KolGruvan skrev:
Hallå, ja letar efter en bil att ha på sommaren och vill gärna ha en chevrolet impala 61-64 .det är första amerikanaren ja skaffar isåfall.så har några frågor till er som har såna bilar.
1. Va ska man kolla efter när man åker å kollar på en sån bil? Vanliga fel osv.
2. Reservdelar. Hur är det att få tag på delar om nått går sönder till exempel. Hjullager å såna saker.
3.vissa säger att man måste ha blyersättning i tanken när man tankar. Stämmer de? Och rasar motorn om man inte har det? Har även hört talas om 2taks olja i tanken?
4. Om man köper en bil för 100k. Om 5 år så sjunker väl inte dessa i värde utan snarare ökar väl?
5. Om man har ca 40 mil att åka för att kolla på en bil är de lugnt att köra hem den eller bör en sån bil tas på släp såna längre sträckor?
Ja de är några frågor men har inte haft en sådan bil förut så.
Och ja letar en bil i orginal ut förande och inga inhoppade lik och bilen kommer även behandlas orginellt.
Ha de bra
Jag har inte någon sådan bil men kan säkert vara behjälplig ändå.
1.
Rost, överallt.
Kör den ordentligt varm, så du är säker på att den inte kokar.
Annars är det som att köpa vilken begagnad bil som helst.
2.
Ja, det går att få tag på i princip vad som helst både nyproducerat och NOS.
3.
Är det en originalmotor från -60 talet så ja, det skulle jag rekommendera.
Är det en nyare SMOGad motor från -70 eller nyare så kan du köra den utan blyersättning.
4.
håller du en Impala i bibehållet inköpsskick så bör du inte förlora pengar den dag du vill sälja den, snarare tvärtom som du själv redan antagit.
5.
Är den som den ska så kör den hem, ska inte vara några som helst problem. Däremot är det inte någon snabb motorvägskryssare.
Försäkringar för entusiastfordon är inte väldigt dyra, däremot kräver olika bolag olika förutsättningar, det är något du måste fråga var bolag för att få pris och villkor.