6796
Sök

Startar inte och mätaren hoppar när man öppnar dörrarna?

10 Inlägg
15 mars 2015
Trådstartare
Har en Corolla -99 som har gått klanderfritt i flera år. Men idag när vi skulle iväg så var bilen helt stendöd när jag vred om tändningen. Igår gick den helt perfekt. Sen kommer det ännu mer skumma. När jag öppnar dörren så börjar mätarna få tokryck och går upp och ner, upp och ner. Testar en annan dörr och samma sak. Stänger dörrarna och mätarna lugnar sig efter några sekunder. Nu startar bilen utan problem.

Vi åker ner till tvätthallen. Tvättar bilen och när vi skall åka därifrån så är det samma sak igen. Helt stendöd vid tändningspåslag. Vi får helt enkelt rulla ut bilen till en parkeringsplats. Där blir det samma sak igen med dörrarna att mätarna börjar hoppa. Plus att bränslemätare går mellan 10-25% typ vilket även leder till att lampan för låg bränslenivå tänds. Hoppas ur bilen, öppnar huven och tar bort pluspolen på batteriet. Sätter tillbaka den och då hoppas bilen igång på andra försöket.

Vågar ju inte stänga av bilen nåt mer innan vi nu kommit hem. Men när jag då stängt av den så är problemen som bortblåsta. Den startar en 4-5 ggr i rad utan att bråka och mätarna hoppar inte fast jag öppnar/stänger dörrarna.

Då jag är en total nolla på bilar så kändes det säkrast att fråga här. Känner en mekaniker lite lätt men det är ju söndag så jag kan inte rådfråga där heller. Ska gå ut lite senare och testa igen men det vore skönt att veta om det är något man kan kolla upp så att detta inte händer när det inte får hända så att säga.

För 3 dagar sedan åkte jag 6-7 mil så batteriet bör inte vara urladdat även om jag kanske borde kolla upp det. Kan det vara dålig kontakt vid polerna? Varför hoppar mätarna?

Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
4 917 Inlägg
15 mars 2015
Alltid svårt att gissa, men jag hade kollat eller bytt batteriet först..
7 till 8 år, sedan blir det opålitligt.

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..

10 Inlägg
15 mars 2015
Trådstartare
tommen1 skrev:
Alltid svårt att gissa, men jag hade kollat eller bytt batteriet först..
7 till 8 år, sedan blir det opålitligt.

Tack för tipset men det köptes för drygt ett år sedan.. Visst kan det väl vara det ändå men..

10 Inlägg
15 mars 2015
Trådstartare
Var ut och mätte nu och fick 14,6V mellan polerna. Även bilen startade utan minsta problem. Kan det ha varit något tillfälligt? Typ kondens eller nåt?

Sök