När slår el/hybridbilen ut bränslebilen?

torsen
10 april 2015 · 7 238 Inlägg

Fossilbilen kommer aldrig att slås ut av el/hybrider. En skatteteknisk modenyck som etanoldrift.

Dels för att fossilbilarna förbrukar allt mindre bränsle och att man inom en snar framtid kommer kunna framställa syntetisk bensin/diesel.

Dels för att det inte existerar så mycket tungmetaller som krävs för att framställa de dyra, känsliga(kyla & värme), och miljö samt arbetsmiljöfarliga batterierna/ackumulatorerna.
För närvarande är det till stor del barnarbete att i fattiga/underutvecklade länder att söka tungmetallerna.
Eftersom kärnkraft enligt vissa kretsar (vänster-/miljömuppar) är farligt så återstår endast att elda brunkol, med de emmisioner som alstras, i överskådlig framtid.
Sol- och vindkraft kommer aldrig att kunna producera den mängd elenergi som krävs som för att ersätta fossilbilarnas allt mindre förbrukning av flytande bränsle.

Härutöver, men det hör inte hit, hur kan någon med normala vomeringsreflexer köpa en Prius.
På den nivån äter man väl tång och klär sig i sjögräs samt bor i vasshyddor.

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
11 april 2015 · 17 478 Inlägg

torsen skrev:
Fossilbilen kommer aldrig att slås ut av el/hybrider. En skatteteknisk modenyck som etanoldrift.

Dels för att fossilbilarna förbrukar allt mindre bränsle och att man inom en snar framtid kommer kunna framställa syntetisk bensin/diesel.

Dels för att det inte existerar så mycket tungmetaller som krävs för att framställa de dyra, känsliga(kyla & värme), och miljö samt arbetsmiljöfarliga batterierna/ackumulatorerna.
För närvarande är det till stor del barnarbete att i fattiga/underutvecklade länder att söka tungmetallerna.
Eftersom kärnkraft enligt vissa kretsar (vänster-/miljömuppar) är farligt så återstår endast att elda brunkol, med de emmisioner som alstras, i överskådlig framtid.
Sol- och vindkraft kommer aldrig att kunna producera den mängd elenergi som krävs som för att ersätta fossilbilarnas allt mindre förbrukning av flytande bränsle.

Härutöver, men det hör inte hit, hur kan någon med normala vomeringsreflexer köpa en Prius.
På den nivån äter man väl tång och klär sig i sjögräs samt bor i vasshyddor.

Sådana här inlägg är bara för söta... Snacka om att missa bussen! Nu är det läggdags men lär återkomma i frågan... Under tiden kan du leta upp källor på dina åsikter.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
frasse4
11 april 2015 · 736 Inlägg

Hybridsmurfen skrev:

torsen skrev:
Fossilbilen kommer aldrig att slås ut av el/hybrider. En skatteteknisk modenyck som etanoldrift.

Dels för att fossilbilarna förbrukar allt mindre bränsle och att man inom en snar framtid kommer kunna framställa syntetisk bensin/diesel.

Dels för att det inte existerar så mycket tungmetaller som krävs för att framställa de dyra, känsliga(kyla & värme), och miljö samt arbetsmiljöfarliga batterierna/ackumulatorerna.
För närvarande är det till stor del barnarbete att i fattiga/underutvecklade länder att söka tungmetallerna.
Eftersom kärnkraft enligt vissa kretsar (vänster-/miljömuppar) är farligt så återstår endast att elda brunkol, med de emmisioner som alstras, i överskådlig framtid.
Sol- och vindkraft kommer aldrig att kunna producera den mängd elenergi som krävs som för att ersätta fossilbilarnas allt mindre förbrukning av flytande bränsle.

Härutöver, men det hör inte hit, hur kan någon med normala vomeringsreflexer köpa en Prius.
På den nivån äter man väl tång och klär sig i sjögräs samt bor i vasshyddor.

Sådana här inlägg är bara för söta... Snacka om att missa bussen! Nu är det läggdags men lär återkomma i frågan... Under tiden kan du leta upp källor på dina åsikter.

Varför startar du en tråd där du frågar vad folk tycker om en fråga och sedan hånar du deras åsikter?

Volvo 940 GL "Bob - Den högerstyrda" (1993)
insen
11 april 2015 · 84 Inlägg

för att det är hybridsmurfen?, normalt i dessa kretsar, evilidan är dock värre.


Ren el bil har många år kvar innan den kan ta över, främst pga räckvidden i normala bilar

Hybrid är iallafall vad jag ser här omkring ganska etablerat dock främst hos företag



För mig är den framförallt den dåliga prestandan som sätter stopp, vilket Evilidan och jag diskuterat tidigare.

caromania Forummoderator
11 april 2015 · 9 296 Inlägg

insen skrev:
För mig är den framförallt den dåliga prestandan som sätter stopp, vilket Evilidan och jag diskuterat tidigare.

Samma här, men det har ju varit en prioriteringsfråga hos biltillverkarna. De har väl helt enkelt prioriterat snåla, undermotoriserade familjebilar med runt 100hk. Detta börjar ju ändras nu eftersom kombinationen förbränningsmotor/el faktiskt ger väldigt god effekt även om det än så länge mest syns i sportbilssegment och i dyrare bilar.

Själv sneglar jag som sagt på en Lexus GS 450h. 350hk inklusive sin elmotor med omedelbart vridmoment vilket gör den extremt snabb faktiskt och med en verklig förbrukning på under litern plus låg skatt. Det är en intressant familjebilsräser. Fortfarande dyr, men det närmar sig möjlighet.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
it_mutt Avstängd
11 april 2015 · 10 388 Inlägg

frasse4 skrev:

Hybridsmurfen skrev:

torsen skrev:
Fossilbilen kommer aldrig att slås ut av el/hybrider. En skatteteknisk modenyck som etanoldrift.

Dels för att fossilbilarna förbrukar allt mindre bränsle och att man inom en snar framtid kommer kunna framställa syntetisk bensin/diesel.

Dels för att det inte existerar så mycket tungmetaller som krävs för att framställa de dyra, känsliga(kyla & värme), och miljö samt arbetsmiljöfarliga batterierna/ackumulatorerna.
För närvarande är det till stor del barnarbete att i fattiga/underutvecklade länder att söka tungmetallerna.
Eftersom kärnkraft enligt vissa kretsar (vänster-/miljömuppar) är farligt så återstår endast att elda brunkol, med de emmisioner som alstras, i överskådlig framtid.
Sol- och vindkraft kommer aldrig att kunna producera den mängd elenergi som krävs som för att ersätta fossilbilarnas allt mindre förbrukning av flytande bränsle.

Härutöver, men det hör inte hit, hur kan någon med normala vomeringsreflexer köpa en Prius.
På den nivån äter man väl tång och klär sig i sjögräs samt bor i vasshyddor.

Sådana här inlägg är bara för söta... Snacka om att missa bussen! Nu är det läggdags men lär återkomma i frågan... Under tiden kan du leta upp källor på dina åsikter.

Varför startar du en tråd där du frågar vad folk tycker om en fråga och sedan hånar du deras åsikter?

Å andra sidan, med tanke på mängden faktiska påstående, skulle det vara intressant att få lite källor på det där. Det är inget "jag tycker" eller "jag anser", inlägget är postat i "det här är fakta"-anda, och då är det alltid bra att kunna backa upp det man skriver.

En hybridbil behöver dock ingalunda innebära att det enbart handlar om bensin/diesel och ex.vis el. El torde gå att kombinera med annat. Sen har vi ju ex.vis fler sätt att producera el än sol & vind (vattenkraft ex.vis, som redan står för runt 50% av energiproduktionen i Sverige).

