Audi S8 - Operation Bi-turbo!

Effekt, vrid och komfort, svårare än så är det inte! ;)
  • 281 Följare
  • 156 070 Visningar
  • Uppdaterades senast 6 april
Manick
15 mars 2015 · 358 Inlägg

Kände att det var dags att skapa någon form av projekttråd om mitt bygge... Så here goes! big_smile

Bilen - En Audi S8 -97'a med manuell 6-växlad låda. Bilen köptes enbart i syfte med att göra något riktigt kul med den.
https://www1.garaget.org/archive/26/25095/337304/337304-3356591.jpg

Planen: Mosa ner en motor från en RS6'a (4,2 liters biturbomaskin) under huven. Jag vet att det har gjorts tidigare och har tagit väldigt mycket inspiration från det bygget! (Tack Martin!)
Motorn ska helrenoveras enligt konstens alla regler innan den hittar ner under huven, grenrör ska byggas custom så vi kan få på lite fläskigare turbos.

Växellådan i sig borde hålla för rätt mycket mos (6-petad 01E låda med bredare 1'ans drev), där tänker jag mig bara en renovering med nya friska synkar. Lamelldiff i bak och förmodligen en torsen fram från quaife.

Effektmål med detta bygge är runt 800hk/1000+nm vilket absolut inte ska vara några problem bara jag hittar turbos stora nog som får plats.. big_smile

Checklista över vad som ska göras/har gjorts:                 

(X)= Färdigt
(/) = Beställt/ligger på hyllan
( ) = ska göras/beställas

Motor
(X) Motor från RS6 03-05 (BCY)
(X) Smidda H-profilstakar
(X) Nya lager
(X) Ny oljepump
(X) Nya packningar
(X) Nya spännrullar + remmar laget runt
(/) Turbos (2x Borgwarner EFR 6758)
(x) Grenrör
( ) Tryckrör
( ) Intercooler
(/) Styrsystem (VEMS, 2xWBL, 2xEGT, 2x knacksensor m.m.)
(X) Spridare (1260cc presicion lågohm)
(X) Bränslepump (Fuellab 640lph)
(X) Nuke fuel rails
(/) BTR (Holley 12-851 AN10 in/ut god för 3000+ hp)
(X) Fuelcell (90 liter)
(/) Tändspolar (VAG 115R)
(/) Spjällhus (80mm som eventuellt måste bytas ut..)
( ) Grejer för att flytta oljefilter


Drivlina
(/) Koppling (3skivig 200mm sachs race koppling)
(X) Quaife diff till framhjulen
(X) SQS Lamelldiff till baken
(X) Sviktstålsaxlar
(X) JHM Renoveringssats med Carbon-synkar

Chassi/bromsar
(X) Större bromsar (390mm fram och 354mm bak från RS6 -09)
( ) Andra fjädrar och dämpare
(X) 19" fälgar med tillhörande gummin för att få plats med bromsarna
(X) Nya länkarmar och leder
(X) Hårdare bussningar, polyuretan/delrin
(X) Alu-subframebussningar fram

Senast redigerat av Manick (9 januari )

Audi S8 "Bi-turbo" (1997)
Audi A4 "B9 TDI Quattro" (2018)
Manick
15 mars 2015 · 358 Inlägg

Maskinen har anlänt till garaget!

Detta är nummer två i ordningen, hämtade en tidigare i somras som jag visste det var vevlagerras på i hopp om att denna gick att rädda... Visade sig att det var en spricka i blocket med så den fick gå till återvinning...

https://www1.garaget.org/gallery/images/26/25095/25095-e6bd8cb36f5cde019c4e9997741d71f2.jpg

Audi S8 "Bi-turbo" (1997)
Audi A4 "B9 TDI Quattro" (2018)
Manick
15 mars 2015 · 358 Inlägg

Självklart ska ju maskinen renoveras och det som är "för klent" måste ju bli mindre klent?

Nya stakar som ska ersätta originalet:

https://www1.garaget.org/gallery/images/26/25095/25095-6c827731ca3215eb6159ea91400c9e4f.jpg

Audi A4 "B9 TDI Quattro" (2018)
Audi S8 "Bi-turbo" (1997)
Manick
15 mars 2015 · 358 Inlägg

I och med att effektmålet är "aningen" över original för en sån här maskin och dessutom ska det köras på E85 så behöver soppan uppgraderas.

Catchtank med AN10 anslutningar:
https://www1.garaget.org/gallery/images/26/25095/25095-c147da1207aaaaeb7775e876921af03b.jpg

1260cc Precision lågohms spridare:
https://www1.garaget.org/gallery/images/26/25095/25095-2a185c32caba8d5447ca2f0d9abd923f.jpg

Pump från Fuelab är beställt med och borde komma nu i veckan smile

Senast redigerat av Manick (15 mars 2015)

Audi A4 "B9 TDI Quattro" (2018)
Audi S8 "Bi-turbo" (1997)
Manick
15 mars 2015 · 358 Inlägg

Inge mos utan fungerande koppling...

