25 februari 2015
Trådstartare
Hej
Jag har en husbil byggd på en Ford Transit -97 med 2,5 tdi motor på 101 hk som jag och en god vän som är bilmekaniker bytte kamrem dieselfilter luftfilter på i fredags. när vi sen provkörde i lördags var som jag upplever det 30 % av effekten borta. Den accelererar jätteslött och toppar ca 85 km/h. Innan vi servade var det lätt att ligga och marscha 100-110 km/h.
Vi kollar alla slangar och när vi inte hittar något fel meckar vi ner i igen för att kolla kamremmen eftersom vi tänker att vi måste fått det fel även om vi inte trodde det. När vi sen ställer motorn i rätt läge så är det bara att sätta i alla tre låsningarna/sprintarna som håller motorn på plats. så kamremmen satt rätt. vi meckar ihop bilen, och kollar upp noga vid bränsle filter mm men det såg rätt ut. Jag har provat att lufta alla spridarna och haft väck tanken för att se så där inte är alger, men den är ren. Har provat redlines dieselsystem rengörare men inget fel där.
Har testat vakuum genom att lossa slangar och känna mot typ läppen och vakuum är där. Provade att sätta en ny slang på Map-sensorn och sen mäta och suga i slangen och då minskar strömmen i signalkabeln, och där är 5 v in.
Jag har letat efter uttag till felsökningsdator men hittar inget. Borde inte det finnas på en -97a??
Ska nämna också att det är när man kör som det märks. när man står stilla med bilen på tomgång eller om man frikopplar när man kör och typ gasar så går motorn hur bra som helst. varvar upp normalt och man kan höra ett svagt vinande från Turbon. Motorn går hela tiden rent och fint och ryker inte, hostar inte eller liknande. den startar också jättelätt..
Känner jag kollat allt, finns det någon som har bra nya förslag på något jag missat???