Hallå igen flickor o pojkar!

Jag är äntligen tillbaka!!!!!
Nu har jag äntligen köpt mig en ny telefon så jag kan fota igen

Trots att det har stått still här så har det hänt mycket med bilen

Så kan ju börja med en bild på min trogne gamle vän som jag lyckades köra över

![https://www1.garaget.org/gallery/images/212/211510/211510-ba201817a6db49b8569e87a499f80d4a.jpg]()
Sen vet jag inte var jag ska böra

Det är ju egentligen hur mycket som helst att berätta men börjar med att jag körde bakaxelras

Till en början trodde jag det var upphängningen av bakaxeln som fick sig en omgång när jag råkade sladda "ner i" en dagvattenbrunn, den var licksom ca 10cm längr ner än själva asfalten

Så det var att köra hem försigtigt till garaget o ta sig ann det

Jag bytte "hundbenen" som jag trodde det var bussningarna som var dåliga

Glad som jag var när jag fått ihop det så byggde jag även dit dubbla krängningshämmare bak

Fick lov att ta den krängaren från min andra vita 740 då jag inte hade någon extra krängare till hands då

Sen dagen efter när jag skulle ut o göra av med lite onödigt mönsterdjup så var klonkandet fortfarande där

Jag lyfte upp bilen då jag tänkte att det kanske kunde vara hardyskivan, men det var det inte

Däremot kunde jag vrida kardanaxeln ett kvarts varv utan att hjulen rörde sig, så då konstaterade jag att det var bakaxeln

Så in med bilen i garaget, dagen efter så drog jag efter lunch från jobbet för att hinna byta bakaxel innan en träff som började kl 7

Så fram med en ny axel o fram med svetsen

Så nu blir det svetsdiffat

Sen ner med den gamla o upp med den nya

Har tyvärr inga bilder från detta då de ligger på min telefon som jag körde över

Ska försöka ta ur allt ur telefonen via datorn när jag har tid här någon dag

Så bilderna kanske kommer då

Hela proceduren tog i alla fall 4h

var riktigt nöjd då inget strulade
Så sen bar det iväg till träffen

Väl där så han jag inte änns lägga en repa innan låsskruven till min gasrulle lossna

så jag kunde trycka på gaspedalen men spjället rörde sig inte
Så det vart ju inte så lyckat
Var enbart låst med en M3 skruv

så får skylla mig själv

Så sen till råga på att den lilla skruven lossna så var det även här jag råkade köra över telefonen, när jag var nere på backen o kräla för att titta under bilen så måste den ha glidit ur fickan

Så när väl träffen var slut så kunde jag försiktigt rulla hem till en bekant som bor inte allt för långt därifrån o punkta dit den med svetsen istället

Så nu sitter det

Nu till det lite större som hänt med bilen

Jag var ute förra helgen o körde, lekte runt lite

Sen kom jag ut från en parkering.......2an varvstopp o sedan 3an varvstopp när jag väl släppte av för en korsning så dog bilen

inte mer med det tänkte jag o startade den igen men då hördes ett tydligt knackade

Jag slog av bilen illa kvickt o kollade runt lite i motorrummet, inget konstigt syntes, men vågade inte starta igen utifall det skulle vara vevlagerras

Efter ett tag så kom det en snubbe som frågade om jag behövde hjälp, så han bogserade mig dem 400m jag var från min tjejs hus dit vi var påväg

Så där fick bilen stå över natten då det är 5mil hemmifrån där jag bor o har mitt garage

Så dagen efter så skulle jag o en polare ta hem bilen

Han har tillgång till bilkärra så den skulle användas, dock slutade han kl22.30 så vi kom iväg ganska sent, sen var vi runt för o hämta kärra så vi var inte framme för att plocka upp bilen föräns kl12

Allt tog väldigt lång tid, då vi inte hade någon vinsch på kärran utan var tvungen att köra med ett kort kedjespel som jag hade med mig

så när jag väl kom hem efter att ha kört hem bilen o fått in den i garaget o varit runt o lämnat kärran så var kl 3 på nattten

