109 Inlägg

Jaguar har swirl pot som standard på många modeller, jag hade det från fabrik på min fd S-Type 4.0 V8.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang