2557
Sök

Köpråd! Panik kring valet av bil... hjäälp!

13 Inlägg
21 mars 2015
Trådstartare
Tjenare!
Jag är ofta inne och läser här på garagets forum och bestämde mig nu för att bli medlem!
Jag står inför ett väldigt svårt val. Det jag väljer mellan är en Skoda Octavia RS-12 DSG 170hk tdi och en Passat-11 med 140hk TDI manuell. Sist men inte minst kommer Audi in och gör allt svårare. Jag har inget krav på fyrhjulsdrift eller automatlåda! Jag har två barn varav en av dom är 8 månader gammal och använder sig utav den stora bakvända stolen. Sedan ska barnvagn få plats osv. Miltal på alla bilarna ligger på runt 9200-9500mil.

Här kommer lite info kring Passaten: http://www.blocket.se/varmland/Volkswag … 10&w=3
*Har tidigare haft luftfjädring och ställt ut den i somras så de finns lite hål i bagagemattan*
*Lackat om skuffen då de hittade en liten bubbla, gjort på verkstad*
*små stenskott på grillen*
*väldigt liten prick lacksläpp av stenskott precis ovanför Vw emblem i fram*
*Kopplat in egen stereo touch skärm med bluetooth nav osv*

Info kring Octavia RS:
http://www.blocket.se/stockholm/Skoda_O … 10&w=3
*liten skada "streck 5cm" på stötfångare*

Så vad tycker ni grabbar & tjejer? yikes

792 Inlägg
21 mars 2015
Sjukt fina bilar. Personligen hade jag valt Skodan, just för att "alla" har en passat. Typ de enda jag kan hjälpa dig med. Gillar även designen på Skodan

13 Inlägg
21 mars 2015
Trådstartare
Hmm.. Jag har inget emot skodan jag heller. Men som sagt så är jag otroligt orolig för DSG lådan hmm
tjejen ligger på som fan då vi kör en Seat Cordoba SXE-99 1.6 med 2 barn för tillfället och de är inte så populärt haha. Måste välja en och de är snabbt! Någon som vill ha Seaten för en billig peng btw? wink

13 Inlägg
21 mars 2015
Trådstartare
Jag vet inte om det är den 7-stegade eller 6-stegade DSG lådan på Skodan men jag gissar på 6-stegad då det är en 170 hästars diesel? Sedan kör jag lite som en dåre ibland och DSG kanske inte hanterar den pressen? Eller?
Gasglad är jag så fort barnen inte åker med xD

13 Inlägg
21 mars 2015
Trådstartare
Sen är ju 130.000kr billigt för en passat med 18" Rs fälgar ... Iförsig ingår det inte nå vinterdäck på den... inte kompletta iaf..

13 Inlägg
21 mars 2015
Trådstartare
Jag har nu läst extremt mycket om DSG lådorna. Jag blev bara mer fylld av rädsla än vad jag var innan. Att ha en sådan 6 stegad låda i en bil man vill trycka på gasen i kanske inte är det smartaste. Eller? Fick nu reda på att han tidigare har lämnat in skodan på garantin och bytt svänghjul. Det kanske betyder att dsg-6 lådan också snart pajjar?

146 Inlägg
21 mars 2015
mezgana skrev:
Jag har nu läst extremt mycket om DSG lådorna. Jag blev bara mer fylld av rädsla än vad jag var innan. Att ha en sådan 6 stegad låda i en bil man vill trycka på gasen i kanske inte är det smartaste. Eller? Fick nu reda på att han tidigare har lämnat in skodan på garantin och bytt svänghjul. Det kanske betyder att dsg-6 lådan också snart pajjar?

Trycker på gasen ofta i min golf R har dsg6, aldrig strulat för mig.

792 Inlägg
21 mars 2015
Kanske skulle tillägga att kompisen har en -14 passat med dsg, hans strular som fan 1-2ans växel när han trycker fullt. Varit in på VW verkstad 3 gånger och de har inte hittat felet. Så nu ska han reklamera den.

6 526 Inlägg
21 mars 2015
Hej!
Jag skulle nog välja Skodan då den har 6växlad DSG låda.- Det är ju skönt med automatlåda.
Har en Audi TT 3,2lit roadster , 250hk, (2004, 8900mil) med den växellådan och har aldrig haft några problem med DSG lådan. Den fungerar perfekt!
Senast redigerat av jaka54 (21 mars 2015)

Evildan
21 mars 2015
DSG Tysklands svar på rysk roulette.
Det du läst stämmer med verkligheten enligt min erfarenhet, det är aldrig frågan om den rasar bara om när.
Taxibilarna vi hade inom flottan rasade emellan 2000-12000mil, både TQ200 och TQ250.
Jag menar alltså att avstå en VAG med DSG.
Inte funderat på andra bilmärken med färre typfel än just VAGs produkter?
Annars är väl just en Octavia eller Superb vad jag skulle rekommendera som bruksbil från VAG då dom i regel har minst problem inom VAGfamiljen.

Konnässör/TaxiChaufför
3 730 Inlägg
21 mars 2015
Evildan skrev:
Det du läst stämmer med verkligheten enligt min erfarenhet, det är aldrig frågan om den rasar bara om när.
Taxibilarna vi hade inom flottan rasade emellan 2000-12000mil, både TQ200 och TQ250.
Annars är väl just en Octavia eller Superb vad jag skulle rekommendera som bruksbil från VAG då dom i regel har minst problem inom VAGfamiljen.

De taxichaufförer som rattar vw där jag kör "skryter" om hur många lådbyten de har på varje bil. Det borde vara ett dåligt tecken...

Avundsjuka blickar är det bästa jag vet...
...och självgodhet är en Dygd!!

Evildan
21 mars 2015
DiwraZ skrev:
Evildan skrev:

De taxichaufförer som rattar vw där jag kör "skryter" om hur många lådbyten de har på varje bil. Det borde vara ett dåligt tecken...

VAG har som bekant slutat sälja DSG till taxiåkare och polisen då alla byten gjorde var bil till en förlustaffär, privatägarna kör sällan 120000km/år och då faller bytet utanför garantitiden. Enbart det resonemanget ifrån tillverkande koncern får mig att aldrig köpa en produkt därifrån igen, sådant uselt beteende skall ikke stöttas. big_smile

Konnässör/TaxiChaufför
3 730 Inlägg
21 mars 2015
Evildan skrev:
DiwraZ skrev:
Evildan skrev:

VAG har som bekant slutat sälja DSG till taxiåkare och polisen då alla byten gjorde var bil till en förlustaffär, privatägarna kör sällan 120000km/år och då faller bytet utanför garantitiden. Enbart det resonemanget ifrån tillverkande koncern får mig att aldrig köpa en produkt därifrån igen, sådant uselt beteende skall ikke stöttas. big_smile

Helt galet. Tur det finns Hissingetraktorer

Evildan
21 mars 2015
DiwraZ skrev:
Evildan skrev:
DiwraZ skrev:

Eller ännu problemfriare riskokare som suveräna Avensis touring. wink
Valet är givetvis även en smaksak förutom rent förstånd. big_smile

Konnässör/TaxiChaufför
3 730 Inlägg
21 mars 2015
Evildan skrev:
DiwraZ skrev:
Evildan skrev:

Eller ännu problemfriare riskokare som suveräna Avensis touring. wink
Valet är givetvis även en smaksak förutom rent förstånd. big_smile

Precis fast tvärt om. Hehe

6 526 Inlägg
21 mars 2015
Hej!
Det är väl så att bara de som har problem hör av sig...Alla miljontals andra bra kör och njuter.
Välj en bil med DSG , PDG (Porsche) eller någon annan bil med dubbelkopplingslåda och du går aldrig tillbaka till en bil med manuell låda igen.

13 Inlägg
21 mars 2015
Trådstartare
Avensis är tyvärr uteslutet.

Kraven lyder:
Kombi, minst 140hk, diesel, premium känsla och kosta max 150.000kr!
Milen max på 9500.

Tips någon? Länka gärna direkt till annonser smile!

13 Inlägg
21 mars 2015
Trådstartare
jaka54 skrev:
Hej!
Det är väl så att bara de som har problem hör av sig...Alla miljontals andra bra kör och njuter.
Välj en bil med DSG , PDG (Porsche) eller någon annan bil med dubbelkopplingslåda och du går aldrig tillbaka till en bil med manuell låda igen.

Okej. Men vad kör du själv smile? Erfarenhet av DSG?
Vad säger du kring det att han lämnat in bilen på garantin i samband med service för att byta ut svänghjulet? Riskzon? smile

2 349 Inlägg
22 mars 2015
mezgana skrev:
jaka54 skrev:
Hej!

Okej. Men vad kör du själv smile? Erfarenhet av DSG?
Vad säger du kring det att han lämnat in bilen på garantin i samband med service för att byta ut svänghjulet? Riskzon? smile

Jag skulle avstå från DSG-lådan, det är visserligen en riktigt skön och rapp låda när den fungerar, men de rasar alldeles för ofta för att jag skulle känna mig trygg med en. Det finns säkert en hel del folk som haft en DSG som aldrig strulat, men då frågan som sagt snarare är "när" än "om" (vilket styrks av att de slutat sälja bilar med DSG-låda till taxibolag) hade jag rekommenderat dig att avstå.

Evildan
22 mars 2015
mezgana skrev:
Avensis är tyvärr uteslutet.

Kraven lyder:
Kombi, minst 140hk, diesel, premium känsla och kosta max 150.000kr!
Milen max på 9500.

Tips någon? Länka gärna direkt till annonser smile!

http://www.blocket.se/hoor/Toyota_Avens … 12&w=3
Är en Premium då det var viktigt. big_smile

Men nej, en Avensis är inte lätt att hitta då dom i regel kostar mera, du får leta vidare bland mindre populära bilmärken (billigare begagnade alltså) för att kunna uppfylla samtliga kriterier.

Du får ju enkelt till exempel en trång 3-serie för din budget och dessa bayerska slädar är väl vad som brukar kallas för "premiumship", sedan huruvida det är ett bättre köp och bilägande än den ratade Avensisen är en helt annan diskusison som vi inte ska ha här. wink
http://www.blocket.se/stockholm/Bmw_318 … 12&w=3

Sök