Fick tag på denna för ett tag sedan, den ska kompletteras med andra lameller så ska den enligt tillverkare klara gott över 2000nm.

https://www1.garaget.org/gallery/images/26/25095/25095-a3984a1281eb946963be96231a8b3bde.jpg

Audi A4 "B9 TDI Quattro" (2018)
Audi S8 "Bi-turbo" (1997)
Manick
15 mars 2015 · 358 Inlägg

Åsså är vi framme vid nutid...

Hela dagen idag spenderas i garaget. Svänghjul demonterades och maskinen hittade upp i motorstativet:
https://www1.garaget.org/gallery/images/26/25095/25095-cf8add0741bb8de52919af802510e8db.jpg

Började rensa bort lite skit runtom så vi kan få ner topparna för att sen vända upp och ner på maskinen, få ur veven och byta alla lager och få i nya stakarna:
https://www1.garaget.org/gallery/images/26/25095/25095-13d5572849e88ec348e86601f51ce9ac.jpg

Dagen slutade med att jag beställde hem kam/Vevnollningsverktyg för att underlätta den biten framöver.. smile

Audi S8 "Bi-turbo" (1997)
Audi A4 "B9 TDI Quattro" (2018)
Manick
16 mars 2015 · 358 Inlägg

Vi hade tömt motorn på olja, tyckte vi... Men när vi lättade på tråget så upptäckte vi att så inte var fallet... Vart fan gömmer sig all olja egentligen?!

https://www1.garaget.org/gallery/images/26/25095/25095-319b7b79e987b28f2c8ff10cf7deb543.jpg

Audi S8 "Bi-turbo" (1997)
Audi A4 "B9 TDI Quattro" (2018)
Manick
16 mars 2015 · 358 Inlägg

Snabba bud på ebay! Kam och vevlåsningsverktygen har redan skickats och jag fick sms från VAG om att jag har massa delar att hämta där..

Beställde Oljepump, kolvringar och diverse packningar därifrån i veckan som var, borde vara det.. smile

Audi S8 "Bi-turbo" (1997)
Audi A4 "B9 TDI Quattro" (2018)
Manick
16 mars 2015 · 358 Inlägg

Kul att det verkar finnas lite intresse för det här idiotbygget big_smile

Uppdatering kommer senare ikväll med ytterligare bilder och så, ska lossa andra halvan av tråget och inspektera vad jag behöver tjocklek på lagrena samt mäta upp det befintliga spjällhuset så jag kan hitta ett mekaniskt dito som passar..

Audi A4 "B9 TDI Quattro" (2018)
Audi S8 "Bi-turbo" (1997)
Manick
16 mars 2015 · 358 Inlägg

Blev en kort sväng till garaget idag igen... Dumpat av ny oljepump, insugspackningar, grenrörspackningar och ventilkåpspackningar.
Passade på att mäta spjällhuset och kom fram till följande:

83mm i diameter inlopp:
https://www1.garaget.org/gallery/images/26/25095/25095-302863c4e67fccd37199907421bfef1b.jpg

80mm mellan bulthålen:
https://www1.garaget.org/gallery/images/26/25095/25095-f799a29f83bf7bc32feee4c5e94ff0ce.jpg

Audi S8 "Bi-turbo" (1997)
Audi A4 "B9 TDI Quattro" (2018)
Manick
17 mars 2015 · 358 Inlägg

Suttit och letat runt bland universalspjällhus och det närmsta jag hittar dom måtten jag har är detta:

http://www.h2mracing.se/webbutik/produc … 4doo8i6qt2

http://www.h2mracing.se/webbutik/images/CAMF16d.jpg

Det är lite mindre i diameter och bulthålen sitter aaaaaaningens fel men iom att det bara är tre milimeter så kan jag antingen borra upp detta eller svetsa dit adapterplattan som medföljer.. Lutar åt att det blir ett sånt! smile

Senast redigerat av Manick (17 mars 2015)

Audi A4 "B9 TDI Quattro" (2018)
Audi S8 "Bi-turbo" (1997)
Manick
17 mars 2015 · 358 Inlägg

TheGuard skrev:
Kan rekommendera att du kör med Borg Warner turbos så får du allt internt å spar massor av plats. Custom Parts-service säljer dessa smile

Jo jag har kollat på dom jag med, har mailat lite med Hasse där fram och tillbaks. Mitt problem är just utrymmet nere vid turbosarna, om jag har magnetventiler för laddtrycksstyrning nån annan stans gör inte det mig något.. smile

Audi A4 "B9 TDI Quattro" (2018)
Audi S8 "Bi-turbo" (1997)
Manick
17 mars 2015 · 358 Inlägg

Plingade precis till i luren, tydligen är ett paket från CP-service på väg till mig.... Vaaaaad kan det vara? big_smile

Audi S8 "Bi-turbo" (1997)
Audi A4 "B9 TDI Quattro" (2018)
Manick
17 mars 2015 · 358 Inlägg

Oljepumpen är en ny originalpump bara, har ingen som helst aning om hur den som sitter i nu mår, förmodligen är de inge fel alls på den.. Men jag vill vara på den säkra sidan smile

De kommer en BTR från fuelab, 8st tändspolar, 2 fuelrails och en ny slavcylinder därifrån, minst! wink

Audi S8 "Bi-turbo" (1997)
Audi A4 "B9 TDI Quattro" (2018)
Manick
17 mars 2015 · 358 Inlägg

De vart en sväng till garaget ikväll med för att fortsätta plocka isär blocket.. Allt såg hur fräscht och fint ut, lagrena till vevstakarna såg till och med nya ut! smile

Kamremsdemontering:
https://www1.garaget.org/gallery/images/26/25095/25095-de1f23c093184e7ac13062b2d5417dab.jpg

Ventilkåpor av och topparna börjar skruvas loss..
https://www1.garaget.org/gallery/images/26/25095/25095-07202d18c07ea654ce3d7c98baf7091f.jpg

Topparna av!
https://www1.garaget.org/gallery/images/26/25095/25095-9536e6e4072453cb8ec7421ed692aaf1.jpg

Nu skulle kolvar och stakar ur blocket..
https://www1.garaget.org/gallery/images/26/25095/25095-614465d485769e1669597e0ab1419733.jpg

Ta-daaaa! Kvällens jobb avslutat, kolvar och stakar är ur, kolvarna ligger nu i dieselbad och väntar på att vevstakslagren ska hitta hem.. smile
https://www1.garaget.org/gallery/images/26/25095/25095-08f14e821672b889ec8eccd85990c2af.jpg

Audi A4 "B9 TDI Quattro" (2018)
Audi S8 "Bi-turbo" (1997)
Manick
18 mars 2015 · 358 Inlägg

Någon som läser här i som råkar vara meck på audi / VAG?

Jag letar med ljus och lykta efter markeringarna i blocket som säger vad för färg på motorlagrena jag ska ha men hittar fanimej inte dom... Nån som vet vart jag ska leta?

Audi S8 "Bi-turbo" (1997)
Audi A4 "B9 TDI Quattro" (2018)
Manick
18 mars 2015 · 358 Inlägg

TheGuard skrev:
Härligt!
Vaddå för färg å markering? Det finns väl bara en uppsättning lager till dessa och det är völ samma som i s6 och RS6?

Nope, veven är smidd så den kan diffa lite.. Lagrena är färgkodade beroende på hur tjocka dom bör vara, finns röd gul och blå, detta ska finnas märkt i blocket men jag hittar de inte sad

Audi A4 "B9 TDI Quattro" (2018)
Audi S8 "Bi-turbo" (1997)
Manick
18 mars 2015 · 358 Inlägg

TheGuard skrev:
Men om du tar veven till en motor renoveringsfirma så borde dom kunna mäta å se?
Är alla vevaxel smidda i dom där?

Som jag förstår så är alla dom det. Har pratat med värmdö motorteknik nu, enligt dom skiljer det sig bara på tusendelar och jag rekommenderas köra med dom lager som ger mest spel mot veven för att kunna få en tjockare oljehinna. Vevstakslager beställda problemet ur världen! smile

Audi A4 "B9 TDI Quattro" (2018)
Audi S8 "Bi-turbo" (1997)
Manick
18 mars 2015 · 358 Inlägg

Inge garagemeck idag, däremot var tomten här på besök! smile

Självklart siktar vi på att få den här kärran regbesiktad med nya maskinen i, då behöver man en sån här!
https://www1.garaget.org/gallery/images/26/25095/25095-94c3f4383dcdd54a4431723ce23b1a41.jpg

Sen kom det lite grejor från Custom parts!

BTR från fuelab:
https://www1.garaget.org/gallery/images/26/25095/25095-a98585b7b6efe523a9e37000769b9b84.jpg

En bunt spolar (8 stycken såklart)
https://www1.garaget.org/gallery/images/26/25095/25095-8e33d2e49e9ca3cab8425b14dc57ddd0.jpg

Två Nuke fuelrails:
https://www1.garaget.org/gallery/images/26/25095/25095-3ac158a127b8a0376ebd6e7607ba12e2.jpg

Och en ny slavcylinder!
https://www1.garaget.org/gallery/images/26/25095/25095-5fc197a51f2b5b3b8f3ae3d9311fffff.jpg

Audi S8 "Bi-turbo" (1997)
Audi A4 "B9 TDI Quattro" (2018)
Manick
18 mars 2015 · 358 Inlägg

XL-Dempa skrev:
Ser bra ut !

Men vill bara varna dig lite om just den där BTRen då jag körde samma och den gick sönder i packningarna efter den stått med e85 i 2 månader !

Ohhh, det lät inge bra alls...

Kanske blir till att skifta med den jag har sitter i niofemman istället, har bultat i en nuke-btr i den.. smile

Audi A4 "B9 TDI Quattro" (2018)
Audi S8 "Bi-turbo" (1997)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang