Bmw eller Volvo?

jonhja
7 mars 2015 · 10 Inlägg

Hej!

Ska köpa min första bil nu till våren men vet inte vad ja ska köpa. Jag har under 30k att lägga och eftersom att jag fortfarande studerar så får den inte vara allt för dyr i drift. Den ska vara kul att köra så vill gärna ha en bakhjulsdriven. smile

Har funderat mycket på en bmw 318 eller 320 dels för utseendet och sen för att många säger att dom funkar riktigt bra men har också hört att dom kostar som satan att laga om någonting går sönder. Eftersom att det är min första bil och jag kommer att sladda och förmodligen sätta mig i en snödriva någon gång så undrar jag om det är värt att köpa en bmw eller om jag ska köpa en volvo 740 så jag kan leka utan att bry mig så mycket men då har jag hört att dom är lite väl törstiga att leka med. neutral

Vet ni någon annan bra förstabil så får ni gärna skriva de också.

Skulle vara schysst om ni kunde hjälpa mig smile

Errorist
7 mars 2015 · 157 Inlägg

Om du har ont om pengar och vill leka med bilen så skulle jag välja volvo. billigt och lätta att fixa när något pajar.

Tchn226
8 mars 2015 · 207 Inlägg

första bakhjulsdrivna? Ovlov skitet.. kört bakhjulsdrivet förr och vet hur du ska hantera det: BMW!!
mycket bättre komfort i bmw, mer lyxigt och du kommer åka riktigt billigt i en 318  smile min ligger på 0.65 sommartid
kostar lite mer att fixa om dyra saker pajar men det gör alla tyska bilar.

BMW 320 Ci (2003)
DiwraZ Konnässör/TaxiChaufför
8 mars 2015 · 3 730 Inlägg

Numer kan du åka vilket som. E36 har sjunkit såpass i pris att var och varannan 18åring åker dessa. Det öppnar upp för billiga begagnade delar. Vad åker din kompisar? Åker dessa BMW ska du oxå åka det om det är ekonomin som går först. Annars är det vilket som... Är du med på hur jag tänker?

Avundsjuka blickar är det bästa jag vet...
...och självgodhet är en Dygd!!
Dannne11
8 mars 2015 · 412 Inlägg

Kör på BMW! Bra mycket mer komfort och effekt för pengarna enligt mig! Inte allt för dyra att laga heller.
Har en BMW E34 525tds (a-traktor men men) Har en inkomst på 1700kr i månaden och jag klara mig gått och väl även när skit har gått sönder. Köper man det billigare på skruvat eller kör på feltema så klarar man sig fint!

uhlin
8 mars 2015 · 2 834 Inlägg

Kör på BMW:n, roligare och bättre komfort, och delar till dem är inte så dyra som det sägs om nåt skulle hända.

Råder dig till att gå upp till minst 320 så du får sexan i den, inte så farligt törstiga. (beror förstås på hur du kör)

Men kolla så du inte köper dig ett "lik" De kan ju ha en tendens till att va väldigt hårt körda. I fråga om det kan nog kanske 318 va lite säkrare kort, men de är heller inte lika roliga, BMW hör ihop med sexcylindriga motorer anser jag.

Volvo_Mannen Volvoskadad
8 mars 2015 · 6 017 Inlägg

Är 740 ens ett alternativ när man kan få en 940 med turbomotor för kaffepengar?

Jonas
jonhja
8 mars 2015 · 10 Inlägg

tack för svaren, blir nog en bmw då smile

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
8 mars 2015 · 17 466 Inlägg

jonhja skrev:
tack för svaren, blir nog en bmw då smile

En BMW är inte fel. Den går fint. Glöm bara inte att sköta den väl med service & så vidare. Då går de i evighet.
En Volvo är träig men skiter man i underhåll i några år så tuffar den på ändå.

Det beror väl på vad den får kosta varje månad.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
jonhja
8 mars 2015 · 10 Inlägg

Är det föresten stor skillnad i bränsleförbrukningen på en 318 och en 320?

Tchn226
8 mars 2015 · 207 Inlägg

uhlin skrev:
Kör på BMW:n, roligare och bättre komfort, och delar till dem är inte så dyra som det sägs om nåt skulle hända.

Råder dig till att gå upp till minst 320 så du får sexan i den, inte så farligt törstiga. (beror förstås på hur du kör)

Men kolla så du inte köper dig ett "lik" De kan ju ha en tendens till att va väldigt hårt körda. I fråga om det kan nog kanske 318 va lite säkrare kort, men de är heller inte lika roliga, BMW hör ihop med sexcylindriga motorer anser jag.

Lika roliga är dom verkligen inte men 316 och 318 är budgetmotorerna för dom ekonomiska som vill äga en bmw, en 4'a som drar runt 0.6-0.7 blandad körning (beroende på skick), billigare reservdelar, enklare meka med men fortfarande roliga på småvägar då du har ett bra vrid trots lilla volymen på motorn och sugis dessutom =)enda nackdelen jag ser med 4 cylindriga bmw'n är generatorn.. största generatorn är en 100A och bygger du ljud i bilen så kommer inte generatorn orka med, märks direkt på varvtalet när jag tänder mina extraljus ex-vis hmm

Förbrukningsskillnaden mellan 318 - 320 är ca 1-1.2dl/mil blandad körning den är inte stor som sagt smile finns garanterat folk som kör sina 320 på lägre förbrukning men det är vad bmw själva säger om bilen och vad jag kört så stämmer den ganska bra tongue 325 däremot ligger på långkörning ungefär som den lilla 318 men stad och blandad är väldigt mycket högre.
hoppas mitt inlägg hjälper dig lite smile

BMW 320 Ci (2003)
Dr_struts
9 mars 2015 · 1 861 Inlägg

Bara jag som är tråkig och tänker typ predika om hur mycket bättre det är med FWD i förstabil?

Vet hur kul det är med RWD men samtidigt så är det smart att starta med något billigt att äga! FWD är dessutom mycket lättare att lära sig köra med! Lek runt i en golf i två år och lär dig köra fort med något sådant och hoppa upp i värre bil när du har råd och har fått lite trafik/bilvana! Du kommer ha råd och åka och du kommer att köra skiten ur polarna, lär dig vänsterbromsa så har du en kul bil på vintern med!

Jag hade valt en Sierra alla dagar om jag skulle ha RWD dock... Saphiren med 2.0 DOHC motorn den går fint också bra bil att lära sig köra i! smile

Ford Sierra GT "Tredje gången gillt" (1992)
jonhja
9 mars 2015 · 10 Inlägg

efter som att jag inte har någon aning om hur man svarar på bara en fråga (ny på dehär forumet) så skriver ja här istället :p

Så om jag ska ha bra högtalare o stereo så är de bättre att köpa en 320 då? är delarna isf dyrare till dom om någonting går sönder?

FWD är säkert bättre att börja köra med och förmodligen säkrare också men känner ingen som tycker att det är lika kul att köra med. Kommer ju ändå inte köra som en idiot första tiden utan ska lära mig sladda osv på stora ytor. Känner att jag hellre leker av mig när jag är yngre och mina vänner också tycker att de är kul att sladda smile

Toddemannen
9 mars 2015 · 664 Inlägg

Kolla försäkringen den är rätt saftig... (för BMWn alltså)

Dr_struts
9 mars 2015 · 1 861 Inlägg

jonhja skrev:
efter som att jag inte har någon aning om hur man svarar på bara en fråga (ny på dehär forumet) så skriver ja här istället :p

Så om jag ska ha bra högtalare o stereo så är de bättre att köpa en 320 då? är delarna isf dyrare till dom om någonting går sönder?

FWD är säkert bättre att börja köra med och förmodligen säkrare också men känner ingen som tycker att det är lika kul att köra med. Kommer ju ändå inte köra som en idiot första tiden utan ska lära mig sladda osv på stora ytor. Känner att jag hellre leker av mig när jag är yngre och mina vänner också tycker att de är kul att sladda smile

Du klickar på citera nere i hörnet av kommentaren! ^^

Bra ljud och stereo bygger man ju lätt i alla bilar... Och jag skulle fortfarande valt något framhjulsdrivet... Är 22 år och kör Saab 9-3 steg 3, soppa snål, billig försäkring och jag har piskat många bilar (BMW e46 330i är en av dom) jag gav 9k för min färdig chippad med 3" system osv... du får MYCKET mer bil för pengarna om du väljer något lite mer genomtänkt än bara roligt smile

Ford Sierra GT "Tredje gången gillt" (1992)
Tchn226
9 mars 2015 · 207 Inlägg

Dr_struts skrev:

jonhja skrev:
efter som att jag inte har någon aning om hur man svarar på bara en fråga (ny på dehär forumet) så skriver ja här istället :p

Så om jag ska ha bra högtalare o stereo så är de bättre att köpa en 320 då? är delarna isf dyrare till dom om någonting går sönder?

FWD är säkert bättre att börja köra med och förmodligen säkrare också men känner ingen som tycker att det är lika kul att köra med. Kommer ju ändå inte köra som en idiot första tiden utan ska lära mig sladda osv på stora ytor. Känner att jag hellre leker av mig när jag är yngre och mina vänner också tycker att de är kul att sladda smile

Du klickar på citera nere i hörnet av kommentaren! ^^

Bra ljud och stereo bygger man ju lätt i alla bilar... Och jag skulle fortfarande valt något framhjulsdrivet... Är 22 år och kör Saab 9-3 steg 3, soppa snål, billig försäkring och jag har piskat många bilar (BMW e46 330i är en av dom) jag gav 9k för min färdig chippad med 3" system osv... du får MYCKET mer bil för pengarna om du väljer något lite mer genomtänkt än bara roligt smile

japp säger faktiskt detsamma tongue kör Nordicmappad 9.3 Aero sommartid vanligtvis o den drar det mesta på vägarna smile 330i är inga bekymmer o dra ifrån, men soppasnål håller ja inte med om tongue 1l/mil räknar ja inte som snålt wink

BMW 320 Ci (2003)
Dr_struts
10 mars 2015 · 1 861 Inlägg

Tchn226 skrev:

Dr_struts skrev:

jonhja skrev:
efter som att jag inte har någon aning om hur man svarar på bara en fråga (ny på dehär forumet) så skriver ja här istället :p

Så om jag ska ha bra högtalare o stereo så är de bättre att köpa en 320 då? är delarna isf dyrare till dom om någonting går sönder?

FWD är säkert bättre att börja köra med och förmodligen säkrare också men känner ingen som tycker att det är lika kul att köra med. Kommer ju ändå inte köra som en idiot första tiden utan ska lära mig sladda osv på stora ytor. Känner att jag hellre leker av mig när jag är yngre och mina vänner också tycker att de är kul att sladda smile

Du klickar på citera nere i hörnet av kommentaren! ^^

Bra ljud och stereo bygger man ju lätt i alla bilar... Och jag skulle fortfarande valt något framhjulsdrivet... Är 22 år och kör Saab 9-3 steg 3, soppa snål, billig försäkring och jag har piskat många bilar (BMW e46 330i är en av dom) jag gav 9k för min färdig chippad med 3" system osv... du får MYCKET mer bil för pengarna om du väljer något lite mer genomtänkt än bara roligt smile

japp säger faktiskt detsamma tongue kör Nordicmappad 9.3 Aero sommartid vanligtvis o den drar det mesta på vägarna smile 330i är inga bekymmer o dra ifrån, men soppasnål håller ja inte med om tongue 1l/mil räknar ja inte som snålt wink

Åker runt på 0.62 jag big_smile

Ford Sierra GT "Tredje gången gillt" (1992)
uhlin
10 mars 2015 · 2 834 Inlägg

Dr_struts skrev:

Tchn226 skrev:

Dr_struts skrev:

Du klickar på citera nere i hörnet av kommentaren! ^^

Bra ljud och stereo bygger man ju lätt i alla bilar... Och jag skulle fortfarande valt något framhjulsdrivet... Är 22 år och kör Saab 9-3 steg 3, soppa snål, billig försäkring och jag har piskat många bilar (BMW e46 330i är en av dom) jag gav 9k för min färdig chippad med 3" system osv... du får MYCKET mer bil för pengarna om du väljer något lite mer genomtänkt än bara roligt smile

japp säger faktiskt detsamma tongue kör Nordicmappad 9.3 Aero sommartid vanligtvis o den drar det mesta på vägarna smile 330i är inga bekymmer o dra ifrån, men soppasnål håller ja inte med om tongue 1l/mil räknar ja inte som snålt wink

Åker runt på 0.62 jag big_smile

Då kör du ganska så lugnt om du ligger på 0,62 lit/mil?

Dr_struts
10 mars 2015 · 1 861 Inlägg

uhlin skrev:

Dr_struts skrev:

Tchn226 skrev:

japp säger faktiskt detsamma tongue kör Nordicmappad 9.3 Aero sommartid vanligtvis o den drar det mesta på vägarna smile 330i är inga bekymmer o dra ifrån, men soppasnål håller ja inte med om tongue 1l/mil räknar ja inte som snålt wink

Åker runt på 0.62 jag big_smile

Då kör du ganska så lugnt om du ligger på 0,62 lit/mil?

Vill väl inte påstå att jag bromsar upp trafiken och någon hårig omkörning är medräknad ^^ Jag har en magisk högerfot säger många... Lyckats köra 9-5 kombi med aero steg 1 på 0.87 på e85 tongue

Morsan kör runt på 0.76 med min saab! Kompisen åker runt på 0.87 med sin ng900 steg 2 och han kör allt annat än ekonomiskt... ^^

Ford Sierra GT "Tredje gången gillt" (1992)
Tchn226
10 mars 2015 · 207 Inlägg

Dr_struts skrev:

Tchn226 skrev:

Dr_struts skrev:

Du klickar på citera nere i hörnet av kommentaren! ^^

Bra ljud och stereo bygger man ju lätt i alla bilar... Och jag skulle fortfarande valt något framhjulsdrivet... Är 22 år och kör Saab 9-3 steg 3, soppa snål, billig försäkring och jag har piskat många bilar (BMW e46 330i är en av dom) jag gav 9k för min färdig chippad med 3" system osv... du får MYCKET mer bil för pengarna om du väljer något lite mer genomtänkt än bara roligt smile

japp säger faktiskt detsamma tongue kör Nordicmappad 9.3 Aero sommartid vanligtvis o den drar det mesta på vägarna smile 330i är inga bekymmer o dra ifrån, men soppasnål håller ja inte med om tongue 1l/mil räknar ja inte som snålt wink

Åker runt på 0.62 jag big_smile

jao långkörning är ja nere på ca 0.68 tongue

BMW 320 Ci (2003)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang