Hej Det här är min projekttråd om min Volvo 740 Tic som jag byggt en 16v turbomotor i. Jag kommer dela mycket bilder och berätta om bilen o det runt om :) Även mycket tankar o mina ideer samt mina egna konstruktioner :)... Visa mer
Hallå igen Här kommer lite bilder från dagens garagevistelse
Började med att byta gummi-stål brickorna mot kopparbrickor då de inte tätade av bra nog mot skruven tyckte jag Blev både vid oljefiltret o vid motorn
Sen monterades silcikonslangen från oljereturen in i blocket
Efter det så monterade fläktkåpan på intercoolern
När den var på plats så började jag göra fästen för bateriboxen som jag ska ha i bagaget Dessa plattjärn kommer jag gänga hål i o sedan svetsa dem i bilen, o sedan skruvar jag fast boxen
Sen fick en gammal ljudkabel åka fram som jag ska använda som matning fram till motorrummet från batteriet Var igentligen tanken att jag skulle ha en 50mm2 kabel men de är så jäklans dyra så blir att använda denna som jag hade liggandes sålänge o om jag i framtiden vill byta så gör jag det Här ser man även bränslesystemet
Det var de jag han med idag Avslutar med denna helhetsbild blev inte så bra med min kamera idag heller Men aja
Började med att svetsa dit fästena för batteriboxen i bagaget Har gängat 4st hål i varje plattjärn som jag kommer fästa den i Sen fick det lite färg men det missade jag att fota
Jag började ta mig ann elen till pumparna bak i bagaget idag Tog förbaskat lång tid men nästan klart nu Ska bara dra en matarkabel till reläet från batteriet när de är på plats Började med att löda ihop kablarna o sedan trä över lite krympslang
Sen åkte skyddsslangen över kablarna
Här håller jag på o löder o drar dit kabelskor Över dessa rör så sitter det en plastkåpa så under här kommer jag gömma reläet så de får skydd
Sen har jag även bockat mig en rostfri plåt som jag borra några hål i o monterade MAC-ventilen på Sen monterade jag den där expansionskärlet brukar sitta Plåten agerar både fäste samt värmeskydd
O som avslutning visar jag en bild på min nya BTR jag kommer använda En Aeromotive kopia, känns riktigt bra i gedigen
Det var de jag hann med idag Ha det så bra så hörs vi
/ Lundberg
Såg att du ha snabbkopplingar för pneumatikslang, ett hett tips är att sätta värmestrumpa på slangarna om dom kommer gå i närheten av Grenrör eller annat som blir väldigt varmt finns risk att dom smälter av och du får skenladd som följd En grej som hände mig på mantorp en riktigt varm sommardag
InTheWhite skrev:
Snyggt! Smart med att bocka plåten så den agerar värmeskydd! Vad är en MAC ventil till för? Är det laddtrycksstyrning?
Macventilen är för laddtrycksstyrning, många eller dom flesta kör med den när man har extern wastegate
/ Lundberg
Såg att du ha snabbkopplingar för pneumatikslang, ett hett tips är att sätta värmestrumpa på slangarna om dom kommer gå i närheten av Grenrör eller annat som blir väldigt varmt finns risk att dom smälter av och du får skenladd som följd En grej som hände mig på mantorp en riktigt varm sommardag
InTheWhite skrev:
Snyggt! Smart med att bocka plåten så den agerar värmeskydd! Vad är en MAC ventil till för? Är det laddtrycksstyrning?
Macventilen är för laddtrycksstyrning, många eller dom flesta kör med den när man har extern wastegate
Joo det kommer jag göra även köpa teflonslang o ha på den "varma" sidan
Tackar Precis som TheLeaf skrev, den är till för laddtryckstyrning Den reglerar mottrycket på wastgaten o på så sätt kan sjystera laddrycket via datorn
Tjabba I helgen har det blivit lite pillande Elskit tar såååå lång tid
Började med att vara en sväng till biltema Skulle igentligen bara köpa en robotslang, jordkabel samt kabelskor Men jag kom hem med en 50mm2 kabel o massa lite mer saker Jag tvekade fram o tillbaka om jag skulle köpa den svindyra 50mm2 kabeln men nu blev det så i alla fall Vet inte om det behövs så stor igentiligen men nu har jag redan kapat i den så nu är det för sent
Så den har det blivit att dra under bilen samt klämt kabelskor
Sen har jag kopplat lite med kablarna o relät till pumparna Här kommer batterikabeln även upp ur luckan till tankarmaturen, där även bränsleslangarna kommer upp
Sen när de var klart så monterades skyddskåpan över
Jag får fixa lite mer o lite bättre bilder nästa gång så får ni se hur resultatet blev
O så avslutar jag med en trevlig bild Fredagsmeck med falukorv till middag
Började med att vara en sväng till biltema Skulle igentligen bara köpa en robotslang, jordkabel samt kabelskor Men jag kom hem med en 50mm2 kabel o massa lite mer saker Jag tvekade fram o tillbaka om jag skulle köpa den svindyra 50mm2 kabeln men nu blev det så i alla fall Vet inte om det behövs så stor igentiligen men nu har jag redan kapat i den så nu är det för sent http://www1.garaget.org/gallery/images/212/211510/211510-ca37945ab5bcfc4211cb513edd901067.jpg
Började med att vara en sväng till biltema Skulle igentligen bara köpa en robotslang, jordkabel samt kabelskor Men jag kom hem med en 50mm2 kabel o massa lite mer saker Jag tvekade fram o tillbaka om jag skulle köpa den svindyra 50mm2 kabeln men nu blev det så i alla fall Vet inte om det behövs så stor igentiligen men nu har jag redan kapat i den så nu är det för sent http://www1.garaget.org/gallery/images/212/211510/211510-ca37945ab5bcfc4211cb513edd901067.jpg
Hej igen mina kära läsare! Idag var jag i garaget o fick en del gjort
Började med att fästa batterilådan i bilen, svetsade ju fast två järn som jag borrat o gängat 8st hål i Sen drog jag fast allt med två järn inne i lådan också så det inte ska kunna slita sig genom plasten så nu sitter lådan stadigt Sen skar jag även till en gummimatta o stoppade i botten på lådan så att batteriet ska stå lite mjukt o inte skava
När den var på plats så tog jag mig ann strömkabeldragningen igen Snidade ihop en hållare för huvudbrytaren som ska sitta i bagaget Den lackades svart
Här var brytaren samt kabeln till batteriet ditskruvad
Sen monterades allt i bilen Matningen fram till startmotorn samt matning till pumparna De är dem två veckade robbotslangarna Här ser man även hur jag skruvade dit jordkabeln TJOCKA KABLAR!!!!
Jag stripade även fast kedjan till huvudbrytarnyckeln så man inte tappar bort den
Sen tyckte jag att fästet för ABSen såg lite dassigt o rostigt ut så de skruvades bort, blästrades o lackades Sen skruvades de tillbaka Blev riktigt nöjd
Även fästena till styrservobehållaren samt där jag ska montera BTRen blästrades o lackades
Efter det så tog jag mig ann ena bränsleslangen den drog jag upp längs torpedväggen o fästes med ett slangsvep o sedan drogs upp till railen
När den var på plats så började jag ta mig ann sladdarna i motorrummet buntade ihop o drog där jag ville ha dem Drog kablarna lite högre upp änn original för att få bort dem en bit från den varma downpipen
Sen drog jag även ut den härvan som går till framlycktan för att gömma undan det lite Tråkigt att ha stora kontaktstycken samt kontakter hängandes så man ser dem när de ändå inte ska användas nu när jag har VEMS systemet
O med den bilden så avslutar jag dagens uppdate Jag får återigen beklaga min dåliga mobilkamera Den värkar hata mig just nu Ajaa ska skaffa en ny snart Men hoppas de var något kul o spana på o lämna gärna en kommentar om vad du tycker Är jättekul med kommentarer
50mm2 blir lagom, jag har massa fin trådig 50mm2 kabel liggandes men mest korta delar men de hade du kunna fått gratis å skarvat om du frågat
Haha jobbigt att skarva o så känns det ju lite tattigt
Visst vill man helst ha en hel kabel men äh blir lika bra med krympslang med lim över så ser man knappt skarven ändå och de här är fin trådig bra kabel. Bättre än biltemas
Började med att fästa batterilådan i bilen, svetsade ju fast två järn som jag borrat o gängat 8st hål i Sen drog jag fast allt med två järn inne i lådan också så det inte ska kunna slita sig genom plasten så nu sitter lådan stadigt Sen skar jag även till en gummimatta o stoppade i botten på lådan så att batteriet ska stå lite mjukt o inte skava http://www1.garaget.org/gallery/images/212/211510/211510-58d1da6a90077e3f4e9872ab2774f947.jpg
O med den bilden så avslutar jag dagens uppdate Jag får återigen beklaga min dåliga mobilkamera Den värkar hata mig just nu Ajaa ska skaffa en ny snart Men hoppas de var något kul o spana på o lämna gärna en kommentar om vad du tycker Är jättekul med kommentarer
Ha det bra så hörs vi!
/ Lundberg
Ja du gjorde så med kablaget, trodde du skulle klippa bort de som inte används längre
50mm2 blir lagom, jag har massa fin trådig 50mm2 kabel liggandes men mest korta delar men de hade du kunna fått gratis å skarvat om du frågat
Haha jobbigt att skarva o så känns det ju lite tattigt
Visst vill man helst ha en hel kabel men äh blir lika bra med krympslang med lim över så ser man knappt skarven ändå och de här är fin trådig bra kabel. Bättre än biltemas
Började med att fästa batterilådan i bilen, svetsade ju fast två järn som jag borrat o gängat 8st hål i Sen drog jag fast allt med två järn inne i lådan också så det inte ska kunna slita sig genom plasten så nu sitter lådan stadigt Sen skar jag även till en gummimatta o stoppade i botten på lådan så att batteriet ska stå lite mjukt o inte skava http://www1.garaget.org/gallery/images/212/211510/211510-58d1da6a90077e3f4e9872ab2774f947.jpg
Ha det bra så hörs vi!
/ Lundberg
Ja du gjorde så med kablaget, trodde du skulle klippa bort de som inte används längre
Joo Jag gör så, vill inte klippa i originalhervan låter de vara kvar om man mot förmodan skulle vilja få tillbaka originalet