2830
Sök

Trimma B230 till runt 200hk

6 437 Inlägg
4 april 2015
#21
Hej!
Varför överhuvudtaget en gammal seg Volvo!???
En gammal 240/740 är ju ingen höjdare att köra om man vill ha en rolig bil.
Jag håller med om att bägge dessa är lättmeckade men när det gäller väghållning och körkänsla så är moderna bilar som BMW och Audi bra mycket bättre. Och väljer du någon av dem så får du bra med prestanda och högre kvalitet på nästan allt i bilen.


3 292 Inlägg
4 april 2015
#22
jaka54 skrev:
Hej!
Varför överhuvudtaget en gammal seg Volvo!???
En gammal 240/740 är ju ingen höjdare att köra om man vill ha en rolig bil.
Jag håller med om att bägge dessa är lättmeckade men när det gäller väghållning och körkänsla så är moderna bilar som BMW och Audi bra mycket bättre. Och väljer du någon av dem så får du bra med prestanda och högre kvalitet på nästan allt i bilen.

Och när man inte direkt har nån erfarenhet av att skruva med grejerna när dom pajar (som dom kommer att göra när man leker) så får man lämna in eftersom det mesta på nyare bilar är allt annat än basic, bara en massa elektronik,

Volvo 2/7/9 serie är en utmärkt bil att börja med oavsett om man ska trimma eller inte, dessutom finns det delar att få tag på till reapriser alla dagar i veckan samtliga 52 veckor på året.

Nu är det ju så att han har en sån här bil redan..

Men visst, Prestanda har man ju på direkten om man köper en BMW eller Audi.. men som sagt, relativt dyrt att laga och förhållandevis svårt att skruva.

** Volvo 765 Dieselkonvertering på G, D24TIC motorpaket sökes **

Försöker iaf
1 998 Inlägg
5 april 2015
#23
Danne_1977 skrev:
jaka54 skrev:
Hej!
Varför överhuvudtaget en gammal seg Volvo!???
En gammal 240/740 är ju ingen höjdare att köra om man vill ha en rolig bil.
Jag håller med om att bägge dessa är lättmeckade men när det gäller väghållning och körkänsla så är moderna bilar som BMW och Audi bra mycket bättre. Och väljer du någon av dem så får du bra med prestanda och högre kvalitet på nästan allt i bilen.

Och när man inte direkt har nån erfarenhet av att skruva med grejerna när dom pajar (som dom kommer att göra när man leker) så får man lämna in eftersom det mesta på nyare bilar är allt annat än basic, bara en massa elektronik,

Volvo 2/7/9 serie är en utmärkt bil att börja med oavsett om man ska trimma eller inte, dessutom finns det delar att få tag på till reapriser alla dagar i veckan samtliga 52 veckor på året.

Nu är det ju så att han har en sån här bil redan..

Men visst, Prestanda har man ju på direkten om man köper en BMW eller Audi.. men som sagt, relativt dyrt att laga och förhållandevis svårt att skruva.

Delar till Bmw är j hälften så dyra som Volvo av samma årsmodell ju. De där argumentet stämde på 90-talet kanske...
4 bromsskivor, 8 belägg, monteringssatser, slitagevarnare och handbromsbackar kostade till min E46 2200kr. Brembo eller zimmermann kostade 2800kr
Vattenpump 250-300kr.
Osv

Elektronik är det i alla nya bilar oavsett om det är volvo eller bmw...
En e30 325 går ju minst lika bra som en chippad 940. Och då är ju bmwn äldre än 940in.

Lättskruvad motor med enkelkam. Billiga delar. De negativa är kammen och vipporna.


Men hör med dem som kör VOC. De får väl ut ca 150-170hk. Kör sedan med ett extraktorrör. Plocka höfläkten. Den snor rätt mkt effekt och gasrespons

Be a good person. Be a Persson
Bmw, kärlek vid första bakvagnskastet

Forummoderator
26 455 Inlägg
5 april 2015
#24
Boostrider skrev:
Danne_1977 skrev:
jaka54 skrev:
Hej!
Varför överhuvudtaget en gammal seg Volvo!???
En gammal 240/740 är ju ingen höjdare att köra om man vill ha en rolig bil.
Jag håller med om att bägge dessa är lättmeckade men när det gäller väghållning och körkänsla så är moderna bilar som BMW och Audi bra mycket bättre. Och väljer du någon av dem så får du bra med prestanda och högre kvalitet på nästan allt i bilen.

Och när man inte direkt har nån erfarenhet av att skruva med grejerna när dom pajar (som dom kommer att göra när man leker) så får man lämna in eftersom det mesta på nyare bilar är allt annat än basic, bara en massa elektronik,

Volvo 2/7/9 serie är en utmärkt bil att börja med oavsett om man ska trimma eller inte, dessutom finns det delar att få tag på till reapriser alla dagar i veckan samtliga 52 veckor på året.

Nu är det ju så att han har en sån här bil redan..

Men visst, Prestanda har man ju på direkten om man köper en BMW eller Audi.. men som sagt, relativt dyrt att laga och förhållandevis svårt att skruva.

Delar till Bmw är j hälften så dyra som Volvo av samma årsmodell ju. De där argumentet stämde på 90-talet kanske...
4 bromsskivor, 8 belägg, monteringssatser, slitagevarnare och handbromsbackar kostade till min E46 2200kr. Brembo eller zimmermann kostade 2800kr
Vattenpump 250-300kr.
Osv

Elektronik är det i alla nya bilar oavsett om det är volvo eller bmw...
En e30 325 går ju minst lika bra som en chippad 940. Och då är ju bmwn äldre än 940in.

Lättskruvad motor med enkelkam. Billiga delar. De negativa är kammen och vipporna.


Men hör med dem som kör VOC. De får väl ut ca 150-170hk. Kör sedan med ett extraktorrör. Plocka höfläkten. Den snor rätt mkt effekt och gasrespons

Delarna till Tyska vagnar blir billigare och billigare för varje tråd..det hör man ju i alla fall..

Nej men om TS ställer frågan om hur man men enkla medel piggar upp en B230 till runt 200hk - för det är väl det mig veterligen tråden handlar om? - så ska den väl inte heller styras över till något helt oväsentligt?
Eller har BMW använt B230-motorer helt utan min vetskap?
Senast redigerat av Mack (5 april 2015)

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

47 Inlägg
5 april 2015
Trådstartare
#25
jaka54 skrev:
Hej!
Varför överhuvudtaget en gammal seg Volvo!???
En gammal 240/740 är ju ingen höjdare att köra om man vill ha en rolig bil.
Jag håller med om att bägge dessa är lättmeckade men när det gäller väghållning och körkänsla så är moderna bilar som BMW och Audi bra mycket bättre. Och väljer du någon av dem så får du bra med prestanda och högre kvalitet på nästan allt i bilen.

Inställd på en 245 just för att jag alltid tyckt om modellen. Sen att dom är lättskruvade är ju ett stort plus så man kan ha nåt enklare att lära sig med bara nån haynes bok och lite google vett. Inte lika lätt med nån Audi eller BMW än om de äldre modellerna där säkert inte är så tokiga att skruva i så kan man ju bara fråga nån gubbe på gatan hur man gör med en 240.

Volvo 245 är en fin bilmodell enligt mig än om jag förstår varför folk tycker det är en ful och tråkig bil så tycker jag själv att det är en fin bil. Kanske låter som att jag har låg standard men för mig är det just nu drömbilen, i alla fall i mitt ekonomiska spektrum. Kommer måsta köpa bilen själv och som studerande så blir det ju ingen BMW för 20 000. En 245 i relativt bra skick kan man ju få för 6000-10000 med lite småfix, gott inom vad jag kan förväntas få i betalt för att sommarjobba med lite pengar över till att fixa upp bilen lite.

Som jag nämnt tidigare inser jag att 200hk var på tok för optimistiskt, även om det går så är det långt utöver min budget och nuvarande kunskap. Att ha en bil med atombomb under huven är inget måste utan nöjer mig med en bil som tar mig från punkt A till B bekvämt och som går att busköra med lite när det är halare väglag. Att det skuttar lite med en stel bakaxel och att det låter som en traktor inne i bilen gör mig inget, har bara goda minnen av att ha åkt 240, tycker man sitter kungligt i dom.

Kort och gott är en gammal sur Volvo den optimala bilen för mig i den prisklass jag befinner mig i just nu. Bakhjulsdriven, lättskruvad, fint lastutrymme, respektabel markfrigång och en bilmodell jag personligen tycker om.

Dessutom kör mina polare BMW och Mercedes så någon måste ju ha en gammal Volvo lol

Har inte skaffat mig en bil ännu men har mer eller mindre redan bestämt mig för en 245 å de får ni tycka vad ni vill om så att försöka övertala mig att skaffa nåt annat är förlorad energi.

Inställd nu på att göra en lättare modifiering med original volvodelar till att börja med, byta toppen och kam till nån vassare volvokam än original B230F M-kam (kommer förmodligen skaffa en från mellan -87 till -93) så man kanske får en 10-15hk extra och bättre sug över hela varvregistret. Någon som har nåt att tillägga om detta?
Senast redigerat av snusebuse (5 april 2015)

3 292 Inlägg
5 april 2015
#26
Boostrider skrev:
Danne_1977 skrev:
jaka54 skrev:
Hej!
Varför överhuvudtaget en gammal seg Volvo!???
En gammal 240/740 är ju ingen höjdare att köra om man vill ha en rolig bil.
Jag håller med om att bägge dessa är lättmeckade men när det gäller väghållning och körkänsla så är moderna bilar som BMW och Audi bra mycket bättre. Och väljer du någon av dem så får du bra med prestanda och högre kvalitet på nästan allt i bilen.

Och när man inte direkt har nån erfarenhet av att skruva med grejerna när dom pajar (som dom kommer att göra när man leker) så får man lämna in eftersom det mesta på nyare bilar är allt annat än basic, bara en massa elektronik,

Volvo 2/7/9 serie är en utmärkt bil att börja med oavsett om man ska trimma eller inte, dessutom finns det delar att få tag på till reapriser alla dagar i veckan samtliga 52 veckor på året.

Nu är det ju så att han har en sån här bil redan..

Men visst, Prestanda har man ju på direkten om man köper en BMW eller Audi.. men som sagt, relativt dyrt att laga och förhållandevis svårt att skruva.

Delar till Bmw är j hälften så dyra som Volvo av samma årsmodell ju. De där argumentet stämde på 90-talet kanske...
4 bromsskivor, 8 belägg, monteringssatser, slitagevarnare och handbromsbackar kostade till min E46 2200kr. Brembo eller zimmermann kostade 2800kr
Vattenpump 250-300kr.
Osv

Elektronik är det i alla nya bilar oavsett om det är volvo eller bmw...
En e30 325 går ju minst lika bra som en chippad 940. Och då är ju bmwn äldre än 940in.

Lättskruvad motor med enkelkam. Billiga delar. De negativa är kammen och vipporna.


Men hör med dem som kör VOC. De får väl ut ca 150-170hk. Kör sedan med ett extraktorrör. Plocka höfläkten. Den snor rätt mkt effekt och gasrespons

Ja precis, det var ju just det, nu var det ju ingen ny bil vi pratade om eftersom TS frågar om just 245 där det inte alls är speciellt mycket elektronik, och jag vill inte påstå att varken BMW eller Audi är lika lättskruvade som just Volvo 245, har själv inte skruvat speciellt mycket BMW eller Audi men att bara ta en titt på bakvagnen på en BMW E36 eller E46 gör ju att man kanske hellre väljer 245:an alla dagar i veckan om det är en lättskruvad bil man är ute efter.

** Volvo 765 Dieselkonvertering på G, D24TIC motorpaket sökes **

Försöker iaf
1 998 Inlägg
6 april 2015
#28
Mack skrev:
Boostrider skrev:
Danne_1977 skrev:

Och när man inte direkt har nån erfarenhet av att skruva med grejerna när dom pajar (som dom kommer att göra när man leker) så får man lämna in eftersom det mesta på nyare bilar är allt annat än basic, bara en massa elektronik,

Volvo 2/7/9 serie är en utmärkt bil att börja med oavsett om man ska trimma eller inte, dessutom finns det delar att få tag på till reapriser alla dagar i veckan samtliga 52 veckor på året.

Nu är det ju så att han har en sån här bil redan..

Men visst, Prestanda har man ju på direkten om man köper en BMW eller Audi.. men som sagt, relativt dyrt att laga och förhållandevis svårt att skruva.

Delar till Bmw är j hälften så dyra som Volvo av samma årsmodell ju. De där argumentet stämde på 90-talet kanske...
4 bromsskivor, 8 belägg, monteringssatser, slitagevarnare och handbromsbackar kostade till min E46 2200kr. Brembo eller zimmermann kostade 2800kr
Vattenpump 250-300kr.
Osv

Elektronik är det i alla nya bilar oavsett om det är volvo eller bmw...
En e30 325 går ju minst lika bra som en chippad 940. Och då är ju bmwn äldre än 940in.

Lättskruvad motor med enkelkam. Billiga delar. De negativa är kammen och vipporna.


Men hör med dem som kör VOC. De får väl ut ca 150-170hk. Kör sedan med ett extraktorrör. Plocka höfläkten. Den snor rätt mkt effekt och gasrespons

Delarna till Tyska vagnar blir billigare och billigare för varje tråd..det hör man ju i alla fall..

Nej men om TS ställer frågan om hur man men enkla medel piggar upp en B230 till runt 200hk - för det är väl det mig veterligen tråden handlar om? - så ska den väl inte heller styras över till något helt oväsentligt?
Eller har BMW använt B230-motorer helt utan min vetskap?

Kan visa kvittot på delarna om du är intresserad. Ebay eller BildelarOnline24 är jättebilliga på just tyska bilmärken.
Samma grejer på autoexperten skulle kosta 5-6000. Vad väljer man?

Ja och jag gav ett svar på de. Riktigt seriöst också för där finns den mesta erfarenheten om budgettrimmning... VolvoOriginalCup-bilarna har ju begränsingar och ändå får de ju upp hästkrafterna. Utan begränsningen och lite tips från en insatt så går de ju att skrämma upp motorn relativt enkel och ganska billigt

Danne_1977 drog upp att lite saker som är totalt tagna ur luften och jag ville bara flika in där. T.ex
Dyra delar på audi/bmw !MYT!
Svårskruvat på en bmw av samma årsmodell. MYT! B230 är dock superenkelt. M20 är enligt mig väldigt enkelt men inte lika enkelt som en b230

Be a good person. Be a Persson
Bmw, kärlek vid första bakvagnskastet

3 292 Inlägg
7 april 2015
#29
Boostrider skrev:
Mack skrev:
Boostrider skrev:

Delar till Bmw är j hälften så dyra som Volvo av samma årsmodell ju. De där argumentet stämde på 90-talet kanske...
4 bromsskivor, 8 belägg, monteringssatser, slitagevarnare och handbromsbackar kostade till min E46 2200kr. Brembo eller zimmermann kostade 2800kr
Vattenpump 250-300kr.
Osv

Elektronik är det i alla nya bilar oavsett om det är volvo eller bmw...
En e30 325 går ju minst lika bra som en chippad 940. Och då är ju bmwn äldre än 940in.

Lättskruvad motor med enkelkam. Billiga delar. De negativa är kammen och vipporna.


Men hör med dem som kör VOC. De får väl ut ca 150-170hk. Kör sedan med ett extraktorrör. Plocka höfläkten. Den snor rätt mkt effekt och gasrespons

Delarna till Tyska vagnar blir billigare och billigare för varje tråd..det hör man ju i alla fall..

Nej men om TS ställer frågan om hur man men enkla medel piggar upp en B230 till runt 200hk - för det är väl det mig veterligen tråden handlar om? - så ska den väl inte heller styras över till något helt oväsentligt?
Eller har BMW använt B230-motorer helt utan min vetskap?

Kan visa kvittot på delarna om du är intresserad. Ebay eller BildelarOnline24 är jättebilliga på just tyska bilmärken.
Samma grejer på autoexperten skulle kosta 5-6000. Vad väljer man?

Ja och jag gav ett svar på de. Riktigt seriöst också för där finns den mesta erfarenheten om budgettrimmning... VolvoOriginalCup-bilarna har ju begränsingar och ändå får de ju upp hästkrafterna. Utan begränsningen och lite tips från en insatt så går de ju att skrämma upp motorn relativt enkel och ganska billigt

Danne_1977 drog upp att lite saker som är totalt tagna ur luften och jag ville bara flika in där. T.ex
Dyra delar på audi/bmw !MYT!
Svårskruvat på en bmw av samma årsmodell. MYT! B230 är dock superenkelt. M20 är enligt mig väldigt enkelt men inte lika enkelt som en b230

Jag pratade generellt sett hela bilen i sen helhet.. alltså inte bara motorn, vet ej några priser i huvvet men har skruvat mycket volvo, ta en sån enkel sak som ett knutkors till en volvo kan ej kosta mer än ett par hundra på mekonomen eller autoexperten.. motsvarande till Audi troligen över 1000:-. jag vill endå vidhålla att reservdelar generellt är dyrare till både BMW och Audi än till Volvo, så enkelt är det, sen självklart kan nån del vara billigare eller dyrare. Sen vill jag åxå mena att ska man ha fler hästar så blir det åxå mer slitage på bussningar och drivlina om man vill leka och släppa lös hästarna ibland, lär ju rimligen vara lite lättare i börsen att köpa ett eller två knutkors till sin Volvo lite då och då än att köpa nya drivknutar för tusentals kronor lite då och då. Som jag sa förut, ta dig en titta på bakvagnen på en BMW E36 och jämför den med tex en Volvo 740 så förstår du vad jag pratar om. Inget är svårt för en som kan sin sak, är du proffs på BMW, jätte bra, som nybörjare rekommenderar man nog oftast just Volvo för att det är lätt att skruva och billigt.

** Volvo 765 Dieselkonvertering på G, D24TIC motorpaket sökes **

6 437 Inlägg
7 april 2015
#30
Hittade den här på Blocket igår.
En sån här skulle jag välja istället för en 240/740:a. Bra mycket "mer bil" än de Volvo vi pratat om. Bättre väghållning, Bättre prestanda, mindre soppaförbrukning, rostar inte så lätt (helgalvad kaross som även 740 har men inte 240) men ändå  lättmeckad som en 240/740. Nu är jag part i målet eftersom jag kör en Auai 100 Avant -89 sedan 21 år tillbaka...men ändå.


http://www.blocket.se/stockholm/Audi_10 … 11&w=3


NIVÅ 5 I LIVSNJUTNING
2 390 Inlägg
7 april 2015
#31
jaka54 skrev:
Hittade den här på Blocket igår.
En sån här skulle jag välja istället för en 240/740:a. Bra mycket "mer bil" än de Volvo vi pratat om. Bättre väghållning, Bättre prestanda, mindre soppaförbrukning, rostar inte så lätt (helgalvad kaross som även 740 har men inte 240) men ändå  lättmeckad som en 240/740. Nu är jag part i målet eftersom jag kör en Auai 100 Avant -89 sedan 21 år tillbaka...men ändå.


http://www.blocket.se/stockholm/Audi_10 … 11&w=3

Kan hålla med dig där, lätt mekade,komfort,snygga osv. Har själv haft en sådan för något år sedan. Och inte på tala om motorljudet med sport avgassystem, riktigt fin sång smile. Kan även hålla med tidigare inlägg att reservdelar till Tyskbilarna har verkligen sjunkit, men TS verkar ha snöat in sig på just Volvo och då får vi väl respektera det smile

Skbg Performance Team.
Projekt : Volvo S70 2.5T http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 6#p2755566
Projekt : Volvo 745 Turbo http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=192658

Försöker iaf
1 998 Inlägg
7 april 2015
#32
Danne_1977 skrev:
Boostrider skrev:
Mack skrev:

Delarna till Tyska vagnar blir billigare och billigare för varje tråd..det hör man ju i alla fall..

Nej men om TS ställer frågan om hur man men enkla medel piggar upp en B230 till runt 200hk - för det är väl det mig veterligen tråden handlar om? - så ska den väl inte heller styras över till något helt oväsentligt?
Eller har BMW använt B230-motorer helt utan min vetskap?

Kan visa kvittot på delarna om du är intresserad. Ebay eller BildelarOnline24 är jättebilliga på just tyska bilmärken.
Samma grejer på autoexperten skulle kosta 5-6000. Vad väljer man?

Ja och jag gav ett svar på de. Riktigt seriöst också för där finns den mesta erfarenheten om budgettrimmning... VolvoOriginalCup-bilarna har ju begränsingar och ändå får de ju upp hästkrafterna. Utan begränsningen och lite tips från en insatt så går de ju att skrämma upp motorn relativt enkel och ganska billigt

Danne_1977 drog upp att lite saker som är totalt tagna ur luften och jag ville bara flika in där. T.ex
Dyra delar på audi/bmw !MYT!
Svårskruvat på en bmw av samma årsmodell. MYT! B230 är dock superenkelt. M20 är enligt mig väldigt enkelt men inte lika enkelt som en b230

Jag pratade generellt sett hela bilen i sen helhet.. alltså inte bara motorn, vet ej några priser i huvvet men har skruvat mycket volvo, ta en sån enkel sak som ett knutkors till en volvo kan ej kosta mer än ett par hundra på mekonomen eller autoexperten.. motsvarande till Audi troligen över 1000:-. jag vill endå vidhålla att reservdelar generellt är dyrare till både BMW och Audi än till Volvo, så enkelt är det, sen självklart kan nån del vara billigare eller dyrare. Sen vill jag åxå mena att ska man ha fler hästar så blir det åxå mer slitage på bussningar och drivlina om man vill leka och släppa lös hästarna ibland, lär ju rimligen vara lite lättare i börsen att köpa ett eller två knutkors till sin Volvo lite då och då än att köpa nya drivknutar för tusentals kronor lite då och då. Som jag sa förut, ta dig en titta på bakvagnen på en BMW E36 och jämför den med tex en Volvo 740 så förstår du vad jag pratar om. Inget är svårt för en som kan sin sak, är du proffs på BMW, jätte bra, som nybörjare rekommenderar man nog oftast just Volvo för att det är lätt att skruva och billigt.

Nästan alla slitagedelar är billigare till bmw om man köper via ebay eller bildelaronline24 vilket båda kommer från tyskland.

Skiljer några kronor på knutkorsen mellan 240 och e30.
De som kan göra bmwn dyrare i service är väl kanske att de oftast har 2 burkar fler än de gamla volvosarna vilket betyder mer delar.

Silentbussningarna är svagheten på bmw och momentstagen på 240. Byter hellre en diff på bmwn än byter bakaxeln på min 240. E36/E46 är busenkla i bakvganen. Lättskruvade som få smile
Bakvagnen på 240 är superklen och med 116 vilda kameler kör man lätt sönder momentstagen på en helg om man inte förstärker dessa och kör hårdare bussningar.

Om jag som har ägt 6st e30is och 7st Volvo 240 så grejar jag faktiskt hellre bakvagn/framvagn på bmwn...



Men nog om de. On topic för att hjälpa TS.

Du bör köpa en 88b och uppåt så du får en med LH 2.4 då det finns drivor av boxar, lmm givare osv till dessa då de hängde med ända till sista 945an.

Saker man ska kolla upp lite noggrannare är:

¤ Momentstagen och bussningarna i bakvagnen då dessa är lite klena och vid minsta buskörning blir de ovala och till slut jättedåliga.
¤ Fästen till momentstagen på bakaxeln har en förmåga att vilja bli väldigt tunna och kan lätt spricka
¤ Rost brukar gömma sig bakom alla rostdöljarlister som sitter längst ner på dörrar och skärmar
¤ Länkarmar och bärarmar blir ofta tunna pga rost
¤ Bakluckan efter 1990 brukar generellt sett vara bättre (mindre rost)
¤ Bromsarna är totalt värdelösa på dessa bilar då de gärna rostar fast eller att slangar/rör/nipplar går av spricker om man måste greja med dem.


Hur jag skulle trimmat med en budget på 10 000 är:

Köra etanol
Gröna/turkosa 940t-spridare med motstånd
Chip med annan tändning och höjd varvspärr till 7000
Extraktorgrenrör
Putsade kaneler i topp (531) som är planad ca 2mm för att få högre kompförhållande
2,5" avgas första biten efter första dämparen kan man nog köra original
Tagit bort höfläkten och ersatt med en elfläkt från 940
Köpt en kam från folkraceshopen
Ryck sprinten till kamdrevet så har du helt plötsligt ett ställbart big_smile
Turbokoppling om pengar fanns över

Detta borde ju ge en del effekt. Lätt över 150-160 hk
Annars kan man strunta i e85 och spridarbyte om man tycker de är för jobbigt.

Be a good person. Be a Persson
Bmw, kärlek vid första bakvagnskastet

47 Inlägg
8 april 2015
Trådstartare
#33
Boostrider skrev:
Du bör köpa en 88b och uppåt så du får en med LH 2.4 då det finns drivor av boxar, lmm givare osv till dessa då de hängde med ända till sista 945an.

Saker man ska kolla upp lite noggrannare är:

¤ Momentstagen och bussningarna i bakvagnen då dessa är lite klena och vid minsta buskörning blir de ovala och till slut jättedåliga.
¤ Fästen till momentstagen på bakaxeln har en förmåga att vilja bli väldigt tunna och kan lätt spricka
¤ Rost brukar gömma sig bakom alla rostdöljarlister som sitter längst ner på dörrar och skärmar
¤ Länkarmar och bärarmar blir ofta tunna pga rost
¤ Bakluckan efter 1990 brukar generellt sett vara bättre (mindre rost)
¤ Bromsarna är totalt värdelösa på dessa bilar då de gärna rostar fast eller att slangar/rör/nipplar går av spricker om man måste greja med dem.


Hur jag skulle trimmat med en budget på 10 000 är:

Köra etanol
Gröna/turkosa 940t-spridare med motstånd
Chip med annan tändning och höjd varvspärr till 7000
Extraktorgrenrör
Putsade kaneler i topp (531) som är planad ca 2mm för att få högre kompförhållande
2,5" avgas första biten efter första dämparen kan man nog köra original
Tagit bort höfläkten och ersatt med en elfläkt från 940
Köpt en kam från folkraceshopen
Ryck sprinten till kamdrevet så har du helt plötsligt ett ställbart big_smile
Turbokoppling om pengar fanns över

Detta borde ju ge en del effekt. Lätt över 150-160 hk
Annars kan man strunta i e85 och spridarbyte om man tycker de är för jobbigt.

Om man sätter målet på runt 130-135 vad är bästa sättet att uppnå den effekten?
Senast redigerat av snusebuse (8 april 2015)

3 292 Inlägg
8 april 2015
#34
snusebuse skrev:
Boostrider skrev:
Du bör köpa en 88b och uppåt så du får en med LH 2.4 då det finns drivor av boxar, lmm givare osv till dessa då de hängde med ända till sista 945an.

Saker man ska kolla upp lite noggrannare är:

¤ Momentstagen och bussningarna i bakvagnen då dessa är lite klena och vid minsta buskörning blir de ovala och till slut jättedåliga.
¤ Fästen till momentstagen på bakaxeln har en förmåga att vilja bli väldigt tunna och kan lätt spricka
¤ Rost brukar gömma sig bakom alla rostdöljarlister som sitter längst ner på dörrar och skärmar
¤ Länkarmar och bärarmar blir ofta tunna pga rost
¤ Bakluckan efter 1990 brukar generellt sett vara bättre (mindre rost)
¤ Bromsarna är totalt värdelösa på dessa bilar då de gärna rostar fast eller att slangar/rör/nipplar går av spricker om man måste greja med dem.


Hur jag skulle trimmat med en budget på 10 000 är:

Köra etanol
Gröna/turkosa 940t-spridare med motstånd
Chip med annan tändning och höjd varvspärr till 7000
Extraktorgrenrör
Putsade kaneler i topp (531) som är planad ca 2mm för att få högre kompförhållande
2,5" avgas första biten efter första dämparen kan man nog köra original
Tagit bort höfläkten och ersatt med en elfläkt från 940
Köpt en kam från folkraceshopen
Ryck sprinten till kamdrevet så har du helt plötsligt ett ställbart big_smile
Turbokoppling om pengar fanns över

Detta borde ju ge en del effekt. Lätt över 150-160 hk
Annars kan man strunta i e85 och spridarbyte om man tycker de är för jobbigt.

Om man sätter målet på runt 130-135 vad är bästa sättet att uppnå den effekten?

Om du bara är ute efter 130-135 hästar... så skulle jag satsa på en kam som bör ge runt 15-20hästar, samt extraktor som bör ge 3-5 hästar o vipps så bör du nästan vara där på 135 hästar, detta förutsatt att du börjar med en helt original B230F med 115 hästar orginal. Väljer du dock en Volvo 940 från 91 så är sannolikheten stor att det redan sitter en 531 topp och VX3 kam o då levererar motorn 130 hästar orginal. Dessa bilar från just den årgången är extremt eftertraktade i Volvo Orginal Cup eftersom man får allt man önskar sig att utgå ifrån när man börjar bygga sin VOC bil.

** Volvo 765 Dieselkonvertering på G, D24TIC motorpaket sökes **

NIVÅ 5 I LIVSNJUTNING
2 390 Inlägg
8 april 2015
#35
Danne_1977 skrev:
snusebuse skrev:
Boostrider skrev:
Du bör köpa en 88b och uppåt så du får en med LH 2.4 då det finns drivor av boxar, lmm givare osv till dessa då de hängde med ända till sista 945an.

Saker man ska kolla upp lite noggrannare är:

¤ Momentstagen och bussningarna i bakvagnen då dessa är lite klena och vid minsta buskörning blir de ovala och till slut jättedåliga.
¤ Fästen till momentstagen på bakaxeln har en förmåga att vilja bli väldigt tunna och kan lätt spricka
¤ Rost brukar gömma sig bakom alla rostdöljarlister som sitter längst ner på dörrar och skärmar
¤ Länkarmar och bärarmar blir ofta tunna pga rost
¤ Bakluckan efter 1990 brukar generellt sett vara bättre (mindre rost)
¤ Bromsarna är totalt värdelösa på dessa bilar då de gärna rostar fast eller att slangar/rör/nipplar går av spricker om man måste greja med dem.


Hur jag skulle trimmat med en budget på 10 000 är:

Köra etanol
Gröna/turkosa 940t-spridare med motstånd
Chip med annan tändning och höjd varvspärr till 7000
Extraktorgrenrör
Putsade kaneler i topp (531) som är planad ca 2mm för att få högre kompförhållande
2,5" avgas första biten efter första dämparen kan man nog köra original
Tagit bort höfläkten och ersatt med en elfläkt från 940
Köpt en kam från folkraceshopen
Ryck sprinten till kamdrevet så har du helt plötsligt ett ställbart big_smile
Turbokoppling om pengar fanns över

Detta borde ju ge en del effekt. Lätt över 150-160 hk
Annars kan man strunta i e85 och spridarbyte om man tycker de är för jobbigt.

Om man sätter målet på runt 130-135 vad är bästa sättet att uppnå den effekten?

Om du bara är ute efter 130-135 hästar... så skulle jag satsa på en kam som bör ge runt 15-20hästar, samt extraktor som bör ge 3-5 hästar o vipps så bör du nästan vara där på 135 hästar, detta förutsatt att du börjar med en helt original B230F med 115 hästar orginal. Väljer du dock en Volvo 940 från 91 så är sannolikheten stor att det redan sitter en 531 topp och VX3 kam o då levererar motorn 130 hästar orginal. Dessa bilar från just den årgången är extremt eftertraktade i Volvo Orginal Cup eftersom man får allt man önskar sig att utgå ifrån när man börjar bygga sin VOC bil.

Eftersom TS verka vilja ha en 200 serie skulle ja satsa på en GLT, bäst vore om han hitta en med H kammen och 405 toppen original (Dvs 140hk original). Men B23an på 130hk duger gott väl med extraktor och små pill, hade en 240 GLT med med 140hk motorn som var lite små trimmad, men fyfan vilken rolig bil, vrid ända från botten.

Skbg Performance Team.
Projekt : Volvo S70 2.5T http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 6#p2755566
Projekt : Volvo 745 Turbo http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=192658

Försöker iaf
1 998 Inlägg
8 april 2015
#36
_Performance_ skrev:
Danne_1977 skrev:
snusebuse skrev:

Om man sätter målet på runt 130-135 vad är bästa sättet att uppnå den effekten?

Om du bara är ute efter 130-135 hästar... så skulle jag satsa på en kam som bör ge runt 15-20hästar, samt extraktor som bör ge 3-5 hästar o vipps så bör du nästan vara där på 135 hästar, detta förutsatt att du börjar med en helt original B230F med 115 hästar orginal. Väljer du dock en Volvo 940 från 91 så är sannolikheten stor att det redan sitter en 531 topp och VX3 kam o då levererar motorn 130 hästar orginal. Dessa bilar från just den årgången är extremt eftertraktade i Volvo Orginal Cup eftersom man får allt man önskar sig att utgå ifrån när man börjar bygga sin VOC bil.

Eftersom TS verka vilja ha en 200 serie skulle ja satsa på en GLT, bäst vore om han hitta en med H kammen och 405 toppen original (Dvs 140hk original). Men B23an på 130hk duger gott väl med extraktor och små pill, hade en 240 GLT med med 140hk motorn som var lite små trimmad, men fyfan vilken rolig bil, vrid ända från botten.

En fräsch 245 med e-motorn och troligtvis långhuv då lär ju kosta en bra bit över 20 om den ska vara fräsch. De växer ju ej på träd längre vilket de kändes som de gjorde förr. Finns inte en enda på blocket heller för den delen..

Sen är ju K-jeten riktig sorglig. Svårt att ställa in mätskivan som afta behövs då de inte centrerar som de ska efter 20-30k mil.

Lh 2.4 och en 531 med en k-kam röstar jag på om de ska vara superbudget

Be a good person. Be a Persson
Bmw, kärlek vid första bakvagnskastet

47 Inlägg
8 april 2015
Trådstartare
#37
Om man slänger in en 531 och typ en K eller A kam (vad jag förstått så ska A kammen ge motorn bättre karaktär på de låga till medelvarven, stämmer detta? Passar in på vad jag skulle vilja ha för karaktär på bilen) och extraktorgrenrör på en B230f i en 245, är det något besiktningsgubbarna anmärker eller märker dom det alls?

Och påverkar det bilens livslängd/driftsäkerhet något avsevärt? Förstår att det nöter på bilen mer när man kör med högre effekt för att inte tala om påfrestningarna av lite buskörning på vintern, men är det något som man behöver bry sig särskilt i på ett så pass 'lågt' trim eller innebär det bara att man bör göra service/reparationer med lite kortare mellanrum?

Och vad är LH 2.4? Antar att det har något med insprut eller tändning att göra?

Hoppas det inte är allt för dumma frågor med självklara svar men jag är som sagt novis än så länge smile

...has left the building...
4 474 Inlägg
8 april 2015
#38
Varför anses ofta (äldre) Volvo "lättskruvade"? Jag skulle vilja påstå att 80-talsbilar överlag är svårskruvade iaf när det kommer till chassiet då det kan vara rejält rostigt. Mina 90-tals bilar är samtliga lättskruvade, o med det menar jag att bultar lossar utan besvär osv. Sen att det kan sitta grejer som måste bort för att komma åt är en annan sak...Skruvar chassiet på en 17 år gammal E39 för tillfället, allt lossnar hur fint som helst, inga problem med fastrostade eller avdragna bultar, det kallar jag lättskruvat smile

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure

3 292 Inlägg
9 april 2015
#39
dawwe skrev:
Varför anses ofta (äldre) Volvo "lättskruvade"? Jag skulle vilja påstå att 80-talsbilar överlag är svårskruvade iaf när det kommer till chassiet då det kan vara rejält rostigt. Mina 90-tals bilar är samtliga lättskruvade, o med det menar jag att bultar lossar utan besvär osv. Sen att det kan sitta grejer som måste bort för att komma åt är en annan sak...Skruvar chassiet på en 17 år gammal E39 för tillfället, allt lossnar hur fint som helst, inga problem med fastrostade eller avdragna bultar, det kallar jag lättskruvat smile

Det är väl just det man menar med lättskruvat att man som nybörjare ska kunna titta och enkelt och snabbt kunna förstå hur man kan fixa felet eller reparera osv, med nybörjare menar man ju endå att man ej har kunskap, för en erfaren mekaniker kanske ett moment blir just vad det är.. ett moment, medans det för nybörjaren samma moment kanske blir 5-6 moment, ofta måste man ta saker i rätt ordning för att det ska bli just det... rätt. Börjar man då med nått som är enkelt för en nybörjare att förstå så kan ju en bakvagn eller framvagn på en Volvo vara vettigt att börja med istället för tex en BMW som absolut är mycket mer avancerad.

Håller själv på med ett motorbyte på en BMW 525d E39 och jag kan lova att det absolut inte är som en Volvo 2/7/9 serie i alla fall, usch o fy vilket slit, kanske för att jag inte skruvat så himla mycket BMW men åxå för att det är bra mycket mer än volvomodellerna vi diskuterat. Jag anser att ett motorbyte på en sån jag håller på med nu är inget jag överhuvudtaget kan rekommendera en nybörjare, bara en sån enkel sak som på bilar med automat... hmmm nu är motorn ur.. vad hittar vi på svänghjulet då, jo nämligen en turbin, som nybörjaren sen sätter på den nya motorn och klämmer ihop skiten och vips funkar inte skiten och det kostar fler massa tusen att antingen byta hylsan i lådan eller byta låda helt och hållet. Det är jättevanligt bland nybörjare att detta händer. Nu menar jag ju åxå förstås att Volvo självklart åxå finns med automat men är ju aboslut inte lika vanliga som i en något nyare BMW.

** Volvo 765 Dieselkonvertering på G, D24TIC motorpaket sökes **

4 254 Inlägg
9 april 2015
#40
dawwe skrev:
Varför anses ofta (äldre) Volvo "lättskruvade"? Jag skulle vilja påstå att 80-talsbilar överlag är svårskruvade iaf när det kommer till chassiet då det kan vara rejält rostigt. Mina 90-tals bilar är samtliga lättskruvade, o med det menar jag att bultar lossar utan besvär osv. Sen att det kan sitta grejer som måste bort för att komma åt är en annan sak...Skruvar chassiet på en 17 år gammal E39 för tillfället, allt lossnar hur fint som helst, inga problem med fastrostade eller avdragna bultar, det kallar jag lättskruvat smile

Jo bultar lossar enklare på nya bilar och plast och clips spricker inte lika lätt:)

Men allt annat är ju ett helvete, öppna motorhuven på vilken modern bil som helst och så ser du inte en motor utan endast massa jävla plastkåpor.

Sedan så har man ju på moderna bilar ofta fwd dessutom så det finns ingen plats i motorrummet alls att komma åt någonting. Bmw och Mercedes har ju inte fwd förutom några få modeller men det är inte speciellt mycket plats där heller.

740n har ju plats för en V8a i motorrummet men nöjer sig med en 4a och ingen "dekorativ"plast. Sedan så sitter det inte massa kåpor under bilen heller och en är RWD så det är riktigt simpelt att byta tex koppling eller drivaxlar.



Sök