Att kärnkraft är farligt "enligt vissa kretsar" innebär inte på något vis att alla tycker det eller att det är uteslutet som energiproduktionskälla (vilket då torsen påskiner)

Så jo, lite källor hade inte varit tokigt med alla dessa faktapåståenden.

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
torsen
11 april 2015 · 7 238 Inlägg

Hybridsmurfen skrev:
Sådana här inlägg är bara för söta... .

Kul att du uppskattar inlägget.smile

torsen
11 april 2015 · 7 238 Inlägg

frasse4 skrev:
Varför startar du en tråd där du frågar vad folk tycker om en fråga och sedan hånar du deras åsikter?

Svaret på den frågan är väl att han agerar så gott som hans intellektuella resurser tillåter - eller?roll

Muttley
11 april 2015 ·

torsen skrev:
Härutöver, men det hör inte hit, hur kan någon med normala vomeringsreflexer köpa en Prius.
På den nivån äter man väl tång och klär sig i sjögräs samt bor i vasshyddor.

Detta hör nog inte hit heller.

Men som jag skrev i andra tråden.  Prius är till för den som vill frakta sig A-B och är EKONOMISK.
Den som har bil för att enbart frakta sig själv till och från jobb med en bil som drar över litern milen må vara den lite dumma oekonomiska personen som sen gnäller på att bensinpriset höjs hela tiden och över att de är så dyrt att köra.
När den faktiskt kunde köpa en bil som ligger nere på 0,4 milen och har en skatt som är ungefär lika hög som en fika ute på stan för en barnfamilj.


Jag vågar påstå att folk är mer medvetna idag när de köper bilar, eftersom majoriteten av bilägare i sverige inte bryr sig om prestandan i sin bil så blir de fler hybrider och gasbilar.

-matte En Medlem
11 april 2015 · 405 Inlägg

torsen skrev:
Fossilbilen kommer aldrig att slås ut av el/hybrider. En skatteteknisk modenyck som etanoldrift.

Dels för att fossilbilarna förbrukar allt mindre bränsle och att man inom en snar framtid kommer kunna framställa syntetisk bensin/diesel.

Dels för att det inte existerar så mycket tungmetaller som krävs för att framställa de dyra, känsliga(kyla & värme), och miljö samt arbetsmiljöfarliga batterierna/ackumulatorerna.
För närvarande är det till stor del barnarbete att i fattiga/underutvecklade länder att söka tungmetallerna.
Eftersom kärnkraft enligt vissa kretsar (vänster-/miljömuppar) är farligt så återstår endast att elda brunkol, med de emmisioner som alstras, i överskådlig framtid.
Sol- och vindkraft kommer aldrig att kunna producera den mängd elenergi som krävs som för att ersätta fossilbilarnas allt mindre förbrukning av flytande bränsle.

Härutöver, men det hör inte hit, hur kan någon med normala vomeringsreflexer köpa en Prius.
På den nivån äter man väl tång och klär sig i sjögräs samt bor i vasshyddor.

Jag kan kommentera att i Litium-jon batterierna som används i exempelvis Teslas batterier använder följande:

Katod av Nickel-Cobolt-Aluminium. Ämnen som existerar i hela jordskorpan, mer än tillräckligt för mänsklighetens lilla konsumption.

Anod av kol. Vilket det inte är någon brist på heller.

Svårt att se varför man vill vara emot detta. Eftersom i denna utvecklingen så är det slutkunden (du) som går ut vinnande. Inte som idag när du skinnas på bränsle, oljor filter, service hela tiden av företag som vill åt dina pengar. För att inte säga oljeberoende av mindre trevliga länder i världen.


Denna utveckling av elektrifiering kommer ju innebära att fler och fler människor kan köra bil, åka på (bil?) semester, köra sport (el) bilar osv, trist att se att vissa människor inte är med på detta.

OSkar000
11 april 2015 · 198 Inlägg

Tror mycket beror på bilköparens behov och krav på bilen som avgör vad som är "bäst".

Som andrabil som enbart körs korta sträckor, exempelvis jobbpendling i stadstrafik, handla mat och hämta ungar, tror jag att en ren elbil kan vara en bra affär inom några år (3-5). Nu är nypriserna fortfarande höga men om ett par år när det börjar trilla ut lagom begagnade bilar på marknaden så skulle det kunna leda till ganska billigt och smidigt bilåkande.

Kollar man på större bilar och med mer prestandainriktning tror jag att de flesta kommer att om nån generation eller två ha nån form av hybridlösning. Kombinationen hyggligt stark (250-300hk?) bensin/diesel och sen en elmotor på det som ger yttligare 100-150hk borde inte vara en helt ovanlig eller otrevlig kombination. Vissa kommer dock av gammal vana att hävda att det inte kommer att fungera, vara dyrt, tråkigt och omiljövänligt och att det bästa som tillverkats är nån gammal stötstångs V8 från 60-talet med felinställd förgasare eller en Volvo B20.

För de med behov av lång räckvidd eller som åker längre sträckor (50-60 mil per dag) så lär det ta längre tid innan det är hanterbart på enbart el. Riktigt snåla hybrider kanske kan vara lösningen där, liten bensin/dieselmotor ihop med elmotor för att ge den okej prestanda och för utsläppsfri körning i stadstrafik är vad jag tror på.

För min egen del så väntar jag med spänning på nästa generation Audi A4 och vad den kommer att erbjudas med för hybridlösning. Förhoppningsvis är det något lite roligare än vad som sitter i A3 e-tron men i praktiken så skulle det gå att leva med cirka 200hk och kunna klara 3-4 mil på enbart el. Vågar man hoppas på en 2,0T och total effekt på andra sidan 300hk så lär det vara svårt att motstå förutsatt att den finns som quattro och priset är "rimligt".

Evildan
16 april 2015 ·

När slår vätgasbilen ut laddelbilen/hybridbilen? big_smile

Snart släpper Toyota sin Mirai i delar utav Europa dock inte ännu i Sverige, vad tror vi om den?

Priset är än så länge en nackdel. sad

http://www.toyota.se/om-toyota/nyheter/ … mirai.json

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
16 april 2015 · 17 478 Inlägg

Evildan skrev:
När slår vätgasbilen ut laddelbilen/hybridbilen? big_smile

Snart släpper Toyota sin Mirai i delar utav Europa dock inte ännu i Sverige, vad tror vi om den?

Priset är än så länge en nackdel. sad

http://www.toyota.se/om-toyota/nyheter/ … mirai.json

En bränslecellsbil drar mycket mer "energi" än motsvarande elbil. Personligen tror jag inte på den av denna anledning.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Evildan
16 april 2015 ·

Hybridsmurfen skrev:

Evildan skrev:
När slår vätgasbilen ut laddelbilen/hybridbilen? big_smile

Snart släpper Toyota sin Mirai i delar utav Europa dock inte ännu i Sverige, vad tror vi om den?

Priset är än så länge en nackdel. sad

http://www.toyota.se/om-toyota/nyheter/ … mirai.json

En bränslecellsbil drar mycket mer "energi" än motsvarande elbil. Personligen tror jag inte på den av denna anledning.

Jag ser fördelar vid själva framställningen av energin.
https://www1.garaget.org/gallery/images/105/104261/104261-c54429e989decc380919eb3b531b06ae.jpg
Gillar pingviner bilen då är jag "game". big_smile

-matte En Medlem
16 april 2015 · 405 Inlägg

Nej. Bränslecellsbilen är tyvärr inte bättre ens rent fysiskt.

Konsumenterna vill också bli fri detta beroende av ockerpriser på bränslet, bränslecellsbilen är bara en återvändsgränd in i samma situation vi sitter fast i nu.

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
16 april 2015 · 17 478 Inlägg

Evildan skrev:

Hybridsmurfen skrev:

Evildan skrev:
När slår vätgasbilen ut laddelbilen/hybridbilen? big_smile

Snart släpper Toyota sin Mirai i delar utav Europa dock inte ännu i Sverige, vad tror vi om den?

Priset är än så länge en nackdel. sad

http://www.toyota.se/om-toyota/nyheter/ … mirai.json

En bränslecellsbil drar mycket mer "energi" än motsvarande elbil. Personligen tror jag inte på den av denna anledning.

Jag ser fördelar vid själva framställningen av energin.
http://www1.garaget.org/gallery/images/105/104261/104261-c54429e989decc380919eb3b531b06ae.jpg
Gillar pingviner bilen då är jag "game". big_smile

Att behöva köra runt med 2 pingviner i bilen ser jag som en sanitär olägenhet då de säkert inte har tillgång till toalett under färd och dessutom måste sitta bältade och ta upp 2 platser bak. Går bort. Men bilen var fräsig!

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
16 april 2015 · 17 478 Inlägg

-matte skrev:
Nej. Bränslecellsbilen är tyvärr inte bättre ens rent fysiskt.

Konsumenterna vill också bli fri detta beroende av ockerpriser på bränslet, bränslecellsbilen är bara en återvändsgränd in i samma situation vi sitter fast i nu.

...Ooooch det är just detta som biltillverkarna vill! (Läs: Oljebolagen). Då kan de behålla sitt järngrepp om oss.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Evildan
16 april 2015 ·

Hybridsmurfen skrev:

-matte skrev:
Nej. Bränslecellsbilen är tyvärr inte bättre ens rent fysiskt.

Konsumenterna vill också bli fri detta beroende av ockerpriser på bränslet, bränslecellsbilen är bara en återvändsgränd in i samma situation vi sitter fast i nu.

...Ooooch det är just detta som biltillverkarna vill! (Läs: Oljebolagen). Då kan de behålla sitt järngrepp om oss.

Jo, jag ser den aspekten jag med, där är den stora baksidan.
Renodlade laddelbilar har vi nackdelen med laddningen, då är vi även där upplåsta av en leverantör, så tillsvida ingen producerar el eller vätgas hemmavid att fylla sitt fordon med.

Kan man framställa vätgas av pingvinträck?

Senast redigerat av Evildan (16 april 2015)

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
16 april 2015 · 17 478 Inlägg

Evildan skrev:

Hybridsmurfen skrev:

-matte skrev:
Nej. Bränslecellsbilen är tyvärr inte bättre ens rent fysiskt.

Konsumenterna vill också bli fri detta beroende av ockerpriser på bränslet, bränslecellsbilen är bara en återvändsgränd in i samma situation vi sitter fast i nu.

...Ooooch det är just detta som biltillverkarna vill! (Läs: Oljebolagen). Då kan de behålla sitt järngrepp om oss.

Jo, jag ser den aspekten jag med, där är den stora baksidan.
Renodlade laddelbilar har vi nackdelen med laddningen, då är vi även där upplåsta av en leverantör, så tillvida ingen producerar el eller vätgas hemmavid att fylla sitt fordon med.

Kan man framställa vätgas av pingvinträck?

Jo, laddning av elbil behöver el... Framställs denna av Kinesiska kolkraftverk är det säkert ingen höjdare. Väte förkommer naturligt i Universum och räknar man atomer så består 90% av just Väte. Därav problemet, lite småjobbigt att ta bilen till Jupiter för att tanka...

Håller vi oss på Jorden så tillverkas vätgas från naturgas eller olja. Detta är en mycket energikrävande process som oljebolagen säkert drägglar över. De ser chansen att lura folk till att köpa en miljöbil men vätgasen har ett mycket dåligt energiinnehåll som skulle dra upp deras vinster rejält.

Gasen kallas ibland för knallgas. Går tanken sönder så blir det troligen en mycket tjusig explosion som öppnar upp bilen som en konservburk. Därför är tankar i bränslecellbilar inte dimensionerade för ett så högt tryck att gasen kan bli flytande. Då skulle det behövas en ventil som släpper ut lite gas ibland då den inte är helt stabil i denna form.

Vem fan vill ha en bil som fiser ut högexplosiva gaser i solen? Tänk en rökare som passerar och han/hon tar ett ofrivilligt skutt 100m upp i luften och sprids över trakten. Inte säljargument direkt...

EDIT: Givetvis kan du prova att vrida ur en Pingvin som en disktrasa för att få ut gasen, dock är det då metangas som sipprar ut igenom 2:an. Sen ska du få i gasen i bilen dessutom. Förutom att du har en jävligt lack Pingvin i händerna som säkerligen vill hämnas så ser jag faktiskt bara problem här :-)

Senast redigerat av Hybridsmurfen (16 april 2015)

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Evildan
16 april 2015 ·

Hybridsmurfen skrev:

Evildan skrev:

Hybridsmurfen skrev:

...Ooooch det är just detta som biltillverkarna vill! (Läs: Oljebolagen). Då kan de behålla sitt järngrepp om oss.

Jo, jag ser den aspekten jag med, där är den stora baksidan.
Renodlade laddelbilar har vi nackdelen med laddningen, då är vi även där upplåsta av en leverantör, så tillvida ingen producerar el eller vätgas hemmavid att fylla sitt fordon med.

Kan man framställa vätgas av pingvinträck?

Jo, laddning av elbil behöver el... Framställs denna av Kinesiska kolkraftverk är det säkert ingen höjdare. Väte förkommer naturligt i Universum och räknar man atomer så består 90% av just Väte. Därav problemet, lite småjobbigt att ta bilen till Jupiter för att tanka...

Håller vi oss på Jorden så tillverkas vätgas från naturgas eller olja. Detta är en mycket energikrävande process som oljebolagen säkert drägglar över. De ser chansen att lura folk till att köpa en miljöbil men vätgasen har ett mycket dåligt energiinnehåll som skulle dra upp deras vinster rejält.

Gasen kallas ibland för knallgas. Går tanken sönder så blir det troligen en mycket tjusig explosion som öppnar upp bilen som en konservburk. Därför är tankar i bränslecellbilar inte dimensionerade för ett så högt tryck att gasen kan bli flytande. Då skulle det behövas en ventil som släpper ut lite gas ibland då den inte är helt stabil i denna form.

Vem fan vill ha en bil som fiser ut högexplosiva gaser i solen? Tänk en rökare som passerar och han/hon tar ett ofrivilligt skutt 100m upp i luften och sprids över trakten. Inte säljargument direkt...

EDIT: Givetvis kan du prova att vrida ur en Pingvin som en disktrasa för att få ut gasen, dock är det då metangas som sipprar ut igenom 2:an. Sen ska du få i gasen i bilen dessutom. Förutom att du har en jävligt lack Pingvin i händerna som säkerligen vill hämnas så ser jag faktiskt bara problem här :-)

Jag sätter hoppet till en utveckling av vätgasframställning via pingviner och framförallt via elektrolys då man enkelt utryckt delar vatten i vätgasatomer och syreatomer, i dagsläget är det inte fullkomligt då energiförlusterna, om ca 35% har jag för mig, är för stora. Jag tror dock att med efterfrågan kommer effektivare vis för framställning via detta att utvecklas inte minst för att det är en förnyelsebar energikälla.

En långsamsjälvmordsbenägen rökare mer eller mindre som dör i förtid, who gives, denna kanske har den goda smaken att skänka mig sitt playstation dessutom. wink
Jag kör Prius, jag gör vad jag vad vill med pingvinkräket jag redan har räddat livet på. cool

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang