Val av såjällhus till gat/bus bygge?

XeptiQ Whatever :)
21 februari 2015 · 1 652 Inlägg

Tja som titel lyder, vad för spjällhus rekommenderas till ett original insug till rödblock?
Tanken är att köra 500hk+ om det går.

Ja, insuget är matchportat med toppen och kommer köra med det till det blir mer pulver att kräma ut smile

Hur skulle de funka med 16v ? 850ins? Någon speciell som är bättre än den andra osv? Eller ska man gå på någon som l-m-r har?

Senast redigerat av XeptiQ (21 februari 2015)

TIG-svetsare, Svart/Hastelloy X/Haynes 230/Aluminium
CNC-operatör, Fräsning/Svarvning/Laser
Volvo 940 Turbo "Projekt bygge" (1996)
Volvo V70III- SUMMUM "Rexxen" (2008)
Glesmark
21 februari 2015 · 1 938 Inlägg

Finns det någon speciell anledning till att original inte kommer fungera?
Du skriver ju ingenting om vad du skall göra, skall du bygga en 1500 hk motor lär du behöva ett större, skall du ha 150 sughästar så lär original fungera mer än ypperligt.

XeptiQ Whatever :)
21 februari 2015 · 1 652 Inlägg

Jo, jag vet allt att original funkar jätte bra på en Volvo 16v motor med 155 hk på, i mitt fall så undrar jag vad den då står i god för? är det mer än 200hk, eller 400hk? Eller skulle 850ins funka bättre om jag vill köra 500+?
Gat/bus bygge brukar vara mer än 300 hk vad jag kan se på alla bus bygge till bilar..


Glesmark skrev:
Finns det någon speciell anledning till att original inte kommer fungera?
Du skriver ju ingenting om vad du skall göra, skall du bygga en 1500 hk motor lär du behöva ett större, skall du ha 150 sughästar så lär original fungera mer än ypperligt.

TIG-svetsare, Svart/Hastelloy X/Haynes 230/Aluminium
CNC-operatör, Fräsning/Svarvning/Laser
Volvo V70III- SUMMUM "Rexxen" (2008)
Volvo 940 Turbo "Projekt bygge" (1996)
Glesmark
22 februari 2015 · 1 938 Inlägg

XeptiQ skrev:
Jo, jag vet allt att original funkar jätte bra på en Volvo 16v motor med 155 hk på, i mitt fall så undrar jag vad den då står i god för? är det mer än 200hk, eller 400hk? Eller skulle 850ins funka bättre om jag vill köra 500+?
Gat/bus bygge brukar vara mer än 300 hk vad jag kan se på alla bus bygge till bilar..


Glesmark skrev:
Finns det någon speciell anledning till att original inte kommer fungera?
Du skriver ju ingenting om vad du skall göra, skall du bygga en 1500 hk motor lär du behöva ett större, skall du ha 150 sughästar så lär original fungera mer än ypperligt.

Vi säger som så här, jag har en bil med 50 liters tank, hur många mil kommer jag?
Det beror på hur mycket bilen drar.

Hur mycket effekt klarar ett spjäll?
Det beror på spjällets storlek och motorns VE.


Så du får presentera lite mått här, eller så kan vi ha en gissningslek tills världen går under.

Angående effekten, hur skall jag veta om ett busbygge är 250, 550 eller 750 hk för dig?
För mig kan det vara uppställt laddtryck och chip, eller en total ombyggnation.

Johan85 Avstängd
22 februari 2015 · 1 418 Inlägg

XeptiQ skrev:
Jo, jag vet allt att original funkar jätte bra på en Volvo 16v motor med 155 hk på, i mitt fall så undrar jag vad den då står i god för? är det mer än 200hk, eller 400hk? Eller skulle 850ins funka bättre om jag vill köra 500+?
Gat/bus bygge brukar vara mer än 300 hk vad jag kan se på alla bus bygge till bilar..


Glesmark skrev:
Finns det någon speciell anledning till att original inte kommer fungera?
Du skriver ju ingenting om vad du skall göra, skall du bygga en 1500 hk motor lär du behöva ett större, skall du ha 150 sughästar så lär original fungera mer än ypperligt.

ska du köra original insug så lär ju originalspjäll funka ypperligt då det knappast är spjället som stoppar:S

XeptiQ Whatever :)
22 februari 2015 · 1 652 Inlägg

wow, vem är du egentligen, jag kan inte tala om för dig vad jag kommer att få, utan mer ett mål vad jag vill ha ellerhur.

Mmm, på mina 70 liter åker jag ca 950 mil.


Men istället för att du ska fortsätta dissa och komma med helt i min mening korkade svar, kolla mitt projekt eller bilen jag bygger så kanske du får andra tankar..

Så har du inget bättre att ge, när jag ställer frågan vilket som skulle lämpa sig bäst för att köra överladd och 500hk + så sluta svara snälla för du verkar inte veta något vad jag kan se från din profil..

Glesmark skrev:

XeptiQ skrev:
Jo, jag vet allt att original funkar jätte bra på en Volvo 16v motor med 155 hk på, i mitt fall så undrar jag vad den då står i god för? är det mer än 200hk, eller 400hk? Eller skulle 850ins funka bättre om jag vill köra 500+?
Gat/bus bygge brukar vara mer än 300 hk vad jag kan se på alla bus bygge till bilar..


Glesmark skrev:
Finns det någon speciell anledning till att original inte kommer fungera?
Du skriver ju ingenting om vad du skall göra, skall du bygga en 1500 hk motor lär du behöva ett större, skall du ha 150 sughästar så lär original fungera mer än ypperligt.

Vi säger som så här, jag har en bil med 50 liters tank, hur många mil kommer jag?
Det beror på hur mycket bilen drar.

Hur mycket effekt klarar ett spjäll?
Det beror på spjällets storlek och motorns VE.


Så du får presentera lite mått här, eller så kan vi ha en gissningslek tills världen går under.

Angående effekten, hur skall jag veta om ett busbygge är 250, 550 eller 750 hk för dig?
För mig kan det vara uppställt laddtryck och chip, eller en total ombyggnation.

TIG-svetsare, Svart/Hastelloy X/Haynes 230/Aluminium
CNC-operatör, Fräsning/Svarvning/Laser
Volvo 940 Turbo "Projekt bygge" (1996)
Volvo V70III- SUMMUM "Rexxen" (2008)
XeptiQ Whatever :)
22 februari 2015 · 1 652 Inlägg

sant så sett, många säger att original spjället inte är så trim vänligt när de kommer till att mappa den, inte vet jag, har inte kommit dit ännu..

Vad tänkte du på så som skulle stopp om jag får fråga smile

Johan85 skrev:

XeptiQ skrev:
Jo, jag vet allt att original funkar jätte bra på en Volvo 16v motor med 155 hk på, i mitt fall så undrar jag vad den då står i god för? är det mer än 200hk, eller 400hk? Eller skulle 850ins funka bättre om jag vill köra 500+?
Gat/bus bygge brukar vara mer än 300 hk vad jag kan se på alla bus bygge till bilar..


Glesmark skrev:
Finns det någon speciell anledning till att original inte kommer fungera?
Du skriver ju ingenting om vad du skall göra, skall du bygga en 1500 hk motor lär du behöva ett större, skall du ha 150 sughästar så lär original fungera mer än ypperligt.

ska du köra original insug så lär ju originalspjäll funka ypperligt då det knappast är spjället som stoppar:S

TIG-svetsare, Svart/Hastelloy X/Haynes 230/Aluminium
CNC-operatör, Fräsning/Svarvning/Laser
Volvo V70III- SUMMUM "Rexxen" (2008)
Volvo 940 Turbo "Projekt bygge" (1996)
Glesmark
22 februari 2015 · 1 938 Inlägg

XeptiQ skrev:
wow, vem är du egentligen, jag kan inte tala om för dig vad jag kommer att få, utan mer ett mål vad jag vill ha ellerhur.

Mmm, på mina 70 liter åker jag ca 950 mil.


Men istället för att du ska fortsätta dissa och komma med helt i min mening korkade svar, kolla mitt projekt eller bilen jag bygger så kanske du får andra tankar..

Så har du inget bättre att ge, när jag ställer frågan vilket som skulle lämpa sig bäst för att köra överladd och 500hk + så sluta svara snälla för du verkar inte veta något vad jag kan se från din profil..

Glesmark skrev:

XeptiQ skrev:
Jo, jag vet allt att original funkar jätte bra på en Volvo 16v motor med 155 hk på, i mitt fall så undrar jag vad den då står i god för? är det mer än 200hk, eller 400hk? Eller skulle 850ins funka bättre om jag vill köra 500+?
Gat/bus bygge brukar vara mer än 300 hk vad jag kan se på alla bus bygge till bilar..



Vi säger som så här, jag har en bil med 50 liters tank, hur många mil kommer jag?
Det beror på hur mycket bilen drar.

Hur mycket effekt klarar ett spjäll?
Det beror på spjällets storlek och motorns VE.


Så du får presentera lite mått här, eller så kan vi ha en gissningslek tills världen går under.

Angående effekten, hur skall jag veta om ett busbygge är 250, 550 eller 750 hk för dig?
För mig kan det vara uppställt laddtryck och chip, eller en total ombyggnation.

Du menar alltså att min profil presenterar mitt kunnande?
Jag skrev ordagrant att för att veta så får du komma med mått.
740 16v" säger mig inte om det är 25, 55 eller 63.4mm.
Men eftersom jag inte vet något så kan jag nog inte hjälpa dig.

Johan85 Avstängd
22 februari 2015 · 1 418 Inlägg

XeptiQ skrev:
sant så sett, många säger att original spjället inte är så trim vänligt när de kommer till att mappa den, inte vet jag, har inte kommit dit ännu..

Vad tänkte du på så som skulle stopp om jag får fråga smile

Johan85 skrev:

XeptiQ skrev:
Jo, jag vet allt att original funkar jätte bra på en Volvo 16v motor med 155 hk på, i mitt fall så undrar jag vad den då står i god för? är det mer än 200hk, eller 400hk? Eller skulle 850ins funka bättre om jag vill köra 500+?
Gat/bus bygge brukar vara mer än 300 hk vad jag kan se på alla bus bygge till bilar..



ska du köra original insug så lär ju originalspjäll funka ypperligt då det knappast är spjället som stoppar:S

räkna ut arean i insugets kanaler så ser du om du behöver ett större eller inte?

XeptiQ Whatever :)
22 februari 2015 · 1 652 Inlägg

alltså grejen är att jag själv vet inte ens vad jag ska köra med för spjällhus, där av ställer jag frågan här.
Jag kan ju köra med ett från en lastbil/buss om det är så.. Mått på dom vet jag tyvärr inte men tänkte köra med 3" då alla anslutningar är i 3" ( 76mm)

Glesmark skrev:

XeptiQ skrev:
wow, vem är du egentligen, jag kan inte tala om för dig vad jag kommer att få, utan mer ett mål vad jag vill ha ellerhur.

Mmm, på mina 70 liter åker jag ca 950 mil.


Men istället för att du ska fortsätta dissa och komma med helt i min mening korkade svar, kolla mitt projekt eller bilen jag bygger så kanske du får andra tankar..

Så har du inget bättre att ge, när jag ställer frågan vilket som skulle lämpa sig bäst för att köra överladd och 500hk + så sluta svara snälla för du verkar inte veta något vad jag kan se från din profil..

Glesmark skrev:

Vi säger som så här, jag har en bil med 50 liters tank, hur många mil kommer jag?
Det beror på hur mycket bilen drar.

Hur mycket effekt klarar ett spjäll?
Det beror på spjällets storlek och motorns VE.


Så du får presentera lite mått här, eller så kan vi ha en gissningslek tills världen går under.

Angående effekten, hur skall jag veta om ett busbygge är 250, 550 eller 750 hk för dig?
För mig kan det vara uppställt laddtryck och chip, eller en total ombyggnation.

Du menar alltså att min profil presenterar mitt kunnande?
Jag skrev ordagrant att för att veta så får du komma med mått.
740 16v" säger mig inte om det är 25, 55 eller 63.4mm.
Men eftersom jag inte vet något så kan jag nog inte hjälpa dig.

TIG-svetsare, Svart/Hastelloy X/Haynes 230/Aluminium
CNC-operatör, Fräsning/Svarvning/Laser
Volvo 940 Turbo "Projekt bygge" (1996)
Volvo V70III- SUMMUM "Rexxen" (2008)
XeptiQ Whatever :)
22 februari 2015 · 1 652 Inlägg

Okok, hur enklast räknar jag ut det? För de skulle väl lösa problemet enkelare förmodar jag.

Johan85 skrev:

XeptiQ skrev:
sant så sett, många säger att original spjället inte är så trim vänligt när de kommer till att mappa den, inte vet jag, har inte kommit dit ännu..

Vad tänkte du på så som skulle stopp om jag får fråga smile

Johan85 skrev:
ska du köra original insug så lär ju originalspjäll funka ypperligt då det knappast är spjället som stoppar:S

räkna ut arean i insugets kanaler så ser du om du behöver ett större eller inte?

Senast redigerat av XeptiQ (22 februari 2015)

TIG-svetsare, Svart/Hastelloy X/Haynes 230/Aluminium
CNC-operatör, Fräsning/Svarvning/Laser
Volvo 940 Turbo "Projekt bygge" (1996)
Volvo V70III- SUMMUM "Rexxen" (2008)
Glesmark
22 februari 2015 · 1 938 Inlägg

XeptiQ skrev:
alltså grejen är att jag själv vet inte ens vad jag ska köra med för spjällhus, där av ställer jag frågan här.
Jag kan ju köra med ett från en lastbil/buss om det är så.. Mått på dom vet jag tyvärr inte men tänkte köra med 3" då alla anslutningar är i 3" ( 76mm)

Glesmark skrev:

XeptiQ skrev:
wow, vem är du egentligen, jag kan inte tala om för dig vad jag kommer att få, utan mer ett mål vad jag vill ha ellerhur.

Mmm, på mina 70 liter åker jag ca 950 mil.


Men istället för att du ska fortsätta dissa och komma med helt i min mening korkade svar, kolla mitt projekt eller bilen jag bygger så kanske du får andra tankar..

Så har du inget bättre att ge, när jag ställer frågan vilket som skulle lämpa sig bäst för att köra överladd och 500hk + så sluta svara snälla för du verkar inte veta något vad jag kan se från din profil..

Du menar alltså att min profil presenterar mitt kunnande?
Jag skrev ordagrant att för att veta så får du komma med mått.
740 16v" säger mig inte om det är 25, 55 eller 63.4mm.
Men eftersom jag inte vet något så kan jag nog inte hjälpa dig.

Ok, 76 mm utvändigt lär grovt räknat vara kring 60-65mm invändigt beroende på utformning.
Jag använder personligen ett spjäll med 65 mm invändigt mått på en turbomotor med strax över 750 hk, så nu har du ett humm.

Som du säkert förstår är det inte lätt för mig att veta vad Volvo har för storlek på sina spjäll, när inte du heller vet.
Och utan mått är det inte lätt att höfta fram effekt.

Sugmotorer har rätt ofta större spjäll pga lägre VE jämfört med en turbomotor, eftersom den har högre VE, så där kan man använda mindre spjäll för samma effekt just för att turbomotorn har högre VE.
Så spjället från en sugmotor med ~150hk klarar rimligen att flöda mer än ett spjäll från en turbobil med ~150 hk.

Men jag säger det igen, utan riktiga mått är det bara en gissning att det är så på just Volvos rödblock.

XeptiQ Whatever :)
22 februari 2015 · 1 652 Inlägg

Okej, nu vart allt mycket enklare, synd att du inte förklarade de bättre i första inlägget om måtten smile
Så när vi ändå pratar på det, är de värt att köra på ett tex volvo 16v's eller ska man kolla på ett eftermarknads spjäll? Det ska helst lira med MS..

Sista frågan, VE vad är de?

