Saab 9-3 Aero 02 - Läcker olja från saken på bilden, vad heter saken och vart kan man köpa en ny?

Sickan_
21 februari 2015 · 945 Inlägg

Min saab läcker rätt mycket olja ifrån packningen på den inringade saken på bilden. Låter även som fan när bilen är kall och ljudet verkar komma där ifrån.

Någon som vet vad den heter oah vart man kan köpa en ny med packning. ? smile
Jag trodde det va någon oljepump men kan ej hitta nått sånt som man kan köpa. hmm

https://www1.garaget.org/gallery/images/61/60112/60112-9c6da4a1fbe050e4486664e966f2dc95.jpg

Det finns inga dumma frågor, det finns bara dumma människor som inte fattar!
_________________________________________________________________________
marcus80 Sir
21 februari 2015 · 935 Inlägg

Det där är oljefilter väl, tycker det ser ut som det.

Varför läser ingen instruktionsboken??
Och varför kan ingen stava ordentligt längre??
Mew
21 februari 2015 · 2 165 Inlägg

marcus80 skrev:
Det där är oljefilter väl, tycker det ser ut som det.

Håller med. Kanske någon som glömt sätta dit packningen vid senaste oljebytet? Eller glömt ta bort den gamla, så där ligger dubbla? Då brukar det läcka rätt friskt.

marcus80 Sir
21 februari 2015 · 935 Inlägg

Kan ju faktiskt vara så att det är själva huset som läcker med. Vart läcker det?

Varför läser ingen instruktionsboken??
Och varför kan ingen stava ordentligt längre??
Sickan_
21 februari 2015 · 945 Inlägg

Det läcker ifrån packningen på den saken som filtret sitter fast på så att säga så det kommer inte ifrån filtret.

Det finns inga dumma frågor, det finns bara dumma människor som inte fattar!
_________________________________________________________________________
marcus80 Sir
21 februari 2015 · 935 Inlägg

Då är det bara skruva ner och slänga på ny packning. När jag bytte delar på en 9-5 1999 så satt nästan allt med flytande packning.

Varför läser ingen instruktionsboken??
Och varför kan ingen stava ordentligt längre??
Sickan_
21 februari 2015 · 945 Inlägg

marcus80 skrev:
Då är det bara skruva ner och slänga på ny packning. När jag bytte delar på en 9-5 1999 så satt nästan allt med flytande packning.

Okeej men tänkte om det fans någon ny man kunde köpa ifall den e på väg att gå sönder om det nu är därifrån ljudet kommer när bilen är kall.
Vet du om det är någon oljepump eller nått?

Det finns inga dumma frågor, det finns bara dumma människor som inte fattar!
_________________________________________________________________________
Sickan_
21 februari 2015 · 945 Inlägg

https://www1.garaget.org/gallery/images/61/60112/60112-138a2b12ebb5d986e2d490da6308d22e.jpg

en lite bättre bild på saken som läcker

Det finns inga dumma frågor, det finns bara dumma människor som inte fattar!
_________________________________________________________________________
marcus80 Sir
21 februari 2015 · 935 Inlägg

Oljepumpen sitter på vevaxlen vid kamkedjan. Iaf om det är en t7 motor från början.
Det med skrikandet, kan inte vara multiremmen som gnäller när den är kall? Vattenpump och styrservon drivs av den remmen.

Senast redigerat av marcus80 (21 februari 2015)

Varför läser ingen instruktionsboken??
Och varför kan ingen stava ordentligt längre??
Sickan_
21 februari 2015 · 945 Inlägg

marcus80 skrev:
Oljepumpen sitter på vevaxlen vid kamkedjan. Iaf om det är en t7 motor från början.
Det med skrikandet, kan inte vara multiremmen som gnäller när den är kall? Vattenpump och styrservon drivs av den remmen.

Ahaa okeej men får skruva bort skiten sen på med sån där flytande packning och se om det hjälper..

Ljudet jag menar kan du se på denna film -> http://www.garaget.org/video/148025

Det finns inga dumma frågor, det finns bara dumma människor som inte fattar!
_________________________________________________________________________
marcus80 Sir
21 februari 2015 · 935 Inlägg

Kan tyvärr inte se filmen då jag sitter på telefonen. Men vattenpump sitter precis ovanför så kan vara den, är den bytt någon gång, hur långt har bilen gått?
Ursäktar om det blir stavfel, då är det autokorrekt som ändrar

Varför läser ingen instruktionsboken??
Och varför kan ingen stava ordentligt längre??
Sickan_
21 februari 2015 · 945 Inlägg

marcus80 skrev:
Kan tyvärr inte se filmen då jag sitter på telefonen. Men vattenpump sitter precis ovanför så kan vara den, är den bytt någon gång, hur långt har bilen gått?
Ursäktar om det blir stavfel, då är det autokorrekt som ändrar

Okeej, vet inte om den är bytt men det borde den väl nästan vara.. Bilen har gått 21700

Det finns inga dumma frågor, det finns bara dumma människor som inte fattar!
_________________________________________________________________________
marcus80 Sir
21 februari 2015 · 935 Inlägg

Min ena jag som jag hade, hade bara gått 18700 när kedjan rasa och där var pumpen aldrig bytt. Men häng av multiremmen och testa starta och se om det är tyst. Sen är det bara känna på alla hjulen om de rullar lätt eller glappar.
Mvh marcus

Varför läser ingen instruktionsboken??
Och varför kan ingen stava ordentligt längre??
Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
21 februari 2015 · 14 077 Inlägg

marcus80 skrev:
Kan tyvärr inte se filmen då jag sitter på telefonen. Men vattenpump sitter precis ovanför så kan vara den, är den bytt någon gång, hur långt har bilen gått?
Ursäktar om det blir stavfel, då är det autokorrekt som ändrar

Hahaha!!! Lyft på röva och ta bort telefonen! Kunde fan inte låta bli då du la upp en straffspark!!!! wink

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
marcus80 Sir
21 februari 2015 · 935 Inlägg

Vettemannen skrev:

marcus80 skrev:
Kan tyvärr inte se filmen då jag sitter på telefonen. Men vattenpump sitter precis ovanför så kan vara den, är den bytt någon gång, hur långt har bilen gått?
Ursäktar om det blir stavfel, då är det autokorrekt som ändrar

Hahaha!!! Lyft på röva och ta bort telefonen! Kunde fan inte låta bli då du la upp en straffspark!!!! wink

/Benny

Jag bjuder den wink

Jag förtydligar mig. Jag tittar på denna sidan på telefonens internet. Den stödjer inte formatet. tongue

Varför läser ingen instruktionsboken??
Och varför kan ingen stava ordentligt längre??
kwansa Hmm, vet inte?
21 februari 2015 · 1 775 Inlägg

För att titta om ljudet kommer från någon spännrulle/vatten pump eller uppskruvad remskiva i värsta fall.
så kan du stoppa ner en ½-tums förlängare i spännaren och dra förlängaren framåt för att avlasta remmen! smile

Om det läcker olja från oljefilterhuset, så är det nog snålt med flytande packning, eller slösa skruvar?
Helt 100 att det kommer från oljefilterhuset? smile

Steelgray Saab 9-3 Aero -01 (fix och trix bil)
Gasa med hjärnan istället för högerfoten.
Sickan_
21 februari 2015 · 945 Inlägg

kwansa skrev:
För att titta om ljudet kommer från någon spännrulle/vatten pump eller uppskruvad remskiva i värsta fall.
så kan du stoppa ner en ½-tums förlängare i spännaren och dra förlängaren framåt för att avlasta remmen! smile

Om det läcker olja från oljefilterhuset, så är det nog snålt med flytande packning, eller slösa skruvar?
Helt 100 att det kommer från oljefilterhuset? smile

Får testa detta smile Yes är helt säker på att det kommer där ifrån då jag låg under bilen när den va igång och såg då att det rann ut olja därifrån. Kom från mitten på under sidan om du förstår vad jag menar? tongue

Det finns inga dumma frågor, det finns bara dumma människor som inte fattar!
_________________________________________________________________________
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang