3208
Sök

"Köpråd" volvo v70 2.0F 2.5FT med automat. - eller Saab 9-3 sportkombi 1.8t - 2.0t biopower.

3 457 Inlägg
3 april 2015
Trådstartare
Hej!

vill ha köpråd på en Saab 9-3 Sportkombi biopower 1.8T/2.0T eller volvo v70 2.0F / 2.5FT Båda från års mod 2008 o framåt.

Vilka av dem är " bäst"  i längden?

Vill ha en hållbar automatlåda och rimliga service kostnader.

har alla " ventilservice" kostnad? ( när man kör etanol )

Kör 400-800 mil / år.

Vad kan man räkna med för bränsleförbrukning blandad körning, tycker att 1L milen med bensin 1.2-1.4 etanol helt ok då man inte kör jätte mycket.smile

Vilket är det klokaste köpet?

Fri fart för ett fritt folk!
14 873 Inlägg
3 april 2015
tror jhu Volvon är lite mer spännande.  tycker jhu dom nyare saabarna är för jävla tråkiga invändigt.
inte för att Volvon är bra men bättre iallfall.

det Volvon kostar mer i inköp har man igen när den säljs.

när du ska räkna på om e85 fordon är lönsamma tänk på att dessa bilar har serviceintervall dubbelt så ofta som motsvarande bensin modellen

Kör fort så hinner inget hända...

398 Inlägg
3 april 2015
Jag kör själv en ng9-3 2.0t Biopower från 2009 och är toknöjd, sedan är det visserligen. Min blandade körning med mycket kort ligger strax under 1.2 vilket jag tycker är helt okej eftersom Urban Undertryck inte brukar åka med. Ruskigt körglad jämfört med de V50/Xc70 jag kört, men om det råder såklart delade meningar. Det är en helt annan motor på etanol än bensin ska sägas, så provkör du en så ha det i åtanke om den är tankad på bensin. Mycket mer kraft över hela registret (kan tex relativt lätt köra om på 6an) förutom 25 extra hp som topp.

Ekonomin då, förutom förbrukningen (som ju är sak samma i ditt fall). Låg skatt förhållandevis, runt 1200 nu efter höjningen. Servicen påverkar inte dig eftersom du kör så lite, varje år bör man byta olja ändå och du kommer ju precis som jag inte upp i 1500 mil som gör att du får byta innan.  Jag är osäker på om vad man rekommenderar för tidsintervall på Volvon, men det ska inte vara någon större skillnad i alla fall. En STORT jäkla fördel med Saaben stavas kamkedja för övrigt, för det har väl inte Volvon?

3 457 Inlägg
3 april 2015
Trådstartare
Om man kör på e85 så är väl service 1500 mil/ år. Mot bensin 3000/mil år.?

Men jag kör bara 400-800mil per år så det kvittar?

3 457 Inlägg
3 april 2015
Trådstartare
AX3L skrev:
Jag kör själv en ng9-3 2.0t Biopower från 2009 och är toknöjd, sedan är det visserligen. Min blandade körning med mycket kort ligger strax under 1.2 vilket jag tycker är helt okej eftersom Urban Undertryck inte brukar åka med. Ruskigt körglad jämfört med de V50/Xc70 jag kört, men om det råder såklart delade meningar. Det är en helt annan motor på etanol än bensin ska sägas, så provkör du en så ha det i åtanke om den är tankad på bensin. Mycket mer kraft över hela registret (kan tex relativt lätt köra om på 6an) förutom 25 extra hp som topp.

Ekonomin då, förutom förbrukningen (som ju är sak samma i ditt fall). Låg skatt förhållandevis, runt 1200 nu efter höjningen. Servicen påverkar inte dig eftersom du kör så lite, varje år bör man byta olja ändå och du kommer ju precis som jag inte upp i 1500 mil som gör att du får byta innan.  Jag är osäker på om vad man rekommenderar för tidsintervall på Volvon, men det ska inte vara någon större skillnad i alla fall. En STORT jäkla fördel med Saaben stavas kamkedja för övrigt, för det har väl inte Volvon?

Exakt. Volvo har inte kamkedja vilket är synd. Tycker både saab och volvo ser bra ut invändigt.

Läste någon stans att det är ventil inställning varje 9000 mil på volvo är det sant?

Och om det är kamrem vid 18000mil samt ventil så blir det snor dyrt?

398 Inlägg
3 april 2015
Low skrev:
AX3L skrev:

Exakt. Volvo har inte kamkedja vilket är synd. Tycker både saab och volvo ser bra ut invändigt.

Läste någon stans att det är ventil inställning varje 9000 mil på volvo är det sant?

Utan att veta nästan något om Volvos servicear kan jag säga att ditt problem liksom mitt (ganska precis 1k mil per år) inte är milen utan åren vad gäller service. Kamremmen torkar ju ut och blir dålig i förtid, så jag tror den ska bytas var 5e år (eller nåt sånt) eller 18000 mil. Kör man 18000 med den är ju milkostnaden försumbar, men hinner man inte köra mer än kanske fyra-fem tusen mil blir ju Kamremmen för 10k eller mer helt plötsligt mer kännbar.
Senast redigerat av AX3L (3 april 2015)

3 457 Inlägg
3 april 2015
Trådstartare
AX3L skrev:
Low skrev:
AX3L skrev:

Utan att veta nästan något om Volvos servicear kan jag säga att ditt problem liksom mitt (ganska precis 1k mil per år) inte är milen utan åren vad gäller service. Kamremmen torkar ju ut och blir dålig i förtid, så jag tror den ska bytas var 5e år (eller nåt sånt) eller 18000 mil. Kör man 18000 med den är ju milkostnaden försumbar, men hinner man inte köra mer än kanske fyra-fem tusen mil blir ju Kamremmen för 10k eller mer helt plötsligt mer kännbar.

Tack. Känns som saab är ett bra val i slut ändan. Men finns delar om 10 år? smile
Riktigt synd att volvo inte har kamkedja.

4 824 Inlägg
3 april 2015
vad du än gör så köp inte en V70 med 2.0F motorn, det är samma skit motor som sitter i Ford.
det är en 4 cylindrig 2 liters sug motor som är slö, törstig och bara krånglar.

Mvh Christian
kör du före så väntar jag där framme.

3 457 Inlägg
3 april 2015
Trådstartare
Tack för varningen smile!

398 Inlägg
3 april 2015
Low skrev:
AX3L skrev:
Low skrev:

Tack. Känns som saab är ett bra val i slut ändan. Men finns delar om 10 år? smile
Riktigt synd att volvo inte har kamkedja.

Om detta tvistar de lärde, men jag tror inte att det är några större problem och som produktionsingenjör ska jag förklara hur jag tänker:

Det är inte så att Volvo ställer om produktionen en gång var tredje månad och börjar tillverka delar till 850 osv, utan när man ska göra 1000 bilar gör man låt säga 1200 högerdörrar, 1500 drivknutar osv baserat på en analys av vilka reservdelar som kommer behövas för att supporta dessa 1000 bilarna. Regeln säger väl att det ska finnas delar i tio år tror jag, så det är vad man räknar på. En försvårande omständighet i sammanhanget är att Victor Müller tog lite delar från Saab parts för att få in lite kapital och köra produktionen 2011-2012, men samtidigt har Saab Parts eller Orio som de nu heter tillverkat väldigt mycket nya delar under de senaste åren (det är som bekant väldigt mycket pengar i reservdelar). Summa summarum så nej, det ska inte vara några större problem som jag ser det! Men time will tell smile

3 457 Inlägg
3 april 2015
Trådstartare
Time will tell :-) nu bara hitta den rätta saaben. smile

398 Inlägg
3 april 2015
Jag tror ju att du som verkar gilla BMW kommer att ha lätt att ta Saab till ditt hjärta, för det är ju två märken som ligger ganska nära varandra sett till vilka egenskaper köparna uppskattar. Det kan man läsa så väl på Autopower som i Top Gears Saab tribute där de säger att "it's sad also for our architect friend, who from now on will have to buy a five-series" om Saabs konkurs smile

Ytterligare en fördel ska sägas, är att eftersom folk i allmänhet är rädda för reservdelsproblematiken är ju priserna i botten vilket gör att du får otroligt mycket för pengarna.

Lycka till med bilköpet smile Fråga på om det är något du undrar över för just ng9-3 med de motorerna har jag hyfsad koll på tycker jag, och kika gärna på forum.saabturboclub.com för där finns allt värt att veta.

På tal om 1.8t vs 2.0t. Hårdvarumässigt är allt samma bortsett från att 1.8t saknar laddtrycksmätare. Dvs, ska du ändå chippa i framtiden tar många 1.8t eftersom den har något lägre skatt och försäkring. Personligen skulle jag också titta främst efter Vector eller Aero-paketet, Linear är lite väl snik för min smak.

3 457 Inlägg
3 april 2015
Trådstartare
AX3L skrev:
Jag tror ju att du som verkar gilla BMW kommer att ha lätt att ta Saab till ditt hjärta, för det är ju två märken som ligger ganska nära varandra sett till vilka egenskaper köparna uppskattar. Det kan man läsa så väl på Autopower som i Top Gears Saab tribute där de säger att "it's sad also for our architect friend, who from now on will have to buy a five-series" om Saabs konkurs smile

Ytterligare en fördel ska sägas, är att eftersom folk i allmänhet är rädda för reservdelsproblematiken är ju priserna i botten vilket gör att du får otroligt mycket för pengarna.

Lycka till med bilköpet smile Fråga på om det är något du undrar över för just ng9-3 med de motorerna har jag hyfsad koll på tycker jag, och kika gärna på forum.saabturboclub.com för där finns allt värt att veta.

På tal om 1.8t vs 2.0t. Hårdvarumässigt är allt samma bortsett från att 1.8t saknar laddtrycksmätare. Dvs, ska du ändå chippa i framtiden tar många 1.8t eftersom den har något lägre skatt och försäkring. Personligen skulle jag också titta främst efter Vector eller Aero-paketet, Linear är lite väl snik för min smak.

En av anledningarna jag gillar saabs inredning på nyare saab att instrument panelen liknar  bmw smile

Hoppas man hittar något vettigt gör 100-135. Gillar 2.0t just för tryckmätare.  Läste någonstans att det ska vara bättre bromsar också ?

Trist att det kommer 1-2 bilar per dag. Massa diesel.  Samt att det skall vara rätt fär
g vit/silver.   Men för 100-135 borde man hitta något smile
Annars är saabs automatlådor ok? smile

3 457 Inlägg
3 april 2015
Trådstartare
Just det är ute efter minst vector smile

398 Inlägg
3 april 2015
Low skrev:
AX3L skrev:

En av anledningarna jag gillar saabs inredning på nyare saab att instrument panelen liknar  bmw smile

Hoppas man hittar något vettigt gör 100-135. Gillar 2.0t just för tryckmätare.  Läste någonstans att det ska vara bättre bromsar också ?

Trist att det kommer 1-2 bilar per dag. Massa diesel.  Samt att det skall vara rätt fär
g vit/silver.   Men för 100-135 borde man hitta något smile
Annars är saabs automatlådor ok? smile

Det tror jag absolut att du gör! Jag kan ju hänvisa till mitt köp i Augusti förra året. 2.0t Biopower Aero SportSedan 2009 som gått 5400 mil i absolut toppskick hos en stor MRF märkesfirma för 114' med bra däck S+V.

Vad gäller bromsarna är jag faktiskt osäker men jag tror att det mer handlade om vilket utrustningspaket man valde. Min Aero har tex trots "lilla" motorn på 200 hp 314 mm diskar (samma på alla Aero, Turbo X med 280 hp v6 hade ytterligare lite större) fram. Möjligt att tex 2.0t hade mellanbromsarna och 1.8t hade minsta bromsarna i tex Linear paketet dock, det ska jag inte svära på. 2.0t Linear är dock inget vanligt förekommande liksom 1.8t vector, så i någon mening är det kanske mer hypotetiskt. Aero fanns bara med lägst 2.0t som kom 2009. Men laddtrycksmätaren skulle jag också kunna betala en hel del extra för, barnslig som man är smile

När vi ändå snackar utrustning. Jag kan rekommendera att du försöker hitta en halvläder med ljust läder och mörkt tyg istället för vice versa. Jag fick det tipset och har varit ganska tacksam för att jag lyckades hitta den kombon, det ljusa tyget ser för jävligt ut efter ett tag. Riv in lite snö som smälter så ser det ut som nån med inkontinensproblem suttit där som nån sa. Eller helläder såklart.

Vector fanns som "Vector Active". Då ingick bland annat Aerons sportchassi (som dock kunde väljas bort), större bromsar tror jag och nåt annat småkrafs. Så när jag skulle köpa bil letade jag efter Aero alt Vector active med sportchassi som andraval, det känns som de är vanligare. Stolar osv brukar vara samma, det du missar är ofta dubbla blåsen från Aero och lite annan styling.

Tomatlådorna har jag dock aldrig testat och aldrig varit intresserade av, så det vet jag inget om alls smile

Evildan
3 april 2015
Såg att det kom upp frågor gällande kamdrivningen, i just 2.0F är det kamkedja. wink

Fri fart för ett fritt folk!
14 873 Inlägg
4 april 2015
snöa inte in på kamkedjor vs kamrem.. för dagens bilars kamkedjor är sämre än en kamrem.

om jag inte minns fel är det väll 8år på kamremmen eller 18.000mil  på Volvon.
bytt på en s80 2.5ft och inte speciellt svårt mest trångt som fan.

har lärt mig att kamkedja=ventilskrot för minsta lilla grej.
kan räcka med att ställa skiten i lite uppförslut utan handbroms för att kedjan ska rappa ur..

så allt är inte gröna skogar med kedja..   fick lära mig den hårda vägen med en Fabia 1.2l 06a jag köpte.. fick byta 12ventiler kamkedja drev och en massa jävla drabbel pga den där äckliga kedjan.. hade aldrig hänt med kamrem smile

sen till milantalet så kommer bilarna gå på kallstart hela tiden så tanka INTE e85 i dom någonsin när man kör så korta sträckor för intervallen på 1500mil kommer vara för lång på både Volvon och Saaben kommer bara vara en massa sprit i tråget..

dom behöver bli varma och det lär dom inte bli med så lågt milantal.
1000mil plockar man till och från affären jhu.  ligger på 1500mil på våran andra bil som inte går längre än 2mil om dagen som mest smile
Senast redigerat av Growe (4 april 2015)

Kör fort så hinner inget hända...

398 Inlägg
4 april 2015
Som mest två mil om dagen - 1500 mil per år? Är det bara jag som inte får ihop den ekvationen big_smile

Evildan
4 april 2015
AX3L skrev:
Som mest två mil om dagen - 1500 mil per år? Är det bara jag som inte får ihop den ekvationen big_smile

2 X 365 = 1500 , var väl inget svårt att få ihop det?

Är du inte räknekunnig? lol

398 Inlägg
4 april 2015
Evildan skrev:
AX3L skrev:

2 X 365 = 1500 , var väl inget svårt att få ihop det?

Är du inte räknekunnig? lol

Inte alls, uppenbarligen tongue Hur jag än tänker får jag fel med en faktor två!

Sök