öka ladd tryck på saab 9-5. -98

Cobicon
11 december 2006 · 179 Inlägg

Mazda6needspeed skrev:
jaoo iofs... men vilken trim firma ska man lite på då?... får inte va för dyrt heller... som man säger så mycket av pengarna som möjligt:P

Jag har kollat igenom några sidor och jämfört dem,(visserligen till min 9-3a då) och dom ligger ungefär lika i pris på dom lättare trimningarna dvs chip, filter, avgas. (spridare på 9-5)
skall man leta fler hästar sen så börjar det snabbt kosta lappar.
Kolla genom topicar på 9-5 trim så kan du få ett hum om vilka som är nöjda och vad de anser om trimfirmorna.

"En kameleont, har den samma färg som sig själv?"
Albertoo
11 december 2006 · 538 Inlägg

Mazda6needspeed skrev:
tjaa..

tänkte om nån kunde berätta vart man ökar ladd tryck på en saab 9-5 ltt...

å ungefär hur mye en vågar öka...

MVH

ta den till powerchip. 2500 för 230 hk, o sen finns ju fler steg för samma pengar men då får du köpa till hårdvara, avgassystem mm. då får du  ut ca 250 hk.

icklas
11 december 2006 · 539 Inlägg

Albertoo skrev:

Mazda6needspeed skrev:
tjaa..

tänkte om nån kunde berätta vart man ökar ladd tryck på en saab 9-5 ltt...

å ungefär hur mye en vågar öka...

MVH

ta den till powerchip. 2500 för 230 hk, o sen finns ju fler steg för samma pengar men då får du köpa till hårdvara, avgassystem mm. då får du  ut ca 250 hk.

vilka pengar då?... för ett chip?... å äre riktiga hk? endel överdriver ju bara:S

Nissan 200sx s13 "rbs13" (1991)
Cobicon
11 december 2006 · 179 Inlägg

uhh, vad det postas mycket nu, man svarar ju på fel frågor hela tiden wink

"En kameleont, har den samma färg som sig själv?"
icklas
11 december 2006 · 539 Inlägg

Cobicon skrev:
uhh, vad det postas mycket nu, man svarar ju på fel frågor hela tiden wink

hehe:P...

kollade på speedparts som nån tipsa om, såg att i steg 1 så skulle man få med öppetluftfilter å då kommer man till dillemat, äre värkligen bra då denna saaben har lmm...

och dom högre stegen som dom har tex 4 då de tär med hela bundet mä grejjer... hur blire med avgasvärden å ljudnivån?...vad ä högsta ljudnivårn man får ha?

Nissan 200sx s13 "rbs13" (1991)
jonTe
12 december 2006 · 5 710 Inlägg

Mazda6needspeed skrev:
kollade på speedparts som nån tipsa om, såg att i steg 1 så skulle man få med öppetluftfilter å då kommer man till dillemat, äre värkligen bra då denna saaben har lmm...

Jag hade valt bort det öppna filtret och istället monterat en "dieselsnok" dvs röret mellan front-->luftburk ifrån en diesel.
Bra mycket grövre rör=högre flöde men originalfilter=bibehållen renhet och ingen risk att olja förstör LMM.

Mazda6needspeed skrev:
och dom högre stegen som dom har tex 4 då de tär med hela bundet mä grejjer... hur blire med avgasvärden å ljudnivån?...vad ä högsta ljudnivårn man får ha

Naturligtsvis uttestat och godkänt, dock har du en helgodkänd bil så aaaallt för stora modifikationer kan bli "känsligt" hos SBP.


Angående trimfirmor skulle jag rekommendera att hålla sig till de kända SAAB-trimmarna, vilka de är mm kan du läsa om här:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=20690

MVH Jonas
..............
Ittas
12 december 2006 · 57 Inlägg

de allra billigaste alternativet för att höja laddtrycket är väl att t-korsa? sen kan man köpa pysventil så man kan ställa laddtrycket själv.. vet inte men tror de är de billigaste alternativet men chip ger ju mer.. wink har själv chippat min 9000 ltt så.. tongue

Albertoo
12 december 2006 · 538 Inlägg

Mazda6needspeed skrev:

Albertoo skrev:

Mazda6needspeed skrev:
tjaa..

tänkte om nån kunde berätta vart man ökar ladd tryck på en saab 9-5 ltt...

å ungefär hur mye en vågar öka...

MVH

ta den till powerchip. 2500 för 230 hk, o sen finns ju fler steg för samma pengar men då får du köpa till hårdvara, avgassystem mm. då får du  ut ca 250 hk.

vilka pengar då?... för ett chip?... å äre riktiga hk? endel överdriver ju bara:S

2500 kr för ett steg ett chip på powerchip, du får 230 hk o ca 380 nm. kolla på www.powerchip.se

icklas
12 december 2006 · 539 Inlägg

Albertoo skrev:

Mazda6needspeed skrev:

Albertoo skrev:

ta den till powerchip. 2500 för 230 hk, o sen finns ju fler steg för samma pengar men då får du köpa till hårdvara, avgassystem mm. då får du  ut ca 250 hk.

vilka pengar då?... för ett chip?... å äre riktiga hk? endel överdriver ju bara:S

2500 kr för ett steg ett chip på powerchip, du får 230 hk o ca 380 nm. kolla på www.powerchip.se

hitta bara ett chip till saab å det va steg 1 på 200hk å 260nm lr va det va...

Nissan 200sx s13 "rbs13" (1991)
Albertoo
12 december 2006 · 538 Inlägg

Mazda6needspeed skrev:

Albertoo skrev:

Mazda6needspeed skrev:

vilka pengar då?... för ett chip?... å äre riktiga hk? endel överdriver ju bara:S

2500 kr för ett steg ett chip på powerchip, du får 230 hk o ca 380 nm. kolla på www.powerchip.se

hitta bara ett chip till saab å det va steg 1 på 200hk å 260nm lr va det va...

här är en länk http://www.powerchip.se/saab.html sen beror det på vilken motor och årsmodell du har. på min 2.3t-99 ökar hk till 230 och 380 nm, jävlgt bra för 2500 kr.

jonTe
13 december 2006 · 5 710 Inlägg

Ittas skrev:
de allra billigaste alternativet för att höja laddtrycket är väl att t-korsa? sen kan man köpa pysventil så man kan ställa laddtrycket själv.. vet inte men tror de är de billigaste alternativet men chip ger ju mer.. wink har själv chippat min 9000 ltt så.. tongue

Ditt alternativ kan mycket väl bli det allra dyraste......du sätter SAABs fina laddtrycksreglering ur spel och även säkerhetsfunktionen.

Enligt mig...... väldigt dumt.....

MVH Jonas
..............
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang