5606
Sök

Felsökning av elektrisk kylfläkt Passat 1.8T - 03

8 Inlägg
8 mars 2015
Trådstartare
Jag undrar om någon vet hur jag gör en felsökning på den elektriska kylfläkten.

Avstängd
10 388 Inlägg
8 mars 2015
focal skrev:
Jag undrar om någon vet hur jag gör en felsökning på den elektriska kylfläkten.

Ehm...beror ju lite på vad det är du ska felsöka? Går den hela tiden? Bara ibland? Inte alls? Låter den "ekki-ekki-ekki-pitang-zoom-boing!"?

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!

8 Inlägg
8 mars 2015
Trådstartare
Den går inte alls.

Avstängd
10 388 Inlägg
8 mars 2015
focal skrev:
Den går inte alls.

Ok. Steg 1 kan ju vara att kontrollera att fläkten i sig fungerar. Plugga loss och direktmata den och se så den snurrar.

Snurrar väl normalt inte så mycket under vinterhalvåret iofs.

8 Inlägg
8 mars 2015
Trådstartare
Jo precis, försökt hitta vart den sitter och de flesta säger att det ska finnas 3 stift. Är inte helt hundra om jag följt rätt kabel, men den som går från fläkten går upp och sitter nära oljebehållaren för servon och har 2 stift.

Eller är jag helt ute och cyklar? smile

Avstängd
10 388 Inlägg
8 mars 2015
focal skrev:
Jo precis, försökt hitta vart den sitter och de flesta säger att det ska finnas 3 stift. Är inte helt hundra om jag följt rätt kabel, men den som går från fläkten går upp och sitter nära oljebehållaren för servon och har 2 stift.

Eller är jag helt ute och cyklar? smile

Nej inte 3 väl? Är väl 2 eller 4 har jag bestämt för mig är det som gäller för en Passat 03:a (kan dock minnas fel).

Du har den som ser ut såhär?

http://zap99.ru/images/vag/1j0973852.jpg

eller såhär;

http://i.ebayimg.com/00/s/NjAwWDgwMA==/z/bCYAAOxyJX1TEgfD/$_35.JPG

^^ Beroende på i vilken ände man tittar

3 stift brukar innebära att fläkten är direkt kopplad till termobrytaren i kylaren. Ström in på ett stift (till givaren, går i samma kablage) och sen två som går tillbaka till fläkten, beroende på vilken hastighet som fläkten ska snurra (ena stiftet är då för låg hastighet, och det andra hög)
Senast redigerat av it_mutt (8 mars 2015)

8 Inlägg
8 mars 2015
Trådstartare
precis, den ser ut som första bilden med 2 stift i. fläkten är stendöd när jag skickar på ström i den kontakten.

Avstängd
10 388 Inlägg
8 mars 2015
focal skrev:
precis, den ser ut som första bilden med 2 stift i. fläkten är stendöd när jag skickar på ström i den kontakten.

Spontant bör den ju då snurra, givetvis under förutsättning att den inte jordar på "annat håll". Men efter att ha tittat lite på en sprängskiss ser det onekligen ut som om det är den enda kabel som går därifrån.

Du skulle möjligen kunna mäta och se om du får ström ut i kablarna från "bilsidan" s.a.s.
Ett alternativ kan ju vara att koppla in en liten 5w-lampa eller liknande på bilsidan, och se om den tänds efter "en stund". Då vet du ju iaf att det skickas ström till fläkten. Och snurrar den inte då så är där ju inte så mycket att välja på.

Även om jag tycker att det redan nu låter som en död fläkt.

8 Inlägg
8 mars 2015
Trådstartare
ström kommer det fram till kopplingen iaf, så det blir ett fläkt byte. tack för all hjälp! big_smile

Avstängd
10 388 Inlägg
8 mars 2015
focal skrev:
ström kommer det fram till kopplingen iaf, så det blir ett fläkt byte. tack för all hjälp! big_smile

Ah, ja då verkar det ju inte vara mycket att välja på

Nemas o akta fingrarna wink tongue

Sök