Hej Det här är min projekttråd om min Volvo 740 Tic som jag byggt en 16v turbomotor i. Jag kommer dela mycket bilder och berätta om bilen o det runt om :) Även mycket tankar o mina ideer samt mina egna konstruktioner :)... Visa mer
Vilket jobb! Kul att läsa dina uppdateringar. Vevhusventilationen var smart, ska bli intressant att se om det funkar.
Tack, Kul att du gillar det Ja absolut kommer den funka, Så som jag hade innan nu, så hade jag en 20- samt en 16mm o det funkade riktigt bra o nu med ännu större slang så kommer luften gå ännu öångsammare vilket leder till att luften drar med sig mindre oljedimma
Fy fan va kablar de är i bilen 😂 men kommer göra gott p viken som sagt Vi får ta och ses den 6 maj tänkte åka kolla hur Barkarby träffen är då 😉
Fy fan va kablar de är i bilen 😂 men kommer göra gott p viken som sagt Vi får ta och ses den 6 maj tänkte åka kolla hur Barkarby träffen är då 😉
Ja men visst, helt galet Ja o inte bara vikten utan enkelheten då jag kommer bygga allt själv o inte bara dra till det jag behöver
Ja men absolut, ska verkligen försöka ha bilen klar till dess men borde gå, nu har jag ju i stort sett alla bitar, ska köpa buren nu o bygga in den, även lite andra fix o trix, sen bygga ihop motorn men det går ju fort Det är en sjukt stor träff så absolut värt att komma Dock finns det inte så stor möjlighet att burna då det är vääldigt mycket poliser men fortfarande kul o kolla på alla bilar
Hej alla tjejer o killar Idag har jag varit i garaget o pillar lite
Började med att ta med min MIG svets som jag fick av en polare då han aldrig fick den att funka. Så nu tänkte jag att jag skulle försöka mig på att laga den o började med att koppla in den o testa Jag vred upp trådmatningen o vips så funkade det hur bra som helst Så nu har jag en svets att använda för bland annat rostlagning av golvet, Miggy ska få göra undervärk
Här ser man även hur det ser ut när jag tagit bort balken samt stolsboxarna Kommer bli sååå myckdet skönare att laga golvet nu när jag bara kan lägga en rak plåt
Närbilder på de rostskador som finns på förargolvet förövrigt så är det här i stort sätt de ända rost på bilen o det är skönt
Här är dem stackars små plåtbitarna Även dem hade blivit rostskadade, så jag kapade bort den värsta rosten o sen blästrades dem Sen fick dem grundfärg o topplager ska ju svetsa dit dem här sen men då slipar jag bara bort färgen just där
Sen skruvades detta värmeskydd bort. Eftersom det är så väldigt tajt mellan grenrör o torpedväggen så är tanken att jag ska kapa ur o bygga en "tunnel" för downpipen Denna tunnel ska ju även fortsätta under bilen så kommer bli riktigt bra tror jag O då kommer jag ju även kunna ha 3,5" downpipe Hmmmm får se vad det blir av det
Till sist fick bilen bli uppallad så nu är den redo inför vad som komma skall Vill ha bilen ståendes på hjulen när jag bygger buren så det inte blir konstiga spänningar i karossen Framhjulen står på boxar medans bakänden står på pallbockar, men i bakaxeln, så det är ju samma sak som att den skulle stå på hjulen
Snyggt bygge! Funderade på, kör du slang hela vägen till hydraulkryckan? Tycker dom flesta kör med rör, men vore ju smidigare om man kunde köra slang hela vägen
Snyggt bygge! Funderade på, kör du slang hela vägen till hydraulkryckan? Tycker dom flesta kör med rör, men vore ju smidigare om man kunde köra slang hela vägen
Tack så mycket Japp det gör jag, dock är det betydlöigt mycket dyrare än att köpa rör Men det är väldigt smidigt
Tjabba Nu var det ett tag sedan jag uppdaterade, det är på grund av att jag inte har kunnat gå in på garaget.org via mitt trådlösa internet hemma Jag kan fortfarande inte göra det så nu sitter jag hos en polare o skriver
Men nu har det hänt otroligt mycket saker i garaget
Började med att ta o tvångsköra tankpumpen för o tömma ur all soppa som var i bilen Tankade nästan fullt samma dag som raset så har legat ca 50L soppa i några månader nu Så det fick åka ner i brukisen istället
Sen kunde jag plocka ner tanken Även bränsleledningarna samt strömkabeln plockades bort
Sen för att förenkal hela burbyggnationen samt allt så plockades dörrar samt vindrutan bort
Efter det var det dax att kapa upp golvet samt slipa rent
Sen efter några timmars arbete såg golvet ut såhär
Efter det så svetsades "stolsbulorna" tillbaka samt förstärkningsbalken som även boxades in Sen grundades allt o karosserifog applicerades i alla skarvar
Efter det så ställdes bilen ner på backen igen o vändes runt så jag lättare kunde komma åt passagerarsidan Nu ska det byggas avgastunnel
Kapade upp golvet
O efter ytterligare några timmar så såg det ur såhär
...Svetsa tillbaka förstärkningsbalken sen grundfärg samt foga Här ser man även min förstärkning jag gjorde i bakkant av tunneln det är för att jag kapade bort balken som gick där under golvet för att få extra plats Ska även svetsa dit en järn under så det blir som en ring som avgasröret går igenom sem det är vid kardanen
Efter att golvet var klart så kapades fästena för baksätet bort Nu finns det ingen återvändo
Här påbörjades tätningen av brandväggen De mellanrummen som fanns bankades in samt punktades o så svetsades en plåt över det mittersta hålet
...grundfärg samt fog
Har börjat att kapa ur i torpedväggen för mer plats också
O nu har jag även börjat bygga på en ny catshtank till bränslet, denna gång med dubbla utgångar för pumpar Här är lite delar redo som kommer användas
Svetsa dit den gängade delen
Sen svetsades mer delar ihop
Fortsättning följer...
Ett dummyblock togs fram där jag monterade motorfästen samt nya växellådan o så lyftes paketet i Nu var det konstruktion av växellådsbalk på G
O efter lite kapande, bockande, borrande, slipande samt punktande så såg dem båda delarna ut såhär Fäste till växellådan samt växellådsbalk
Sen fixades dem sista detaljerna till o TIGen fick komma fram
Visste ni att REEBOK har börjat sälja växellådskuddar Svarvade till två hockeypuckar som ska få bli mina nya kuddar
Efter blästring samt lack så såg resultateet ut såhär
O som avslutning på denna uppdatering
Det var de jag hade Blev en lång uppdatering Men så blir det när jag har mycket bilder Hoppas det var kul att läsa o kommentera jättegärna All feedback, ideer samt tankar är välkomna
Hej Nu har jag hunnit med ytterligare lite grejjer
Började lyfta i dummymotorn igen då jag hjälpte en polare bygga downpipe Så i med den igen o på med en 8v topp med grenrör o turbo denna gång
Då passade jag även på att testa så växellådsbalken passade o det gjorde den klockrent Behövde inte änns borra upp hålen lite
Sen klippte jag till några plåtbitar som jag har svetsat dit då jag ska täcka igen alla onödiga hål Fint att svetsa galvaniserad kaross
Och så var det äntligen dax för hålet i torpedväggen Ur med dummymotorn igen o så börjades de kapa till en plåt som bockades o fixades med o efter en bra stund såg det ut såhär Är inte klar ännu Mer blir det imorogn
Som avslutning får jag visa min nya catshtank som nu är klar o lackad
Det var de jag hade för nu Ha det bra så hörs vi snart igen
Tja Nu har jag inte kunnat uppdatera på ett tag då jag har haft ytterligare problem med internetet Men nu ska det förhoppningsvis vara bra igen så nu kör vi en rejäl uppdate, det har nämligen hänt mycket saker
Börjar där jag slutade med attslipa till o svetsa i det sista vid torpedväggen samt täta några fler hål i motorrummet
Sen grunda o foga jag motorrummet samt torpedväggen Jag sprutade på mycket färg så det ska rinna o krypa in i dem små mellanrummet o rostskydda samt täta. Därför man ser runningar kommer slipa ner det lite i motorrummet sedan så man inte ska se rinningarna
Sen var jag o några till upp till årsunda o kollade på speedweek riktigt trevligt o många fina byggen
O när jag kom hem började jag måtta o slipa till plåtar för boxarna där buren ska stå 3mm plåt som i reglementet med rätt storlek på plåtarna
Sen togs dem loss för att helsvetsas med TIGen
Svetsad på insidan också Efter det så borrades det hål o så svetsades svetsmuttrar på plats Enligt reglementet måste det vara minst 3st M8 skruvar men jag tog till med en extra för att få det symmetriskt
När dem var färdiga så punktades dem tillbaka i bilen o så kunde huvudbågen passas in
Sen kapades framåtstävorna till samt slipades in så dem passade bra mot huvudbågen (Notchar med vinkelslipen)
När jag bestämt längden på röret så kunde jag börja med dem främre boxarna
Efter det så var det dax för hjälmrören Dessa bockade jag lite utåt så dem blir mer slimmade mot karossen så jag får mer rum för huvudet
O så var det dax för dem sista rören innan jag kan sänka ner buren så jag kan svetsa runt om Takrören Dessa tänkte jag väldigt mycket på hur jag skulle ha o hur jag ville ha dem men kom fram till att detta blir det bästa o starkaste Var lite rädd för att det skulle bli väldigt svårt med nochningen där i mitten när jag ska dela rör nr2 i krysset men det gick väldigt bra börjar bli väldigt bra på att notcha nu så det gick förhållandevis snabbt o blev otroligt bra
Sen i brist på annat att göra så slipade jag även i mottenröret i huvudbågen denna sitter bara ditklämd då denna ska svetsa i efter att buren har sänkts ner o är uppe igen
Det var så långt jag har kommit nu Nästa steg blir att helsvetsa alla skarver nu som jag tidigare nämnde kommer jag sänka ner buren från boxarna o kanske även borra hål i golvet för att få ner den tillräckligt långt
Men det var allt jag hade för idag Hoppas det var kul o läsa o så ber jag om ursäkt att det varit sådana mellanrum mellan uppdateringarna