Bmw E46 bränsleproblem

Fredrik_F11 Member of LowMotion
9 mars 2015 · 1 705 Inlägg

Hallå Hallå!
Min E46 320i (M54B22) har stått stilla X antal månader pga generatorn va trasig.
Jag har nu monterat en ny 120amp bosch generator och satt i ett nytt batteri samt blandat ut den gamla bensinen med ny...
Bilen startar utan problem men dör efter bara några sekunder - 1 minut.
Den går på startgas.
Kommer bensin till fuelrailen (har inte kunnat provtrycka)

Vet inte vad jag ska skriva mer men vad kan problemet vara? Ös på med frågor om ni har några!! smile

Eftersom motorn går bra på startgas så borde ju problemet vara något med att den inte får tillräckligt med soppa.

Tacksam för svar

Projekt Bmw F11 sponsrad av:
Rekondkompaniet.se
Coro-Tuning
BMW F11 "Less is More" (2012)
muuns
9 mars 2015 · 471 Inlägg

bränslepumprelät, bränslepump, bränslefilter?


Är den svårstartad eller går den igång utan större problem?

Volkswagen Golf R "20 Years edition" (2024)
Volvo 244 GL "Jubileum" (1980)
almqvist__89
9 mars 2015 · 1 140 Inlägg

Hjälper figge och fyller på lite.
Den hoppar igång direkt, går för egen maskin 5sec-1min innan den kväver sig själv, rör man gasen så dör den direkt.

Lowered cars are like girls and their high heeled shoes. She can't run in them, they're uncomfortable, and incredibly impractical...
But there's no arguing how good she looks in them!
Ford Crown victoria "P71" (2004)
muuns
9 mars 2015 · 471 Inlägg

Kolla felkoder så får ni nog svar på vad som är fel, iaf en riktlinje!

Volvo 244 GL "Jubileum" (1980)
Volkswagen Golf R "20 Years edition" (2024)
Fredrik_F11 Member of LowMotion
10 mars 2015 · 1 705 Inlägg

Tack Almqvist för att du flika in med lite bättre info! smile
Tänkte försöka komma åt pumpen imorgon och se om man kan knacka till den lite lätt om det är något som satt sig. Bilen funkade felfritt innan generatorn balla ur så får hoppas på att det är något BILLIGT och lättlöst problem.
Försöker även ragga tag på en felkodsläsare om det skulle vara någon felkod eller liknande som hindrar den att hålla igång smile

Projekt Bmw F11 sponsrad av:
Rekondkompaniet.se
Coro-Tuning
BMW F11 "Less is More" (2012)
muuns
10 mars 2015 · 471 Inlägg

figge_stunter skrev:
Tack Almqvist för att du flika in med lite bättre info! smile
Tänkte försöka komma åt pumpen imorgon och se om man kan knacka till den lite lätt om det är något som satt sig. Bilen funkade felfritt innan generatorn balla ur så får hoppas på att det är något BILLIGT och lättlöst problem.
Försöker även ragga tag på en felkodsläsare om det skulle vara någon felkod eller liknande som hindrar den att hålla igång smile

Tror de borde va något annat men om filtret sitter lätt till... Byt de då du ändå håller på, kostar inte många tior tongue

Volkswagen Golf R "20 Years edition" (2024)
Volvo 244 GL "Jubileum" (1980)
Fredrik_F11 Member of LowMotion
11 mars 2015 · 1 705 Inlägg

muuns skrev:

figge_stunter skrev:
Tack Almqvist för att du flika in med lite bättre info! smile
Tänkte försöka komma åt pumpen imorgon och se om man kan knacka till den lite lätt om det är något som satt sig. Bilen funkade felfritt innan generatorn balla ur så får hoppas på att det är något BILLIGT och lättlöst problem.
Försöker även ragga tag på en felkodsläsare om det skulle vara någon felkod eller liknande som hindrar den att hålla igång smile

Tror de borde va något annat men om filtret sitter lätt till... Byt de då du ändå håller på, kostar inte många tior tongue

Filtret sitter under bilen vänster fram och vad jag kunnat se på diverse videor på youtuve så är det rätt bökigt att byta om man inte har lyft... att bilen är sänkt och att jag inte får under domkraft gör ju inte saken lättare -.- filter kostar några hundringar medans en pump kostar lite mer än 1000kr men är lätt att byta så jag beställer nog ny pump så snart som möjligt och hoppas på att det är den som är problemet smile

Projekt Bmw F11 sponsrad av:
Rekondkompaniet.se
Coro-Tuning
BMW F11 "Less is More" (2012)
muuns
11 mars 2015 · 471 Inlägg

figge_stunter skrev:

muuns skrev:

figge_stunter skrev:
Tack Almqvist för att du flika in med lite bättre info! smile
Tänkte försöka komma åt pumpen imorgon och se om man kan knacka till den lite lätt om det är något som satt sig. Bilen funkade felfritt innan generatorn balla ur så får hoppas på att det är något BILLIGT och lättlöst problem.
Försöker även ragga tag på en felkodsläsare om det skulle vara någon felkod eller liknande som hindrar den att hålla igång smile

Tror de borde va något annat men om filtret sitter lätt till... Byt de då du ändå håller på, kostar inte många tior tongue

Filtret sitter under bilen vänster fram och vad jag kunnat se på diverse videor på youtuve så är det rätt bökigt att byta om man inte har lyft... att bilen är sänkt och att jag inte får under domkraft gör ju inte saken lättare -.- filter kostar några hundringar medans en pump kostar lite mer än 1000kr men är lätt att byta så jag beställer nog ny pump så snart som möjligt och hoppas på att det är den som är problemet smile

Du känner ingen med en likadan bil? Så du kan testa så det är något dumt fel som typ ett trasigt bränslerelä?

Btw, har ni kollat så de inte är någonting som har byggt bo i luftburken eller liknande? tongue Bilen har väl stått ett tag och de har varit kallt ute. En liknande sak har hänt mig lol, eller är ni säkra på att de har med bränsletillförseln att göra?

Volvo 244 GL "Jubileum" (1980)
Volkswagen Golf R "20 Years edition" (2024)
Fredrik_F11 Member of LowMotion
12 mars 2015 · 1 705 Inlägg

muuns skrev:

figge_stunter skrev:

muuns skrev:

Tror de borde va något annat men om filtret sitter lätt till... Byt de då du ändå håller på, kostar inte många tior tongue

Filtret sitter under bilen vänster fram och vad jag kunnat se på diverse videor på youtuve så är det rätt bökigt att byta om man inte har lyft... att bilen är sänkt och att jag inte får under domkraft gör ju inte saken lättare -.- filter kostar några hundringar medans en pump kostar lite mer än 1000kr men är lätt att byta så jag beställer nog ny pump så snart som möjligt och hoppas på att det är den som är problemet smile

Du känner ingen med en likadan bil? Så du kan testa så det är något dumt fel som typ ett trasigt bränslerelä?

Btw, har ni kollat så de inte är någonting som har byggt bo i luftburken eller liknande? tongue Bilen har väl stått ett tag och de har varit kallt ute. En liknande sak har hänt mig lol, eller är ni säkra på att de har med bränsletillförseln att göra?

Nej jag tror inte jag känner någon med likadan bil tyvärr hmm Fick låna en felkodsläsare idag så jag tänkte försöka mig på det imorgon och se om den säger något vettigt smile
Det har varit en gnagare i motorutrymmet men luftburken är "tom" förutom själva filtret då wink haha
Det borde ju vara bensinentillförseln det är fel på eftersom den går bra på startgas tongue

Projekt Bmw F11 sponsrad av:
Rekondkompaniet.se
Coro-Tuning
BMW F11 "Less is More" (2012)
Fredrik_F11 Member of LowMotion
13 mars 2015 · 1 705 Inlägg

Problemet är troligtvist löst, felsökte bilen och fick felkod "P0102" det visade sig vara torrsprickor i insugsröret som sitter precis efter lmm, så imorgon ska jag iväg till Schmiedmann.se och köpa ett nytt! Återkommer med svar om det löste problemet smile

Projekt Bmw F11 sponsrad av:
Rekondkompaniet.se
Coro-Tuning
BMW F11 "Less is More" (2012)
RobKla
13 mars 2015 · 1 Inlägg

Hej Figge.
Synd att jag inte såg detta tidigare, blev just medlem.
Hade samma problem med att bilen dog.
Resultatet var samma, en liten liten spricka i gummit mellan LMM och motor.
Schmiedmann har billig ersättare och funkar kanon, själv passade jag på att byta LMM samtidigt.
Efter bytet av båda dessa försvann problemet.

"Buy quality - Cry once"

Fredrik_F11 Member of LowMotion
13 mars 2015 · 1 705 Inlägg

RobKla skrev:
Hej Figge.
Synd att jag inte såg detta tidigare, blev just medlem.
Hade samma problem med att bilen dog.
Resultatet var samma, en liten liten spricka i gummit mellan LMM och motor.
Schmiedmann har billig ersättare och funkar kanon, själv passade jag på att byta LMM samtidigt.
Efter bytet av båda dessa försvann problemet.

"Buy quality - Cry once"

Hej, välkommen till garaget! smile
Mina insugsbälg var helt röten -.-
Men då kan vi ju göra en liten jämförelse för att se om det bara är själva bälgen som är det som orsakar problemet eller om det är lmm'en smile

Projekt Bmw F11 sponsrad av:
Rekondkompaniet.se
Coro-Tuning
BMW F11 "Less is More" (2012)
Fredrik_F11 Member of LowMotion
14 mars 2015 · 1 705 Inlägg

Köpte ny slang som sitter efter lmm idag men den går fortfarande kasst (den startar alltid men dör efter en liten stund men när man försökt ett tag så funkar det att gasa med bilen utan att den dör! Dock så är responsen på gasen väldigt konstig och seg...)

Jag kyckades självklart skjuta en kylarslang idag så måste vänta tills jag monterat en ny innan jag kan göra nya försök men vill helst inte lägga ut så mycket mer pengar på delar som funkar så om någon haft samma problem så får ni gärna säga vad lösningen va! smile
Ett alternativ är ju ny lmm som vi snackat om tidigare (tror inte det har med bensinen längre utan det måste ha med luften att göra)

Projekt Bmw F11 sponsrad av:
Rekondkompaniet.se
Coro-Tuning
BMW F11 "Less is More" (2012)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang