Köpråd: Långmilad Toyota Prius? 23k mil ca

Growe Fri fart för ett fritt folk!
15 april 2015 · 13 669 Inlägg

Evildan skrev:

Growe skrev:

Hybridsmurfen skrev:
En till på väg in i Prius-träsket... Det var detta jag sa häromdagen! Nu är bollen i rullning! Vid köp så sikta på en -06 eller nyare, andra framlampor och klarbromsljus samt enl. Evildan en annan layout på pekskärmen.

Nu ska jag snart gå ut och trycka på Power-knappen och se alla displayer vakna till liv med ett välbekant litet tick någonstans under huven som bevis på att bilen är startad. "Ready"-lampan lyser, då bär det av till jobbet.

Enda nackdelen med bilen som jag stör mig på är att det piper när backen är i, detta går inte att koppla bort.

dom mesta hybriderna jag haft med att göra både toyota 2014 och Cittra någon 4wd histioria med eldrift bak?!
rätt ny  dom brukar minsann hoppa igång och gå på tongång när man trycker på startknappen..

inte varje gång men till och från smile

älskar det bästa tricket med dessa bilar.
man smyger iväg på eldrift=kall bensin/dieselmotor och sen klipper man fullt det är så härligt ljud när den där stackars motorn vrålar igång på varvstoppet mer eller mindre smile

mycket smart sätt att döda en motor men blir lika förvånad varje gång att dom tillåter en sån grej smile

cittran va en diesel dock körde jag inte denna själv men lätt gött när polarn smög iväg och gav fullt smile

Och där kom du igång med ännu ett upprepande inlägg...

Har du fortfarande inte förstått varför bilen startar bränslemotorn när den är kall?


Vilken automatväxlad bil varvar inte fullt om du trycker plattan i mattan?
Jag tycker snarare det är förvånande att en yrkeschaufför som ofta vill påvisa sig vara väldigt bilkunnig ens funderar på att köra på det viset.
Men jag blir inte överraskad längre utav dina inlägg.

smile märkligt är det väll..  inga säkerhets grejer alls..  fortfarande inte ens sätt en laddhybrid.  är jhu inget speciellt med en hybrid som MÅSTE ha en bensin/dieselmotor för att få strömmen vart är vinsten i att köra på el?

finns faktist ingen normal bil som lägger sig på varvstoppet samma sec som motorn startar.. det finns inte..om det inte är en hybrid.   dessutom inga som helst problem att få dom att gå på tongång heller för den delen.. ibland står dom och startar och stänger av mest hela tiden rätt underhållande faktist smile

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
xXSammy
15 april 2015 · 6 566 Inlägg

Growe skrev:
smile märkligt är det väll..  inga säkerhets grejer alls..  fortfarande inte ens sätt en laddhybrid.  är jhu inget speciellt med en hybrid som MÅSTE ha en bensin/dieselmotor för att få strömmen vart är vinsten i att köra på el?

Laddhybrider är de man pluggar in i väggen, viktigt att säga rätt i framtiden.

De/Dem
Evildan
15 april 2015 ·

Growe skrev:

Evildan skrev:

Growe skrev:
dom mesta hybriderna jag haft med att göra både toyota 2014 och Cittra någon 4wd histioria med eldrift bak?!
rätt ny  dom brukar minsann hoppa igång och gå på tongång när man trycker på startknappen..

inte varje gång men till och från smile

älskar det bästa tricket med dessa bilar.
man smyger iväg på eldrift=kall bensin/dieselmotor och sen klipper man fullt det är så härligt ljud när den där stackars motorn vrålar igång på varvstoppet mer eller mindre smile

mycket smart sätt att döda en motor men blir lika förvånad varje gång att dom tillåter en sån grej smile

cittran va en diesel dock körde jag inte denna själv men lätt gött när polarn smög iväg och gav fullt smile

Och där kom du igång med ännu ett upprepande inlägg...

Har du fortfarande inte förstått varför bilen startar bränslemotorn när den är kall?


Vilken automatväxlad bil varvar inte fullt om du trycker plattan i mattan?
Jag tycker snarare det är förvånande att en yrkeschaufför som ofta vill påvisa sig vara väldigt bilkunnig ens funderar på att köra på det viset.
Men jag blir inte överraskad längre utav dina inlägg.

smile märkligt är det väll..  inga säkerhets grejer alls..  fortfarande inte ens sätt en laddhybrid.  är jhu inget speciellt med en hybrid som MÅSTE ha en bensin/dieselmotor för att få strömmen vart är vinsten i att köra på el?

finns faktist ingen normal bil som lägger sig på varvstoppet samma sec som motorn startar.. det finns inte..om det inte är en hybrid.   dessutom inga som helst problem att få dom att gå på tongång heller för den delen.. ibland står dom och startar och stänger av mest hela tiden rätt underhållande faktist smile

Ehh, närapå alla "normala" bilar lägger sig på varvstopp direkt efter dom startats om puckot som kör dom trycker gaspedalen i botten.
Prova gärna detta på din V70D5: friläge eller p-läge, starta motorn och pressa gaspedalen i botten så får du se vad som händer.

Du menar alltså att du på fullaste allvar ännu inte förstår vad du har fått skrivet till dig under närapå två års tid gällande hur en hybrid fungerar och hur batterierna får laddning eller varför bränslemotorn startar emellanåt?

Du min bästa herre är ett för mig fullständigt förlorat hopplöst fall och jag vill mena att det är en sjujävla tur du enbart skjutsar skolbarn och inte är involverad i att utbilda dom.
https://www.youtube.com/watch?v=myhnAZFR1po

Senast redigerat av Evildan (15 april 2015)

caromania Forummoderator
15 april 2015 · 9 296 Inlägg

Growe skrev:
man smyger iväg på eldrift=kall bensin/dieselmotor och sen klipper man fullt det är så härligt ljud när den där stackars motorn vrålar igång på varvstoppet mer eller mindre smile

mycket smart sätt att döda en motor men blir lika förvånad varje gång att dom tillåter en sån grej smile

Det är väl inte konstigare än att det går att varva sönder en vanlig motor som är kall? Jag vet inte hur du brukar göra, men jag kör lite lugnt och stilla tills oljan blivit lite varm innan jag spettar loss. I en hybrid så kör man ju inte på elmotorn allena (jo om man kryper runt i 30-40) utan syftet med elmotorn är ju att stötta bensinaren hela tiden. Under en normal körning så kommer bensinaren att snurra med ganska mycket eller alltid. Eller tänker du att man kryper ut på motorvägen på endast eldrift i 30km/h och sedan knackar plattan i mattan?

Growe skrev:
smile märkligt är det väll..  inga säkerhets grejer alls..  fortfarande inte ens sätt en laddhybrid.  är jhu inget speciellt med en hybrid som MÅSTE ha en bensin/dieselmotor för att få strömmen vart är vinsten i att köra på el?

Du behöver nog läsa på lite som sagt om hur batterierna laddas. Och en fråga: Varför går hybriderna (även icke-plug in) på under 5l/100km blandad körning i relativt väl tilltagna familjebilar? Hur går det till menar du?

Och innan du ropar att det beror på att hybrider drivs av trecylindriga motorer på 700cc så titta lite närmare på Lexus GS450h vad gäller drivlina och siffror. 345hk, 0-100 på under 6s, begränsad toppfart på 250 och en angiven förbrukning på under 6l/100km. Nej, jag tror inte heller på den förbrukningen i realiteten, men i verkligheten hamnar de på under litern. Förbannat bra, allt tack vare hybriddriften.

Edit: Vill bara förklara ytterligare en sak för dig. Ordet hybrid betyder alltså att det är en blandning av två olika motorer, förbränning och elektricitet. Du tänker dig väl inte en bil som drivs av ett bensindrivet elaggregat nu va?

Senast redigerat av caromania (15 april 2015)

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
Evildan
19 april 2015 ·

Growe...

Hur går det för dig?
Har du gjort testet ännu att fullgasvarva din V70N D5 direkt efter start när den är kall?
Och om du har gjort det, när kommer tråden: Min V70N D5 sköt cylinderhuvudet genom huven?

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang