2899
Sök

Fruktansvärt dåligt halvljus, bmw e39

16 Inlägg
18 februari 2015
Trådstartare
#1
Nu är det så att jag byter framlyktor på min bmw e39-97 till ett par som suttit på en nyare modell. Och efter bytet så är halvljuset riktigt dåligt. Det är nästan aå dimljusen lyser bättre, men helljusen lyser på bra. Någon som vet vad felet kan vara.
Dom jag bytte till hade inte någon nivåreglerare vilket dom gamla hade, om det kan ha med saken att göra.

Yawn...
3 151 Inlägg
18 februari 2015
#2
Jag förutsätter att lyktorna är korrekt inställda (ljusets vinkel alltså). Om det stämmer, så låter det som om reflektorerna i lyktorna är utslitna (om det är projektorlinser så kan reflektionsytan innanför linsen vara sliten) och att dom inte reflekterar lika mycket ljus från lampan som de ska göra. Köp nya lyktor är mitt råd i så fall, tyvärr. Om lyktglaset är väldigt slitet och dimmigt så kan en polering hjälpa.

16 Inlägg
18 februari 2015
Trådstartare
#3
Grejen är den, att han jag köpte dom av använde dom innan och då funkade dom fint och det va inga problem. Och vinkeln är rätt inställd, det är bara att halvljuset lyser så pass svagt. Jag vet inte om man kan sätta kontakterna fel så man får hel/halvljus fel på något sätt. Eller om det är helt fel lampor jag har satt i.

Yawn...
3 151 Inlägg
18 februari 2015
#4
analslem skrev:
Grejen är den, att han jag köpte dom av använde dom innan och då funkade dom fint och det va inga problem. Och vinkeln är rätt inställd, det är bara att halvljuset lyser så pass svagt. Jag vet inte om man kan sätta kontakterna fel så man får hel/halvljus fel på något sätt. Eller om det är helt fel lampor jag har satt i.

Aha. Har du satt lamporna rätt då? Inte så att du har råkat vända dom fel eller att dom sitter snett i hållaren? Då kan ljuset bli kasst.

Nu vet jag inte vilka lampor du monterat, men antar att det är H7 i halvljuset och H11/HB3 i helljuset. I så fall passar inte kontakterna med varandra, så du kan inte ha rört ihop det på så vis i alla fall. Kan ju vara halogenlamporna som är dåliga också, prova byta dom i så fall.

16 Inlägg
18 februari 2015
Trådstartare
#5
Ja det kan vara jag som har rört ihop det med lamporna. Jag vet att jag har h7 i halvljus iaf, då borde det bara vara att testa skifta på lamporna eller?
det lyser ju osv, men det är ju de att de lyser så himla svagt.

2 251 Inlägg
18 februari 2015
#6
Alla lampor behöver direkt förbindelse till jord. Och till 12 V batteri spänning,  via relä eller typ ljusbrytare.

Det blir väl till att mäta vad du har. Alternativt smocka i original.

Lite besvär får du väl räkna med...  kan ju alltid googla. Där finns svaret sägs det.


En fråga bara. Är det separata lampor för hel- och halvljus?
Senast redigerat av Meaganeowner (18 februari 2015)

Yawn...
3 151 Inlägg
18 februari 2015
#7
analslem skrev:
Ja det kan vara jag som har rört ihop det med lamporna. Jag vet att jag har h7 i halvljus iaf, då borde det bara vara att testa skifta på lamporna eller?
det lyser ju osv, men det är ju de att de lyser så himla svagt.

Är det H7 i helljuset också? På E39 1998 som jag hade var det HB3 i helljuset och D2S (xenon) i halvljuset. På E39 med halogen halvljus tror jag att det är H7 i halvljuset. H7 och HB3 har helt olika utseende, så du kan ju inte ha satt dom på fel plats i alla fall.

Meaganeowner skrev:
Alla lampor behöver direkt förbindelse till jord. Och till 12 V batteri spänning,  via relä eller typ ljusbrytare.

Det blir väl till att mäta vad du har. Alternativt smocka i original.

Lite besvär får du väl räkna med...  kan ju alltid googla. Där finns svaret sägs det.


En fråga bara. Är det separata lampor för hel- och halvljus?

Som jag förstod det så har han inte bytt kontakter eller kablar, utan bara bytt själva lyktorna. Då borde det ju motsvara originalprestanda utan att behöva fixa nya kablar och relän.

Men du har rätt i en poäng, man kan alltid mäta vad spänningen är.

16 Inlägg
18 februari 2015
Trådstartare
#8
Det stämmer att kontakterna inte va likadana, och jag har testat googla men finner inget. Jag tycker det är märkligt att helljus/psitionsljus fungerar hur bra som helst, men halvljus lyser väldigt dåligt. och det blir lite problem att sätta i dom gamla för insatsen är pajj på ena lyktan, där av köpet av dom nyare. Och på dom gamla lyktorna fungerade halvljuset som det skulle.

Yawn...
3 151 Inlägg
19 februari 2015
#9
Det är inte så att lamporna funkade bra för han som sålde dom för att han använde 100 watt istället för lagliga 55 watt då?

16 Inlägg
19 februari 2015
Trådstartare
#10
Jadu det är mycket möjligt att det kan vara så, det har jag ingen aning om. Men ditt tips är att köpa nya lyktor? Det är lite tråkigt när man nästan precis har köpt dessa...

2 251 Inlägg
20 februari 2015
#11
Enkelt. Du bara böjer dig ned under huven o kollar vilka lampor som sitter i, jag tänkte mest på wattalet.
Är de för klena o du känner dig besviken. Dra i 100 wattare. Tror det även finns 125 W.

Men seriöst.... hur många tåtar går det till sockeln på de klenlysande lamporna? Borde vara bara två. Men är det tre, ska vi luska ut varför.

Yawn...
3 151 Inlägg
20 februari 2015
#12
Meaganeowner skrev:
Enkelt. Du bara böjer dig ned under huven o kollar vilka lampor som sitter i, jag tänkte mest på wattalet.
Är de för klena o du känner dig besviken. Dra i 100 wattare. Tror det även finns 125 W.

Men seriöst.... hur många tåtar går det till sockeln på de klenlysande lamporna? Borde vara bara två. Men är det tre, ska vi luska ut varför.

Varför ska man dra i lampor med högre wattal, som dessutom ger böter om polisen stannar dig och kontrollerar lamporna? Då kan man lika gärna xenonkonvertera lamporna med 35W, blända lika mycket, få lika mycket böter, men ha betydligt bättre ljus utan att skada reflektorerna ännu mer (högre watt = högre värme = mer skada i reflektorn)... men när skadan väl är skedd så har man ju kasst ljus oavsett hur starka lampor man monterar.

Tyvärr så tror jag att det bästa är att bara köpa nya lyktor, trots att du just köpt dessa. Surt, sa räven... sad

16 Inlägg
21 februari 2015
Trådstartare
#13
Ja det är lite surt faktiskt, testade skifta, så helljuset kom där halvljuset sitter så att säga, så halvljuset lös med helljusets styrka. Och då funkade dom bra och lös på bra, jag vet inte om de har någon betydelse iofs, men kan inte köra så, då bländar man varenda jävel man möter.

Yawn...
3 151 Inlägg
21 februari 2015
#14
analslem skrev:
Ja det är lite surt faktiskt, testade skifta, så helljuset kom där halvljuset sitter så att säga, så halvljuset lös med helljusets styrka. Och då funkade dom bra och lös på bra, jag vet inte om de har någon betydelse iofs, men kan inte köra så, då bländar man varenda jävel man möter.

Nä, det funkar ju inte... Men det stödjer ju min teori om att reflektorn i halvljusets lykta är trasig. Lamporna i sig fungerar ju ypperligt uppenbarligen.

16 Inlägg
21 februari 2015
Trådstartare
#15
Jo det är väl så, är väl bara att ragga tag i några andra då.

383 Inlägg
21 februari 2015
#16
Sitter H7 55w/hb3 60w på e39 upp till 2000 och efter sitter det H7/H7 båda 55w.

2 071 Inlägg
21 februari 2015
#17
Men när du skiftade tog du då strömmen från helljuskontakten till halvljuslampan, eller hur gjorde du?
För förstod det som att halvljuset lyste bra när du skiftade och om så är fallet så får halvljuslampan för lite spänning om den lyser svagt.
Men lite otydligt hur du gjorde så kanske jag förstod det hela fel smile

16 Inlägg
22 februari 2015
Trådstartare
#18
När jag skiftade så blev resultatet så här att helljusets styrka på halvljuset konstant så att säga, och halvljusena lös lite bättre när det satt på "helljusets plats" men kan ju inte ha det kopplats så, med tanke på att halvljuset får helljusets styrka så att säga, hoppas ni hänger med:)

Forummoderator
18 282 Inlägg
23 februari 2015
#19
I min mammas E39 satte jag i 100w "blue" någonting. Dyra. Men ljuset blev helt ok. Var katastrof innan.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

2 343 Inlägg
23 februari 2015
#20
Hybridsmurfen skrev:
I min mammas E39 satte jag i 100w "blue" någonting. Dyra. Men ljuset blev helt ok. Var katastrof innan.

Brände de inte reflektorn då? Den brukar inte uppskatta 100w tyvärr.

Jag är inne på att byta till faceliftens xenonframlyktor och på så sätt xenonkonvertera bilen. Det är dock tyvärr inte lagligt, så man får vara beredd på att byta tillbaks inför besiktning och i värsta fall ta en bot på 500kr, men med tanke på de mörka vägar jag kör på tar jag hellre det än en krock med ett rådjur.



Sök