Ny topplockspackning och planad topp, men hög temp iallafall.

freddannn
29 mars 2015 · 7 Inlägg

Hej,

Har haft min bil inne på byte av topp packning å planing å allt man kan tänka sig,
Men nu efter 1 vecka så är tempen ostabil typ vid hårt gaspådrag så stiger tempen upp mot 100-109 grader.
Men om man kör vanligt med bilen så ligger tempen stadigt på 86-90grader.
Vill ha lite tips på va det kan vara termostat å tempgivare är byt innan topp packning så kan nog inte va det.

Bilen är en Mazda mps 07 smidd maskin.

Mvh.

Volvo 945 "Turboprojektet" (1991)
DiwraZ Konnässör/TaxiChaufför
29 mars 2015 · 3 730 Inlägg

freddannn skrev:
Hej,

Har haft min bil inne på byte av topp packning å planing å allt man kan tänka sig,
Men nu efter 1 vecka så är tempen ostabil typ vid hårt gaspådrag så stiger tempen upp mot 100-109 grader.
Men om man kör vanligt med bilen så ligger tempen stadigt på 86-90grader.
Vill ha lite tips på va det kan vara termostat å tempgivare är byt innan topp packning så kan nog inte va det.

Bilen är en Mazda mps 07 smidd maskin.

Mvh.

Luft i systemet?

Avundsjuka blickar är det bästa jag vet...
...och självgodhet är en Dygd!!
rudarmy
29 mars 2015 · 354 Inlägg

Ingen expert men de där siffrorna verkar väl normala?
När går fläkten igång? Min startar vid ca 100grader.

Volvo S40 "2.0t på E85" (1999)
xXSammy
29 mars 2015 · 6 566 Inlägg

Flödar vattenpumpen bra?
Kylaren dålig?
Värmepaketet täppt?

De/Dem
freddannn
29 mars 2015 · 7 Inlägg

DiwraZ skrev:

freddannn skrev:
Hej,

Har haft min bil inne på byte av topp packning å planing å allt man kan tänka sig,
Men nu efter 1 vecka så är tempen ostabil typ vid hårt gaspådrag så stiger tempen upp mot 100-109 grader.
Men om man kör vanligt med bilen så ligger tempen stadigt på 86-90grader.
Vill ha lite tips på va det kan vara termostat å tempgivare är byt innan topp packning så kan nog inte va det.

Bilen är en Mazda mps 07 smidd maskin.

Mvh.

Luft i systemet?

Bör vara ur luftat..

Volvo 945 "Turboprojektet" (1991)
jaka54
29 mars 2015 · 5 680 Inlägg

Hej!
På min 26 år gamla Audi 100 Avant 2,0E som gått 32000mil så ligger temperaturen på ca 90 vid körning höst,vinter och vår. Sommartid kan tempen stundtals (25-30 grader ute och stillastående bilköer) gå upp mot 100-110 grader. Men så fort man får fart på bilen så sjunker tempen till 90-100 grader.

Lämna in bilen till Mazda och hör med dem vad som är normalt!

Senast redigerat av jaka54 (29 mars 2015)

Framhjulsspinn
5 juli 2015 · 45 Inlägg

Hej fick du någonsin till ditt fel?

Jag har samma problem med en annan bil. Allt är bytt men lik förbannat kryper mätaren över 100 efter ett tag.

freddannn
5 juli 2015 · 7 Inlägg

jadå var en fördjupning i blocket, så fick toppdecka och plana om toppen:)

Volvo 945 "Turboprojektet" (1991)
jaka54
6 juli 2015 · 5 680 Inlägg

Hej!
Är kylaren igensatt?? Hade det felet på en Volvo 245 -84 för många år sedan. Tempen gick upp över 110grader och motorn kokade efter bara några mils körning.Bilen var endast 6 år gammal när jag köpte bilen men kylaren helt igentäppt/ärgad. Bytte kylare och tempen låg sen stadigt på normala 85-90 grader.

Framhjulsspinn
6 juli 2015 · 45 Inlägg

jaka54 skrev:
Hej!
Är kylaren igensatt?? Hade det felet på en Volvo 245 -84 för många år sedan. Tempen gick upp över 110grader och motorn kokade efter bara några mils körning.Bilen var endast 6 år gammal när jag köpte bilen men kylaren helt igentäppt/ärgad. Bytte kylare och tempen låg sen stadigt på normala 85-90 grader.

Mja, kylaren är en sprillans kylare En billig sådan. Problemet är väl bara att den har riktigt värdelös värmeledningsförmåga antar jag. Har provkört med en audi 100-kylare modell stor, den kylde riktigt bra men får inte plast under huven tyvärrr.

Tråkigt att upptäcka när man bytt allt från topp-packning till vattenpump och många liter glykol. En ny kylare utesluter man ju direkt.

Senast redigerat av Framhjulsspinn (6 juli 2015)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang