Danne_1977 skrev:
Boostrider skrev:
Mack skrev:
Delarna till Tyska vagnar blir billigare och billigare för varje tråd..det hör man ju i alla fall..
Nej men om TS ställer frågan om hur man men enkla medel piggar upp en B230 till runt 200hk - för det är väl det mig veterligen tråden handlar om? - så ska den väl inte heller styras över till något helt oväsentligt?
Eller har BMW använt B230-motorer helt utan min vetskap?
Kan visa kvittot på delarna om du är intresserad. Ebay eller BildelarOnline24 är jättebilliga på just tyska bilmärken.
Samma grejer på autoexperten skulle kosta 5-6000. Vad väljer man?
Ja och jag gav ett svar på de. Riktigt seriöst också för där finns den mesta erfarenheten om budgettrimmning... VolvoOriginalCup-bilarna har ju begränsingar och ändå får de ju upp hästkrafterna. Utan begränsningen och lite tips från en insatt så går de ju att skrämma upp motorn relativt enkel och ganska billigt
Danne_1977 drog upp att lite saker som är totalt tagna ur luften och jag ville bara flika in där. T.ex
Dyra delar på audi/bmw !MYT!
Svårskruvat på en bmw av samma årsmodell. MYT! B230 är dock superenkelt. M20 är enligt mig väldigt enkelt men inte lika enkelt som en b230
Jag pratade generellt sett hela bilen i sen helhet.. alltså inte bara motorn, vet ej några priser i huvvet men har skruvat mycket volvo, ta en sån enkel sak som ett knutkors till en volvo kan ej kosta mer än ett par hundra på mekonomen eller autoexperten.. motsvarande till Audi troligen över 1000:-. jag vill endå vidhålla att reservdelar generellt är dyrare till både BMW och Audi än till Volvo, så enkelt är det, sen självklart kan nån del vara billigare eller dyrare. Sen vill jag åxå mena att ska man ha fler hästar så blir det åxå mer slitage på bussningar och drivlina om man vill leka och släppa lös hästarna ibland, lär ju rimligen vara lite lättare i börsen att köpa ett eller två knutkors till sin Volvo lite då och då än att köpa nya drivknutar för tusentals kronor lite då och då. Som jag sa förut, ta dig en titta på bakvagnen på en BMW E36 och jämför den med tex en Volvo 740 så förstår du vad jag pratar om. Inget är svårt för en som kan sin sak, är du proffs på BMW, jätte bra, som nybörjare rekommenderar man nog oftast just Volvo för att det är lätt att skruva och billigt.
Nästan alla slitagedelar är billigare till bmw om man köper via ebay eller bildelaronline24 vilket båda kommer från tyskland.
Skiljer några kronor på knutkorsen mellan 240 och e30.
De som kan göra bmwn dyrare i service är väl kanske att de oftast har 2 burkar fler än de gamla volvosarna vilket betyder mer delar.
Silentbussningarna är svagheten på bmw och momentstagen på 240. Byter hellre en diff på bmwn än byter bakaxeln på min 240. E36/E46 är busenkla i bakvganen. Lättskruvade som få

Bakvagnen på 240 är superklen och med 116 vilda kameler kör man lätt sönder momentstagen på en helg om man inte förstärker dessa och kör hårdare bussningar.
Om jag som har ägt 6st e30is och 7st Volvo 240 så grejar jag faktiskt hellre bakvagn/framvagn på bmwn...
Men nog om de. On topic för att hjälpa TS.
Du bör köpa en 88b och uppåt så du får en med LH 2.4 då det finns drivor av boxar, lmm givare osv till dessa då de hängde med ända till sista 945an.
Saker man ska kolla upp lite noggrannare är:
¤ Momentstagen och bussningarna i bakvagnen då dessa är lite klena och vid minsta buskörning blir de ovala och till slut jättedåliga.
¤ Fästen till momentstagen på bakaxeln har en förmåga att vilja bli väldigt tunna och kan lätt spricka
¤ Rost brukar gömma sig bakom alla rostdöljarlister som sitter längst ner på dörrar och skärmar
¤ Länkarmar och bärarmar blir ofta tunna pga rost
¤ Bakluckan efter 1990 brukar generellt sett vara bättre (mindre rost)
¤ Bromsarna är totalt värdelösa på dessa bilar då de gärna rostar fast eller att slangar/rör/nipplar går av spricker om man måste greja med dem.
Hur jag skulle trimmat med en budget på 10 000 är:
Köra etanol
Gröna/turkosa 940t-spridare med motstånd
Chip med annan tändning och höjd varvspärr till 7000
Extraktorgrenrör
Putsade kaneler i topp (531) som är planad ca 2mm för att få högre kompförhållande
2,5" avgas första biten efter första dämparen kan man nog köra original
Tagit bort höfläkten och ersatt med en elfläkt från 940
Köpt en kam från folkraceshopen
Ryck sprinten till kamdrevet så har du helt plötsligt ett ställbart

Turbokoppling om pengar fanns över
Detta borde ju ge en del effekt. Lätt över 150-160 hk
Annars kan man strunta i e85 och spridarbyte om man tycker de är för jobbigt.