Jag som skulle upp kl 6 dagen efter för att jobba

Man var ju lite trött kan jag säga

Nu har det varit mycket text så nu är det dax för bilder

Någon dag efter hemkomsten så började jag koppla loss sladdar o s v till motorn så jag kunde lyfta ur den

Efter att avgasröret hade bråkat med mig i någon timme så fick jag äntligen isär det o vipps så var motorn ur

![https://www1.garaget.org/gallery/images/212/211510/211510-e1b99f18cffcc15c738d7b458ced33fe.jpg]()
![https://www1.garaget.org/gallery/images/212/211510/211510-ac95c72c4c6d38c240055fbbfaf2d373.jpg]()
Så igår började jag riva

Då gjorde jag en otrevlig upptäkt

En av dem små skruvarna som sitter inne i själva spjället, som liksom håller i själva "klaffen" i spjället var borta
Så den vill tydligen leka kurragömma

Så det var bara att skruva bort insug o grenrör med turbo o börja ta isär

![https://www1.garaget.org/gallery/images/212/211510/211510-368ff5caf83f37c7c77844106c3213e6.jpg]()
![https://www1.garaget.org/gallery/images/212/211510/211510-3a940532e13e844e6fadd36872b27296.jpg]()
![https://www1.garaget.org/gallery/images/212/211510/211510-921bfae3111d7c82b56511c50fb32a0d.jpg]()
När jag väl plockat bort toppen så hittade jag den lilla j@vla skruven

Där sitter den, instansad i 4e cylinderns kolv
![https://www1.garaget.org/gallery/images/212/211510/211510-c22e7c02b5ee5ae43e46b6672664fb56.jpg]()
![https://www1.garaget.org/gallery/images/212/211510/211510-3a8c8dc578142ed0bf2e8e1d140d723d.jpg]()
Även toppen har fått sig lite märken av skruven

Jag gjorde ett leak-down test innan toppen demonterades o det visade att avgasporten inte höll tätt så toppen måste ses över

Det ska jag o en jag känner göra i helgen

Då ska vi slipa till skadorna samt kolla om vi kan slipa in ventilerna igen

Men jag slängde in toppen i avfettningstvätten för att skrubbade lite
![https://www1.garaget.org/gallery/images/212/211510/211510-8848d78ece08bdd3d73dc487fb064dde.jpg]()
Efter det så demonterades det sista på blocket o så vändes den runt för att demonteras ännu mer

Nu kommer det spännande, få se om det är lagerras

![https://www1.garaget.org/gallery/images/212/211510/211510-107baa6f14a7b193cddf433b88ea3304.jpg]()
![https://www1.garaget.org/gallery/images/212/211510/211510-2b8a392ac04134146de733557020a042.jpg]()
Och det var det kan jag säga

Detta är 4e cylinderns vevlager
![https://www1.garaget.org/gallery/images/212/211510/211510-2930cf20d5dccaaeb0cbb7ddb82a7e77.jpg]()
O här är 1ans

och alla uppradade bredvid varandra
![https://www1.garaget.org/gallery/images/212/211510/211510-62fb5a07af82e79000c4b72fb06d9491.jpg]()
![https://www1.garaget.org/gallery/images/212/211510/211510-c679bf351d1532d283c8cef3dc85969c.jpg]()
Då var alla kolvar o stakar ute

Skönt att stakarna o resten av kolvarna inte tagit någon skada

![https://www1.garaget.org/gallery/images/212/211510/211510-1fe565ef109b0643665ba278f818870d.jpg]()
![https://www1.garaget.org/gallery/images/212/211510/211510-d4731597bb420616ed59a7d8f572e17f.jpg]()
När dem var ute så lossades överfallen till ramlagerna

Även dessa såg ledsna ut

![https://www1.garaget.org/gallery/images/212/211510/211510-b1df3a5a0474598bb13876d138450819.jpg]()
![https://www1.garaget.org/gallery/images/212/211510/211510-315db7f92151187666a67e7595ce2ea8.jpg]()
Sen fick veven åka ur

o nu var det ett tomt block

![https://www1.garaget.org/gallery/images/212/211510/211510-7255a645eb28656f58897791af51bf4d.jpg]()
![https://www1.garaget.org/gallery/images/212/211510/211510-8edd54695040833d926668fcbdbc05fb.jpg]()
Oljekylnings-munstyckena lossades också o så fick även blocket åka in i tvätten

![https://www1.garaget.org/gallery/images/212/211510/211510-49de7c11fcd456260e56e501355ef56b.jpg]()
![https://www1.garaget.org/gallery/images/212/211510/211510-1d1c2fdf87f97acddfd4aa585a19614e.jpg]()
![https://www1.garaget.org/gallery/images/212/211510/211510-beb78900c3f2db2fe5fd8d5728708d9b.jpg]()
Det blir ju lite rörigt när man plockar isär allt

![https://www1.garaget.org/gallery/images/212/211510/211510-dd9939929de0170da7c1e060e6352662.jpg]()
![https://www1.garaget.org/gallery/images/212/211510/211510-0a48697ca4ad5df68a08b7e8a21ccae9.jpg]()
Det var de jag han med igår

Lyckades plocka isär hela motorn så jag var nöjd

Idag så fortsatte jag med att spola rent blocket med högtryckstvätten

spolade alla kanaler o s v för att få bort allt metallspån efter lagrena

Så imorgon blir det att hona blocket
![https://www1.garaget.org/gallery/images/212/211510/211510-d191d79ba023bccf106722f6c4e544e3.jpg]()
Jag lyckades även få in två nya skåp på min plats i garaget

Känns skönt så slipper man ha allt liggandes på golvet i lådor

Kommer även få vara min arbetsbänk

![https://www1.garaget.org/gallery/images/212/211510/211510-6025b39b2a28d6ed4c702683e9ec2c1b.jpg]()
Sen var det bara plocka ihopp för dagen

Har inte lyckats etablera mig i skåpen ännu som det syns

Här står skönheten o längtar ut på vägarna igen

![https://www1.garaget.org/gallery/images/212/211510/211510-13a7982d30e877b61eb1e5df697588ea.jpg]()
När jag ändå hade en bil med kärra som jag kört hit skåpen med så kunde jag rens bort lite skit jag hade liggandes, även lite däck jag hade där

De fick åka till andra garaget där jag även har ett av mina däckföråd
Är ju alltid bra att ha en lite buffert

Har 4 staplar till med däck som jag har hemma också

![https://www1.garaget.org/gallery/images/212/211510/211510-b6ba6e7af6d732865afbdcf3c875cc7c.jpg]()
Jag var även igår o hämtade några däck av en föredetta kollega

Alltid trevligt med folk som hör av sig o frågar om man vill ha däck

I detta fall var det 4st 16" XC70 fälgar med någon millimeter kvar på däcken

Även så fick jag med mig isdäck till hojj

Kan alltid vara bra att ha

En extra bra sak med fälgarna var att dem var 16" Har nämligen inte haft några 16" fälgar innan, men har en hel del 16" däck

så det är ju skönt att jag fick ta på fälgar så jag kan bli av med sånna däck också

![https://www1.garaget.org/gallery/images/212/211510/211510-f8623642c808c60df760312780b7a539.jpg]()
Det var allt jag hade för nu

Hahaa

Det blev 30st bilder o en redig bunt text
Hoppas jag inte tröttade ut er allt för mycket

Kommentera gärna era tankar och ideer

Kommer spekulera om varför jag fick raset i en kommande uppdate

Känns som det blir så väldigt mycket på en gång annars

Ha det bra så hörs vi!

/ Lundberg