Hej Det här är min projekttråd om min Volvo 740 Tic som jag byggt en 16v turbomotor i. Jag kommer dela mycket bilder och berätta om bilen o det runt om :) Även mycket tankar o mina ideer samt mina egna konstruktioner :)... Visa mer
Tjabba Nu var det ett tag sedan jag uppdattera här det har varit lite hecktigt innan mappning o så Men nu är bilen mappad I alla fall mappad på grundladd som är 0,6bar Så jag lägger upp lite bilder från den senaste veckan så får nu se lite vad som hänt
Det sista som behövdes göra innan mappning var en del jordkablar o +kablar till generator o s v så det tog ju en dag att fixa bara allt sådant samt inkoppling av elfläktar
Sen var jag o köpte pneumatikslang i teflon som jag drog ner till wastgaten Vill inte riskera att dem smälter
Slangarna till vevhusventilationen drogs
När vi startade bränslepumparna så visade det sig att det läkte vid anslutningen till fuelrailen så drog först åt kopplingen där jag hade mätklockan men då kom klockan rakt upp vilket lede till att jag inte kan ha huven på så jag drog till slangcenter o köpte några kopplingar istället så får bli att modda dit klockan senare
Sen var det provstart Jag vet inte hur man får upp klippet här så det får bli en länk tills någon lär mig http://www.garaget.org/video/152054
Sen vart det på med kofångaren o lyktorna Här ser man även mina hemmagjorda "huvlås" på kofångaren Här står den redo för mappning bara dit med huven:D
Som avslutning så visar jag en bild på vrålåket jag fick låna av en jag delar garage med Riktigt rolig bil skulle lätt kunna tänka mig ha en sådan Kanske får bli någon gång i framtiden
Det var allt för nu Jag håller kvar bilderna från mappning o video o så tills nästa gång Måste vara lite spänning Hahaa
Hallå igen NU ska jag äntligen lägga upp lite bilder här igen Har haft mycket o göra på sistone så har inte haft tid o sätta mig ner vid datorn
Så då var det dagen då jag änligen skulle mappa bilen Hade mappningstid kl 10 så var uppe tidigt för att dra till garaget o fixa det sista innan jag skulle åka När det var klart så åkta jag hem med den o så fick den äntligen en tvätt Efter 4 månader i garaget så hade det ju blivit en del garagedamm Men nu blev den fin igen
Sen bar det av mot mappningen! Det är ca 3mil till dit jag ska mappa den men det gick hur bra som helst att köra dit jag låg i mina stabila 80km/h o 2000rpm Väl framme så var det bara upp på rullarna
Här började vi med att kalibrera bredbandslambdan vilket jag inte gjort Det var lite struligt då vi inte lyckades till en början efter mycket om o men så lyckades vi hitta att en parameter i sprutet var man tvungen att ställa ner annars kalibrerar den inte sig Inte det lättaste att hitta precis Haha
Senvar det bara att sätta igång När vi gjort dem första pullen så började bilen bete sig konstigt, blev konstiga värden tyckte mappningskillen Så vi stängde av o började kolla, Då upptäckte jag att två av skruvarna till justeringen av kamdrevet på avgassidan var borta Dem hittade jag på golvet neranför, sen kände jag på dem andra två skruvarna o dem satt löst, så kamdrevet hade justerat sig själv max bakåt!!! Detta kunnde slutat riktigt illa men som tur var så har de inte ventilerna tagit i kolven Jag hade en otrolig tur att vi upptäckte det innan dem andra två skruvarna hade lossnat då hade det blivit skit av hela motorn Jag kände även på skruvarna på insugskammen o dem satt lite löst dem också, men där hade det inte vridit sig något Så det var bara åka till macken o köpa Loctite o dra åt dem hårt igen (Troligen har jag missat att dra åt dem hårt när jag monterade allt)
Sen var det påt igen Efter några pull till så upptäckte vi ett litet tjutande ljud, vi började felsöka och kom då fram till att det borde vara generatorn då vi tyckte det lät därifrån Så vi körde vidare Men efter ett tag så blev ljudet ännu lite starkare o vi kollade vidare då konstatereade vi att min spjällhusaddapter satt lite löst så den tog tjuvluft där, det var de som var tjutandet så det var bara lossa o Loctitea skruvarna o dra dit de igen
När det var åtgärtat så forsatte vi När vi kom upp till 0,6bars laddryck så började bilen misstända lite så vi tog loss stiften o knackade dem till 0,5mm (innan 1mm) Då märkte jag även att en av tändkablarn (hatten över stiftet) hade som ett hål i sig som sköt en liten gnista mot toppen så jag lindade några rikliga varv med eltejp runt den för att skydda
Sen kollade vi tändvinkeln med stroblampa Eftersom jag inte har kammremskåpan kvar så hade jag ingen markering så vi fick göra oss en egen med hjälp av en strajp o ett vitt sträck på remskivan
Sen körde vi dem sista pullen o sen var bilen färdig för nu på grundladd Jag nöjde mig så nu till en början så jag kan känna in bilen o se om jag hittar några mer fel o sen kommer jag tillbaka om en vecka eller två o fortsätter
Screampipen blev tillräckligt varm för att lyckas smälta kofångaren lite då den hängde ner
O nu kommer lite bilder på hur bilen ser ut nu
Även inne i cockpit
Här ser vi även min lilla PSI tolk jag gjorde Hahaa Min oljetrycksmätare är i psi så för att översätta det så gjorde jag såhär Även hörselproppar kan vara bra att ha
En lite rolig grejj som hände när jag var ute o körde här för ett tag seden Jag tröck på fullt på 3an o sne när jag släppte sa det poff! O blinkersen fick sig en flygtur Dumpen är ju riktad ditåt o jag hade bevisligen slarvat med fastsättningen
Video på mappningen kommer innom en snar frammtid då jag måste lista ut hur jag får över den från telefonen Jag avslutar med denna bild
Det var allt jag hade för nu Ha det så bra så hörs vi snart igen
Det slutade dock lite mindre bra, jag kom på ställ i mörkret o där var en dagvattenbrunn som var liksom nersänkt i backen typ 1dm Pang sa det o så började det klonka i bak, jag trodde det var något med upphängningen så det var bara att åka försiktigt hem o kolla upp det dagen efter Jag hittade att gummina i "hundbenen" till bakaxeln hade som vridigt sig, vilket jag trodde då orsakade att bakaxeln kunde röra sig (pinjongvinkeln kunde ändra sig) Så jag tog mig ann det o bytte o sen skulle ut o testa men klonkande kvarstod, så jag lyfte upp igen o då visade det sig att det är bakaxelras kardanaxeln går att vrida ca ett halvt varv innan bakhjulen börjar röra sig så något är superknas där inne Så imorgon blir det att byta bakaxel Denna gång blir det att svetsat Ska även ha lite annan utväfling så bilen blir "starkare" Så just nu står bilen upphöjd o redo för att opereras Nu ska jag även dit med dubbla krängningshämmare bak
Som tidigare sagt så vet jag inte hur man får in videon direkt här så får bli fortsatt med länkar tills jag lärt mig
Hoppas det var lite kul o titta på så kommer det mer snart igen
Najs! Den verkar ju till att gå riktigt bra i alla fall! Synd som fan på bakaxelraset bara.
Jadå den går fint Joo gick hem från jobbet nu efter lunch o ska till garaget o byta axel Stoppa dit en som jag ska svetsa Sen blir det att åka på en träff i Läggesta