Glesmark skrev:

XeptiQ skrev:
alltså grejen är att jag själv vet inte ens vad jag ska köra med för spjällhus, där av ställer jag frågan här.
Jag kan ju köra med ett från en lastbil/buss om det är så.. Mått på dom vet jag tyvärr inte men tänkte köra med 3" då alla anslutningar är i 3" ( 76mm)

Glesmark skrev:

Du menar alltså att min profil presenterar mitt kunnande?
Jag skrev ordagrant att för att veta så får du komma med mått.
740 16v" säger mig inte om det är 25, 55 eller 63.4mm.
Men eftersom jag inte vet något så kan jag nog inte hjälpa dig.

Ok, 76 mm utvändigt lär grovt räknat vara kring 60-65mm invändigt beroende på utformning.
Jag använder personligen ett spjäll med 65 mm invändigt mått på en turbomotor med strax över 750 hk, så nu har du ett humm.

Som du säkert förstår är det inte lätt för mig att veta vad Volvo har för storlek på sina spjäll, när inte du heller vet.
Och utan mått är det inte lätt att höfta fram effekt.

Sugmotorer har rätt ofta större spjäll pga lägre VE jämfört med en turbomotor, eftersom den har högre VE, så där kan man använda mindre spjäll för samma effekt just för att turbomotorn har högre VE.
Så spjället från en sugmotor med ~150hk klarar rimligen att flöda mer än ett spjäll från en turbobil med ~150 hk.

Men jag säger det igen, utan riktiga mått är det bara en gissning att det är så på just Volvos rödblock.

TIG-svetsare, Svart/Hastelloy X/Haynes 230/Aluminium
CNC-operatör, Fräsning/Svarvning/Laser
Volvo 940 Turbo "Projekt bygge" (1996)
Volvo V70III- SUMMUM "Rexxen" (2008)
Glesmark
22 februari 2015 · 1 938 Inlägg

XeptiQ skrev:
Okej, nu vart allt mycket enklare, synd att du inte förklarade de bättre i första inlägget om måtten smile
Så när vi ändå pratar på det, är de värt att köra på ett tex volvo 16v's eller ska man kolla på ett eftermarknads spjäll? Det ska helst lira med MS..

Sista frågan, VE vad är de?

Glesmark skrev:

XeptiQ skrev:
alltså grejen är att jag själv vet inte ens vad jag ska köra med för spjällhus, där av ställer jag frågan här.
Jag kan ju köra med ett från en lastbil/buss om det är så.. Mått på dom vet jag tyvärr inte men tänkte köra med 3" då alla anslutningar är i 3" ( 76mm)

Ok, 76 mm utvändigt lär grovt räknat vara kring 60-65mm invändigt beroende på utformning.
Jag använder personligen ett spjäll med 65 mm invändigt mått på en turbomotor med strax över 750 hk, så nu har du ett humm.

Som du säkert förstår är det inte lätt för mig att veta vad Volvo har för storlek på sina spjäll, när inte du heller vet.
Och utan mått är det inte lätt att höfta fram effekt.

Sugmotorer har rätt ofta större spjäll pga lägre VE jämfört med en turbomotor, eftersom den har högre VE, så där kan man använda mindre spjäll för samma effekt just för att turbomotorn har högre VE.
Så spjället från en sugmotor med ~150hk klarar rimligen att flöda mer än ett spjäll från en turbobil med ~150 hk.

Men jag säger det igen, utan riktiga mått är det bara en gissning att det är så på just Volvos rödblock.

Gjorde en jämförelse i inlägg 4 som jag trodde du skulle förstå, skrev att hur mycket ett spjäll räcker till beror på VE och spjällets storlek.

Den direkta översättningen blir nog volymeffektivtet eller något liknande, jag skulle nog kalla det för fyllnadsgrad på svenska.
Man strävar efter att motorn skall flöda så bra som möjligt, att allt skall vara 100% rätt och optimalt, då andas motorn så bra som det bara går och vid varje motorvarv så suger motorn i sig bränsle/luftblandning motsvarande hela cylinderns volym.

Är cylindern på 100 cm3 men den bara fylls med 80cm3 luft så blir dess VE 80%.
Fyller du samma 100cm3 cylinder med 130 cm3 luft (komprimerad) så får du ett VE på 130%.

Därför kan spjället på en turbomotor med 130% VE vara mindre än hos en sugmotor med 80% VE, men ändå lämna samma effekt, detta för att luften som trycks genom turbomotorns mindre spjäll är komprimerad och inte kräver lika stor öppning för att ta sig genom.
I sugmotorn är luften större per liter eftersom den är okomprimerad och kräver då ett större spjäll för att  samma mängd luft skall ta sig genom "ostört".

Och varför det skulle vara sämre att mappa med ett vist spjäll kan jag tänka mig är för att spjällägesgivaren kanske är sämre på ett vist spjäll, men det är bara en gissning.

Du får lycka till i ditt sökande, men ett vanligt 16v spjäll bör fungera klockrent till dina 550hk.

XeptiQ Whatever :)
22 februari 2015 · 1 652 Inlägg

Ah, nu vart jag mer klokare på detta. Mjo, men de ska bli intressant på hur det ska gå att mappa med 16v's så att man kan läsa hela registret med spjällhuset.

Men då får jag tacka så mycker för förklaringen och att de löste sig i slutändan smile

Glesmark skrev:

XeptiQ skrev:
Okej, nu vart allt mycket enklare, synd att du inte förklarade de bättre i första inlägget om måtten smile
Så när vi ändå pratar på det, är de värt att köra på ett tex volvo 16v's eller ska man kolla på ett eftermarknads spjäll? Det ska helst lira med MS..

Sista frågan, VE vad är de?

Glesmark skrev:

Ok, 76 mm utvändigt lär grovt räknat vara kring 60-65mm invändigt beroende på utformning.
Jag använder personligen ett spjäll med 65 mm invändigt mått på en turbomotor med strax över 750 hk, så nu har du ett humm.

Som du säkert förstår är det inte lätt för mig att veta vad Volvo har för storlek på sina spjäll, när inte du heller vet.
Och utan mått är det inte lätt att höfta fram effekt.

Sugmotorer har rätt ofta större spjäll pga lägre VE jämfört med en turbomotor, eftersom den har högre VE, så där kan man använda mindre spjäll för samma effekt just för att turbomotorn har högre VE.
Så spjället från en sugmotor med ~150hk klarar rimligen att flöda mer än ett spjäll från en turbobil med ~150 hk.

Men jag säger det igen, utan riktiga mått är det bara en gissning att det är så på just Volvos rödblock.

Gjorde en jämförelse i inlägg 4 som jag trodde du skulle förstå, skrev att hur mycket ett spjäll räcker till beror på VE och spjällets storlek.

Den direkta översättningen blir nog volymeffektivtet eller något liknande, jag skulle nog kalla det för fyllnadsgrad på svenska.
Man strävar efter att motorn skall flöda så bra som möjligt, att allt skall vara 100% rätt och optimalt, då andas motorn så bra som det bara går och vid varje motorvarv så suger motorn i sig bränsle/luftblandning motsvarande hela cylinderns volym.

Är cylindern på 100 cm3 men den bara fylls med 80cm3 luft så blir dess VE 80%.
Fyller du samma 100cm3 cylinder med 130 cm3 luft (komprimerad) så får du ett VE på 130%.

Därför kan spjället på en turbomotor med 130% VE vara mindre än hos en sugmotor med 80% VE, men ändå lämna samma effekt, detta för att luften som trycks genom turbomotorns mindre spjäll är komprimerad och inte kräver lika stor öppning för att ta sig genom.
I sugmotorn är luften större per liter eftersom den är okomprimerad och kräver då ett större spjäll för att  samma mängd luft skall ta sig genom "ostört".

Och varför det skulle vara sämre att mappa med ett vist spjäll kan jag tänka mig är för att spjällägesgivaren kanske är sämre på ett vist spjäll, men det är bara en gissning.

Du får lycka till i ditt sökande, men ett vanligt 16v spjäll bör fungera klockrent till dina 550hk.

TIG-svetsare, Svart/Hastelloy X/Haynes 230/Aluminium
CNC-operatör, Fräsning/Svarvning/Laser
Volvo V70III- SUMMUM "Rexxen" (2008)
Volvo 940 Turbo "Projekt bygge" (1996)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang