it_mutt
Avstängd
10 april 2015
· 10 388 Inlägg
Mack855 skrev:
Jo it_mutt det är inte helt riktigt argument men det jag ville få fram va att en bil är ju aldrig 100% miljövänlig ÄN SÅ LÄNGE. Den kan va snällare mot naturen men ska man vara helt 100 klimatsnäll så ska man ju helt och hållet ge fan i en bil och som jag skrev till exempel cykla. Jag är väl medveten om att man inte kan cykla ifrån Stockholm-Malmö så fort som man skulle vilja.
Vi kan ju inte riktigt leva som FÖR 200 år sen, då skulle samhället kollapsa. Tänk all export som försvinner om lastbilar, bussar och tåg skulle tas bort för miljöns skull.
Men fortfarande du kan inte säga att tillverkningen av en bil heller är 100% miljövänlig. Jobbar som byggnadsarbetare och jag vet att tillverkningen av betong aldrig kan vara 100% ren heller men som hybridsmurfen skrev så kan det göras inom ramar.
Frågar man mig känns miljö frågan som en lite långvarig fluga att man ska va så klimatsmart som möjligt för å få sig själv å känna sig duktig. Köpa begagnade kläder, sopsortera och annat. Som privatperson kan man påverka till viss del men det vi gör är en piss i Nilen gentemot olika industriers utsläpp vid tillverkning men vi kan inte säga "Sluta bygg hus det förstör miljön!" Så vi får bygga hus, bilar och all annan industri som kläder, kött och mejeriprodukter så miljövänligt som vi bara kan även om det förmodligen aldrig eller inte på ett bra tag kommer bli 100% rent.
Senaste stycket var för att förtydliga hur jag menade med tillverkning av bilar med jämförelse av allt annat
Fast, det är lite hur långt du vill dra det hela med att vara "miljösnäll". Som jag påpekade finns det då "0 Netto"-hus, där man inte gör någon miljöpåverkan alls. Det finns även "plushus". Dessa är alltså "0-Hus" som bidrar till en bättre miljö. Hur? Ex.vis genom att få ett överskott i sin elproduktion (som då är miljövänlig) och säljer denna el vidare, vilket då att huset går "plus" i det hela (nej, detta är inte så stort i ex.vis Sverige...än).
I ett sådant fall kompenserar man alltså "dagligen" och under tillräckligt lång tid har du kommit ikapp "en biltillverkning" (säger vi för sakens skull).
Med detta sagt; hus byggs redan som är "0-Hus", dvs 100% miljövänligt. Det finns då även hus som är "plus"-hus.
Anledningen att jag som sagt inte köper argumentet alls är just det du säger. INGEN biltillverkning är "0 Netto". Det faller alltså helt bort som argument, då inte de "vanliga" bilarna heller är det. Förstår inte riktigt varför det ens tas upp. Men, om jag nu ska köpa en ny bil, så har hybridbilen och "ickehybridbilen" säkerligen ungefär samma skada på miljön sett till tillverkning. Om jag nu inte bryr mig om huruvida det är hybrid eller inte, och hybriden inte kostar 200.000:- mer, så kan jag ju lika bra ta hybridbilen. Om inte annat gagnar det min plånbok (och i andra hand är -bättre- för miljön (vilket är sekundärt för min del) ).
Ingen påstår ju att en miljöbil är "0", så jag förstår, igen, inte varför man använder det som argument alls. Och jag har absolut inte påstått att en biltillverkning är 100% miljövänlig.
Bara för att "folk" (vem som helst) ser ex.vis en hybrid som ett bra alternativ, innebär det ju ingalunda att man säger att man ska leva som för 200 år sedan eller förbjuda lastbilar, bussar, flyg eller liknande -eller- för den del; man måste sätta naturen främst.. . Tåg ska du verkligen inte använda som argument. Tåg i Sverige har extremt lågt co2-utsläpp (sett till var elen kommer ifrån).
Det driver utvecklingen framåt. Hade någon satt en "likadan motor" i min bil som drack 4L/milen, så hade jag inte haft den kvar vidare länge. Miljötänket driver alltså utvecklingen framåt och får bland annat ner förbrukningen, vilket folk generellt sett tycker är trevligt. Att man ska "tänka på miljön" innebär inte att allt måste "nolla" annars "kan det va".
Igen, om folk kan spara pengar utan att göra några avkall på komfort, fortfarande få "det dom vill av bilen" osv, och samtidigt vara hygglig mot miljön så är det ju liksom inget problem och jag har svårt att se att någon genuint skulle kunna se det som ett faktiskt problem (alltså faller "bilar som inte dricker 2L/milen suger"-argumenten bort).
Jag håller inte heller med om att miljöfrågan skulle vara någon "fluga". Ex.vis har sopsortering har varit verklighet i delar av landet i sådär 15-20 år snart.
Att individens inställning påverkar även företag vet vi sedan tidigare. Om -alla- var extremt miljömedvetna, så skulle detta påverka företagen.
De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!